Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #1 Skrevet 20. mars 2013 Har ikke fått utredning eller diagnose enda. Men har alle symptomer på det. Har tatt mr og blodprøver, men det viste ingenting. Er det sånn at det ikke kommer frem av disse testene? Sa til legen at jeg ønsker å bli utredet for fibromyalgi, men hun nesten avviste meg med at det viste jo ingenting på de revmatiske prøvene. Følte meg rett og slett som en hypokonder! Jeg har slitt med depresjoner i mange år, men har aldri vært så tungt deprimert som nå. Det føles veldig fysisk nå på en måte. Det virker som om legen hinter til at det bare er pga det spykiske. Var til psykomotorisk fysio i går for første gang, og hun knep hardt i muskulaturen min over hele kroppen. I dag har jeg hatt de sykeste smertene og vært helt ute. I tillegg har jeg hatt sånn frost i meg at jeg har hakket tenner inne i 24 grader. Følt meg svimmel og angstfylt. Til vanlig er det kroniske muskelsmerter i rygg, nakke, hofter, og prikking/brennende smerter i armer og bein. Følelse av betennelse i skulder som har vart i over et halvt år, men de fant ingenting på mr. Og sist, men ikke minst: ubeskrivelig utmattet og trøtt. Må sove 2-3 timer på dagtid hver dag ellers fungerer jeg ikke. Har hatt litt øresus tidligere og er veldig var for støy og stress. Da blir jeg veldig dårlig. Vil noen av dere være så snill og svare meg på om dere tror jeg kan ha denne diagnosen? Kan jeg kreve at legen sender meg til utredning for det? Anonym poster: 45d70ed548a467a1c0e388c7ca244f20
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #2 Skrevet 20. mars 2013 Uansett om det er fibromyalgi el ikke høres det ut som du har mye muskelsmerter/spenninger og da tror jeg psykomotorisk fysioterapi er riktig tiltak ! Lykke til Anonym poster: 6b801fb87957b58c37e8b4480a143eb3
Mamsalotta Skrevet 20. mars 2013 #3 Skrevet 20. mars 2013 Jeg har nylig fått behandling for lavt stoffskifte + diagnosen fibromyalgi i samme slengen. Mitt lave stoffskifte er akkurat innenfor de "normale" referanseområdene på blodprøvene, så jeg ba om henvisning til flink endokrinolog som ser utover reagensrøret. Med en lav dose Levaxin i kort tid føler jeg meg så utrolig mye bedre! Verken jeg alltid har hatt i nakke og skuldre er nesten borte, det samme med karpaltunnelsyndrom og ellers verkende føtter og ledd. utmattethet og "brain fog" kommer seg også. Du har symptomer som er typiske for hypotyreose. Stoffskiftet og fibromyalgi henger sammen eller er vanskelig å skille fra en annen, slik jeg har oppfattet det. Du finner mye info om hypotyreose på nettet. Send meg en PM om du vil vite hvilken lege jeg fikk hjelp av.
moota m storebror&lillebror Skrevet 20. mars 2013 #4 Skrevet 20. mars 2013 Du får ikke diagnosen fibromyalgi pga funn, det er en utelukkelsesdiagnose. Det vil si at om du er utredet for "alt" som du kan ha og de ikke finner svar på hvorfor du har de plagene så kan en revmatolog gi deg den diagnosen. Depresjon kan gi en del av de samme symptomene som både fibromyalgi og M.E. Og da kan du få hjelp til å jobbe med psyken. Tviler på at du får en utredning for fibromyalgi så lenge du er deprimert siden de deler mange symptomer og er du interessert i å bli bedre, bør du ta imot denne hjelpen og prøve det først. Og om du har kroniske betennelse i musklene så kan slik behandles.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #5 Skrevet 20. mars 2013 Ja det er et utelukkelsesdiagnose og du har trykk punktene. Fibromyalgi vises ikke på røntgen eller blodprøver, det har du helt rett i. Når man er plaget me sykdom som påvirker deg såpass som denne sykdommen, og i tillegg ikke får rette støtte å utredning fra lege er det lett å ha deppede tanker..... Jeg byttet fastlege når jeg følte jeg ikke ble tatt på alvor.....da fikk jeg en super lege:) som sente meg til spesialister:) Jeg fikk diagnosen for noen mnd siden, men har da vært utenfor arbeidslivet i flere år.... Er trettheten og utmattelsen som er den største utfordringen i hverdagen i mitt tilfelle. Anonym poster: e82fde33b7da21d87ec275c1dfc138be
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2013 #6 Skrevet 21. mars 2013 Fibromyalgi er et mer fancy ord for muskelsmerter... så ja, det høres veldig ut som du har det.. Anonym poster: 65f598c886388889d9f0db452e3c2cf5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå