Gå til innhold

Høy BMI pga tunge muskler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Virker som alle overvektige nesten uten unntak påstår at det er fordi de har så mye muskler, som jo som kjent er tyngre enn fett.

Skulle gjerne sett noen bilde-eksempler på kvinner med BMI på over 25, som er tunge fordi de har så mye muskler, og ikke fordi de har overflødig fett? Har veldig vanskelig for å se det for meg, annet enn muligens ekstreme bodybuildere.

Marit Bjørgen, f.eks. som har MYE muskler, er ikke i nærheten av overvektig likevel. Så det må tydeligvis være snakk om en god del mer muskluløs enn henne?

Anonym poster: f14ef27e640128858e1baadcf4318f6e

Videoannonse
Annonse
Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Hvordan vet du at BMI-en stemmer?

Det som stemmer, er selve tallet. Men det som ikke stemmer, er hvordan kroppen din har det. For du kan ha BMI 29 og være fet og slapp (og dermed ha høyere risiko for sykdom) – men du kan også ha BMI 29 og være kroppsbygger uten et gram fett på kroppen.

BMI sier bare noe om vekt for høyde, ikke noe om hva kroppen er sammensatt av. Derfor må du alltid se BMI i sammenheng med livvidde, liv-hofteratio og måling av fettprosent.

Kilde: Gunn Helene Arsky, ernæringsfysiolog ved BAMA Gruppen AS.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Nå er det selvfølgelig ikke så mange som er profesjonelle kroppsbyggere da ;)

Skrevet

Nei som sagt, jeg skrev i hovedinnlegget at det nok var unntak for ekstreme bodybuildere. Hvilket er mye det samme som profesjonelle kroppsbyggere. Men ALLE overvektige bruker jo denne unnskyldningen, derfor skulle jeg gjerne sett noen bildeeksempeler på hva folk anser som "overvekt pga tunge muskler".

Skrevet

Gjør de det da? Jeg sier bare rett ut at jeg er feit :P Har Bmi på nesten 30, så kan absolutt ikke "skylde" på utelukkende muskler da :P

Kjenner bare en person som har forklart at muskler veier mer enn fett, men hun holder faktisk på med å bygge muskler. Bmi'n hennes viser overvektig, selv om hun har flat mage og ser flott ut...

Anonym poster: 2e605d24eacfe8e17b113cfac9a966a6

Skrevet

Nå har jeg aldri hørt noen skylde på muskler da.. Det er fullstendig ulogisk. Men mange har tung benbygning f.eks. og vil aldri kunne være magre som modeller gjerne er. For at dette skal holde vann kan man selvsagt ikke være dvask i tillegg. Jeg er sånn. Nå er jeg overvektig pga fett, men før jeg ble tykk så jeg normalvektig ut, men veide 10 kg mer enn hva man skulle tro. Jeg har brede ankler, håndledd, hofter etc, men ellers slank.

Man kan altså bruke dette til å forklare tallet på vekta, og at man kanskje er en str 42 i bukser i stedet for 40, ikke for å forklare at man er tjukk og ser sånn ut...

Skrevet

http://www.halls.md/ideal-weight/met.htm

I denne tabellen blir det tatt hensyn til kroppstype

Klippet og limt fra et annet innlegg her inne...

Ifølge denne kan en dame på 170 cm varierer fra 53-70 kg og være innenfor idealet(lavest dødelighet). Alt etter kroppstype.

Tilsvarende for en dame på 160 cm, fra 50-67 kg.

Ifølge Bmi er alt fra 64 kg overvekt på en på 160,

Anonym poster: dffd3c9d5bb4d9d8caf9424e26fb25af

Skrevet

Jeg har en lav bmi pga jeg er lav og ikke spesielt tung men jeg har en uttrent kropp slapp i fisken og ikke sund

Men gubben er i følge bmi svært overvektig oppsøk lege som det sto så fint,men han er topp trent og med en veldig lav fett prosent.han spurte forsikringen om han skulle levere fettprossent prøve,men de gikk slavisk etter bmi

Skrevet

BMI er utdatert. Hjemme hos oss er vi ett prakteksempel på hvorfor. Min mann er ifølge BMI overvektig. Grenser faktisk til fet. Han har en fettprosent på 18. Jeg er innenfor normal BMI og har en fettprosent på hele 30. Hvem er egentlig feit her?

Anonym poster: 9f918eda845f73f65ef6a556ce5a16c5

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Så det sier alle overvektige? Vel, jeg har aldri sagt adet. Jeg kan ikke veie 60 kilo uten å se syk ut, men det er fordi jeg opp bre, ikke pga muskler. Akkurat nå er jeg bare feit. Og ikke sånn feit det snakkes om her inne, jeg er skikkelig feit

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Kjenner forresten en med fettprosent på 11, som veier det samme som meg ;)

Skrevet

Hva veier Marit Bjørgen og hvor høy er hun?

Du HI må da vite det siden du vet hvilken BMI hun har.

Anonym poster: 64c0747852780cf961e41918362aca15

Skrevet

Hvor i alle dager har du det inntrykket fra?

Jeg kjenner rimelig mange tjukkaser, har aldri hørt en eneste en påstå at det er fordi de har så mye muskler. Meg selv inkludert.

Anonym poster: 865b0f74fd22ef2b9c40b08e19be231b

Skrevet

Du har en utrolig merkelig argumentasjon her.. Marit Bjørgen ser ikke tykk ut, derfor kan hun ikke ha høy BMI, og dermed er påstanden feil.............................. For å bruke ditt eget eksempel mot deg.. Marit Bjørgen har nemlig en BMI i nærheten av overvektig... Det er innenfor normalområdet, helt klart, men så tynn som hun burde hun ikke slått slik ut... Nettopp fordi hun har muskler!

Skrevet

Virker som alle overvektige nesten uten unntak påstår at det er fordi de har så mye muskler, som jo som kjent er tyngre enn fett.

Skulle gjerne sett noen bilde-eksempler på kvinner med BMI på over 25, som er tunge fordi de har så mye muskler, og ikke fordi de har overflødig fett? Har veldig vanskelig for å se det for meg, annet enn muligens ekstreme bodybuildere.

Marit Bjørgen, f.eks. som har MYE muskler, er ikke i nærheten av overvektig likevel. Så det må tydeligvis være snakk om en god del mer muskluløs enn henne?

Marit Bjørgen ligger faktisk ganske høyt i normalintervallet, rundt BMI 24 så vidt jeg vet. Det er noen få med BMI som viser overvekt pga mye muskler, men det er nok vanligere å ha for lite muskler og dermed helst burde ligge litt lavere i vekt enn motsatt.

Anonym poster: 9cb0dab1bd95b432decdba94851b8a79

Skrevet

Hun ene bodyfitnessjenta (husker ikke hva hun heter) la ut bilder av seg selv der hun helt klart hadde en fettprosent under 15, og veide da 78 kg. Det vil vel tilsvare kombinasjonen overvektig-fettprosent godt under anbefalt nivå for kvinner!

Skrevet

En kvinne med fettprosent på 11 er så tynn at hun hverken har menstruasjon eller bære frem barn...

Gjest Sekretøsa
Skrevet

En kvinne med fettprosent på 11 er så tynn at hun hverken har menstruasjon eller bære frem barn...

Joda, men jeg skrev ikke at det var en dame? :)

Skrevet

Marit Bjørgen er 169 cm høy og veier 64 kg. BMI = 22.4

http://no.wikipedia.org/wiki/Marit_Bj%C3%B8rgen

Kvinnelige vektløftere i OL, bortsett fra de fra den høyeste vektklasse, er nesten alltid på en BMI på under 25.

Det finnes forskning på BMI og kroppsfettprosent som viser at BMI er tull for kvinner, fordi kvinner har oftere HØYERE kroppsfett enn BMI tilsier. Dvs, at vekta kommer fra FETT og ikke muskler.

Anonym poster: fb5f198557ee134c0cf8abad4e7d47e9

Skrevet

Det er fordi feite folk bruker alle unnskyldninger de kommer på så de slipper å se det fakta i øynene at de er feite for de spiser for nye og trener for lite.

Anonym poster: 252706bdbee36047ae18a035fdcf5f79

Skrevet

"Tung benbygning" utgjør kun en forskjell på 2-3 kilo MAKS hos kvinner,- og maks 3-4 på menn. Har jeg lest et sted. Altså to menn på samme høyde og samme kroppsammensetning ellers mtp muskler, fett og vann, KAN veie 3-4 kilo ulikt pga skjelettet.

Jeg hører mange kritiserer BMI,- men med unntak av EKSTREMT muskuløse og veltrente personer,- så vil den for de aller, aller fleste i befolkningen vise indikasjon på over-/undervekt. Man kan godt litt både over og uner "gjennomsnittsintervallet" for BMI, uten og være under/overvektig,- men avviker man stort fra "Normal BMI";- så må man bare innse at man er for feit/tynn. STORT SETT:...."mye vann" kan jo også gi høy BMI, men igjen, da går man enten på medisiner som samler vann,- ELLER man har en eller annen lidelse som gjør at man holder på vannet.- og da har man heller ikke grunn til og BRUKE BMI som veilednig,- og strengt tatt har man vel også større problem og bry seg om enn BMI om man samler så mye vann at man går fra normalvektig til kanskej ekstremt overvektig..

Nie, la BMI være en INDIKATOR på hvordan ting ligger an, og er du i ok form, og føler deg vel i kroppen din,- så skal man ikke bry seg om man ligger litt over/under på skalaen..Men begynner man og øke/minke BMI'en sin dramatisk,- på kort tid,- uten at man VET hva som skjer,- så er det kanskej noe galt, og en bør oppsøke lege??

Anonym poster: f865eb7f48e1954be06a165b6ae328c9

Skrevet

Hvorfor er "feite folk" alltid en homogen gruppe? Akkurat som "innvandrere" og "uføretrygdede".

Fascinerende fenomen her inne, aldri sett så mye tild et ute i det virkelige liv (heldigvis).

De ekstra kg jeg har er definitivt fett. Jeg har muskler også, tro det eller ei, men ikke slike enorme mengder at det er de som gjør utslaget.

Skrevet

BMI er utdatert. Hjemme hos oss er vi ett prakteksempel på hvorfor. Min mann er ifølge BMI overvektig. Grenser faktisk til fet. Han har en fettprosent på 18. Jeg er innenfor normal BMI og har en fettprosent på hele 30. Hvem er egentlig feit her?

Anonym poster: 9f918eda845f73f65ef6a556ce5a16c5

Nå presiserte jeg i første innlegget at jeg snakket om kvinner. Fullt klar over at mange trente menn med lav fettprosent likevel slår ut som overvektige i følge BMI, men det er svært sjeldent på kvinner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...