BareMas Skrevet 20. mars 2013 #1 Skrevet 20. mars 2013 Det skal sies at i dag er jeg litt sint. Min kjære eks, far til mitt barn, har i dag forlangt at jeg skal bidra med hans reiseutgifter ifb med samvær(disse foregår i mitt hjem pga barnets alder). Denne mannen betaler ikke barnebidrag, bidrar heller ikke med annet nødvendig som poden trenger. Eneste han bidrar med er sitt blotte nærvær og annen form for mistrivsel. Hvordan gjør dere andre det med reiseutgifter ved samvær og barnebidrag? Avstanden mellom oss tilsvare ca 1t - 1t 20min avhengig av trafikk.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 20. mars 2013 #2 Skrevet 20. mars 2013 Barneloven, §44: "Reisekostnadane ved samvær skal delast mellom foreldra etter storleiken på inntektene deira der foreldra ikkje blir samde om noko anna. Dersom særlege grunnar gjer det rimeleg, kan retten fastsetje ei anna fordeling av reisekostnadene. Er foreldra samde om det, kan sak om reisekostnadene i staden gå til fylkesmannen. Har barnet fylt 15 år, kan sak om reisekostnader gå til fylkesmannen jamvel om berre ein av foreldra ber om det. Reglane i § 64 gjeld tilsvarande. Fylkesmannen eller departementet sitt vedtak er tvangsgrunnlag for utlegg".
BareMas Skrevet 20. mars 2013 Forfatter #3 Skrevet 20. mars 2013 Jojo, den har jeg sett og forstått, så det ender vel med at jeg må stå for alle utgifter ifh til ungen med klær, bhg og det som skal til for å fostre opp små mennesker alene, samt betale for at han skal stille opp å være en far for henne, men må man så må man. Personlig mener jeg at dette er noe urettferdig med tanke på at han ikke betaler bidrag eller bidrar med annet hun trenger, så jeg er så veldig nysgjerrig på hvordan andre med litt reisevei gjør det i praksis, og da spesielt der hvor samværsforelderen ikke betaler bidrag.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #4 Skrevet 20. mars 2013 Men hvorfor betaler han ikke bidrag eller deler på utgifter? Anonym poster: ec7042058a41086b78d46f0c60d080de
BareMas Skrevet 20. mars 2013 Forfatter #5 Skrevet 20. mars 2013 Men hvorfor betaler han ikke bidrag eller deler på utgifter? Anonym poster: ec7042058a41086b78d46f0c60d080de Jaggu, spør du godt! Mannen er vel det man på godt norsk kaller arbeidssky og har til dags dato ikke klart å holdt på en jobb i mer enn ett par mnd. Men på grunn av ett ganske høyt konfliktnivå har jeg heller ikke spurt om bidrag eller noe annet i frykt for å en ny eksplosjon. Foreslo derimot i dag at han kunne begynne å betale litt bidrag så kunne vi justere reiseutgiftene utfra hva han betaler, men da lo han meg rett opp i fjeset.
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 20. mars 2013 #6 Skrevet 20. mars 2013 Jeg skjønner godt at du er litt sint ja!!... Ta bidraget gjennom NAV og la dem utregne bidraget. Her har bf betalt bidrag, men vi delte på kostnader til samvær. Vi stod for hver vår vei.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #7 Skrevet 20. mars 2013 Jeg er så forbanna selv pga samme situasjon her. Det jeg får i barnebidrag må jeg bruke til å dele fars reisekostnader. Så pga barnefars egoisme (flytter langt unna), så er han i realiteten ikke med å bidrar til sitt barns livsopphold. Her snakker vi dyyyre reiseutgifter. Får du bidragsforskudd av nav? Jeg ville krevd bidragsfastsettelse gjennom NAV, og latt barnefar kreve inn reiseutgifter. Hvis det er snakk om 1 time i bil, vil du likevel havne i pluss. Anonym poster: b35f7a16311395158b43e3d44aef5cbe
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #8 Skrevet 20. mars 2013 Barneloven, §44: "Reisekostnadane ved samvær skal delast mellom foreldra etter storleiken på inntektene deira der foreldra ikkje blir samde om noko anna. Dersom særlege grunnar gjer det rimeleg, kan retten fastsetje ei anna fordeling av reisekostnadene. Er foreldra samde om det, kan sak om reisekostnadene i staden gå til fylkesmannen. Har barnet fylt 15 år, kan sak om reisekostnader gå til fylkesmannen jamvel om berre ein av foreldra ber om det. Reglane i § 64 gjeld tilsvarande. Fylkesmannen eller departementet sitt vedtak er tvangsgrunnlag for utlegg". Mulig jeg er dårlig på nynorsk, men jeg skjønner ikke helt.... Hvis barnet er under 15 år, så kan ikke en av foreldrene be fylkesmannen om fastsettelse av fordeling av reiseutgifter? Eller? Anonym poster: b35f7a16311395158b43e3d44aef5cbe
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 20. mars 2013 #9 Skrevet 20. mars 2013 Jojo, den har jeg sett og forstått, så det ender vel med at jeg må stå for alle utgifter ifh til ungen med klær, bhg og det som skal til for å fostre opp små mennesker alene, samt betale for at han skal stille opp å være en far for henne, men må man så må man. Personlig mener jeg at dette er noe urettferdig med tanke på at han ikke betaler bidrag eller bidrar med annet hun trenger, så jeg er så veldig nysgjerrig på hvordan andre med litt reisevei gjør det i praksis, og da spesielt der hvor samværsforelderen ikke betaler bidrag. "Dersom særlege grunnar gjer det rimeleg, kan retten fastsetje ei anna fordeling av reisekostnadene." Da må du ta saken til retten. Det er urettferdig, jeg ser den, men du må enten betale halvparten eller kjøre sak.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 20. mars 2013 #10 Skrevet 20. mars 2013 Barneloven, §44: "Reisekostnadane ved samvær skal delast mellom foreldra etter storleiken på inntektene deira der foreldra ikkje blir samde om noko anna. Dersom særlege grunnar gjer det rimeleg, kan retten fastsetje ei anna fordeling av reisekostnadene. Er foreldra samde om det, kan sak om reisekostnadene i staden gå til fylkesmannen. Har barnet fylt 15 år, kan sak om reisekostnader gå til fylkesmannen jamvel om berre ein av foreldra ber om det. Reglane i § 64 gjeld tilsvarande. Fylkesmannen eller departementet sitt vedtak er tvangsgrunnlag for utlegg". Mulig jeg er dårlig på nynorsk, men jeg skjønner ikke helt.... Hvis barnet er under 15 år, så kan ikke en av foreldrene be fylkesmannen om fastsettelse av fordeling av reiseutgifter? Eller? Anonym poster: b35f7a16311395158b43e3d44aef5cbe De kan gå til fylkesmannen, men kun når begge foreldrene er enige om at det er veien å gå. Etter at barnet har fylt 15 år holder det med at kun den ene vil gå til fylkesmannen.
BareMas Skrevet 20. mars 2013 Forfatter #11 Skrevet 20. mars 2013 Jojo, den har jeg sett og forstått, så det ender vel med at jeg må stå for alle utgifter ifh til ungen med klær, bhg og det som skal til for å fostre opp små mennesker alene, samt betale for at han skal stille opp å være en far for henne, men må man så må man. Personlig mener jeg at dette er noe urettferdig med tanke på at han ikke betaler bidrag eller bidrar med annet hun trenger, så jeg er så veldig nysgjerrig på hvordan andre med litt reisevei gjør det i praksis, og da spesielt der hvor samværsforelderen ikke betaler bidrag. "Dersom særlege grunnar gjer det rimeleg, kan retten fastsetje ei anna fordeling av reisekostnadene." Da må du ta saken til retten. Det er urettferdig, jeg ser den, men du må enten betale halvparten eller kjøre sak. Må vel det ja, men de skarve kronene skal han få jobbe hardt for!
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 20. mars 2013 #12 Skrevet 20. mars 2013 Jojo, den har jeg sett og forstått, så det ender vel med at jeg må stå for alle utgifter ifh til ungen med klær, bhg og det som skal til for å fostre opp små mennesker alene, samt betale for at han skal stille opp å være en far for henne, men må man så må man. Personlig mener jeg at dette er noe urettferdig med tanke på at han ikke betaler bidrag eller bidrar med annet hun trenger, så jeg er så veldig nysgjerrig på hvordan andre med litt reisevei gjør det i praksis, og da spesielt der hvor samværsforelderen ikke betaler bidrag. "Dersom særlege grunnar gjer det rimeleg, kan retten fastsetje ei anna fordeling av reisekostnadene." Da må du ta saken til retten. Det er urettferdig, jeg ser den, men du må enten betale halvparten eller kjøre sak. Må vel det ja, men de skarve kronene skal han få jobbe hardt for! Har du ikke mulighet til å kreve barnebidrag?
BareMas Skrevet 20. mars 2013 Forfatter #13 Skrevet 20. mars 2013 Jojo, den har jeg sett og forstått, så det ender vel med at jeg må stå for alle utgifter ifh til ungen med klær, bhg og det som skal til for å fostre opp små mennesker alene, samt betale for at han skal stille opp å være en far for henne, men må man så må man. Personlig mener jeg at dette er noe urettferdig med tanke på at han ikke betaler bidrag eller bidrar med annet hun trenger, så jeg er så veldig nysgjerrig på hvordan andre med litt reisevei gjør det i praksis, og da spesielt der hvor samværsforelderen ikke betaler bidrag. "Dersom særlege grunnar gjer det rimeleg, kan retten fastsetje ei anna fordeling av reisekostnadene." Da må du ta saken til retten. Det er urettferdig, jeg ser den, men du må enten betale halvparten eller kjøre sak. Må vel det ja, men de skarve kronene skal han få jobbe hardt for! Har du ikke mulighet til å kreve barnebidrag? Som nevnt over er fyren arbeidssky og har ikke evnen til å beholde en jobb, derfor har han ingen inntekt og da er det ingen vits i å få NAV til å innkreve det. Privat avtale er også utelukket.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #14 Skrevet 20. mars 2013 Barneloven, §44: "Reisekostnadane ved samvær skal delast mellom foreldra etter storleiken på inntektene deira der foreldra ikkje blir samde om noko anna. Dersom særlege grunnar gjer det rimeleg, kan retten fastsetje ei anna fordeling av reisekostnadene. Er foreldra samde om det, kan sak om reisekostnadene i staden gå til fylkesmannen. Har barnet fylt 15 år, kan sak om reisekostnader gå til fylkesmannen jamvel om berre ein av foreldra ber om det. Reglane i § 64 gjeld tilsvarande. Fylkesmannen eller departementet sitt vedtak er tvangsgrunnlag for utlegg". Mulig jeg er dårlig på nynorsk, men jeg skjønner ikke helt.... Hvis barnet er under 15 år, så kan ikke en av foreldrene be fylkesmannen om fastsettelse av fordeling av reiseutgifter? Eller? Anonym poster: b35f7a16311395158b43e3d44aef5cbe De kan gå til fylkesmannen, men kun når begge foreldrene er enige om at det er veien å gå. Etter at barnet har fylt 15 år holder det med at kun den ene vil gå til fylkesmannen. Da hadde jeg forstått riktig. Men hvordan kan da bf kreve inn reiseutgifter hvis mor nekter å ta det via fylkesmannen? Anonym poster: b35f7a16311395158b43e3d44aef5cbe
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 20. mars 2013 #15 Skrevet 20. mars 2013 Barneloven, §44: "Reisekostnadane ved samvær skal delast mellom foreldra etter storleiken på inntektene deira der foreldra ikkje blir samde om noko anna. Dersom særlege grunnar gjer det rimeleg, kan retten fastsetje ei anna fordeling av reisekostnadene. Er foreldra samde om det, kan sak om reisekostnadene i staden gå til fylkesmannen. Har barnet fylt 15 år, kan sak om reisekostnader gå til fylkesmannen jamvel om berre ein av foreldra ber om det. Reglane i § 64 gjeld tilsvarande. Fylkesmannen eller departementet sitt vedtak er tvangsgrunnlag for utlegg". Mulig jeg er dårlig på nynorsk, men jeg skjønner ikke helt.... Hvis barnet er under 15 år, så kan ikke en av foreldrene be fylkesmannen om fastsettelse av fordeling av reiseutgifter? Eller? Anonym poster: b35f7a16311395158b43e3d44aef5cbe De kan gå til fylkesmannen, men kun når begge foreldrene er enige om at det er veien å gå. Etter at barnet har fylt 15 år holder det med at kun den ene vil gå til fylkesmannen. Da hadde jeg forstått riktig. Men hvordan kan da bf kreve inn reiseutgifter hvis mor nekter å ta det via fylkesmannen? Anonym poster: b35f7a16311395158b43e3d44aef5cbe Da må far ta saken til retten
Singelmamma og banden Skrevet 21. mars 2013 #16 Skrevet 21. mars 2013 Til HI: Om du søker bidragsforskudd og får dette via nav får du likevel en form for minstebidrag selv om bf ikke har inntekt. Da fungerer det slik at han enten opparbeider seg gjeld, eller søker om manglende bidragsevne for lange eller korte perioder når han ikke har inntekt. Dette må han selvsagt jobbe for selv, hans ansvar og ikke noe du trenger gjøre noe mer med. Men du mottar likevel en liten sum hver mnd (ca 1000 - 1400 kr pr mnd avhengig av din inntekt), og de får du uavhengig av fars inntekt eller manglende inntekt. Reisekostnader skal i utg pkt deles men kan avtales annerledes privat. Er det snakk om kort reisevei betaler samværsforelder alle kostnader i forb med samvær, dvs han skal betale for ungens mat, bleier etc når han har samvær
BareMas Skrevet 21. mars 2013 Forfatter #17 Skrevet 21. mars 2013 Til HI: Om du søker bidragsforskudd og får dette via nav får du likevel en form for minstebidrag selv om bf ikke har inntekt. Da fungerer det slik at han enten opparbeider seg gjeld, eller søker om manglende bidragsevne for lange eller korte perioder når han ikke har inntekt. Dette må han selvsagt jobbe for selv, hans ansvar og ikke noe du trenger gjøre noe mer med. Men du mottar likevel en liten sum hver mnd (ca 1000 - 1400 kr pr mnd avhengig av din inntekt), og de får du uavhengig av fars inntekt eller manglende inntekt. Reisekostnader skal i utg pkt deles men kan avtales annerledes privat. Er det snakk om kort reisevei betaler samværsforelder alle kostnader i forb med samvær, dvs han skal betale for ungens mat, bleier etc når han har samvær Mottar bidragsforskudd da dette tydeligvis var noe NAV ordna automatisk siden jeg og bf ikke bodde sammen ved fødsel, opparbeider han seg gjeld da altså? Nå foregår alle samvær mellom far og datter hjemme i min leilighet, så derfor står jeg også for alt av klær, bleier, mat osv. Som hun trenger, så da mener jeg egentlig at han kan ta de skarve kronene det vil koste ham å komme hit på sin kappe. Hovedproblemet rundt hele reiseutgiftdilemmaet ligger vel mer i holdningen enn noe annet, da bf antok en rimelig arrogant holdning til tematikken ved å si "husk at du skal være med å betale for mine reiseutgifter". Total ansvarsfraskrivelse for alt økonomisk ansvar for sin egen unge og samtidig skal kreve meg for penger, jeg så rødt en stund.
Singelmamma og banden Skrevet 22. mars 2013 #18 Skrevet 22. mars 2013 Ja han opparbeider seg bidragsgjeld dersom han ikke søker om bidragsudyktig i de periodene han er uten inntekt. Si at du gjerne kan være med å betale reiseutgifter, men da skal han stå for utgiftene til barnet når han har samvær. Eller dere kan gjøre det enkelt at han betaler reise og du det ungen skal ha.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå