Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #1 Skrevet 20. mars 2013 Mannen min døde for kort tid siden og jeg er nå alenemor for ei lita jente på snart to år. Gjennom de to årene, så har besteforeldrene (svigers) besøkt oss cirka 1 gang om måneden, om ikke mindre. Svigers er helt ulik min familie, da jeg er oppvokst i et nært og tett forhold, og det er slik jeg og mannen min ville at datteren vår skulle vokse opp også. I motsetning til svigers som har besøkt oss kanskje 1 gang i måneden, så har vi vært sammen med min familie kanskje 8-9 dager hver måned, hvor vi da ligger over hver gang. Svigers er vanligvis bare på besøk et par timer, om vi er heldige.. Nå har ikke svigers passet barnebarnet sitt på over tre måneder, og nå før påske fikk jeg plutselig en melding om at de ønsket å "låne" henne en natt på hytta. Datteren min har kun vært på den hytta en gang tidligere og da var hun en liten baby. Jeg kjenner at jeg får helt vondt av denne situasjonen. Datteren min begynner å skriker, gråter og raser med en gang jeg forlater rommet. Om det så bare er for å gå å hente posten, så blir hun helt fra seg. På grunn av dette, så vet jeg at hun kommer til å bli livredd om besteforeldrene (svigers) bare kommer å "tar" henne med seg og kjører vekk fra meg. Dette kan umulig være bra for henne!?? Jeg merker en stor forskjell på datteren min sin holdning og oppførsel når vi har besøk av svigers. Hun er vanligvis veldig sprudlende og glad, men når de kommer, så blir hun veldig stille og usikker. Jeg har prøvd å komme med andre alternativer om at de kan komme på besøk hos oss så ofte de bare vil, slik at de kan få et bedre forhold til henne, og for at datteren min skal føle seg trygg på de, men da sier de at de ikke har tid til så mange besøk. Det virker som om de vil "låne" henne når det kun passer dem, og det synes jeg er utrolig tankeløst og egoistisk. Det er tross alt barnebarnets beste som skal komme i første rekke... Hjelp noen! Hva skal jeg gjøre?? Anonym poster: aaadfb020edad47ee42d8085c43a4a53 Anonym poster: aaadfb020edad47ee42d8085c43a4a53
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #2 Skrevet 20. mars 2013 Jeg hadde ikke gjort det når jenten begynner å grine og ikke er komfortable med de. Har hun alltid vær slik, eller har det oppstått etter faren døde? Så utrolig trist å høre om tapet ditt. Klem til deg.. Anonym poster: ffd9c745a14a4e65c5e6a5c18722251b
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #3 Skrevet 20. mars 2013 forklare dem at datteren din har mistst pappan sin og derfor har stort behov for at du er tilstede for henne? kan du bli med em til hytta? eller som du foreslår, inviter dem til dere. la dem vite at du vil at de skal være en del av sitt barnebarns liv, men at det akkurat nå er til hennes beste at du også er tilstede slik at hun føler seg trygg.... Anonym poster: efffab6f456802da68ff00c76a68b384
Pinnus Skrevet 20. mars 2013 #4 Skrevet 20. mars 2013 Barnets trygghet er viktigst. Dersom de ikke har tid til å la henne bli skikkelig kjent med dem, så kan de ikke forvente annet enn at hun blir utrygg og såklart ikke kan dra vekk med dem. Det er dem som er voksne her og kan forstå, toåringen bare føler.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #5 Skrevet 20. mars 2013 Jeg hadde ikke latt de passe barnet over natten når barnet ikke kjenner de og begrunnet det med akkurat det. De føler sikkert de kjenner barnet og at en gang i mnd er nok se det, men du får minne de på at selv om en mnd kan fyke forbi for oss voksene er det utrolig lang tid for et lite barn. Og at de selvsagt kan passe over natten, når barnet er trygt på de og kjenner de bedre og for å få til det MÅ de ta på seg å komme og bruke mer tid med barnet en det de gjør i dag, eller velge å vente en del år til barnet er stort nok til å føle seg trygt på de selv om de ses så sjelden. Anonym poster: 457d39fe7c0682ea27d4e074a91ad5cf
Mamsalotta Skrevet 20. mars 2013 #6 Skrevet 20. mars 2013 Så trist å lese om tapet deres. Ellers er jeg helt enig med deg. Din datter bør absolutt få være nær deg nå - og hun er bare to år! Ikke tvil på deg selv i dette. Dette vet du best, og du skal ikke ha dårlig samvittighet overfor dem.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #7 Skrevet 20. mars 2013 Bor foreldrene dine ekstremt nær deg? Anonym poster: ab1f4bb1b4a663f7cd0bc46357b2616b
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #8 Skrevet 20. mars 2013 Selvfølgelig skal du ikke gjøre det når datteren din ikke er komfortabel med det. Hun er alt for liten til å settes bort på den måten. Det er henne beste du alltid skal tenke på. Anonym poster: 1ee296c43b7e8c9e819f777bd288a343
Von Hertelhofen Skrevet 20. mars 2013 #9 Skrevet 20. mars 2013 Hvis du syneS det er vanskelig å si nei, så kan du skrive et brev til dem og forklare hvorfor. Det kan jo være gode grunner til at de ikke besøker dere oftere, de er kanskje redde for å trenge seg på? Dere burde nok tatt en prat sammen om dette.
Gjest FinogFjong Skrevet 20. mars 2013 #10 Skrevet 20. mars 2013 Det kan du ganske enkelt ikke utsette ungen din for. Dersom de ønsker et forholdt til henne, må de faktisk anstrenge seg for å få det til. Når det er sagt, kan du muligens tilby deg å komme på besøk til dem sammen med datteren din også, så det ikke bare er opp til dem? Tillit og trygghet bygges opp over tid, og med tid og stunder kan hun muligens dra til dem på litt "fast" basis? Siden pappaen hennes er død, kan de be om en slags samværsordning med henne i "fars sted", men da må de jo vise at de imøtekommer jentas behov.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #11 Skrevet 20. mars 2013 forklare dem at datteren din har mistst pappan sin og derfor har stort behov for at du er tilstede for henne? kan du bli med em til hytta? eller som du foreslår, inviter dem til dere. la dem vite at du vil at de skal være en del av sitt barnebarns liv, men at det akkurat nå er til hennes beste at du også er tilstede slik at hun føler seg trygg.... Anonym poster: efffab6f456802da68ff00c76a68b384 Ja, jeg har kommet med begge forslag, men de har bare ignorert de og sagt at de ikke har all verdens tid.. Da begynner jeg jo å lure på om hvor viktig det er for dem å ha et forhold til henne. Nå som hun er så liten, så sier det seg selv at de ikke kan ha et forhold til henne uten å også ha en god tone med meg liksom. Huff.. Anonym poster: aaadfb020edad47ee42d8085c43a4a53
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #12 Skrevet 20. mars 2013 Jeg hadde ikke gjort det når jenten begynner å grine og ikke er komfortable med de. Har hun alltid vær slik, eller har det oppstått etter faren døde? Så utrolig trist å høre om tapet ditt. Klem til deg.. Anonym poster: ffd9c745a14a4e65c5e6a5c18722251b Hun har alltid blitt litt lei seg når hun skulle ligge over til dem, men det har blitt utrolig mye verre nå etter at faren hennes døde. Det går også nå myyye lengre tid mellom hver gang de møtes. Anonym poster: aaadfb020edad47ee42d8085c43a4a53
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #13 Skrevet 20. mars 2013 Det kan du ganske enkelt ikke utsette ungen din for. Dersom de ønsker et forholdt til henne, må de faktisk anstrenge seg for å få det til. Når det er sagt, kan du muligens tilby deg å komme på besøk til dem sammen med datteren din også, så det ikke bare er opp til dem? Tillit og trygghet bygges opp over tid, og med tid og stunder kan hun muligens dra til dem på litt "fast" basis? Siden pappaen hennes er død, kan de be om en slags samværsordning med henne i "fars sted", men da må de jo vise at de imøtekommer jentas behov. Jeg har tilbudt dem å komme på besøk så mye som mulig, men det virker ikke som om de ønsker å ha et forhold til meg, bare datteren min.. og når jeg har kommet med forslag om regelmessige besøk hver måned, så sier de kort og enkelt at de ikke har tid... Anonym poster: aaadfb020edad47ee42d8085c43a4a53
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #14 Skrevet 20. mars 2013 Bor foreldrene dine ekstremt nær deg? Anonym poster: ab1f4bb1b4a663f7cd0bc46357b2616b Vi har nettopp flyttet tilbake til hjemplassen min fordi jeg trenger mer støtte etter at mannen min døde, men vi bodde fem minutters kjøretur fra svigers i over ett år før vi flyttet nå. Vi møtte de kanskje 10 ganger iløpet av et år... Anonym poster: aaadfb020edad47ee42d8085c43a4a53
Gjest FinogFjong Skrevet 20. mars 2013 #15 Skrevet 20. mars 2013 Huff. Det høres ikke ut som det blir noen snarlig løsning på situasjonen deres nei... Du får bare holde på at hun er for utrygg på dem til å ligge over der. Fortsett å tilby samvær på jentas premisser. Enten skjønner de det til slutt, eller så gjør de ikke det...
Hringariki Skrevet 20. mars 2013 #16 Skrevet 20. mars 2013 Kondolerer så mye med tapet av mannen din! Jeg ville uttrykt at jeg var glad for at de ville tilbringe tid med datteren min, men forklart situasjonen som den er, og tilbudt meg å være med. Som de sier over her ville jeg også sagt at vi gjerne kommer på besøk til dem, og at vi kan ta med noe til kaffen e.l...
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #17 Skrevet 20. mars 2013 Jeg vil si at du har et unormalt tett forhold med din familie hvis du overnatter der ca 9 netter hver mnd. Anonym poster: 74ccc8dcf7db178781793fa7dbee4cc9
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2013 #18 Skrevet 21. mars 2013 Jeg vil si at du har et unormalt tett forhold med din familie hvis du overnatter der ca 9 netter hver mnd. Anonym poster: 74ccc8dcf7db178781793fa7dbee4cc9 Gjør det noe da? Anonym poster: 8f53cbc4be3c0284395db42cfb3a7e2b
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2013 #19 Skrevet 21. mars 2013 Jeg vil si at du har et unormalt tett forhold med din familie hvis du overnatter der ca 9 netter hver mnd. Anonym poster: 74ccc8dcf7db178781793fa7dbee4cc9 Er det unormalt å lene seg litt ekstra på familien etter å ha mistet en partner? Anonym poster: 30e4d5d16908885a3542a1391c0df2dc
Bustehue Skrevet 21. mars 2013 #20 Skrevet 21. mars 2013 Er kanskje bra for datteren din å komme seg på tur med besteforeldrene. Og kanskje det er bra for deg å gi litt slipp på henne. Det er jo ikke normalt at en toåring hyler og skriver etter mamma når hun er ute av syne. Jeg forstår at dette samspillet dere immellom gjerne er en reaksjon på tapet av din mann, men jeg tror det er destruktivt og at det er lurt å bryte ut av det så fort du kan. Slik jeg leser deg tenker jeg at du er redd for å la datteren din reise fra deg. Du er nok mer avhengig av henne enn hva hun er av deg, hun klarer seg en natt med besteforeldrene sine. La de reise, det går nok helt fint.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2013 #21 Skrevet 21. mars 2013 Jeg vil si at du har et unormalt tett forhold med din familie hvis du overnatter der ca 9 netter hver mnd. Anonym poster: 74ccc8dcf7db178781793fa7dbee4cc9 Gjør det noe da? Anonym poster: 8f53cbc4be3c0284395db42cfb3a7e2b Hvorfor gjør ikke du det samme med svigershvis du ønsker at barnet ditt skal få et tett forhold til de og? Du sier at svigers ser barnebarnet sitt kanskje en gang i mnd. Den ene gangen de kommer på besøk. Medan foreldrene dine ser de 8-9 ganger i mnd når du er der på overnatting. Hvor ofte er dine foreldre på besøk hos deg? Er ikke sikkert at besteforeldrene er så egoistiske. Mulig de er mer redd for å tråkke over din intimgrense og blande seg i ditt privat liv. Men, husk at de har mistet barnet sitt. Mulig de og føler det er litt sårt at du ikke ønsker at de skal få ta del i den lille delen de har igjen etter han? Anonym poster: 348cff48c7ab72f7d44ab8bc23ece61d
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2013 #22 Skrevet 21. mars 2013 Vil tro det helt sikkert bare mener det godt. Forklar dem at datteren fremdeles er utrygg etter det som har skjedd og å se din sorg, og behøver din nærhet i lang tid fremover enda, men at de gjerne kan komme oftere på besøk. Anonym poster: d0ec1e6940d898b817cce4ad2abdf669
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2013 #23 Skrevet 21. mars 2013 Jeg vil si at du har et unormalt tett forhold med din familie hvis du overnatter der ca 9 netter hver mnd. Anonym poster: 74ccc8dcf7db178781793fa7dbee4cc9 Gjør det noe da? Anonym poster: 8f53cbc4be3c0284395db42cfb3a7e2b Hvorfor gjør ikke du det samme med svigershvis du ønsker at barnet ditt skal få et tett forhold til de og? Du sier at svigers ser barnebarnet sitt kanskje en gang i mnd. Den ene gangen de kommer på besøk. Medan foreldrene dine ser de 8-9 ganger i mnd når du er der på overnatting. Hvor ofte er dine foreldre på besøk hos deg? Er ikke sikkert at besteforeldrene er så egoistiske. Mulig de er mer redd for å tråkke over din intimgrense og blande seg i ditt privat liv. Men, husk at de har mistet barnet sitt. Mulig de og føler det er litt sårt at du ikke ønsker at de skal få ta del i den lille delen de har igjen etter han? Anonym poster: 348cff48c7ab72f7d44ab8bc23ece61d Jeg er ikke HI, men hun har da vitterlig skrevet flere ganger at hun har prøvd. Hun har prøvd å si at hun kan komme på besøk med barnet, men de har ikke tid. Les hva HI skriver før du prøver å legge skylden på henne. Anonym poster: 8f53cbc4be3c0284395db42cfb3a7e2b
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2013 #24 Skrevet 21. mars 2013 Jeg vil si at du har et unormalt tett forhold med din familie hvis du overnatter der ca 9 netter hver mnd. Anonym poster: 74ccc8dcf7db178781793fa7dbee4cc9 Gjør det noe da? Anonym poster: 8f53cbc4be3c0284395db42cfb3a7e2b Hvorfor gjør ikke du det samme med svigershvis du ønsker at barnet ditt skal få et tett forhold til de og? Du sier at svigers ser barnebarnet sitt kanskje en gang i mnd. Den ene gangen de kommer på besøk. Medan foreldrene dine ser de 8-9 ganger i mnd når du er der på overnatting. Hvor ofte er dine foreldre på besøk hos deg? Er ikke sikkert at besteforeldrene er så egoistiske. Mulig de er mer redd for å tråkke over din intimgrense og blande seg i ditt privat liv. Men, husk at de har mistet barnet sitt. Mulig de og føler det er litt sårt at du ikke ønsker at de skal få ta del i den lille delen de har igjen etter han? Anonym poster: 348cff48c7ab72f7d44ab8bc23ece61d Jeg er ikke HI, men hun har da vitterlig skrevet flere ganger at hun har prøvd. Hun har prøvd å si at hun kan komme på besøk med barnet, men de har ikke tid. Les hva HI skriver før du prøver å legge skylden på henne. Anonym poster: 8f53cbc4be3c0284395db42cfb3a7e2b Prøver ikke å legge skylden på noen. Men, prøver å få frem at en sak har to sider. Det HI skriver er at hun har invitert på besøk og tilbudt fast samvær. Hun sier absolutt ingenting om at hun har selv tatt med barnet på overnattingsbesøk, noe hun til de grader gjør med egen familie. Det var en vis mann som sa at man må være to for å slost. Det samme gjelder ofte og i denne typen saker. De har tross alt mistet barnet sitt. Hvorfor skal det da bare være de som kommer på besøk? Ifølge både dette forumet og mange andre er svigerforeldrene troll som blander seg i alt og styrer livet til alle andre. Kanskje de er klar over dette og ikke ønsker å trenge seg på. Kanskje det er sårt å komme inn i hjemmet til sønnen sin enda. Så hvorfor kan hun ikke ta to av nettene på overnatting hos de i stede for egen familie? Det er no for barnets beste. Er ikke det det som er det viktigste her? Anonym poster: 348cff48c7ab72f7d44ab8bc23ece61d
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2013 #25 Skrevet 21. mars 2013 Jeg vil si at du har et unormalt tett forhold med din familie hvis du overnatter der ca 9 netter hver mnd. Anonym poster: 74ccc8dcf7db178781793fa7dbee4cc9 Gjør det noe da? Anonym poster: 8f53cbc4be3c0284395db42cfb3a7e2b Hvorfor gjør ikke du det samme med svigershvis du ønsker at barnet ditt skal få et tett forhold til de og? Du sier at svigers ser barnebarnet sitt kanskje en gang i mnd. Den ene gangen de kommer på besøk. Medan foreldrene dine ser de 8-9 ganger i mnd når du er der på overnatting. Hvor ofte er dine foreldre på besøk hos deg? Er ikke sikkert at besteforeldrene er så egoistiske. Mulig de er mer redd for å tråkke over din intimgrense og blande seg i ditt privat liv. Men, husk at de har mistet barnet sitt. Mulig de og føler det er litt sårt at du ikke ønsker at de skal få ta del i den lille delen de har igjen etter han? Anonym poster: 348cff48c7ab72f7d44ab8bc23ece61d Jeg er ikke HI, men hun har da vitterlig skrevet flere ganger at hun har prøvd. Hun har prøvd å si at hun kan komme på besøk med barnet, men de har ikke tid. Les hva HI skriver før du prøver å legge skylden på henne. Anonym poster: 8f53cbc4be3c0284395db42cfb3a7e2b Prøver ikke å legge skylden på noen. Men, prøver å få frem at en sak har to sider. Det HI skriver er at hun har invitert på besøk og tilbudt fast samvær. Hun sier absolutt ingenting om at hun har selv tatt med barnet på overnattingsbesøk, noe hun til de grader gjør med egen familie. Det var en vis mann som sa at man må være to for å slost. Det samme gjelder ofte og i denne typen saker. De har tross alt mistet barnet sitt. Hvorfor skal det da bare være de som kommer på besøk? Ifølge både dette forumet og mange andre er svigerforeldrene troll som blander seg i alt og styrer livet til alle andre. Kanskje de er klar over dette og ikke ønsker å trenge seg på. Kanskje det er sårt å komme inn i hjemmet til sønnen sin enda. Så hvorfor kan hun ikke ta to av nettene på overnatting hos de i stede for egen familie? Det er no for barnets beste. Er ikke det det som er det viktigste her? Anonym poster: 348cff48c7ab72f7d44ab8bc23ece61d Hun skriver jo at hun har foreslått at hun kan være med på hytta, men at det blir ignorert. Noen ganger er det faktisk sånn at den ene parten prøver hardere enn den andre. Både jeg og mannen prøver å ha et godt forhold til hans foreldre, og at de skal bli kjent med barnebarna, men de virker ikke interessert. De har vært hos oss en gang like etter eldste ble født for 3 år siden, og ikke etter det. De bor langt unna, men likevel. Det er enklere for dem å reise enn for oss med 2 små. Likevel prioriterer vi å tilbringe 1-2 uker hos dem 2 ganger i året. Vi inviterer dem hit støtt og stadig, men det passer aldri (de er pensjonister). De har bedre økonomi enn oss, så det står ikke på det. Så nei, det er ikke alltid begge sider sin skyld, noen ganger er det rett og slett sånn at den ene siden ikke gidder, av en eller annen uforståelig grunn. Anonym poster: 8f53cbc4be3c0284395db42cfb3a7e2b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå