Gå til innhold

Hva synes dere om denne fesdrakten?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns den ser veldig ok ut. Litt vel enkel kanskje, men det er jo en festdrakt og ikke en bunad.

Skrevet

Den er mye finere enn den jeg har fra SparKjøp. Var de første festdraktene de kom med, de du fikk i burgunderrød, okergul og dypblå. Helt greie, men veldig kjipe i forhold til en ordentlig bunad.

Men denne var jo ganske fin da :-)

Skrevet

Jeg er litt delt. På sett og vis synes jeg den ser helt OK ut på bildet, men på den andre siden synes jeg det å ta vare på de gamle håntverkstradisjonene er en så viktig del av bunadstradisjonene at jeg misliker maskinlagde kjoler som mer eller mindre kopierer bunader.

Anonym poster: d3159fb5a404c5d5d29ba1e60d6c0363

Skrevet

Den var overrasskende fin faktisk!

Anonym poster: 2df960e652e39b52d70db671c8b389e4

Skrevet

Jeg må si jeg er overrasket! Veldig lik bunad. Men som en poengterer over.. dette ødelegger bunaden. Dårlig gjort bare for å tjene penger. FY SPARKJØP.

Anonym poster: 6492cdbe3c3712d846a8989b97233b3c

Skrevet

En av de bedre festdraktene. Jeg er ikke begeistret for festdrakter, men ville heller hatt en slik fri broderiversjon enn en dårlig kopi av populære bunader som Hardangerbunad eller beltestakk, slik festdrakter ofte er.

Skrevet

Jeg må si jeg er overrasket! Veldig lik bunad. Men som en poengterer over.. dette ødelegger bunaden. Dårlig gjort bare for å tjene penger. FY SPARKJØP.

Anonym poster: 6492cdbe3c3712d846a8989b97233b3c

Verken bunad eller festdrakt er en beskyttet tittel, faktisk. Det er bare å finne på et nytt navn til plagget, som denne som heter "Norsk fesdtrakt" eller noe i den duren. Men tradisjonel vis så skal den jo håndsys og tilpasses hver enkelt, der man velger drakt ut fra sine røtter osv. Men den diskusjonen tar vi ikke her.

Anonym poster: ff73313fdadb2b3fb17d80caa1d94e9b

Skrevet

Forøvrig tror jeg mange som velger festdrakt fremfor bunad gjør det av økonomiske årsaker, og at festdrakteb dermed ikke stjeler fra bunadmarkedet. Har man ikke råd til bunad har man ikke råd, om festdrakter finnes eller ei. Den reelle trusselen for bunaden er billigtilbydere som setter produksjonen utenlands.

Skrevet

Denne var veldig grei og fin, men tror jeg selv ville valgt en "enklere" festdrakt uten disse broderiene.

Skrevet

Denne var veldig grei og fin, men tror jeg selv ville valgt en "enklere" festdrakt uten disse broderiene.

Vet du om noe alternativ på festdrakt i denne prisklassen? Vil gjerne ha navn på butikk/nettside/link.

HI

Skrevet

Jeg har bare tittet på festdrakter når jeg har gått forbi husflidbutikker, og synes det er mye fint. Men jeg har ikke sett på hva de koster. Tviler på at de matcher drakten fra Sparkjøp i prisen ;)

Er veldig usikker på om jeg skal kjøpe en festdrakt eller spare til bunad. Og velger jeg bunad er jeg veldig usikker på hvilken jeg skal velge...

Skal jammen ta meg en titt på nettsteder o.l. så skal jeg gi deg et tips hvis det dukker opp noe fint og rimelig.

Skrevet

Såg reklame på Facebook i dag fra en side som heter Ludostore.no

De har samme prisklasse. Og den lilla var nydelig.

Anonym poster: d6cc1785f763fea74c947ebb1501a203

Skrevet

Såg reklame på Facebook i dag fra en side som heter Ludostore.no

De har samme prisklasse. Og den lilla var nydelig.

Anonym poster: d6cc1785f763fea74c947ebb1501a203

Enig i at disse var fine! Og i samme prisklasse. Ulempen er at de kun hadde i barnestørrelser og ikke for dame.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...