Anonym bruker Skrevet 21. mars 2013 #1 Skrevet 21. mars 2013 Har tidligere fått hjelp til å uttale r-lyd, den er på plass. Strever i dagligtale og det er mange ganger vi som kjenner h*n også må spørre opp igjen. Litt slarkete, snakker fort, og skj-lyd er vanskelig. Uttaler det meste rett når vi ber h*n prøve igjen, men kan ikke rette på h*n hele tiden heller. Tror dere dette fremdeles kan gå seg til? Kan det være noe som forstyrrer uttalen i hjernen? (svulst e.l) Er ikke i ppt-systemet lenger pga at når r-lyden kom, så virket det som det ble bedre og at nå "ble det bra". Men jeg synes nesten det er blitt verre.. Kom gjerne med tanker om dette. Anonym poster: b6dba8d2df73bf3af10333fdc9bae2d4
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2013 #2 Skrevet 21. mars 2013 tenker at dere som foreldre kan gjøre øvelser på dette om barnet selv orker og vil dette. Anonym poster: 789210b3823ab194e719929452552cbe
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2013 #3 Skrevet 21. mars 2013 datteren min er bare 5 og jeg har sloss og kjempet i over 2 år for å få hjelp til henne. for ett par uker siden fikk hun endelig sin første logoped time, og han sa at dette burde vært tatt tak i av logoped for lenge siden. ikke fordi han har en mirakel kur, men fordi hun har blitt "forstått ihjel" vi har akseptert talefeilene og sagt til oss selv at hun ikke kan bedre aqkkurat nå, men det kommer nok snart og mens vi venter har hun skapt seg ett eget språk (på lik linje med tvillinger som lager sitte eget språk som bare de forstår) og nå må det språket avlæres. hun kan alle enkelt lydene dersom vi sier en bokstav (fonetisk) av gangen, men når hun skal sette lydene sammen detter hun straks tilbake til "Bajjon" og "schofa" og så videre... bring ppt tilbake og be om vurdering av logoped for rådgivning samt ekstra timer i norsk på skolen. Anonym poster: 9690ad9eee975363b23862a0789b39ec
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2013 #4 Skrevet 21. mars 2013 Jeg ville tatt en prat med f.eks helsesøster på skolen og diskutert om ppt-tjenesten og logoped bør på banen igjen. Helsesøster kan hjelpe deg med å få denne prosessen i gang. Anonym poster: 35131970acfde3a01a1c137ba0b7a984
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2013 #5 Skrevet 21. mars 2013 Å ikke kunne utale r har ikke med noen svults eller annet i hjernen. Klarer ikke å utale r selv og hemmer meg ikke i hverdagen på noen måte. Gått til logoped i mange år fra barneskole, men jeg hører ikke at jeg sier den feil så er utrolig vanskelig å rette opp. Utfør øvelser med barnet hjemme og rette på barnet ditt hele tiden blir feil. Kanskje han ikke hører at han sier feil og det blir da vanskeligere for ham å rette seg etter riktig språk. Anonym poster: 01ca44641b47cc7a439832aab62b4267
MammantilNurket Skrevet 21. mars 2013 #6 Skrevet 21. mars 2013 Det er ikke bare-bare å komme inn hos PPT, men det er en del morsomme munnmotiriske øvelser dere kan gjøre hjemme. Blås såpebobler, drikk av sugerør, gjør "tungegymnastikk" og øv på rim og regler sammen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå