Gå til innhold

Frustrert................

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pga kronisk muskel/ledd sykdom så er det ikke barebare for meg å være i bevegelse...sånn trenings messig..

Jeg kan bite tennene sammen og gå en eviglang tur, trene om så er, men da blir det smertestillende på meg senere..

Men jeg går iallefall, om ikke store turer, så går jeg tur..skal prøve meg frem etter hva som er max før det blir ibux neste...

Sykling er sånn passe greit, tar på nakke og armer, men det går..er liksom ikke sesongen for det nå her vi bor..

Svømming er det beste..men da kommer vi til kjernen her..

Jeg HATER å vise meg i badedrakt..

Jeg er overvektig, forklemage og disselår..

Prøver å gå ned i vekt, men det er kav umulig..

Jeg drikker ikke brus i ukedagene (ikke så mye i helgene heller), ikke godteri..(kanskje litt i helgene..chips f.eks da jeg er ikke så glad i sjokolade)

Jeg spiser 4-5 måltider om dagen.. 3-4 små og middag som er litt større..

Men jeg går IKKE NED I VEKT..... spiser jeg et halvt flak med chips i helgene og drikker 1/3 glass brus så er det fanken meg opp igjen der jeg startet......

Hvordan i huleste kan en som meg (sliter med mye smerter..ekstra hvis i mye bevegelse) kunne gå ned i vekt uten ¨å henge over smertestillende etter trening??

Anonym poster: 886fc62961d895f28ac7ec37ac502be3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du prøvd å registrere deg på vektklubb eller grete roede? Jeg fikk meg noen overraskelser da jeg gjorde det nemlig, maten min inneholdt litt mer kalorier enn jeg trodde ;)

Desverre er det vel sånn at man må gå i kaloriunderskudd for å gå ned i vekt... Trening hjelper jo på, og hjelper med å stramme opp, men selve vektnedgangen må stort sett alltid gjøres ved å spise mindre/annerledes. Man skal trene mye for å gå ned på bare det...

Skrevet

Kosthold betyr aller mest ift vektnedgang, mer enn trening gjør.

Mener jeg så dr Hexebergs bok "Frisk med lavkarbo" på salg nå, og anbefaler deg å lese i den, står bl.a. en god del eksempler ift typer sykdommer som kan spise seg friske. Les den og se om du kjenner deg igjen i noe av det. Der vil du også forstå hva som skjer i kroppen når vi spiser ulike typer mat. Vekt er en ting, men betennelsesreaksjoner vil nok være vel så viktig å sette seg inn i med tanke på dine muskel- og leddplager. Og ofte er det slik at det ligger samme mekanismer bak både overvekt og betennelser!

Det kan være at selv om du tilsynelatende spiser "sunt" så kan det likevel være helt feil for din kropp. Og da trenger du kanskje hjelp av dyktige fagfolk. Spiser du feil for akkurat din kropp (siden du ikke går ned i vekt så gjør du det!) så vil du oppleve akkurat det du nå opplever, at du ikke går ned i vekt.

For meg ble en kombinasjon av lavkarbo (ikke ekstrem) og blodtypedietten redningen.

Du er tydeligvis motivert - lykke til :)

Ps... du kan sikkert låne boken på biblioteket også.

Anonym poster: f614ea66ec8c4023a43b2b0b20dcc2ae

Skrevet

Kanskje du kan be legen din henvise deg til ernæringsfysiolog?

Det er ofte mer kalorier i maten man spise enn det man tror

Skrevet

Jeg har en muskel sykdom og jeg sliter med smerter hver dag, jeg bruker mer smertestillende hver dag en anbefalt dose (blanding av ibux og pinex) selvsagt i samarbeid med lege.

Ikke skal jeg trene styrke på grunn av sykdommen da det gjør den verre. Men jeg har oppdaget at man må kjempe seg gjennom de første dagene med mer smerter og trene og ikke gi opp fordi man får vondt fordi det gjør mer vondt der og da men på sikt er det bedre for kroppen.

Jeg har vært der du er i forhold til at det føles umulig å trene fordi det øker smerten. Jeg har hatt dager hvor det å gå i 15 minutter er nok til at jeg ønsker å legge meg i fosterstilling.

Og derfor gitt opp.

FOr 3 mnd siden bare bestemte jeg meg at smertene får ikke stoppe livet mitt lengre.

De første to ukene slet jeg virkelig på grunn av økte smerter men denne gangen ga jeg meg ikke og idag kan jeg faktisk gjøre den treningen uten å få så mye mer smerter.

Jeg "trener" 3-4 ganger i uka, den ene gangen er en 2 timers gåtur med en time opphold i mellom turen til og fra så jeg går i en time om gangen. Sakte tempo.

De andre dagene bruker jeg 30 til 40 minutter på cross country mens jeg ser på tven. Det er ikke mye for de fleste men for meg og min kropp er det det.

I tillegg trenger du å ikke bare se på hvor mye du spiser men hva du spiser, både i forhold til smerter da noen matvarer som tomater kan forverre smerter ikke for alle men for en del.

Men også i forhold til sunnhets graden av det du spiser. Noen ting man spiser kan være lite men en kaloribombe mens andre ting kan man faktisk spise veldig mye av uten å få i nærheten samme resultat.

Er du sikker på at du forteller deg sannheten i hvor mye du spiser forresten. Jeg bare vet fra meg selv at jeg trodde jeg spiste mye mindre en det jeg gjorde.

Jeg gikk inn for å skrive ned alt som jeg puttet i munnen i noen dager, og jeg var slik at jeg spiste en drue her og en slurk juice der, smakte litt på maten man lager også videre og det ble ganske mye sammenlagt men jeg hadde ikke engang vært klar over at jeg fikk det i meg. skremmende det der :)

Resultatet er at jeg sakte men sikkert har kommet meg ned 5 kilo, og med tiden skal jeg ned 10 til. Jeg stresser ikke med vektnedgangen, koser meg med noe på lørdag om jeg lyst på det. Setter ingen dato for når vekten skal være av men sluttet å små spise etter at jeg ble bevist på det og holder en viss oversikt over kaloriene. Prøver å holde meg under 1600 per dag men er ikke krise og overstige dette en sjelden gang.

Og de første 5 tok bare et par mnd.

Når jeg satte igang denne gangen var det ikke tanken på å få ned i vekt for å bli tynnere som jeg satte for meg (selv om dette er jo et flott biprodukt) jeg satte for meg å bli friskere. Har man muskel eller og ledd problemer er det slik at hver kilo man har i overvekt øker på problemene og smertene.

Så hver kilo man tar av (om man er overvektig) hjelper kroppen å fungere litt bedre og derfor gjør det lettere å bevege seg og fungere. Frisk blir man ikke men man fungere bedre og smertene blir noe lettere. Og enhver kilo til og fra har mye å si når man har dette problemet.

Håper du finner måten å komme deg videre og klare det du selv ønsker.

Man må være jævlig sta for å vinne fram over smerter og ikke la det ta over livet ens

Anonym poster: 0460ea4344ca33a9defcc476c091a6d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...