Gå til innhold

Gave til legen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutt var mye uforklarlig syk i flere mnd. Ingen leger fant ut hva det kunne være. Fastlegen min ga meg sitt private mob nr og ba meg ringe dersom han ble dårligere, da vi burde få han innlagt. (dette var helg, så det var ikke enkelt å nå legen på kontoret) Hadde en samtale med han, der vi vurderte dithen at vi kunne fortsatt se det an.

Nå noen mnd etterpå sitter jeg alene med barna på hytta da minstemann blir syk. Langt til legevakt, men tror jeg vet hva det er og kan kjøpe reseptfri medisin på apoteket.

Føler meg som en idiot, men skrev sms til legen for å få råd.

Føler det er uetisk når det ikke er samme problem og på en lørdag, men følte meg rådvill side det er langt til lege, og mulighet til å behandle problemet kunne jeg kanskje gjøre selv.

Fikk svar med engang, og jeg er veldig takknemlig.

Er det noe jeg kunne ha gjort for å vise at jeg er takknemlig? Har selvsagt unnskyldet at jeg skrev sms privat.

Tenkte å kjøpe noe, som takk for hjelpa, men er det uetisk?

Han er godt gift, så er redd jeg tråkker noen på tærne med å gi en oppmerksomhet.

Han har vært en flink lege mht til barna, de har vært mye syk, så skulle så gjerne ha gjort noe for å takke han.

Anonym poster: 372d7ee2617ebb40be6f143f25eff226

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På legekontoret mitt ser jeg flere eldre som gir konfekt som oppmerksomhet til jul, til sine fastleger. Jeg syns ikke det er uetisk. Men litt vanskelig å finne en gave som passer?

Skrevet

Å levere konfekt til han i resepsjonen el.l. går an, gjer du noko meir ut av det risikerar du at han finn gåven langt meir invaderande enn ein SMS på ein laurdag.

Gjest Vicky Pollard
Skrevet

Syntes dette hørtes noe spesielt ut. Det finnes forresten regler for slikt... Hva med "Takk?"

Skrevet

Tenker det er nok å fortelle legen at du er takknemmelig og at du setter pris på at han hjalp deg i en litt rådvill situasjon, vil tro det faktisk verdsettes mer enn konfekt eller blomster.

Skrevet

Han har ikke lov til å ta i mot gaver siden han jobber i helsevesenet. Jeg ville heller bestilt en kake å levert på legekontoret han jobber også kan du legge ved et kort hvor du takker for at de har stilt opp når du trenger det. På sykehus er det ofte at de ansatte får kake for pasienter for å takke for hjelpen, men jeg tror ikke det er så vanlig på legekontor. På den måten kan du iallefall takke på en måte hvor legen kan ta i mot.

Anonym poster: be30671d3320d42939d6ed45a3a00cdf

Skrevet

En blomst og en flaske vin med kort som sier.. Nyt en lørdag uten pasientmas;) Fint gjort av deg, setter han helt sikkert pris på:)

Anonym poster: 4b983e6ed3651ad70184f55358971e74

Skrevet

Jeg kjøpte konfekt og kort til sykepleierne på sykehuset barnet mitt lå på lenge. De var helt supre, jeg var veldig fra meg å gråt ofte midt på natta når jeg var å så til barnet mitt som lå på intensiven, de trøstet og tok seg tid til å lytte. Var så utrolig takknemlig for alt de har gjort, skrev et lite takkekort og satt ved en konfekt for hele avdelingen. Jeg tror de satt pris på det, for jeg fortalte at de har gjort en veldig bra jobb og takket veldig mye.

Anonym poster: 715234b617fb84172c0c2b874ecbbcf4

Skrevet

Ville levert noe på legekontoret , blomst , konfekt, kake . Ikke levert det privat .

Anonym poster: fead0953f53c2e61f27b5f002e6897bc

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Han har ikke lov til å motta gaver på den måten, men lever noe konfekt som han og de andre kan ha på pauserommet, og legg med et kort til han, hvor du skriver at det er som takk for at han hjalp deg i helgen, utenom arb.tiden hans, og du setter pris på det :) Da krysser du ingen grenser i forhold til regler han måtte forholde seg til, og det er ikke utenom det som er etisk rett/galt heller, en helt grei balanse :)

Skrevet

Lever det på legekontoret. Gjør gaven mer formell enn sms var.

Ikke gi vin, og ikke gi privat. En kake på kontoret, eller et påskeegg med sjokolade. Vi spiser innimellom slike gaver, og blir veldig glad =)

Skrevet

Hvis jeg skal kjøpe noe til hele kontoret; hadde dere kjøpt konfekt eller en fruktkurv?

Hva burde det stå på kortet?

Han burde vel få vite at det er pga hans ufrivillige tilgjengelighet at det blir fest kontoret, eller bare et kort med fantastisk service på, til alle?

Hi

Skrevet

Fruktkurv var en god ide. Skriver du takk for hjelpen på kortet, så vil han forstå hvorfor.

Skrevet

Må du gi en gave da? Igår var jeg hos fastlege lenge etter stengetid, jeg takket, ønsket han en god påske og tok han i hånda.

Skrevet

Jeg er kreftsyk, og legen min er helt fantastisk. Hun strekker seg lenger enn de fleste ville ha gjort, har som du fått mobilnummeret hennes osv. Jeg har gitt henne en liten blomst (verdt kanskje 80 kr) med hjemmelaget kort til jul og påske. Har levert det på arbeidsplassen hennes. Hun snakker fortsatt om kortet hun fikk til jul :-). Da jeg var student (er sykepleier selv) fikk vi høre at man hadde "lov" å ta imot gaver verdt opp til 100 kr. Om det er riktig vet jeg ikke. Men det må være lov å vise at man setter pris på måten man har blitt behandlet på, for meg som pasient er det viktig!

Anonym poster: bf048c3967339a5027621bf44b39ba72

Skrevet

Så heldig du er som har en lege som er så engasjert i pasientene sine, HI :)

Jeg jobber i helsevesenet selv, og symbolske smågaver har man lov å ta imot. Men ikke noe av større verdi eller arve noe eller noe slikt. Jeg får noen ganger i året en flaske vin eller en blomsterbukett eller lignende av fornøyde pasienter. Jeg setter stor pris på det, for det er noe jeg ikke forventer og som pasientene ikke trenger å gjøre.

Siden det er legen som selv har stilt opp for deg så ville jeg ha gitt noe til ham. Men selvfølgelig levert det på legekontoret slik at det holdes innen riktige rammer. Det å få en tilbakemelding om at du vet han har stilt opp mer enn han egentlig trenger er nok hyggelig, og at han kan lese på et kort at du har satt stor pris på det - sammen med en oppmerksomhet.

Anonym poster: 2a4380faa73fc23ecb544fb8deeab709

Skrevet

Jeg er lege. Da jeg sluttet i allmennpraksis fikk jeg håndskrevet kort fra noen av pasientene. Det er sånt man tar med seg og setter pris på! Fikk også et par "små" gaver (hjemmesydd etui til mobiltelefon, en blomst o.l.) Kjempehyggelig! Jeg har selv gitt blomster til to leger jeg har gått til i lengre perioder, som har hjulpet meg mye.

Jeg tror ikke legen forventer noe. Om du likevel vil gjøre noe hyggelig syns jeg en liten fruktkurv og et kort med takk for god hjelp, levert på legekontoret, høres kjempefint ut :)

Anonym poster: e74a6be3524798744bd6c5e88d8a1e0a

Skrevet

Jeg arbeider på legekontor, å vi får rett som det er både fruktkurver, kaker, konfekt eller twist fra fornøyde pasienter. Noen leger får også "personlige" gaver som en blomst eller hjemmestrikkede votter/sokker. Utrolig hyggelig å bli satt pris på, selv om vi absolutt ikke forventer det!

ps: vil også nevne at det var en som tok opp 200.- ekstra en gang, å sa det var kaffepenger. Da måtte jeg pent takke nei, å forklarte at det kunne vi ikke ta imot. Han var tysker og turist, å sa at slik praksis var helt vanlig i hans hjemland. Kaffepengene som han kalte det, gikk visstnok rett i lomma.....

Anonym poster: 84fe7a7317574e0459b25bdd852db365

Skrevet

Da jeg jobbet i hjemmesykepleien var regelen at man fikk motta konfekt og blomster. Siden noen ikke klarte å gå ut og kjøpe det fikk vi motta 200kr av de som ikke fikk kjøpt blomst feks. Det rapporterte vi inn og alt inntil 200kr ble vurdert av ubetydelig verdi og var lov å ta imot. Oslo kommune var dette i.

Kjøp en fin påskeblomst eller fruktkurv e.l. som ikke er så veldig dyr, skriv et kort og takker hjelpen

Skrevet

Åhhh, nå ble jeg glad for å lese de siste svarene!

Følte meg sånn passe idiot som sendte sms in the first place.

Angret meg ettterpå, for begynte å tenke på om hvis alle gjorde som meg..Stakkar lege!

Vil så gjerne "bøte" på skaden, og vise takknemlighet, men så at flere her syntes det ville være enda snålere om jeg skulle gi en gave. Tenkte selv det ville være hyggelig, så derfor glad for å høre at dere som selv jobber innenfor dette, ikke ser på det som uetisk.

Da blir det fruktkurv over påske med et hyggelig kort.

Nå føler jeg meg ikke så idiot lenger.

'

Takk for alle svar!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...