Gå til innhold

Er dette dumt og urettferdig gjort av oss som foreldre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med nr.1 som nå er 4 år hadde vi det nokså trangt økonomisk de to første leveårene hans. Vi hadde og han fikk alt han trengte,men vi kunne ikke kjøpe akkurat den vogna vi ville pga pris,arvet en del og i dåpen ble det en nokså rimelig løsning.

Nå venter vi nr.2 og økonomien er en helt annen. Vi har funnet ut hvilken vogn vi vil ha,seng,lekegrind,vippestol osv. Akkurat dette utstyret er det ikke så nøye med,men vi har litt lyst å gjøre ekstra ut av dåpen med ekstra flotte bestillingskaker og masse fin pynt. Noe vi ikke kunne ta oss råd til sist gang. Men vil dette bli feil overfor nr.1? Noe han kanskje vil stusse over senere? Har også tenkt på nyfødt fotografering,noe vi heller ikke kunne ta oss råd til sist gang. Men blir det feil?

Anonym poster: f2836fd751e003eb879e963c7971beef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har 4 søsken, jeg er godt over 30 år og jeg kan aldri minnes å ha sett bilder el. fra søskene mine din dåp, bortsett fra det obligatoriske dåpsbilde med foreldre og gudforeldre.

Er liksom ikke noe jeg har tenkt på eller tenker på i hverdagen.

Anonym poster: 9e494c949359c4515e6b4100ca73d861

Skrevet

Ikke jeg heller, 4 vi å :) Fasit = få flere barn! ;)

Anonym poster: dda4200f154b1ee880cea3508de78994

Skrevet

Med mindre ditt barn er fantastisk unikt og har verdens beste hukommelse vil det aldri huske at det hadde mindre enn det andre. Det viktigste når man får søsken er at de blir behandlet likt slik som situasjonen er i dag. Man kan ikke basere seg på hvordan det var.

Skrevet

Tja, jeg er eldst i en søskenflokk der situasjonen var akkurat likedan: Lutfattige unge studentforeldre for meg de første leveårene, litt bedre kår og inntekt da søskenene mine kom.

Og jeg kan ikke huske at jeg følte at jeg manglet noe, MEN akkurat det med bildene var litt sårt, faktisk... For småsøsknene mine hadde slike fine ferdigkjøpte babyalbum i pastellfarger, hvor man fyller inn tekst osv. Skjønner? Mens jeg hadde et tydelig hjemmelaget scrapbooking-preget fotoalbum. De hadde også babybilder av seg selv i mye finere og større rammer enn jeg hadde. Husker jeg synes det var litt rart at vi ikke hadde det likt. Men tror det var greit da de forklarte hvorfor. I ettertid er jeg glad for det, for mitt babyalbum er mye mer personlig og unikt enn deres.

Ta nyfødt-fotografering, dere. Men kanskje dere har et fint nyfødt-bilde av eldste også, som dere kan levere inn til forstørrelse hos fotograf (evt også bittelitt redigering, rydde i bakgrunn o.l.) og få matchende ramme, slik at dere har begge på veggen til slutt?

Anonym poster: 6aff06bd800075b8cb804e04aae92145

Skrevet

ta med eldste barnet til fotografen og ta bilder av begge samtidig? da får dere nyfødt bilder av den ene og 4 års bilde av den andre og til og med søsken bilde...

da blir det ikke "den gangen lillebror var hos fotografen" men "den gangen vi var hos fotografen"....

Skrevet

Det er så absolutt ikke dumt og urettferdig!

Dersom førstmann noen gang skulle sette spørsmålstegn til hvorfor nr 2 fikk dyrere ting og en mer eksklusiv dåp så vil han med tiden når han blir gammel nok forstå hvorfor ;)

Jeg har selv 2 barn som jeg for tiden er alenemamma til.

Nr 1 er en jente på 6 år, hun har aldri hatt det dyreste av noe som helst, nesten alt av barneutstyret hennes kom fra finn.no til en rimelig penge. Klær og leker hadde hun bare det nødvendige av... I barnedåpen hadde vi papptallerkner og pappbeger for å si det slik.. hadde dååårlig råd..

Nå har jeg en datter til som er 6,5 mnd. Til henne kjøpte jeg også flere ting fra finn.no, men kjøpte også noen ting splitter nye, ettersom jeg nå hadde bittelitt bedre råd.

Jeg tok heller ikke nyfødt bilder av min eldste datter, men har nå fått meg speilreflekskamera og har tatt flotte nyfødtbilder av min 2nd datter.

Dette spurte 6 åringen meg litt om, hvorfor jeg ikke hadde slike av henne. Da forklarte jeg henne det hele, og svaret hennes var "jaja det er dyrt med barn og du jobbet jo ikke da mamma, så det går helt greit det mamma" :)

I tillegg har hun fått være med på maaange bilder sammen med lillesøsteren sin nå og er storfornøyd med det. Hun løper også rundt å samler klær og leker hun har og sier at hun kan dele dem med lillesøsteren. :)

Tror ikke barna tenker så mye på slike ting, så lenge man gir alle barna like mye kjærlighet og oppmerksomhet så er det DET de bryr seg om :) Leker osv vil de sloss om senere likevel :P

Skrevet

Dessuten vil det trolig hjelpe om dere inkluderer storebror i noen av valgene til den nye babyen :)

Spørr hvilke dåpskaker han syns er finest/best..

Spørr hvilke farger han syns passer bra osv.. inkluder ham! :) Det vil han garantert sette pris på :) Barn liker å få hjelpe til å føle seg inkludert! :)

Klart at om han sier han vil ha en SORT kake med spiderman på, så trenger dere nødvendigvis ikke ha det da :P men det viktigste er at dere lar ham ta del i litt av det hele, da vil en eventuell sjalusi falle til side og han kan da senere fortelle sin lillebror/lillesøster når de ser på dåpsbildene at "DEN valgte JEG til deg! "

Det hadde i alle fall jeg stor suksess med :) 6 åringen min løper rundt å viser albumet til alle og skrøyter over hvor fint hun gjorde det for lillesøsteren sin! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...