Gå til innhold

Dere som var sykemeldt pga svangerskapskvalme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dusjet dere hver dag?

Hvordan gikk det med husarbeid?

Var mannen flink å hjelpe til hjemme?

Hvor lenge varte kvalmen?

Anonym poster: 7313bdc1116b7e005b193bb587d132c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ekstremt svangerskapskvalme. Jobbet litt når jeg var fire til seks mnd på vei, sykmeldt resten.

Dusjet hver dag? Absolutt ikke. Ble jeg varm, kasta jeg opp. Så dermed ble det til at jeg dusja når jeg måtte. Ble varm av å stå inni dusjen også, så kasta opp omtrent hver dag.

Husarbeidet ble ikke gjort som jeg gjorde til vanlig. Jeg gjorde det jeg orker, mannen tok resten etter at jeg spurte om det ( har så ikke at det f.eks. måtte støvsuges, skiftes på senger o.l. men gjorde det om jeg sa i fra). Flink mann når jeg var gravid, ikke så flink når jeg hadde født =P

Som jeg sa varte kvalmen hele svangerskapet, men det er jo absolutt ikke alle som har det sånn!

Lykke til videre. Håper kvamen gir seg snart! :)

Anonym poster: 64e29e611c345db7f230f7f72a833adf

Skrevet

På det værste dusjet jeg en gang i uka. Nå ca annenhver dag. Sitter på krakk i dusjen ellers besvimer jeg.

Husarbeid har jeg ikke gjort noenting av. Nå er formen såpass at jeg klarer å rydde inn i oppvaskmaskinen et par ganger i uka.

Mannen gjør alt, det har han gjort så lenge jeg har vært gravid.

Er i uke 22 nå og går fortsatt på medisiner mot kvalmen og er bare hjemme. Er ute av huset et par timer i uka....

Skrevet

I forrige svangerskap var jeg veldig dårlig en periode. Dusjet mye sjeldnere enn vanlig, gjorde null husarbeid (mannen gjorde alt) og jeg låg stort sett og sov hele tiden. Ble mye bedre i uke 16 :)

Den gangen her har kvalmen vært mild i forhold, så jeg er overlykkelig for å sleppe unna den intense kvalmen som jeg hadde forrige gang!

Skrevet

Nei dusjet ikke hver dag, på det værste dusjet jeg bare en gang i uken. Ja mannen var helt super, han gjore absolutt alt de ukene det var værst, men jeg klarte såvidt å komme meg på do alene. Det ga seg heldigvis når jeg var ca 15 uker på vei :)

Skrevet

Dusjing var min minste bekymring. Og jeg gjorde ingen husarbeid. Mannen fikk ordne seg det han ville av mat etc og vaske sine klær. Jeg gikk stort sett rundt i pysj og bare lå i senga/Sodfaen da det stod på som værst. Gikk ndd 10 kg i begynnelsen.fikk aldri noe form for "hjelp"fa lege etc. Grusomste ever. Ville heller født 10 ganger enn å gjennomgå de mnd igjen :P. Gruer meg sykt til neste graviditet etter som vi da har ei på 3-4 år som krever sitt.(ska love dere at mannen får føle på tilværelsen som alenepappa da gitt)

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Jeg har vært 100 % sm i alle mine sv.skap pga kvalme og klarte kun det nødvendigste.

Jeg dusjet nok hver dag selv om det varme vannet gjorde så jeg spydde hver gang. Men jeg følte at det var et minimum av selvpleie i tillegg til å pusse tennene.

Ellers prøvde jeg å få gjort litt husarbeid, men det var stort sett mannen som gjorde alt av vasking, matlaging og handling. Hos oss er det ingen som hjelper til hjemme, man bidrar etter evne og siden han såg at jeg hadde det ille gjorde han det han kunne for å lette hverdagen min.

Kvalmen varte til morkaken var ute etter hver fødsel.

Håper kvalmen din gir seg snart og krev at mannen stiller opp for deg!

Skrevet

Fra uke 6 til uke 18. Jeg dusjet vel kanskje en gang i uka, med hjelp fra mannen. Måtte sitte i dusjen, spydde på vei inn og ut av dusjen, og gjerne midt i dusjen også.

Han leverte og hentet i barnehagen hver dag, handlet, laget middag, stelte og tok leggerutiner, ryddet og vasket. Jeg var sengeliggende hele perioden.

Skrevet

Dusjet 1 -2 ganger per uke, levde storsett i sengen, gikk rundt kun i nattkjolen. Gjorde INGENTING hjemme. Samboen måtte ta seg for det meste av barnet, lage mat, jeg fikk servert mat i senga. Var så deppa, trodde ikke jeg ville overleve. Nå er jeg 12 uker, kvalmen er helt borte, alt er som før.

Anonym poster: b8de4f39afa592a1f117665d2ea24b79

Skrevet

Jeg klarte heller ikke dusje hver dag. 2 ganger i uken om jeg var heldig.

Min samboer var stort sett flink til husarbeid, men han måtte jo jobbe og ta seg av gutten vår i tillegg så jeg var ikke akkurat kravstor. Det mest nødvendige ble tatt (inkludert inn kjøp av mat etc).

Jeg lå stort sett 23 timer per døgn enten i seng eller på sofa. Klarte å lage enkel middag og hente i barnehagen om jeg tok meg kraftig sammen.

Jeg var kvalm fra uke 5, sykemeldt 100% fra 7-20.

Anonym poster: 4198af1d1b9177e68cd6d1ef8c290402

Skrevet

Ja, jeg dusjet daglig. I ganske kaldt vann.

Husarbeid? Aner ikke, det var jeg for kvalm til å tenke over. Jeg gjorde det i hvert fall ikke.

Jeg har ikke mann. Ingen av partene i forholdet jeg er i driver med "hjelpe til hjemme."

Kvalmen varte evig i første svangerskap, er der fremdeles midt i andre trimester i andre svangerskap - men slett ikke like ekstrem. Sånn "sengeliggende ikke bevege seg" var det vel snakk om cirka seks uker.

Anonym poster: 573b8401ce88d7389c30cb685034fae7

Skrevet

Er det noen av dere med ekstrem kvalme som bor alene, uten barnefar i bildet? Hva gjør dere da, tenker når det er så ille at dere ikke klarer og komme ut av sengen engang. Det er min store skrekk

Anonym poster: d48f30dc37ec41db2653762a0b51a60d

Skrevet

Nei, å dusje var et stooooort prosjekt, så det ble ikke gjort så ofte. Og husarbeid var det jo ingen vits å tenke på engang, jeg greide jo såvidt stå opp for å gå på do...

Mannen måtte ta seg av barn og hus og alt som måtte gjøres. Vi ble rimelig isolerte en stund da jeg ikke orket dra bort eller få besøk, og han var så utslitt av jobb, barn og hus at han heller ikke orket. Hadde ikke gått uten ham for å si det sånn, og jeg skal ikke utsette familien for dette en gang til. To barn må holde!

Kvalmen varte hele veien med førstemann. Foreløpig til uke 25 med nummer to...

Anonym poster: 7c0c7894cf0f97c15686fbade4bb6ce0

Skrevet

Dusjing skjedde når det ble nødvendig. ( på sykehuset satt jeg på krakk, det var deilig)

Samboeren min måtte gjøre nesten alt hjemme. Jeg hadde noen få gode perioder der jeg lagde litt mat og hentet i barnehagen. Stort sett var jeg i senga eller sofaen. Samboeren min er mye flinkere enn meg hjemme, så han tok det på strak arm.

Jeg var kvalm fra uke 7 og til ungen var født. Husker hvor sulten jeg var morgenen etter yngste var født. Hadde ikke følt sult på ca 8 mnd.

Skrevet

Jeg er sykemeldt pga det nå.

Ligger i senga 20 timer i døgnet, får i meg et glass vann til dagen. Vil besvime når jeg reiser meg opp. Er en kamp å komme meg til toalettet som er i en annen etasje enn soverommet. Mest lyst til å legge meg på badegulvet og bli der.

Benytter sjansen til å dusje de få gangene jeg føler meg BITTElitt bedre og har alltid samboeren min lett tilgjengelig om det skulle være noe.

Han har vært fantastisk, og det er en lykke at han selv er sykemeldt pga arbeidsskade akkurat nå. Vet ikke hva jeg skulle gjort uten. Fungerer litt på kveldstid, ellers ingenting.

Anonym poster: 3f787551a97c39395a959b503fa671b8

Skrevet

Dusjet dere hver dag?

Hvordan gikk det med husarbeid?

Var mannen flink å hjelpe til hjemme?

Hvor lenge varte kvalmen?

Anonym poster: 7313bdc1116b7e005b193bb587d132c6

Dusjer ikke hver dag uansett. Men det ble nok sjeldnere enn vanlig.

Gjorde selvsagt ikke noe husarbeid, klarte jo ikke å gå til kjøkkenet å hente et glass vann engang. På den annen side klarte jeg heller ikke å rote, så det var ikke så farlig, bortsett fra at det ble støvete.

Mannen var borte på jobb i to måneder i strekk, så nei, der var det lite hjelp å få, annet enn stadige telefoner med bekymring, om han skulle betale noen for å komme og ta seg av meg etc.

Varte i 2,5 måneder.

(og da ble den avløst av bekkenløsning)

Anonym poster: e52ffd27f912b2f84c4fea98a4a449f9

Skrevet

Jeg hadde ekstremt svangerskapskvalme. Jobbet litt når jeg var fire til seks mnd på vei, sykmeldt resten.

Dusjet hver dag? Absolutt ikke. Ble jeg varm, kasta jeg opp. Så dermed ble det til at jeg dusja når jeg måtte. Ble varm av å stå inni dusjen også, så kasta opp omtrent hver dag.

Husarbeidet ble ikke gjort som jeg gjorde til vanlig. Jeg gjorde det jeg orker, mannen tok resten etter at jeg spurte om det ( har så ikke at det f.eks. måtte støvsuges, skiftes på senger o.l. men gjorde det om jeg sa i fra). Flink mann når jeg var gravid, ikke så flink når jeg hadde født =P

Som jeg sa varte kvalmen hele svangerskapet, men det er jo absolutt ikke alle som har det sånn!

Lykke til videre. Håper kvamen gir seg snart! :)

Anonym poster: 64e29e611c345db7f230f7f72a833adf

helt samme, bare at de tre siste ukene gikk jeg fra å kaste opp alt fra 3-12 ganger om dagen til bare 1-2 ganger i uka! :-) så fikk nyte litt av gravidtiden :-)

Skrevet

Dusje? hahaha, nei, orket ikke å pusse tennene engang. Tror jeg pusset dem 2 ganger på tre uker. Jeg ble kvalm av lukten av tannkrem og brakk meg bare jeg puttet tannbørsten i munnen. Det var helt jævlig, det verste jeg har vært med på. Hadde noen spurt om jeg ville ha en sprøyte som gjorde at jeg ikke våknet opp igjen noen gang, tror jeg sjansen for at jeg hadde sagt ja var rimelig stor når det stod på som verst...

Anonym poster: b96e6fd0a0d0c70d8330fe8160124a5b

Skrevet

Dusjet 1-2 ganger i uken, 13 timer i senga, 10 timer på sofaen og resten på spise og gå på do (oftest for å kaste opp). Mannen tok ungene, laget mat, alt av husarbeid, handling osv. Jeg snakket litt med dem da jeg var på mitt beste. Dette var før 12 uker. Etter det ble det bedre i perioder og så enda verre igjen. Etter uke 20 orket jeg en god del igjen og har nå i uke 24 trappet opp til 30 % jobb og 70 % av min del av husarbeid.

Anonym poster: b6f37f648c9a4e975e160625a28a56c7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...