Anonym bruker Skrevet 21. mars 2013 #1 Skrevet 21. mars 2013 Holder på å skrive semesteroppgave om et veldig interessant tema, og lurer mens jeg leser på om det er mange som har opplevd slike i arbeidslivet? Kile skriver om helseskadelige sjefer, men det han skriver er sikkert like passende for mange andre med stor uformell eller formell makt i organisasjoner: Svein Kiles destruktive ledere Allerede i 1990 viste Kile (1990) hvordan såkalte helsefarlige ledere ved hjelp av hersketeknikker kan mobbe sine medarbeidere slik at de blir psykisk nedbrutt og fysisk syke. Gjennom intervjuer med medarbeidere og ledere viste Kile hvordan disse lederne utsetter sine medarbeidere direkte eller indirekte for en rekke negative, trakasserende og ydmykende handlinger. Kile skiller mellom seks ulike typer helsefarlige ledere: «Den umaskerte tyrannen», som brøler, skriker og overhøvler sine medarbeidere hensynsløst og i støtende ordelag. «Den uangripelige manipulator», som fremmer egne formål, ved kameraderi, ved ryggdekning og ved utstøting, isolasjon og degradering av den som våger å påpeke svakheter ved systemet eller lederen selv. Slike ledere tar i bruk maktmidler som å tie i hjel, forvri, omtale og behandle en sak uten at den det gjelder, får vite noe, noe som gjerne resulterer i en avgjørelse som offeret ikke kan forsvare seg mot. «Feilsøkeren» studerer folks feil, framhever disse, overdimensjonerer dem, latterliggjør og lar feilene stå som varemerke for sine medarbeidere. «Den velvillige formynder», opptrer med tilsynelatende omsorg og mildhet, mens målet ofte er absolutt lydighet. Det viktigste virkemiddelet er å påkalle skyldfølelse hos sine medarbeidere. Under velviljens maske stilles det hele tiden krav om forbedringer og å underkaste seg lederen og den rette lære. «Løgneren og forvrengeren» sprer løgner om medarbeidere de føler seg truet av. Under fire øyne spres rykter om tidligere arbeidsforhold, manglende skikkethet i jobben, politisk tilhørighet eller seksuell legning. «Værhanen» bruker ingen bevisst hersketeknikk, men blir destruktiv og helsefarlig ved sin manglende konsekvens. De er feige, snur seg etter vinden og mangler moralsk ryggrad. Kiles framstilling av helsefarlige ledere har fått støtte i forskning også utenfor landets grenser. Hogan, Raskin og Fazzini (1990) hevder at mange ansatte bruker mye tid i løpet av sin karriere på å holde ut med destruktive ledere. I sin studie av den «smålige tyrann» har Ashforth (1994) beskrevet ledere som opptrer på en slik måte at de oppfattes som egenmektige og selvhøytidelige, og som opptrer nedlatende overfor medarbeidere, som viser manglende hensyn, en tvingende konfliktløsningsstil, samtidig som de er kritiske mot initiativ fra medarbeidere. De bruker også straff helt vilkårlig overfor en eller flere medarbeidere. Ifølge Frost (2004) stammer såkalte giftige («toxic») følelser – for eksempel fortvilelse og desperasjon hos ansatte- fra overgrep fra ufølsomme og selvopptatte ledere (se også Tepper, 2000). Kile (1990) melder om økt nervøsitet, angst, anspenthet, usikkerhet, skuffelse og bitterhet blant ofrene til destruktive ledere. Annen norsk forskning har vist hvilke store negative konsekvenser det kan ha for medarbeidere som føler seg mobbet og trakassert av sin leder. Det er derfor fullt mulig at medarbeiderne i Glasø og Einarsens (2006) studie, som opplevde frustrasjon, krenkelse og usikkerhet under samhandlingen med sine ledere, også kan ha vært utsatt for slik destruktiv ledelse. Et slikt syn støttes av mobbeforskningen, hvor ledere oppgis som overgripere i 50–80 % av tilfellene (Einarsen, Zapf, Hoel & Cooper, 2003). Det er videre påvist en klar sammenheng mellom mobbing og ofrenes følelsesmessige tilstand, slik som skam, sinne, bitterhet, angst, depressivt humør og hjelpesløshet (Einarsen et al., 2002). I tillegg til å skape slike negative følelsesmessige tilstander hos ansatte kan destruktiv ledelse også føre til alvorlige psykiske og psykosomatiske helseplager som angst, depresjon, uro, irritasjon, kvalmeanfall samt mage- og hjerteproblemer (Kile, 1990). Forskning viser også at noen ofre for destruktiv ledelse utvikler symptomer på posttraumatisk stressforstyrrelse (Mikkelsen & Einarsen, 2002). Det er imidlertid viktig å minne om at en destruktiv leder ikke nødvendigvis viser destruktiv atferd i alle situasjoner og overfor alle sine medarbeidere. Rayner (1999) fant for eksempel at få ledere kunne karakteriseres som enten gode eller dårlige. De fleste ledere hadde medarbeidere som mente de opptrådte konstruktivt overfor dem, mens de hadde andre medarbeidere som beskrev deres atferd overfor dem som destruktiv og svært aggressiv. Skogstad (1997) hevder videre at en leder som opptrer destruktivt innad, ikke behøver å være like destruktiv i andre relasjoner vedkommende har. I tillegg har ledere også andre oppgaver enn de rent mellommenneskelige. En destruktiv leder kan derfor samtidig være en briljant fagperson, en økonomisk begavelse og en dyktig markedsfører (Einarsen et al., 2002). Anonym poster: 440699bfcff09a2d49ff4e8fbcd72c66
Isola&Lille+julegave Skrevet 21. mars 2013 #2 Skrevet 21. mars 2013 Å, jada! Min sjef er en blanding av ett par av disse. I løpet av 5 år har hun måttet skifte ut hele staben sin 4 ganger. Vi er 5 ansatte, og det er over 40 (!!) som har vært innom der de siste 10 årene. Folk griner og slutter, til og med kunder klager og stiller spørsmål ved hennes ledelse. Men hun ser det likevel ikke selv. Trist. Jeg er sykemeldt og også på vei ut. 2 av mine kolleger slutter også nå i løpet av kort tid. Hun sitter til og med på jobbintervju og snakker drit om tidligere ansatte. Dessverre er hun sjef og eier av denne lille bedriften, så ingen måte å bli kvitt henne på. Når hun i tillegg har null selvinnsikt, er det lite å få gjort.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2013 #4 Skrevet 21. mars 2013 Du finner en slik en i hver eneste bedrift der det er flere ledere. Det er mange studier du kan bruke som allerede har sett på sammenhenger Anonym poster: 310c3112ca4d18096cfa65883ef8dec8
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2013 #5 Skrevet 23. mars 2013 Du finner en slik en i hver eneste bedrift der det er flere ledere. Det er mange studier du kan bruke som allerede har sett på sammenhenger Anonym poster: 310c3112ca4d18096cfa65883ef8dec8 Det blir ikke mer normalt av at du prøver å normalisere det, og jeg jeg er også uenig i at enhver bedrift med flere ledere har slike. Jeg har noen uker igjen og har allerede sett på mange studier, og dette er en av dem. Det meste av det artikkelen nevner regnes som alvorlig og bryte med arbeidsmiljøloven om det er gjennomgående. Et eksempel er apotekeren som ble dømt for å ha skapt et helsefarlig arbeidsmiljø som i følge retten var preget av mangel på normal intern kommunikasjon, nedvurdering av de ansatte og detaljstyring. Anonym poster: 440699bfcff09a2d49ff4e8fbcd72c66
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2013 #6 Skrevet 23. mars 2013 Du finner en slik en i hver eneste bedrift der det er flere ledere. Det er mange studier du kan bruke som allerede har sett på sammenhenger Anonym poster: 310c3112ca4d18096cfa65883ef8dec8 Det blir ikke mer normalt av at du prøver å normalisere det, og jeg jeg er også uenig i at enhver bedrift med flere ledere har slike. Jeg har noen uker igjen og har allerede sett på mange studier, og dette er en av dem. Det meste av det artikkelen nevner regnes som alvorlig og bryte med arbeidsmiljøloven om det er gjennomgående. Et eksempel er apotekeren som ble dømt for å ha skapt et helsefarlig arbeidsmiljø som i følge retten var preget av mangel på normal intern kommunikasjon, nedvurdering av de ansatte og detaljstyring. Anonym poster: 440699bfcff09a2d49ff4e8fbcd72c66 Det er mulig at du har lest mange studier og skriver oppgave, men når man har vært i arbeidslivet noen år så VET man av erfaring at slike sjefer finner man over alt og på de aller fleste arbeidsplasser med en eller flere ledere. Mange har noen av disse trekkene selv om man ikke er gjennomført hverken det ene eller det andre. Anonym poster: 29f9d4322996764d0f38da37083eac7b
Gjest Kira bjeffer Skrevet 23. mars 2013 #7 Skrevet 23. mars 2013 Jeg har hatt en sjef som var en god blanding av punktene ovenfor. Den ene dagen kunne kan stå og brøle til en ansatt i kantinen, den andre dagen kunne han latterliggjøre en ansatt som hadde gjort en feil og den tredje snakke dritt om flere ansatte. Du visste aldri hvor du hadde han, og gikk gjerne omveier på kontoret for å ikle treffe på han. Dessverre var han både eier og daglig leder, så man kom ikke så langt når mam forsøkte å rydde opp i ting. Etter to år fikk jeg heldigvis jobb i et annet firma hvor den slags oppførsel hadde blitt slått hardt ned på.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2013 #8 Skrevet 23. mars 2013 Jeg var utsatt for en av typen "den uangripelige manipulator", og etter en stund ble jeg bare nødt til å si opp. Det var grusomt, og det var ingen som ville støtte meg på en virkelig god måte for da ville det jo gå utover dem også... Anonym poster: 72b9e93136e99b906c65c5c363a598be
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2013 #9 Skrevet 24. mars 2013 Du finner en slik en i hver eneste bedrift der det er flere ledere. Det er mange studier du kan bruke som allerede har sett på sammenhenger Anonym poster: 310c3112ca4d18096cfa65883ef8dec8 Det blir ikke mer normalt av at du prøver å normalisere det, og jeg jeg er også uenig i at enhver bedrift med flere ledere har slike. Jeg har noen uker igjen og har allerede sett på mange studier, og dette er en av dem. Det meste av det artikkelen nevner regnes som alvorlig og bryte med arbeidsmiljøloven om det er gjennomgående. Et eksempel er apotekeren som ble dømt for å ha skapt et helsefarlig arbeidsmiljø som i følge retten var preget av mangel på normal intern kommunikasjon, nedvurdering av de ansatte og detaljstyring. Anonym poster: 440699bfcff09a2d49ff4e8fbcd72c66 Det er mulig at du har lest mange studier og skriver oppgave, men når man har vært i arbeidslivet noen år så VET man av erfaring at slike sjefer finner man over alt og på de aller fleste arbeidsplasser med en eller flere ledere. Mange har noen av disse trekkene selv om man ikke er gjennomført hverken det ene eller det andre. Anonym poster: 29f9d4322996764d0f38da37083eac7b Jeg har jobbet i 4 forskjellige bedrifter de siste 14 årene og nå permisjon for å ta mastergrad, så du kan legge av deg argumentet om "hva man vet når man har vært i arbeidslivet en stund"- jeg er på ingen måte grønn. Dette er overhodet ikke svært vanlig eller noe man bare må regne med. De færreste i ledende stillinger bruker nok slike destruktive lederstiler bevisst, men svært skadelig for arbeidsmiljøet og de ansatte vil det likevel være. Anonym poster: 440699bfcff09a2d49ff4e8fbcd72c66
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå