Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #1 Skrevet 20. mars 2013 Jeg liker å bake brød, og har fått mammas oppskrift.MEN,mens hennes brød er luftige og lette ved denne oppskrifta, blir mine veldig kompakte og litt tørre. Jeg tror jeg gjør alt rett (og har brukt både tørr og fersk gjær med samme resultat)så hvorfor blir de så tørre? Synes ikke deigen er så tørr heller når jeg elter den ut... Noen som har noen gode tips? Bruker kun vann og 2-3 sp soyaolje... Anonym poster: dbe75f66dc386729105b171e0787fc31
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #2 Skrevet 20. mars 2013 Legger du ut oppskriften kanskje? Ikke så veldig lett for oss når du ikke har gjort det. Anonym poster: 60653412ca304774235759926739cac1
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #3 Skrevet 20. mars 2013 Du må sjekke flo og fjære..Sett deig når det flør.. Funker som bare det Anonym poster: b711591394f08d6c349b966aad2222a4
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #4 Skrevet 20. mars 2013 Legger du ut oppskriften kanskje? Ikke så veldig lett for oss når du ikke har gjort det. Anonym poster: 60653412ca304774235759926739cac1 1 kg hvetemel 0,5 kg kornbrødblanding 0,5 kg grovmelblanding 4 dl frø (sesam, lin,solsikke) 2-3 sp soyaolje litt salt 12 dl vann gjær Og om jeg føler for det litt havregryn eller litt grovere mel. HI Anonym poster: dbe75f66dc386729105b171e0787fc31
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #5 Skrevet 20. mars 2013 Legger du ut oppskriften kanskje? Ikke så veldig lett for oss når du ikke har gjort det. Anonym poster: 60653412ca304774235759926739cac1 1 kg hvetemel 0,5 kg kornbrødblanding 0,5 kg grovmelblanding 4 dl frø (sesam, lin,solsikke) 2-3 sp soyaolje litt salt 12 dl vann gjær Og om jeg føler for det litt havregryn eller litt grovere mel. HI Anonym poster: dbe75f66dc386729105b171e0787fc31 Detet blir 3 brød HI Anonym poster: dbe75f66dc386729105b171e0787fc31
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #6 Skrevet 20. mars 2013 Du må sjekke flo og fjære..Sett deig når det flør.. Funker som bare det Anonym poster: b711591394f08d6c349b966aad2222a4 Haha - det sier mamma også, og hun lever lykkelig i den tro at det er derfor gjærbaksten min blir så luftig og fin. Bare tull selvsagt, min hemmelighet er å sette ovnen på 35°C og heve baksten inni der istedet for på kjøkkenbenken ;-) Anonym poster: fc16c041e3912919086a470c2599ce23
Tulipan:) Skrevet 20. mars 2013 #7 Skrevet 20. mars 2013 Jeg bruker ofte at deigen er litt bløt, og elter den lenge. Det trekker litt på kjøkkenet mitt, slik at jeg må heve de på stua eller i steikovnen på 50grader da. Begynte med dette og fikk da kjempegode og luftige brød
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #8 Skrevet 20. mars 2013 Jeg synes nesten det var mye mel i forhold til væske i den oppskriften. Og kan være det vil hjelpe å fordele det på fire brød i stedetfor tre. Det var mye deig til tre brød, selv om de bakes i form. (Min oppskrift, som har 1,6 kg mel og korn tilsammen, gir fire store brød) Jeg synes brødene blir best om deigen er ganske klissete (slik at du ikke kan ta på den uten at deigen henger fast) og elte den godt i maskinen før heving. Former de ut med olje på benken, og rett i en langpanne. Anonym poster: 22d6d5c75d80215d75f41368997629b8
Spiffie Skrevet 20. mars 2013 #9 Skrevet 20. mars 2013 To forslag, men ikke sikkert de har noe for seg, altså 1. sikker på at hun ikke bytter ut litt vann med melk? Det kan gjøre brød mindre tørr. 2. Elt nok. Det finnes knafrie brød, men de tar gjerne laaaang tid (mye heving). Elting gjør at glutenet funker bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå