Gå til innhold

Narkose på barn. Erfaringer?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi på 5 år skal fjerne noen "nupper" i huden. Vanskelig forklare, men det er gått infeksjon i de. De kan skjæres vekk bare ned lokalbedøvelse men de ligger vanskelig til og krever at hun ligger helt i ro, derfor blir det narkose. Legen brukte utrykk som både sovemedisin og narkose. Får tilsendt mer info men kan noen forklare litt?

Har ingen erfaring ned narkose. Fins det forskjellige grader? Er det vanlig med komplikasjoner?:(

 

Anonym poster: 92207edf451f06b60d64d36c2b8c05cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten min på 5 år var i narkose for noen uker siden. Det gikk helt fint. Sykepleieren bommet på kanylen eller hva det heter i hånda, så det ble bare innhalasjon ved damp på han. Ev. kunne de sette kanyle når han var under bedøvelse.

Han fikk også 750 mg paracet og blokkade, som var lokalbedøvelse for å slippe smerter i området etterpå.

 

Alt med bedøvelsen gikk helt fint. Etter operasjonen ble han trillet inn på et rom hvor jeg ventet. Han våknet ganske fort etterpå og ville hjem. Fikk beskjed om å holde et ekstra øye med han da. Bare for sikkerhetsskyld. Så sjekket han litt oftere på kvelden. Fikk beskjed om han kunne være litt trøtt den dagen, men merket ikke noe til det.

 

Storesøster på 7 år var også i narkose i høst. Hun fikk noe ala paralgin forte til barn først pga smerter og fikk narkose. Etter operasjonen ringte de til meg og jeg kom ned og var der når hun våkna. Det tok sikkert minst 30 min. Hun var veldig trøtt både den dagen og dagen etterpå, men sov lite også.

 

De bruker ikke lett narkose lenger. Det er kun full narkose eller lokal bedøvelse.

Ingen av dem husker hva som har skjedd etter at de kom inn i operasjonssalen. De lurer litt på hvorfor de våkner i et annet rom. Jeg har forklart barna så godt jeg kan og sier at jeg venter her på deg. Går ikke fra deg osv. Det er som regel det viktigste for mine barn. At mamma er der hele tiden.

 

Er ikke vanlig med komlikasjoner og som han ene på teamet sa, vi har ikke gjort dette 1000 ganger før, men minst 10 000 :)

 

Spør og grav alt du orker, som regel får du svar på alt og de vet at du er nervøs og vet å ta vare på deg. Prøv å ikke vise til barnet at du er redd. Storesøster så at jeg gråt når hun fikk bedøvelsen inn i armen + gass, men husker det ikke.

De vet bare begge 2 at mamma var der og passet på dem hele tiden.

 

Ønsker dere lykke til! Det går nok veldig bra :)

Skrevet

Det stemmer ikke at det er enten full narkose eller lokalbedøvelse. Ved korte inngrep kan de bruke maske med gass

Skrevet

Jenta mi var i narkose da hun opererte falske mandler i fjor 4 år gammel. Det gikk veldig greit, sovnet momentant da de satte narkosen i hånda hennes og våknet en halvtime etter operasjonen. Vi reiste hjem etter en times tid. Hun var litt omtåket, kastet opp litt og sov noen timer i sofaen før hun ble seg selv igjen på ettermiddagen. Narkose gis i forhold til hva de skal gjøre, det blir nok en lett narkose for datteren din også, cirka som for min vil jeg tippe.

Skrevet

Jenta mi har vært i narkose 2 ganger. Første gang var hun 14 måneder og skulle få dren i ørene. Bodde i utlandet da og det var fælt. Jeg måtte holde henne nede mens de holdt maska over ansiktet hennes og til tross for at jeg gjorde det helt klart at jeg ville være der når hun våknet så våknet de henne før de hentet meg. Hun var veldig redd.

 

Andre gang (i norge) var hun 3, 5 år og skulle ta biopsi under utredning for cøliaki. Da fikk hun "glad sprøyte" (har en fantastisk video av dette) og så fikk hun narkose i kanyle mens hun satt på fanget mitt. Hun sov leeeeenge og spratt formelig opp når hun endelig våknet.

Skrevet

Det stemmer ikke at det er enten full narkose eller lokalbedøvelse. Ved korte inngrep kan de bruke maske med gass

 

Maske med gass er narkose da!

 

Anonym poster: e4792a088e88852423518c27f3635de5

Skrevet

Det stemmer ikke at det er enten full narkose eller lokalbedøvelse. Ved korte inngrep kan de bruke maske med gass

 

Maske med gass er narkose da!

 

Anonym poster: e4792a088e88852423518c27f3635de5

 

Stemmer at maske med gass er narkose.

Mellom narkose og lokalbedøvelse finner en sedering i forskjellig grad.

 

Anonym poster: 8177610d5958fd1aae556cae7afed388

Skrevet

Min var i narkose når han var 3 år. Fikk først 1g paracet og beroligende. Dem satt veneflon i hånda uten problemer på grunn av beroligende han fikk. De fikk også lagt han i narkose uten problemer. Han lå bare å så på meg før han sovnet.

Jeg syns ikke det var noe gøy når øynene hans gikk igjen og begynte å gråte med en gang.

Jeg ble hentet inn til oppvåkningen med en gang han kom inn dit. Han begynte å gråte med en gang han våknet og klarte ikke å roe seg før han fikk komme fra sengen og over i mitt fang.

Han var veldig trøtt den dagen og sov på fanget mitt både den dagen og dagen etter. Han fikk ikke gå i barnehagen og måtte holde seg rolig i 1,5 uke.

 

Anonym poster: c98092f4ef4d64740916527d3cb92bdf

Skrevet

Jeg vil bare advare deg, at i det øyeblikket ungen får narkosen og sovner er forferdelig å se på, synes jeg det. Så ut som hun døde. Jeg begynte nesten å grine.

Men ellers gikk alt fint. Ble trillet inn på oppvåkningsrom når hun var ferdig, våknet etter 30 min. Var litt slapp og svimmel de første timene.

 

Anonym poster: fa6093ca988967dc65cdec99d40efa1c

Skrevet

Jeg vil bare advare deg, at i det øyeblikket ungen får narkosen og sovner er forferdelig å se på, synes jeg det. Så ut som hun døde. Jeg begynte nesten å grine.

Men ellers gikk alt fint. Ble trillet inn på oppvåkningsrom når hun var ferdig, våknet etter 30 min. Var litt slapp og svimmel de første timene.

 

Anonym poster: fa6093ca988967dc65cdec99d40efa1c

Helt enig med deg, det er helt grusomt å se på. Kjenner ennå følelsen bare ved å tenke på det. Min fikk maske og har fortalt i ettertid at han trodde han skulle dø da han kjente at han ble mer og mer borte, enda både jeg, sykepleier og han som skulle gi narkosen forklarte hva som skulle skje og at han skulle våkne igjen etter en stund.

Skrevet

Jeg vil bare advare deg, at i det øyeblikket ungen får narkosen og sovner er forferdelig å se på, synes jeg det. Så ut som hun døde. Jeg begynte nesten å grine.

Men ellers gikk alt fint. Ble trillet inn på oppvåkningsrom når hun var ferdig, våknet etter 30 min. Var litt slapp og svimmel de første timene.

 

Anonym poster: fa6093ca988967dc65cdec99d40efa1c

 

Hvorfor det? Hjertet slår, de puster, har god farge... det ser jo ut som akurat det det er... dyp søvn.

 

Anonym poster: 2c3efcab3f8f0bcf869df513dda32a84

Skrevet

Jeg vil bare advare deg, at i det øyeblikket ungen får narkosen og sovner er forferdelig å se på, synes jeg det. Så ut som hun døde. Jeg begynte nesten å grine.

Men ellers gikk alt fint. Ble trillet inn på oppvåkningsrom når hun var ferdig, våknet etter 30 min. Var litt slapp og svimmel de første timene.

 

Anonym poster: fa6093ca988967dc65cdec99d40efa1c

 

Hvorfor det? Hjertet slår, de puster, har god farge... det ser jo ut som akurat det det er... dyp søvn.

 

Anonym poster: 2c3efcab3f8f0bcf869df513dda32a84

 

Vel, de puster ikke.

 

Anonym poster: 8177610d5958fd1aae556cae7afed388

Skrevet

Jeg vil bare advare deg, at i det øyeblikket ungen får narkosen og sovner er forferdelig å se på, synes jeg det. Så ut som hun døde. Jeg begynte nesten å grine.

Men ellers gikk alt fint. Ble trillet inn på oppvåkningsrom når hun var ferdig, våknet etter 30 min. Var litt slapp og svimmel de første timene.

 

Anonym poster: fa6093ca988967dc65cdec99d40efa1c

 

Hvorfor det? Hjertet slår, de puster, har god farge... det ser jo ut som akurat det det er... dyp søvn.

 

Anonym poster: 2c3efcab3f8f0bcf869df513dda32a84

Det er ikke så uvanlig at man føler ubehag når man ser ungen få narkose. Til og med mange sykepleiere synes vist nok ikke det er noe gøy som jeg forsto det på ei jeg kjenner som jobber som sykepleier.

Skrevet

Jeg vil bare advare deg, at i det øyeblikket ungen får narkosen og sovner er forferdelig å se på, synes jeg det. Så ut som hun døde. Jeg begynte nesten å grine.

Men ellers gikk alt fint. Ble trillet inn på oppvåkningsrom når hun var ferdig, våknet etter 30 min. Var litt slapp og svimmel de første timene.

 

Anonym poster: fa6093ca988967dc65cdec99d40efa1c

 

Hvorfor det? Hjertet slår, de puster, har god farge... det ser jo ut som akurat det det er... dyp søvn.

 

Anonym poster: 2c3efcab3f8f0bcf869df513dda32a84

 

Vel, de puster ikke.

 

Anonym poster: 8177610d5958fd1aae556cae7afed388

 

Når de sovner gjør de det. Med mindre du følger ungen helt inn på operasjonsstua får du aldri sett at barnet blir intubert..... selve narkosen settes ikke før da, det de får mens foreldre er der er sovemedisin.

 

Anonym poster: 2c3efcab3f8f0bcf869df513dda32a84

Skrevet

Jeg vil bare advare deg, at i det øyeblikket ungen får narkosen og sovner er forferdelig å se på, synes jeg det. Så ut som hun døde. Jeg begynte nesten å grine.

Men ellers gikk alt fint. Ble trillet inn på oppvåkningsrom når hun var ferdig, våknet etter 30 min. Var litt slapp og svimmel de første timene.

 

Anonym poster: fa6093ca988967dc65cdec99d40efa1c

 

Hvorfor det? Hjertet slår, de puster, har god farge... det ser jo ut som akurat det det er... dyp søvn.

 

Anonym poster: 2c3efcab3f8f0bcf869df513dda32a84

 

Vel, de puster ikke.

 

Anonym poster: 8177610d5958fd1aae556cae7afed388

 

Når de sovner gjør de det. Med mindre du følger ungen helt inn på operasjonsstua får du aldri sett at barnet blir intubert..... selve narkosen settes ikke før da, det de får mens foreldre er der er sovemedisin.

 

Anonym poster: 2c3efcab3f8f0bcf869df513dda32a84

 

Her er du nok rimelig feilinformert.

 

Foreldrene følger som regel barnet inn på operasjonsstuen, og er der mens barnet legges i narkose. Om de ikke legges i narkose på gass så vil de slutte å puste mens foreldrene er der. Med en gang barnet sover følges foreldrene ut, barnet intuberes vanligvis så snart foreldrene er ute av rommet.

 

Det kan nok naturlig nok veldig skremmende for foreldrene å se barnet sovne brått samtidig som barnet slutter å puste, selvom om barnet er i de beste hender.

 

 

Hilsen anestesilege.

 

Anonym poster: 8177610d5958fd1aae556cae7afed388

Skrevet

Takker for svar, men jeg ble mer redd kjenner jeg;/ fins det virkelig ingen mellomting mellom lokalbedøvelse og full narkose?

Må få snakket med legen, men hun snakket altså om sovemedisin også. At jenta ikke kom til å merke noe....

 

Anonym poster: 92207edf451f06b60d64d36c2b8c05cd

Skrevet

Takker for svar, men jeg ble mer redd kjenner jeg;/ fins det virkelig ingen mellomting mellom lokalbedøvelse og full narkose?

Må få snakket med legen, men hun snakket altså om sovemedisin også. At jenta ikke kom til å merke noe....

 

Anonym poster: 92207edf451f06b60d64d36c2b8c05cd

Det stemmer ikke at det er enten full narkose eller lokalbedøvelse. Ved korte inngrep kan de bruke maske med gass

 

Maske med gass er narkose da!

 

Anonym poster: e4792a088e88852423518c27f3635de5

 

Stemmer at maske med gass er narkose.

Mellom narkose og lokalbedøvelse finner en sedering i forskjellig grad.

 

Anonym poster: 8177610d5958fd1aae556cae7afed388

 

Anonym poster: 8177610d5958fd1aae556cae7afed388

Skrevet

Takker for svar, men jeg ble mer redd kjenner jeg;/ fins det virkelig ingen mellomting mellom lokalbedøvelse og full narkose?

Må få snakket med legen, men hun snakket altså om sovemedisin også. At jenta ikke kom til å merke noe....

 

Anonym poster: 92207edf451f06b60d64d36c2b8c05cd

Det stemmer ikke at det er enten full narkose eller lokalbedøvelse. Ved korte inngrep kan de bruke maske med gass

 

Maske med gass er narkose da!

 

Anonym poster: e4792a088e88852423518c27f3635de5

 

Stemmer at maske med gass er narkose.

Mellom narkose og lokalbedøvelse finner en sedering i forskjellig grad.

 

Anonym poster: 8177610d5958fd1aae556cae7afed388

 

Anonym poster: 8177610d5958fd1aae556cae7afed388

 

Hva menes med sedering? Vet jenta skulle få slik venflon ihvertfall.

 

Anonym poster: 92207edf451f06b60d64d36c2b8c05cd

Skrevet

Takker for svar, men jeg ble mer redd kjenner jeg;/ fins det virkelig ingen mellomting mellom lokalbedøvelse og full narkose?

Må få snakket med legen, men hun snakket altså om sovemedisin også. At jenta ikke kom til å merke noe....

 

Anonym poster: 92207edf451f06b60d64d36c2b8c05cd

Det stemmer ikke at det er enten full narkose eller lokalbedøvelse. Ved korte inngrep kan de bruke maske med gass

 

Maske med gass er narkose da!

 

Anonym poster: e4792a088e88852423518c27f3635de5

 

Stemmer at maske med gass er narkose.

Mellom narkose og lokalbedøvelse finner en sedering i forskjellig grad.

 

Anonym poster: 8177610d5958fd1aae556cae7afed388

 

Anonym poster: 8177610d5958fd1aae556cae7afed388

 

Hva menes med sedering? Vet jenta skulle få slik venflon ihvertfall.

 

Anonym poster: 92207edf451f06b60d64d36c2b8c05cd

 

Sedering er mer som sovemedisin på folkemunne. Barnet vil da ha en lettere søvn enn ved en narkose. Ved sedering vil barnet også puste selv.

Barnet vil trenge en venflon uavhengig av om hun skal ha narkose eller bare sederes.

 

Anonym poster: 8177610d5958fd1aae556cae7afed388

Skrevet

Jeg vil bare advare deg, at i det øyeblikket ungen får narkosen og sovner er forferdelig å se på, synes jeg det. Så ut som hun døde. Jeg begynte nesten å grine.

Men ellers gikk alt fint. Ble trillet inn på oppvåkningsrom når hun var ferdig, våknet etter 30 min. Var litt slapp og svimmel de første timene.

 

Anonym poster: fa6093ca988967dc65cdec99d40efa1c

 

Hvorfor det? Hjertet slår, de puster, har god farge... det ser jo ut som akurat det det er... dyp søvn.

 

Anonym poster: 2c3efcab3f8f0bcf869df513dda32a84

 

Vel, de puster ikke.

 

Anonym poster: 8177610d5958fd1aae556cae7afed388

 

Når de sovner gjør de det. Med mindre du følger ungen helt inn på operasjonsstua får du aldri sett at barnet blir intubert..... selve narkosen settes ikke før da, det de får mens foreldre er der er sovemedisin.

 

Anonym poster: 2c3efcab3f8f0bcf869df513dda32a84

 

Her er du nok rimelig feilinformert.

 

Foreldrene følger som regel barnet inn på operasjonsstuen, og er der mens barnet legges i narkose. Om de ikke legges i narkose på gass så vil de slutte å puste mens foreldrene er der. Med en gang barnet sover følges foreldrene ut, barnet intuberes vanligvis så snart foreldrene er ute av rommet.

 

Det kan nok naturlig nok veldig skremmende for foreldrene å se barnet sovne brått samtidig som barnet slutter å puste, selvom om barnet er i de beste hender.

 

 

Hilsen anestesilege.

 

Anonym poster: 8177610d5958fd1aae556cae7afed388

 

hvor er du anestesilege?

 

mitt barn har vært i narkose flere ganger, og hver gang har h*n fått sovemedisin mens på mitt fang eller i senga mens jeg holder hånda, så legger jeg h*n på senga for å trilles inn på operasjonssalen. siden operasjonssalen er steril. narkose og intubering skjer på operasjonssalen.

 

samme rutine når jeg selv ble operert. jeg hadde prolaps som gjorde det utrolig vondt å legge meg ned på ryggen. ble trillet inn i operasjonssalen sittende på senga. siden jeg hadde så vondt fikk jeg sovemedisin slik at jeg kunne legges ned på bordet. anestesi legen var ikke kommet enda, så narkosen måtte vente.

 

er enig i at det er ett rart og ubehagelig syn, men ikke i at det ser ut som om de dør... kanskje fordi jeg har sett noen dø.

 

Anonym poster: 2c3efcab3f8f0bcf869df513dda32a84

Skrevet

Jeg vil bare advare deg, at i det øyeblikket ungen får narkosen og sovner er forferdelig å se på, synes jeg det. Så ut som hun døde. Jeg begynte nesten å grine.

Men ellers gikk alt fint. Ble trillet inn på oppvåkningsrom når hun var ferdig, våknet etter 30 min. Var litt slapp og svimmel de første timene.

 

Anonym poster: fa6093ca988967dc65cdec99d40efa1c

 

Hvorfor det? Hjertet slår, de puster, har god farge... det ser jo ut som akurat det det er... dyp søvn.

 

Anonym poster: 2c3efcab3f8f0bcf869df513dda32a84

 

Vel, de puster ikke.

 

Anonym poster: 8177610d5958fd1aae556cae7afed388

 

Når de sovner gjør de det. Med mindre du følger ungen helt inn på operasjonsstua får du aldri sett at barnet blir intubert..... selve narkosen settes ikke før da, det de får mens foreldre er der er sovemedisin.

 

Anonym poster: 2c3efcab3f8f0bcf869df513dda32a84

 

Her er du nok rimelig feilinformert.

 

Foreldrene følger som regel barnet inn på operasjonsstuen, og er der mens barnet legges i narkose. Om de ikke legges i narkose på gass så vil de slutte å puste mens foreldrene er der. Med en gang barnet sover følges foreldrene ut, barnet intuberes vanligvis så snart foreldrene er ute av rommet.

 

Det kan nok naturlig nok veldig skremmende for foreldrene å se barnet sovne brått samtidig som barnet slutter å puste, selvom om barnet er i de beste hender.

 

 

Hilsen anestesilege.

 

Anonym poster: 8177610d5958fd1aae556cae7afed388

 

hvor er du anestesilege?

 

mitt barn har vært i narkose flere ganger, og hver gang har h*n fått sovemedisin mens på mitt fang eller i senga mens jeg holder hånda, så legger jeg h*n på senga for å trilles inn på operasjonssalen. siden operasjonssalen er steril. narkose og intubering skjer på operasjonssalen.

 

samme rutine når jeg selv ble operert. jeg hadde prolaps som gjorde det utrolig vondt å legge meg ned på ryggen. ble trillet inn i operasjonssalen sittende på senga. siden jeg hadde så vondt fikk jeg sovemedisin slik at jeg kunne legges ned på bordet. anestesi legen var ikke kommet enda, så narkosen måtte vente.

 

er enig i at det er ett rart og ubehagelig syn, men ikke i at det ser ut som om de dør... kanskje fordi jeg har sett noen dø.

 

Anonym poster: 2c3efcab3f8f0bcf869df513dda32a84

 

Har jobbet på flere sykehus i Norge, og aldri opplevd at foreldrene ikke får følge barnet inn på operasjonsstuen.

 

Merkelig praksis du har vært utsatt for med tanke på barnet, hvilke sykehus var dette på?

 

Anonym poster: 8177610d5958fd1aae556cae7afed388

Skrevet

Takker for svar, men jeg ble mer redd kjenner jeg;/ fins det virkelig ingen mellomting mellom lokalbedøvelse og full narkose?

Må få snakket med legen, men hun snakket altså om sovemedisin også. At jenta ikke kom til å merke noe....

 

Anonym poster: 92207edf451f06b60d64d36c2b8c05cd

Det stemmer ikke at det er enten full narkose eller lokalbedøvelse. Ved korte inngrep kan de bruke maske med gass

 

Maske med gass er narkose da!

 

Anonym poster: e4792a088e88852423518c27f3635de5

 

Stemmer at maske med gass er narkose.

Mellom narkose og lokalbedøvelse finner en sedering i forskjellig grad.

 

Anonym poster: 8177610d5958fd1aae556cae7afed388

 

Anonym poster: 8177610d5958fd1aae556cae7afed388

 

Hva menes med sedering? Vet jenta skulle få slik venflon ihvertfall.

 

Anonym poster: 92207edf451f06b60d64d36c2b8c05cd

 

Sedering er mer som sovemedisin på folkemunne. Barnet vil da ha en lettere søvn enn ved en narkose. Ved sedering vil barnet også puste selv.

Barnet vil trenge en venflon uavhengig av om hun skal ha narkose eller bare sederes.

 

Anonym poster: 8177610d5958fd1aae556cae7afed388

 

Åh, da håper jeg hun ikke trenger narkose og at dette holder. Vil det være en vanlig prosedyre/ holde når en skal skjære vekk noe i huden?

 

Anonym poster: 92207edf451f06b60d64d36c2b8c05cd

Skrevet

Arendal. synes det var flott jeg. h*n sovnet og visste ikke at h*n ble trillet bort fra meg, og jeg så h*n sovne men trengte ikke å se noe "verre" bli gjort.

 

jeg har full tillit til legene som har ansvar for barnet mitt og ser ingen grunn til at jeg skal tusle med inn på operasjonsstua?

 

Anonym poster: 2c3efcab3f8f0bcf869df513dda32a84

Skrevet

Arendal. synes det var flott jeg. h*n sovnet og visste ikke at h*n ble trillet bort fra meg, og jeg så h*n sovne men trengte ikke å se noe "verre" bli gjort.

 

jeg har full tillit til legene som har ansvar for barnet mitt og ser ingen grunn til at jeg skal tusle med inn på operasjonsstua?

 

Anonym poster: 2c3efcab3f8f0bcf869df513dda32a84

 

Høres i utgangspunktet noe riskabelt å gi et barn så mye (benzodiazepiner) vil jeg anta at barnet sovner uten optimale forhold for å kunne sikre luftveiene.

Det er en hårfin balansegang mellom dyp søvn selvpustende og narkose/dyp søvn hvor en ikke puster selv.

 

Har som sagt ikke tidligere hørt om ligende praksis i Norge.

 

Anonym poster: 8177610d5958fd1aae556cae7afed388

Skrevet

Arendal. synes det var flott jeg. h*n sovnet og visste ikke at h*n ble trillet bort fra meg, og jeg så h*n sovne men trengte ikke å se noe "verre" bli gjort.

 

jeg har full tillit til legene som har ansvar for barnet mitt og ser ingen grunn til at jeg skal tusle med inn på operasjonsstua?

 

Anonym poster: 2c3efcab3f8f0bcf869df513dda32a84

 

Høres i utgangspunktet noe riskabelt å gi et barn så mye (benzodiazepiner) vil jeg anta at barnet sovner uten optimale forhold for å kunne sikre luftveiene.

Det er en hårfin balansegang mellom dyp søvn selvpustende og narkose/dyp søvn hvor en ikke puster selv.

 

Har som sagt ikke tidligere hørt om ligende praksis i Norge.

 

Anonym poster: 8177610d5958fd1aae556cae7afed388

 

Sagt på en annen måte. En tar med foreldrene inn på operasjonsstuen før en legger barnet i søvn/narkose, fordi en på en operasjonsstue ikke har noe problem med å håndere et barn som ikke puster/ikke puster godt nok når det sover.

 

 

Anonym poster: 8177610d5958fd1aae556cae7afed388

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...