Anonym bruker Skrevet 21. mars 2013 #1 Skrevet 21. mars 2013 Svigermor er litt småhypokondrisk og har diverse vondter. Bla har hun lenge slitt med magen og har vært utredet inn og ut flere ganger uten at de har funnet noe som helst. Men så var hun i en sk kvantemaskin som da mente at hun har glutenallergi, og nå forventer hun at alle som inviterer henne skal tilrettelegge med glutenfri bakst og mat. Vi har henne ofte på besøk og jeg synes både det er tungvint og dyrt med glutenfritt. Stritter litt imot fordi jeg er skeptisk til "diagnosen". Hva hadde dere gjort? Godt mulig jeg bare er "vanskelig" altså Anonym poster: 03232173991af4e14ca32576cd779a50
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2013 #2 Skrevet 21. mars 2013 kake kan du jo lage eget til ho. skjære opp i biter og fryse ned. mat vet jeg ikke. har ingen rundt meg med slik allergi. hadde nok gjort noe for at hun skal føle seg imøttekommende men hadde ikke laget mat som kunn er for henne. Anonym poster: b522c8a0f659bd95cb544caca21c8d16
Elsker livet Skrevet 21. mars 2013 #3 Skrevet 21. mars 2013 Av respekt for henne hadde jeg godtatt diagnosen og oppvartet henne som jeg vil gjort med andre som har glutenallergi.
Himmel og hav Skrevet 21. mars 2013 #4 Skrevet 21. mars 2013 Ja, jeg hadde nok gjort det. Det er ikke så vanskelig å tilpasse. Sauser jevnes med maizenna og bak en nøttebunn eller kjøp ei sånn ferdigkake fra frysedisken (husker ikke hva de heter), så har du glutenfritt til svigermor.
annesmil Skrevet 21. mars 2013 #5 Skrevet 21. mars 2013 Jeg har ett barn med melkeallergi, og jeg tar alltid med egen kake® til han. Jeg spør på forhånd hva de har tenkt å servere, så tar jeg med noe fra fryseren som ligner mest mulig. Har bakt opp litt forskjellig og frøset ned, slik at han ikke skal føle seg helt utenfor. Er det middag, spør jeg også om hva de skal ha. De fleste som inviterer oss serverer ikke kun ting som innholder melk, men skal de f.eks ha lasange, spør jeg om de kan ta av litt kjøttdeig før de blander inn sausen. Så koker enten jeg eller de opp ekstra pasta, så har han kjøttdeig, pasta og ketsjup (han er liten og synes det er helt ok Synes ikke at det er din jobb, men om hun kommer ofte kunne du jo laget en porsjon glutenfrie vafler og frøset ned, så kunne du ta opp ett par hver gang hun kom. Så har du vertfall ett alternativ til henne ?
Von Hertelhofen Skrevet 21. mars 2013 #6 Skrevet 21. mars 2013 Det ligger litt i kortene at du gjør det beste for gjestene dine når det er du som inviterer. Dersom du ikke gidder lage glutenfritt, så behøver du ikke invitere henne.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2013 #7 Skrevet 21. mars 2013 Kransekake er så vidt jeg vet glutenfritt og veldig greit å oppbevare i fryseren. Ta opp en ring eller noen biter når hun kommer på besøk. Middag er heller ikke så vansklig å tilpasse. Hun klarer seg fint uten saus en dag om det skulle være problemet. Anonym poster: fb38d1bfa202d6a2760194fcb4229add
Frøken Ubesluttsom Skrevet 21. mars 2013 #8 Skrevet 21. mars 2013 Det finnes en del utvalg av glutenfrie produkter på butikken da, varierer litt hvilke butikk som har mest utvalg. Her i norge er det uansett dårligere og dyrere utvalg enn i sverige. Vi kjøper det når vi er i sverige. Min mamma har gluten og melke allergi. Noen av disse ferdigposene fra freia etc, sjokoladekake i langpanne, som du bare tilsetter vann og smør eller hva det er, er faktisk glutenfrie sjøl om de ikke står under glutenfrie varer..
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2013 #9 Skrevet 21. mars 2013 Hun kan jo være litt behjelpelig selv også da Vet forøvrig ikke hvilken diagnose som ville vært godtatt av deg, men av egen erfaring vil jeg si at det er samme hvem som mener hva bare det hjelper vedkommende det angår! Du kan jo oppnå at hun blir sur og ikke kommer... Anonym poster: 1f0cf0aa28446e4d3d2a7163a822d87f
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2013 #10 Skrevet 21. mars 2013 Det ligger litt i kortene at du gjør det beste for gjestene dine når det er du som inviterer. Dersom du ikke gidder lage glutenfritt, så behøver du ikke invitere henne. Pleier jo å gjøre det:) Men motstanden kommer vel av at jeg ikke helt stoler på "diagnosen". For noen år siden var det melkeintoleranse, men det er liksom over nå...Og så blir jeg litt irritert over at hun forventer alle tilpasninger, ikke snakk om at hun tilbyr seg å ta med noe selv. Jaja, er vel bare å tilpasse så godt jeg kan:) Anonym poster: 03232173991af4e14ca32576cd779a50
123pannekake Skrevet 21. mars 2013 #11 Skrevet 21. mars 2013 Kvantemaskin - virkelig? Og den virker på hvilken måte? Jeg trodde den vanlige måten å stille diagnosen på var vevsprøve fra tynntarmen i kombinasjon med gastroskopi. Noen som vet mer om dette? At noe feiler din svigermor er godt mulig, men det høres ut som hun har blitt lurt trill rundt her.
Appelsindyret Skrevet 21. mars 2013 #12 Skrevet 21. mars 2013 Ja ta henne på alvor, har selv cøliaki og setter veldig pris på når jeg også kan spise noe når jeg er på besøk. Hvis hun blir bedre av å spise glutenfritt så er jo det bra for henne. Et lite tips! TORO sin ferdig-kakemiks med sjokolade/lyse muffins og sjokolade langpanne er glutenfri
Appelsindyret Skrevet 21. mars 2013 #13 Skrevet 21. mars 2013 Kvantemaskin - virkelig? Og den virker på hvilken måte? Jeg trodde den vanlige måten å stille diagnosen på var vevsprøve fra tynntarmen i kombinasjon med gastroskopi. Noen som vet mer om dette? At noe feiler din svigermor er godt mulig, men det høres ut som hun har blitt lurt trill rundt her. Ja det stemmer at det er gastroskopi osv. Som skal til for å få diagnose... Så jeg må også si jeg er litt skeptisk til at hun skal begynne på glutenfri kost nå, det kan jo evt. "Ødelegge" bevisene for cøliaki hvis hun er ute etter en "offisiel" diagnose :s
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå