Gå til innhold

Trenger råd ang. ferie til storebror

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår på to år skal bli storebror til tvillinger i sommer. Har termin 19.august. Vi må sette opp ferien hans fra barnehagen nå snart, og jeg lurer virkelig på hva som er beste tidspunkt. Det kan ikke akkurat planlegges når tvillingene kommer til verden, men i begynnelsen av august er de nok her.

Skal vi tenke ferie på storebror når de er kommet til verden eller er det best at han får være i barnehagen og følge sin vanlige rutine der? Han vil ikke føle at han blir sendt bort?

Selv om han ikke har ferie på "papiret" tidligere på sommeren har han mulighet til og få seg fridager om jeg er i form og været er bra.

Hva er best??

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Gratulerer så mye med tvillinger på vei :)

Jeg tenker jo at hva han kommer til å synes at er best av å være hjemme og i barnehage, kommer an på ham, det er jo noe som varierer veldig fra unge til unge.

Vi har nylig avtalt ferien med stesønnen min for i år, og det er kjempevanskelig da jeg har termin 11.juli og sliter veldig med bekkenløsning allerede nå og mannen er veldig trøtt og sliten pga sykdom. Men babyen kan jo komme mellom 20.juni og 20.juli, så føles håpløst ut å planlegge ferie... :(

Dere har ikke tenkt på å sette opp far og guttungen på ferie samtidig? Tenker at om tvillingene har kommet og guttungen blir sjalu, kan det være godt å være to stykk om å følge ham opp og gi ham oppmerksomhet?

Selv er jeg bare tante til tvillinger, men så fordelen med at begge var hjemme i ferien da, og så tydelig hvor viktig det var at storebror og fikk masse oppmerksomhet av de som kom på besøk! Heldigvis var de fleste flinke til å kjøpe gave til ham og, og bruke tid på ham, ikke bare på babyene :)

Ble mye og rotete dette, men håper at du forstår hva jeg mener ;)

Endret av Håperpåønskebaby
Skrevet

Jeg tenker jo at hva han kommer til å synes at er best av å være hjemme og i barnehage, kommer an på ham, det er jo noe som varierer veldig fra unge til unge.

Vi har nylig avtalt ferien med stesønnen min for i år, og det er kjempevanskelig da jeg har termin 11.juli og sliter veldig med bekkenløsning allerede nå og mannen er veldig trøtt og sliten pga sykdom. Men babyen kan jo komme mellom 20.juni og 20.juli, så føles håpløst ut å planlegge ferie... :(

Dere har ikke tenkt på å sette opp far og guttungen på ferie samtidig? Tenker at om tvillingene har kommet og guttungen blir sjalu, kan det være godt å være to stykk om å følge ham opp og gi ham oppmerksomhet?

Selv er jeg bare tante til tvillinger, men så fordelen med at begge var hjemme i ferien da, og så tydelig hvor viktig det var at storebror og fikk masse oppmerksomhet av de som kom på besøk! Heldigvis var de fleste flinke til å kjøpe gave til ham og, og bruke tid på ham, ikke bare på babyene :)

Tusen takk for svar. Ja, det føles håpløst ut og planlegge ferie når man ikke vet når barna kommer, og hvordan storebror vil reagere på dette. Vi tenker jo i utgangspunktet at kanskje det beste for han vil være og ha ferie før barna kommer. Få litt alenetid med oss, men så vet man jo ikke hvordan formen min vil være når man kommer så langt, og aller helst vil vi at pappaen skal spare sin ferie til de små kommer for at vi skal kunne være hjemme begge to...

Blir vel til at storebror får ferie på begynnelsen av sommeren og så får han fridager etter at de små er kommet til verden om vi ser at han har behov for og få være litt hjemme da han også.

Hvor gammel er stesønnen din?

Skrevet

Vi reiser på ferie med storesøster i april vi. Sånn at vi er garantert en ferie med henne. Har termin i juli. Så reiser vi til familie tre uker før termin og skal være der i to uker. Den siste uka før termin skal vi bare være hjemme.

Skrevet

[quote name=Endelig mamma:):)' timestamp='1363869183' post='145175960]

Tusen takk for svar. Ja, det føles håpløst ut og planlegge ferie når man ikke vet når barna kommer, og hvordan storebror vil reagere på dette. Vi tenker jo i utgangspunktet at kanskje det beste for han vil være og ha ferie før barna kommer. Få litt alenetid med oss, men så vet man jo ikke hvordan formen min vil være når man kommer så langt, og aller helst vil vi at pappaen skal spare sin ferie til de små kommer for at vi skal kunne være hjemme begge to...

Blir vel til at storebror får ferie på begynnelsen av sommeren og så får han fridager etter at de små er kommet til verden om vi ser at han har behov for og få være litt hjemme da han også.

Hvor gammel er stesønnen din?

Han blir 4år rett etter terminen min :)

Men han er autist uten språk og mentalt sett ligger han en god del etter sine jevnaldrene (er ikke fastsatt, men vil tro han ligger på ca 1,5-2år), som da er med på å komplisere alt, og dette med forandringer er veldig vanskelig for ham, og hva han forstår når vi prater om baby/lillebror, er veldig vanskelig å vite, så vi må nesten bare prøve å ta babytingene fram litt etter litt, og være utrolig bevisste på å gi ham masse oppmerksomhet når den lille er her, men det kan alikevel bli veldig vanskelig og gi masse frustrasjon :(

Skrevet

Hadde latt storebror tatt ferien sin før tvillingene kommer, da kan han få ha ferie der dere kan gjøre ting med og for han. Når tvillingene kommer blir de automatisk midtpunkt en stund, det gjelder jo selv om det kun er en også. De første ukene er hektiske, for alle i familien. Tenker da at det kan være godt for storebror å få være i bh som vanlig og bare være seg selv med sine venner. Han kan jo få være hjemme noen dager heller om han og dere ønsker det : )

Lykke til uansett løsning : )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...