Gå til innhold

Hva ville dere gjort? Trenger litt innspill....

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi har ei datter på 13 som har fått en seg en venninne som bor et stykke fra oss. De går ikke på skole sammen, eller i samme omgangskrets. Men har truffet hverandre gjennom en felles aktivitet. So far so good.

Nå har jenta vår vært på besøk hos denne venninnen et par ganger. Jeg har ikke fått hilst på foreldrene, da jeg kun har kjørt henne til et treffsted hun og venninnen har avtalt. Det har passet best sånn. Men jeg har fått inntrykk av at foreldrene er oppgående og veldig greie.

Nå er datteren vår bedt på overnatting hos henne til helgen. Foreldrene skal ikke være hjemme, men broren på 18 skal passe dem og søsteren.

Jeg kjenner at jeg ikke er så veldig begeistret for dette, da jeg overhodet ikke vet hvem/hvordan denne gutten er. Han kan godt være ansvarsfull og snill, det er han sikkert. Men likevel.....Vi har derfor sagt nei til overnatting, og at hun heller kan få lov når foreldrene er der, og at vi først da vil hilse på dem.

Nå synes jo selvfølgelig datteren vår at vi som foreldre er veldig strenge, og skikkelig kjipe. Vi holder jo på vårt, men jeg lurer på om hun har et poeng? Er det strengt av oss?

Jeg er rimelig ny på disse "fjortis-greiene", så det hadde vært fint med litt innspill fra dere damer :-)

Jeg tenkte å foreslå at venninnen heller kan være hos oss. Men prinsippet her trenger jeg litt tilbakemelding på ;-)

Endret av Kari Mari
Videoannonse
Annonse
Skrevet

kan dere ikke ringe å få møte denne broren og foreldrene før en overnatting.

mine foreldre lot meg overnatte hos ei vennine. min mor ble med. møtte foreldrene og alt gikk bra. mine foreldre var også veldig skeptiske.

tenker at dere har begge bra poeng. har små barn enda så vet ikke hva jeg selv hadde gjort. men jeg hadde nok prøvd å ville møte foreldrene og denne broren.

hadde også avtalt at jeg eller far kan ringe og bare høre hvordan ting er. og hun skal ta tlf. da får man et intrykk av ting

Anonym poster: 7ad75079571bdaa05fef9e991037990e

Skrevet

jeg hadde gjort akkurat det samme som deg. han er 18 de er 13. Nei jeg hadde holdt på mitt.

Skrevet

Jeg er enig i prinsippet, det er greit å vite litt om dem før hun før lov. Når jeg var 14, var jeg på flere overnattinger hos ei venninne hvor storesøstra "passet" på oss. Hun var da 17 år, det hele endte med at vi festet og drakk sammen henne og vennene hennes....

Synes ideen om at du inviterer henne til å overnatte hos dere den helgen foreldrene er borte er fin, da kommer du med ett komprimiss. Så kan du heller skjeme dem litt bort med kino billetter eller noe??

Skrevet

Hadde gjort akkurat det samme :)

Anonym poster: 299dd7cb6e71b7c0042da6f386ef3f1c

Skrevet

Heisann! vi har to jenter på 11 og 13 og dette hadde ikke de fått lov til. Først hilser man på foreldrene, ta en tlf eller stikk bortom og bare hils på, trenger ikke ha noen annen grunn enn at det er greitt å hvite hvem barna overnatter hos. Forelderen eller foreldrene må være tilstede ved en evt overnatting. Barna må ha enten tilgang til tlf eller ha med seg mob. slik at de kan ringe om det skulle være noe. Best å være på den sikre siden idag, og dette vil nok de andre foreldrene forstå, ikke sikkert foreldrene til hun andre vet at de tenker på overnatting engang.

Anonym poster: f0f952aac76a3f0f4906a2809f7795e1

Skrevet

Jge hadde gjort akkurat som deg. Jeg har to tenåringsdøtre også,de er begge litte eldre emm din, så jeg er ganske dreven i "gamet". Jeg har som regel at foreldrene må være hjemme ved overnatting, eller evt. et eldre søsken hvis jeg kjenner familien godt. Har også blitt kalt kjip og streng, særlig da bestevenninnen til min 15-åring fikk lov til å være alene en helg, og min datter ikke fikk lov til å overnatte der.

Du aner jo ikke hvordan denne 18 år gamle storebroren er heller.

Anonym poster: ca7215c218a261fbf855c4ac6c2112c0

Skrevet

Nei, jeg vet ikke om foreldrene i det hele tatt vet noe om dette. De planlegger jo over en lav sko :-P

Men du som skriver at du festet som 14 åring med barnevakten på 17....Grøss!

Jeg kjører heller på med overnatting hos oss, så får de ta tilbudet eller la være ;-)

Skrevet

Forstår deg. Litt av problemet her er vel at du ikke kjenner foreldrene. Hva med en telefonsamtale med dem ? De kjenner nok sønnen. En attenåring kan være veldig voksen og trygg men kan og være det motsatte så......

Skrevet

Kan ikke jenta heller komme til dere og overnatte da, siden jeg regner med broren på 18 kan klare seg selv, og foreldrene er bortreist :)

Anonym poster: 4850800e15a192d16c0eacebd5c561aa

Skrevet

Jenta mi er 12 og jeg hadde aldri latt henne få overnatte noen steder hvor jeg ikke hadde møtt foreldrene! Hun får heller ikke overnatte hos bestevenninnen sin som jeg kjenner foreldrene til uten at jeg har avtalt med de at det er greit.

Hadde hun vært 13 hadde hun aldri fått lov til å sove hos noen jeg ikke kjente og det kun var en tenåringsgutt til barnevakt !

Skrevet

så lenge foreldrene ikke er hjemme synes jeg ikke det er i orden.. det som foregår i 18 år gamle gutters hoder er ikke bestandig egnet for barn og de har nok vanskelig for å skille mellom (barne) sinnet til en 13-åring og sinnet til en jevnaldrende da de merkelig nok både oppfører seg og kler seg relativt likt i tenåringsperioden.

det må ikke nødvendigvis forekomme drikking e.l. men det kan være skremmende nok med såpass eldre gutter`s uskyldige "morsomme" påfunn (skulle ikke forundre meg om han også skal ha overnattingsbesøk når foreldrene først er borte).

har en 18- årig gutt virkelig sagt seg villig til å sitte barnevakt for to 13 år gamle jenter i en helg?? hmmm..skeptisk!

Skrevet

Du har gjort akkurat som jeg ville foreslått. Å overnatte hos noen vi ikkje kjenner kun med storebroren hadde ikke vært aktuelt.

Skrevet

Dere kjenner ikke foreldrene, har ikke møtt broren og aner ikke hvor de bor (antar jeg siden dere ikke har kjørt hjem til jenta men til et treffpunkt.)

Nei jeg hadde heller ikke latt barnet mitt sove over der under slike forutsetninger.

Jeg ville først ha møtt foreldrene og broren og så vurdert om jeg ville velge å stole på han og mitt eget barn.

Jeg har nevøer på 16 og 18 som passer på barna mine støtt og ville aldri hatt problem med overnatting om gutten er like rolig og ansvarsfull som de men det kan man jo ikke vite når man ikke aner hvem han er.

Og langt fra alle 18 åringer er ansvarsfulle og noen er rett og slett ikke slik at de burde få "fri tilgang" til såpass unge jenter.

Så jeg ville helt klart ha blitt litt kjent med både mitt barns venninne og familien hennes først før jeg tillot overnatting.

Anonym poster: 1bb6d8b071fc46593d6407fd71065548

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...