Gå til innhold

ny i jobben og sykemelding


lenem88

Anbefalte innlegg

hei.

tenkte jeg kunne høre her inne om det er noen som har noen gode råd å komme med.

jeg har jobbet som personlig trener siden oktober 2012 og dette eret yrke som man må jobbe seg opp i

og det tar derfor tid før du er oppe i normal lønn. jeg ble gravid i januarog har siden da slitt med en del plager

som har resultert i at jeg har jobbet mindre, ikke sykemeldt. jeg har derfor tjent langt under nav sitt krav på

41.000kr iløpet av 6mnd og har dermed ikke rett på foreldrepenger. legen min mener jeg bør sykemelde meg 100% hvertfall

frem til formen er bedre. men mitt problem blir jo da at sykepengene blir beregnet ut ifra min lønntil nå som er nada

å leve av og jeg vil jo heller ikke ha mulighet til å jobbe meg opp noe mer (noe jeg heller ikke vil uten sykemelding om formen

fortsetter som nå).

hva gjør jeg?? vil jeg ikke få foreldre penger uansett?

åhh, for en kjip situasjon dette er merker jeg!

 

noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :) Et tips kan være å høre med jordmor om svangerskapspenger, dette er mye mer økonomisk enn å bruke sykemelding. Fordi som gravid er man i utgangspunktet ikke syk, og svangerskapspenger regnes på en helt annen måte økonomisk. Fikk tipset av en 3 barns mor som fant ut dette når hun gikk gravid med siste mann. Det var helt tilfeldig at jordmor nevnte dette på kontroll, men jeg hadde uansett sjekket dette opp.

 

Jeg er selv inne i første trimester og fikk beskjed av fastlegen min om å prate med jordmor hvis jeg fikk noen plager som gikk utover min innsats på jobb og da be om svangerskapspenger i steden for sykemelding!

 

Håper dette tipset kan hjelpe deg økonomiskt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StineTh

Hei!

 

Først og fremst vil jeg si at dette med svangerskapspenger er veldig misforstått på mange forum. Følgende står på nav.no om ytelsen:

Hvem kan få svangerskapspenger?

 

Du kan ha rett til svangerskapspenger hvis arbeidet, eller forhold på arbeidsplassen, medfører risiko for skade på fosteret. Det er et krav at det ikke er mulig med omplassering eller tilrettelegging til annet arbeid.

Dette gjelder for eksempel

  • arbeid med kjemiske stoffer
  • fysisk slitsomt arbeid
  • arbeid med stressbelastning
  • psykososial forhold

 

Jeg vil nok ikke tro at det å jobbe som personlig trener vil falle under dette dessverre. Typiske yrkesgrupper som får innvilget dette er flyvertinner som ikke får lov til å fly etter en viss tid, folk som jobber på institusjoner med psykisk syke og voldelige pasienter, personer som jobber på lab og sånt. En del som jobber natt kan også få dette innvilget hvis arbeidsgiver ikke kan gi de arbeid på dagtid.

 

Men, hvis du derimot har jobbet i 4 uker har du rett på sykepenger. Sykepenger vil også gi deg rett til foreldrepenger. Så hvis du ikke har veldig veldig lav lønn så vil det å motta sykepenger også gjøre at du kan opparbeide deg foreldrepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for tips!

problemet mitt er jo det at hvis jeg blir sykemeldt og da får sykepenger blir jo d beregnet ut ifra det jeg

til nå har tjent og da vil jeg ikke få opparbeidet meg noe rett til foreldrepenger. og da sitter jeg jo uten noe så

godt som fra nå og 1,5år frem i tid..og d dekker jo ikke utgiftene, kun halve huslånet omtrent..

 

jeg har som sagt ikke fått jobbameg lenge nok opp til å ha godnok lønn for å kvalifisere meg til foreldrepenger pdd og

sånn formen er nå ser d dårlig ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lønn nåer bare 3-4000kr utbetalt i mnd forresten.. dette fordi formen er så dårlig at jeg ikke får jobbameg noe

mer opp og fordi jeg ikke har jobba lenge nok i dette yrket til å ha fått flere kunder enda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få sykepenger må man ha en inntekt over 50% av G.

Dvs minst 50% av 82122,-.

Så ut fra inntekten du beskriver så er ikke sikkert du har rett på sykepenger.

 

Anonym poster: 82a7869b1333a06787902c6615e9d92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er det med andre ord bare å belage seg på et år med meget lite penger å leve av da? Siden jeg ikke har rett til noe (bortsett fra engangsstønaden da) .. Frykta det.. :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo med 3000-4000 utbetalt så har du mer enn 1/2 g

 

Det betyr 41061 på et år dvs i underkant kr 3450 i måneden (før skatt)

 

Du tjener med andre ord mer enn det. Selv med lav skatt så vil jeg tro du tjener over 4000 kr i mnd før skatt.

 

 

Jeg tror jeg ville anbefalt deg en delvis sykemelding, siden du da om du har helse til det kan ta noen kunder og på den måten kanskje øke inntekten din.

 

 

Anonym poster: 80a148c4c03e156de2cd14e430512e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står at inntekten din på årsbasis må være mer enn 0,5 G = 41061 og ikke i løpet av 6 mnd Det betyr jo at du kan ha krav på foreldrepenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merket jeg plutselig ble veldig glad nå! Om dette stemmer. Mener bare å huske at ho nav-dama sa jeg måtte tjene 0,5G 6 av de siste 10mnd.

Jeg håper jo formen kommer seg og jeg kan ta på meg litt mer jobb etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan få foreldrepenger om du har vært yrkesaktiv og har hatt pensjonsgivende inntekt i minst 6 av de 10 siste måndenene før stønadsperioden tar til. Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av grunnbeløpet i folketygden. Likestilt med arbeid er perioder der du har mottatt

Sykepenger

Dagpenger

osv

 

 

Det er sitert fra NAV, men jeg fikk ikke til å kopiere siden akkurat nå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo med 3000-4000 utbetalt så har du mer enn 1/2 g

 

Det betyr 41061 på et år dvs i underkant kr 3450 i måneden (før skatt)

 

Du tjener med andre ord mer enn det. Selv med lav skatt så vil jeg tro du tjener over 4000 kr i mnd før skatt.

 

 

Jeg tror jeg ville anbefalt deg en delvis sykemelding, siden du da om du har helse til det kan ta noen kunder og på den måten kanskje øke inntekten din.

 

 

Anonym poster: 80a148c4c03e156de2cd14e430512e6c

 

Hvordan mener du at hun skal kunne øke inntekten sin med delvis sykemelding?

En sykemelding skal erstatte tap av inntekt, og den inntekten beregnes FØR man blir sykemeldt. Grunnlaget kan ikke endres underveis selv om graden endres.

Dessuten graderes jo sykemeldingen i forhold til tap av innekt. Dersom man tjener 4000 kr pr mnd og er 50% sykemeldt får man 2000 kr i lønn og 2000 kr i sykepenger. Man kan da ikke tjene mer enn 2000 kr ved siden av sykepengene. Tjener man mer må sykepengene reduseres.

Så jeg kan ikke helt forstå anbefalingen din ved at hun kan øke inntekten ved en gradert sykemelding?

 

Anonym poster: 82a7869b1333a06787902c6615e9d92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi hun går på provisjon. og om hun får flere kunder i perioden hun er i jobb så går inntekten opp. Det gjør den derimot ikke om hun er 100% sykemeldt.

 

Klarer hun å være på jobb i en 50% stilling og tjener bedre enn tidligere så får hun fortsatt 2000(feks) i sykemenger samt en høyere lønn.

 

Det blir litt som de som får lønnsforhøyelse. Man får det selv om man er delvis sykemeldt, men ikke om man er 100% sykemeldt.

 

Anonym poster: 80a148c4c03e156de2cd14e430512e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi hun går på provisjon. og om hun får flere kunder i perioden hun er i jobb så går inntekten opp. Det gjør den derimot ikke om hun er 100% sykemeldt.

 

Klarer hun å være på jobb i en 50% stilling og tjener bedre enn tidligere så får hun fortsatt 2000(feks) i sykemenger samt en høyere lønn.

 

Det blir litt som de som får lønnsforhøyelse. Man får det selv om man er delvis sykemeldt, men ikke om man er 100% sykemeldt.

 

Anonym poster: 80a148c4c03e156de2cd14e430512e6c

Nei, det er her du tar feil!

Man kan ikke tjene mer enn det som er oppgitt til nav når man blir sykemeldt. Da må sykepengene graderes i forhold til det hun tjener mer.

Hun kan ikke oppgi f. eks 4000 kr i mnd når hun blir sykemeldt, og tjener mer ved å få flere kunder.

 

Og sykepengegrunnlaget endres ikke underveis. Det du mener om høyere lønn gjelder ved egne regler for tariffrevisjoner, og har ingenting med provisjonsbasert lønn å gjøre.

De som får med høyere lønn i grunnlaget i delen de har jobbet er de som får høyere lønn i forbindelse med lønnsforhandlinger.

 

Jeg jobber med med kontrollsaker i NAV, og vi har mange feilutbetalingssaker som går på det du anbefaler.

 

Man har IKKE lov å tjene mer enn det man oppgir når man blir sykemeldt.

Hun kan ikke tjener mer enn 2000 kr i mnd dersom hun er 50% sykemeldt og har oppgitt at hun tjente 4000 ved sykemeldingsstart.

 

Dessuten vil det aldri ha noe hensikt om hun ikke er 100% på jobb igjen før permisjon. Inntektsgrunnlaget hennes vil aldri endres. Grunnlaget settes den dagen hun blir sykemeldt første gang. Dersom hun er 50% sykemeldt første dagen hun blir sykemeldt endres ikke grunnlaget den dagen hun blir 100% sykemeldt.

 

Du vil aldri finne en hjemmel for det du anbefaler.

 

Anonym poster: 82a7869b1333a06787902c6615e9d92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel vel, da sier nav noe helt annet til oss Jeg har jobbet med provisjonsbasert lønn i 13 år og også endel med sykepenger. Det har aldri vært et tema det du sier der. Det er faktisk vanlig med VARIABEL inntekt ved provisjonsbasert innekt og da kan nav umulig mene at denne blir låst ved sykemelding.

 

Jeg snakket med nav om dette senest for 2 uker siden på grunn av at vi skulle sende inn inntektsskjema. Ved delvis sykemelding ble det foreslått for nav at man la inn den inntekten man hadde hatt over en periode i tillegg til sykepengene.

 

OM man utvikler seg og får høyere innekt i en provisjonsbasert jobb, hvorfor ikke ha samme rettigheter som en som får lønnsøkning av samme grunn???

 

 

Anonym poster: 80a148c4c03e156de2cd14e430512e6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...