Gå til innhold

Hvordan få toåring til å smake på mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 2,5 år, som ikke vil smake noe nytt.

Hun spiser 4 forskjellige middager, Skive med leverpostei/bare smør, friske grønsaker og frukt. Og så liker hun vaffel, sjokkoladekake, en bestemt rosa slikkepinn, og smågodtkrokkodiller...

Og Bananyogurt...

Hun spiser masse grønsaker og sunn hjemmelaget middag hver dag. Men vi klarer ikke få henne til å smake på noe nytt! Siden hun var 8mnd har hun sittet med bordet med oss voksne, og fått servert alt vi spiser. Hun smakte på en potet når hun var 1 år. Siden det har hun skygget unna hvit mat.

Jeg begynner å bli desperat. Vi har prøvd å ikke gi etter. Men bare la henne gå sulten visst hun ikke vil spise det hun får servert. Det viste seg at hun er mye staere enn hva som er greit å la henne gå sulten :(

Trenger hjelp. Ingen jeg har snakket med har nye triks å komme med.

Anonym poster: fa210309ba42bc95304aa41f8db4fef5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere forsøk dere med å si at hun ikke får lov til å smake? Akkrat når det gjelde kaker og is er det jo ingen grunn til å gi henne det hun vil ha, men ellers kan det kansje hjelpe om dere gir henne noe nytt men sier at hun ikke skal smake, bare kjenne på det med hendene, kansje lukte om hun vil og generelt undersøke maten nøye. La henne leke med maten. Det kan gjøre den mer ufarlig. Ikke ros henne om hun smaker heller. Det skal ikke være noen bragd i denne sammenhengen, bare noe hun eventuelt har lyst til selv.

Anonym poster: 010662b08594f2f1d3e34a34c305603c

Skrevet

Ja. Vi har prøvd det. Og vi er veldig forsiktige med hva vi sier når hun smaker på noe. Hun smakte nemig på en nøtt for noen uker siden. Da latet vi som vi ikke såg det. Desverre falt den ikke i smak, så det ble med den ene gangen...

Jeg prøver av og til å få henne til å smake på bolle eller snop. Bare sånn i tilfelle hun smaker, så er det jo greit at det er noe som smaker godt. Men har ikke klart det enda.

Skrevet

Prøvd litt omvendt psykologi? " dette her liker du ikke, det er bare for store jenter?" ellers syns jeg det er greitat barn ikke liker noen få ting, men ny mat skal smakes på. Her lages det ikke egen middag til barna. De får vente til kveldsmat for å få ny mat.

Anonym poster: 06f1683cb94be76dbd632beca6d4c0df

Skrevet

Ja. Vi har vert innom den måten og. Vi har nå 1,5 år med prøving og mest feiling bak oss nå. Så jeg har begynt å gi opp. Nå får hun middag hun liker, og brødmat er jo ikke noe problem.

Men det er så mange som sier at barna deres MÅ smake på maten. Jeg forstår ikke hvordan det foregår i praksis. Visst jeg skulle fått snuppa til å smake på noe måtte jeg ha leigd inn to sterke menn... I tilleg til min mann da altså.

Hun vokser veldig mye for tiden, og blir tynnere med en gang hun ikke spiser middag. Hun er over en meter nå, så jeg ønsker ikke og "ta i fra henne et måltid"...

Hi

Skrevet

Etter måneder med ekstrem småspisthet har vi nå begynt å si at "Nå skal mamma og pappa og lillebror spise middag". Sier ikke til ham at han skal komme. Så setter vi oss og har det såååå gøy (snakker og ler masse!). Sier at maten er kjempegod, osv. 2-åringen (snart 3) sitter da ofte og ser på PCen (får seg en liten hvilepause etter bhg mens vi lager middag) eller leker for seg selv. Som oftest kommer han luskende og vil være med oss og smake. Spiser ikke så mye, men han smaker hvertfall.

Skrevet

jeg har en på 3,5 som er likedan, jeg bare lar det være og plutselig kommer han på at han skal smake noe nytt, så sakte men sikkert utvider matforådet seg...Jeg stressa litt med det da han var mindre og jo mer jeg stressa jo mer stritta han i mot, så nå tar jeg det helt med ro og ser at det går fremover sakte men sikkert....

Så lenge de får i seg det de trenger av næring så er jo det det viktigste, og er det noe de burde spise som ikke de gjør som fx grønnsaker så bruk fantasien...her serverer jeg fx grove vafler med spinat og grove pannekaker med brokkoli og ungen som ikke rører grønnsaker til vanlig spiser med stor iver

Anonym poster: b806d7397889fdca3665cb415b2cc4ff

Skrevet

Min treåring er ikke så steil som denne jenta, så jeg vet ikke om dette fungerer for dere. Men hos oss får vi gutten til å smake på flere ting dersom det er delikat skåret opp og lagt i små skåler eller på fat.

Eks. eplebiter, paprika, nøtter, gulrotbiter, brokkoli osv. Alle forsyner seg selv fra skålene. Når han ser at vi forsyner oss vil han gjøre det samme og lasser på tallerkener sin. Spiser alltid mer når vi gjør det slik enn når han får servert. Er vel følelsen av å velge selv og forsyne seg selv han liker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...