Gå til innhold

erfaring med hjemmebesøk fra bv??

Anbefalte innlegg

Skrevet

lurer på om noen kan fortelle sin erfaring med hjemmebesøk. hva gjorde dere.?

Anonym poster: 6d78bc76bc2c64c15f4eb7d5b7581f62

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er med å utføre hjemmebesøk. Hva som gjøres avhenger en del av bekymringen som ligger til grunn for besøket, og til en viss grad også av inntrykket av boligen.

F.eks er det ikke veldig vanlig at vi ser oss rundt på ulike rom og slikt, men det kan forekomme om bekymringen inneholder f.eks uegnede soveplasser, hygiene osv. (og går man på toalettet så er det stort sett fordi man må tisse, ikke fordi man skal undersøke noe der som mange later til å tro :) ).

Typisk varighet er en times tid, og vi snakker da med barn og voksne, avhengig av alder på barna selvsagt. Det hender vi har lengre observasjonsbesøk hvor det er spesielt av interesse å se samspillet mellom barn og voksne, men det vil dere i så fall ha fått beskjed om på forhånd (disse kan vare 3-4-5- timer).

Anonym poster: 656ffd2861044f7a7d8966a651a1ecb9

Skrevet

Hadde et hjemmebesøk for noen år siden etter en bekymringsmelding. Da kom to damer fra barnevernet til oss, observerte samspill mellom meg og barnet, spurte meg litt om rutiner/mat o.l. Og de tok seg en omvisning i leiligheten. Så fikk jeg informasjon om hva de skulle gjøre videre, og fikk vite at jeg ville bli innkalt til et møte om hva de hadde observert. Det var ikke så veldig skummelt egentlig. Tok ca en time.

Anonym poster: 77a33a4d4fd60682808c7b0a6ffd2dac

Skrevet

Hadde hjemmebesøk en gang, husker ikke alt men var ganske ufarlig.

Var ingen barn hjemme, så de ville bare se hvordan vi bodde og snakke litt ned meg. Var ingen omvisning men jeg spurte om de ville se rommet til sønnen min. Noe de sa ok til ;)

Husker jeg kommenterte at vinduene ikke var vasket og hun ene dama spøkte voldsomt om at det skulle de i allefall notere seg!! "Mor har skitne vinduer..." ;)

Som sagt helt ufarlig og mye bedre en å sitte på kontoret hos dem ;)

Anonym poster: bb682c7930f5e9ca3ed37b2414292d99

Skrevet

Det kommer an på hva som er lagt opp til og hva avtalen er.

Her kom de en ettermiddag og vi skulle gjøre som vi vanligvis gjorde. Da lagte jeg middag og vi spiste middag. Lekte med barna inne og snakket litt med "besøket" siden vi ikke akkurat hadde pratet med barna om hvem det var som kom.

Bv skrev og skrev og skrev alt som skjedde og det meste som ble sagt.

En annen gang kom de på formiddagen og da var vi ute og lekte og gikk på cafe og spiste.

Det eneste som ble litt unaturlig hos oss var ettermiddagsbesøket. Samboeren min/bf pleide å jobbe overtid, men var hjemme denne dagen. Og at vi lekte med barna nede og inne istedenfor at de går ut litt, går opp litt, ser av og til på tv osv. Jeg la opp til aktivitet slik at bv skulle se meg i aksjon med barna og ikke bare i en stol mens barna var ute. Bv ville se samspillet mellom barna og meg. Så forsto de jo at det var en litt lagt situasjon, ikke alt falt naturlig som sagt.

Skrevet

Jobber selv som barnevernpedagog og har både utført hjemmebesøk og hatt hjemmebesøk i forbindelse med et forsterbarn som vi slet litt med.

På hjemmebesøket vi hadde kom de litt før fosterbarnet kom hjem fra skolen for å snakke litt om de problemene vi hadde, så kom fosterbarnet hjem og vi snakket en del også når h*n var tilstedet. Så stekte vi foreldre vafler mens fosterbarnet viste de ansatte rundt i hjemmet vårt og de fikk snakke alene på rommet. Så spiste vi vafler og de dro etter ca. 2 timer.

Ikke noe farlig og egentlig veldig koselig, men nå kjenner jeg jo dem så det blir kanskje litt annerledes.

Når vi utfører hjemmebesøk varierer det litt i forhold til saken, i forbindelse med undersøkelse så er vi interessert i å se omgivelsene rundt barnet og bli kjent med barnet og foreldrene. Syntes vi blir kjent på en bedre måte på hjemmebesøk (enn på kontoret) for da får barnet vist oss litt rundt, vi får se rommet, vi får vite hva barnet er interessert i, hva de liker osv, atså vi får etablert en kontakt med det barnet vi faktisk jobber med. Atmosfæren er litt mer avslappet enn på et kontor med notatblokka og foreldrene er på hjemmebane, og derfor mer trygg i situasjonen. På et kontor er barnet sjeldent med, så dette er e unik mulighet til å faktisk sette barnet i fokus.

Så jeg syntes det er positivt at de ønsker å komme hjem til dere:)

Anonym poster: ad8ab939534a3ac47b9904846fe6b5ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...