Gå til innhold

Om hus og hjem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er en travel småbarnsmor med to små gutter på henoldsvis 11 mnd og 3,5 år. Har samboer og hus.. Og jeg føler aldri at jeg strekker til i nettopp huset.

Vi har en relativt stor enebolig på 240 kvm og jeg føler at jeg ikke gjør annet enn å vaske og rydde(enda jeg føler vi har ting godt organisert med skittentøy o.l) badet ser jo ut som en slagmark etter at de to små har pusset tenner og jeg syns generelt at det blir skittent for fort. Vasker hele huset en dag i uken, badet sikkert 3 ganger i uken..

Er det bare jeg som føler det aldri blir rent nok hjemme? Må jo alltid frem med moppen etter måltidene fordi det er jo en full porsjon middag der etter han på 11 mnd.

Når jeg kommer hjem fra jobb er det middagslaging, deretter rydde og vaske opp etter middag. Og etter det er det barn som skal underholdes, bades og legges, og føler at hele kvelden går klesvask, og generelt renhold.

Hvordan er deres rutiner? Noen som har gode tips, slik at jeg kan få noen timer fri på kveldstid?:P

Kjøpe mindre hus er uaktuelt, vi trives for godt med selve stedet:)

Takk for svar og beklager for mye klaging:)

Anonym poster: 6693fe67878040626fdbefdd3f997538

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med samboeren din vasker og rydder ikke han? Det er vel ikke bare din jobb.

Men jeg har nok kraftig gått ned på hva jeg regner som rent og rydding etter jeg fikk barn og enda mer ble alene med de.

Huset vaskes en gang i uken, rydding litt etter behov men det er aldri strøkent

Anonym poster: d9eb1ff36b762960bc7a9ac3b3f89579

Skrevet

Vasker du HELE huset hver uke??Hvorfor det?

Vi har et hus på 200 kvadrat, og der støvsuger jeg knapt en gang i uka.Kanskje tørrmopper under bordet etter at 3 og 6 åringen har spist, og tar det grøvste, men vasker veldig sjeldent gulvet. Gulvet er sjeldent skittent,bare raskete.

Klesvasken gjøres kun når skittentøyskurva er full, og det er ikke så ofte, ca en gang i uka.Og da er det jo maskina som gjør den jobben, jeg bare henger opp/hiver ting i tørketrommelen.

Badet tar jeg sånn skippertak når jeg ser det blir for ille, når jeg eks likevel pusser tennene.Da tar jeg doet og vaske. Lilledoen blir tatt når jeg ser det begynner å bli støvete/skittent.Men å vaske disse to tingene tar jo knapt 5 minutter.

Hvorfor har du så himla høye krav til å ha et så plettfritt hus?Du har to små barn, og skal du da overleve uten å måtte stresse deg ihjel hele tiden så må du lære deg å overse,rett og slett.

Mine barn må rydde etter seg selv når kvelden kommer, slik at det er ryddig til hver kveld.

Nei, dette er nok din egen feil, slapp av litt og du skal se du får mye mer tid tilbake! (evt spørre mannen din om hjelp?det går an at menn også gjør husarbeid...)

Anonym poster: 5aca90075ecb838fefd8bf3df8345a8f

Skrevet

senke krava litt kan og funke, sparer deg for mye frustrasjon, jeg måtte ta en runde med meg selv og senke mine for jeg rydda og vaska til enhver tid for at det hele tida skulle se ordntlig ut...og sånt sliter man seg ut på

Anonym poster: c26c98bbaaa609e7f0c9b6a971ae828d

Skrevet

Ja samboeren vasker jo han også, men han sier at han vasker og rydder til han trives, men da trives forsatt ikke jeg.. Skjønner at jeg nok hadde hatt godt av å senke kravene litt, men det erbjammen ikke lett.. Her stikker det rett som det er noen innom og jeg klarer ikke tanken på at noen skal komme på uanmeldt besøk og at det ikke ser ut her..

Mitt eldste barn rydder alltid opp lekene sine før han legger seg, å det hjelper jo litt.

Men blir forsatt utrolig fort støvete(vi har hund også) og jeg skulle gjerne senket kravene, men tror ikke jeg hadde klart å kose meg eller slappe av hvis jeg hadde måttet se på hybelkaniner som vokser rundt meg.. Uff:(

Skrevet

#5 er hi forresten:)

Skrevet

Slik er livet HI! Samme her. Forskjellen er at jeg aldri har arbeidet fullt og dermed alltid god tid til husarbeid på dagen....:) Hadde jeg jobbet fullt som deg så hadde jeg nok vært nødt til å skrenke inn på standard ja.....

Du har jo 2 valg. Enten slite ræva av deg for og ha et prikkfritt hus som blir fort skittent igjen med så små barn som du har, eller la det suse og tenke at det er OK at huset ikke alltid er strøkent rent.

Anonym poster: 504d4f7508d4469c003cae30146a6d57

Skrevet

Jeg føler det på samme måte som deg. Bortsett fra at jeg er hjemmeværende og både jeg og barna er her store deler av dagene. Jeg har mer tid til å rydde og vaske, men på en annen side har også barna mer tid til å rote og skitne. Jeg har senket kravene etter vi fikk barn, men det blir bare flere og flere aktiviteter i huset og flere og flere ting. Det er skittent på badene hver dag f,eks. Samme med kjøkkengulvet og vaskerommet (bruker det som inngang i det daglige). Jeg har prøvd å senke kravene enda mer, men da mistrives både jeg og mannen. Da bruker jeg heller mye tid på hus og hjem siden jeg har anledning. Det vil nok bli mindre å gjøre når barna blir eldre.

Skrevet

Jeg har et hus som er halvparten så stort som ditt, og vi har vaskehjelp. Etter vi fikk det har vi kranglet mindre, vi slapper av mer og vi nyter rett og slett kveldene mer. Hvem sier man ikke kan kjøpe seg lykke? :)

Anonym poster: baf4b0e83d236cc2728b6caf72e72171

Skrevet

Kjøp deg en selvgående støvsuger. Den kan du stille inn slik at du bestemmer hvor den skal støvsuge og når den skal støvsuge osv. Det passer perfekt for oss.

Da kan du komme hjem til OK gulv i hvert fall. Har også sett at det finnes selvgående "vaskestøvsugere" som vasker gulvene med vann osv.

Anonym poster: 9074ab62dedbed9ba896a705613fec1f

Skrevet

Kjøp deg en selvgående støvsuger. Den kan du stille inn slik at du bestemmer hvor den skal støvsuge og når den skal støvsuge osv. Det passer perfekt for oss.

Da kan du komme hjem til OK gulv i hvert fall. Har også sett at det finnes selvgående "vaskestøvsugere" som vasker gulvene med vann osv.

Anonym poster: 9074ab62dedbed9ba896a705613fec1f

Ååh, genialt! En slik vil jeg ha! Kan du anbefale merke? Har du link til nettside?

Anonym poster: 145a3dffff5f2f4bb25e5efb6030099c

Skrevet

Er en travel småbarnsmor med to små gutter på henoldsvis 11 mnd og 3,5 år. Har samboer og hus.. Og jeg føler aldri at jeg strekker til i nettopp huset.

Vi har en relativt stor enebolig på 240 kvm og jeg føler at jeg ikke gjør annet enn å vaske og rydde(enda jeg føler vi har ting godt organisert med skittentøy o.l) badet ser jo ut som en slagmark etter at de to små har pusset tenner og jeg syns generelt at det blir skittent for fort. Vasker hele huset en dag i uken, badet sikkert 3 ganger i uken..

Er det bare jeg som føler det aldri blir rent nok hjemme? Må jo alltid frem med moppen etter måltidene fordi det er jo en full porsjon middag der etter han på 11 mnd.

Når jeg kommer hjem fra jobb er det middagslaging, deretter rydde og vaske opp etter middag. Og etter det er det barn som skal underholdes, bades og legges, og føler at hele kvelden går klesvask, og generelt renhold.

Hvordan er deres rutiner? Noen som har gode tips, slik at jeg kan få noen timer fri på kveldstid?tongue.png

Kjøpe mindre hus er uaktuelt, vi trives for godt med selve stedet:)

Takk for svar og beklager for mye klaging:)

Jeg har et mye mindre hus enn deg, men 3 barn da, og bruker all tida mi på rydding føler jeg! Skulle ønske jeg kunne bruke mer tid på ungene. Men når det er 4 som roter (mannen også...) og kun EN som rydder, blir det sånn!

Vet ikke hvordan jeg skal lære en voksen mann opp til å gjøre husarbeid, jeg! Kanskje jeg skal få barna til å bli superflinke, så han blir så flau at en 3-åring er flinkere enn han å feks legge skitne klær på vaskerommet og ikke under stuebordet!

Anonym poster: e27c0e8b2c9d3417b280f35bca518566

Skrevet

Jeg har selv en enebolig på 260 kvm. Og rydder og vasker hver bidige dag.

Vasker hele huset (støvsuger tom. listene, vasker kjøkkeninnredning, kjøkkenstoler og bestikkskuffer) minst en gang i uken. Helst to.

Vasker og rydder kjøleskap en gang i uken.

Støvsuger hver dag i tillegg til å gå med tørrmoppen x-antall ganger hver dag.

Tørker støv en til to ganger i uker (bilder og speil på veggen inkludert).

Jeg føler som deg at jeg fanken ikke gjør annet, men er klar over at det er jeg som vil ha det sånn. Det ligger i hodet og gjør ikke bestandig godt.

Jeg forsøker å gjøre alt imens barna er opptatt med andre ting, så det IKKE går utover dem.

F.eks vasker jeg badet når mann og barn eller bare barn bader. På den måten er jeg der, tuller og ler samtidig som jeg får vasket over badet.

Føler med deg. Men jeg har bare måttet innse at sånn er jeg og inntil jeg velger å forandre det, så er jeg bare sånn.

Ta tipset med badet, slik jeg gjør. Det hjelper bittelitt jaffal:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...