Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #1 Skrevet 20. mars 2013 Gravid for første gang og usikker på dette med bilseter. Altså hva er basen til? annet enn lettere å ta inn/ut setet, hva betyr iso fix, easyfix, hva er forskjellen på alt? Åå, blir helt forvirret av alt dette. Har lyst på maxi cosi sete. Ikke le av meg da, ikke så lett å skjønne seg på denne jungelen Anonym poster: 11aa2456ccbfbe60e6b9086c59aae682
♥Madam Mim♥ Skrevet 20. mars 2013 #2 Skrevet 20. mars 2013 Basen er for å slippe å feste setet med belter hver eneste gang det skal inn og ut av bilen. Det er et evig styr!! Med base så er det bare å klikke selve setet av og på. Isofix krever nyere type bil med isofix feste. Vår mondeo fra 03 er for gammel.... Easyfix er base som man fester med bilens belter. Passer derfor til alle biler. Famiyfix er base som både kan festes som isofix og med bilens belter. Passer vel best for dem som skal bytte basen mellom biler hvor den ene har isofix, mens andre ikke har... Jeg har også maxi cosi og valgte easyfix siden jeg uansett ikke har en bil som har isofix feste! Lykke til :-)
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #3 Skrevet 20. mars 2013 Isofix finnes i de fleste nyere biler. Det er et system som gjør at man med en isofix-bilstol kan "klikke" setet eller basen fast i bilen, i stedet for å spenne det fast med bilens seler. Om man ikke har isofix festes enten sete eller base med bilselene. Det er forsåvidt like trygt når gjort riktig, men risikoen er litt større for feilmontering. Til baby vil du ha et bakovervendt bilsete godkjent for 0-13 kg. Noen synes det er supert å ha base til setet for å enkelt kunne klikke løs stolen og bære med seg f.eks sovende baby inn, andre opplever at det er noe man sjelden gjør i alle fall. Vi hadde base, men endte med stort sett å ha setet stående i bilen likevel - det som var fordelen var at basen gjorde setet høyere slik at barnet kunne se ut når det ble litt større (lett unge, satt i babysetet lenge). Absolutt beste råd: PRØV SETET i bilen det skal brukes i. Noen kan være supre og best i test, men stå dårlig i din bil. Anonym poster: d814a412863cdfb73f7ac5345f187ad5
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #4 Skrevet 20. mars 2013 Tusen hjertelig takk for svar blei straks veldig mye mer klokere Anonym poster: 11aa2456ccbfbe60e6b9086c59aae682
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #6 Skrevet 20. mars 2013 Litt forskjellige og ikke helt riktige svar ser jeg. Isofix er en festeanretning for bilstoler som er fast i selve karosseriet.på bilen. Begynte for alvor å installeres i biler sånn rundt år 2000. Men er ikke blitt vanlig som standard før etter 2005/2007. Bl a tyske biler var sene med å ha det som standard. Maxi cosi har 3 forskjellige baser til sine babybilstoler(+ en gruppe 1 stol) Det er Easyfix: festes med enten isofix eller bilens seler. Passer til Cabriofix(og muligens Pebble). Easybase2: kan kun festes med bilens seler. Passer til Cabriofix og Pebble Familyfix: Kan kun festes med isofix. Passer til Cabriofix og Pebble. Og Pearl(kun framovervendt) Dette er da Maxi Cosi sine baser. Andre merker har andre typer baser. Maxi Cosi har to seter i 0-13 kg klassen(fra nyfødt til ca 1 år). Det er Cabriofix og Pebble. Anonym poster: 0c27a583b4c154c36b5f2c22ed01e56d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå