Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #1 Skrevet 20. mars 2013 Jeg er usikker på om bhg gir for mye, lite eller akkurat passe med info. Jeg vet at de har gjort en del endringer i hverdagen til ungene. For eksempel får de ikke tegne så mye de vil (strengere på ark), noe min gutt synes er dumt. De har kuttet voldsomt ned på uteaktiviteter, før dro de på tur hele tiden, mens nå er de knapt nok ute annet enn en times tid etter mat. I tillegg kommer han hjem og er fullstendig hyper, sover dårlig og blir fort sint. Akkurat det kan jo være et hakk opp i utviklingen hans, men det er påfallende. Alt dette VET jeg, men det er ikke informert fra bhg, men jeg observerer det, hører hva som blir sagt o.l. Oppi alt sammen har de faktisk informert om at de skal starte en ny måte å tenke på, de skal lytte til ungene og de skal få økt medbestemmelse over egen hverdag. Det høres jo fint ut, men hvordan blir det i praksis? Det vil for eks si at om en unge fryser på nesen og vil inn, så får det lov til det, og man mister en voksen ute... I tillegg skal ingen ansatte i "nei". Lykke til sier jeg;D Jeg er jammen ikke sikker på om jeg liker denne formen for pedagogikk, den virker grenseløs, slitsom og ganske vanskelig å leve etter. Men hvor mye bør foreldrene få vite egentlig? Anonym poster: b1f13dc5e896c504bc0b7471ccece21d
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #2 Skrevet 20. mars 2013 Dette bør selvsagt tas opp på et felles foreldremøte der alle kan få uttale seg. Å bare innføre noe helt nytt blir for dumt. Anonym poster: 8d487f468ffcec61a11cc33c686888b9
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #3 Skrevet 20. mars 2013 Jeg ville bedt om et møte jeg, så jeg kunne stilt spm og fått svar på det jeg ville. Er jo ofte litt travelt i hente/bringe situasjoner til at de får gitt ordentlig info, men dere bør absolutt ha mer info enn det det høres ut som dere har fått (som er lik ingenting...) Her ville det nok blitt innkalt til allmenn foreldremøte, eller blitt skrevet nyhetsbrev dersom de skulle gjort slike endringer i rutinene. Veldig fornøyd med infoen vi får i barnehagen her. Anonym poster: 9c88b8b8af7aac0f5b929fa0b9614904
annesmil Skrevet 20. mars 2013 #4 Skrevet 20. mars 2013 Om de kutter inn på ark og lignede kommer ann på hvor mye de brukte før, var det slik at alle kunne tegne 3 streker å så få nytt er det jo ok å stramme inn. Men får man ikke lov å tegne mer en så å så mange tegninger er det ikke ok tenker jeg. Dere skal ha fått en årsplan, hvor barnehagen forteller om hva som skal skje i løpet av året. Her bør de fleste turer/tur dager være med. Så om de står her, kan ikke bh uten videre forandre på den. Ta kontakt med FAU i barnehagen din, og fortell hva du føler. Det sikkert flere som føler det samme, og da må FAU ta det opp med styrer/eier av bh. Vi hadde litt lignende situvasjon før jul, jeg er selv med i FAU og vi tok det opp først med styrer uten bedring. Så tok vi kontakt med eier (privat bh) av bh, vi klaget skriftlig og henviste til årsplan samt målsettingen til bh. Nå er turene på plass igjen, de har omrokert litt, men det har ingen ting å si. Men, du og de andre foreldrene må si i fra, ellers blir det sikkert bare verre! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #5 Skrevet 20. mars 2013 Hos oss følger de en filosofi om at barna skal ha medbestemmelsesrett på hva som skjer i hverdagen. Det vil ikke si at barna kan si de har lyst å gå inn, så får de lov til det. Det vil si at om barna er veldig opptatt av f.eks. dyr i Afrika, så lager de et prosjekt om dyr i Afrika og bruker det i ting de gjør. F.eks. kan de søke på internett å finne bilder av dyr, lage dyr av ting de finner både inne og ute, de kan leke at de er løver mens de er på tur osv. Fordi barna skal få lov til å være med å bestemme, får vi ingen konkrete måneds- eller ukesplaner, men vi vet at en fast dag i uka skal de ha med sekk fordi de skal på tur, en annen fast dag har førskolebarna førskoleopplegg osv. Når det gjelder tegning, så kan jeg tenke meg at det går på økonomi. Hvis barna tegner mye, så koster det mye med papir i lengden. I vår barnehage prioriterer de heldigvis det, så de får tegne så mye de vil, men jeg har hørt om ansatte i andre barnehager som ble nærmest sjokkert fordi de hos oss har "uendelig" med tegnepapir. Jeg syns barnehagen burde informere godt om at de er på vei til å endre filosofi om en del ting og ikke minst hvordan de har tenkt å gjennomføre det. Den tankegangen de har i barnehagen vår har de brukt lang tid på å gjennomføre i så stor grad som de gjør nå. De begynte forsiktig med noen ting av gangen for å kunne gjøre ting på en riktig måte. Anonym poster: 74b3dcfd3775e56acca17259c739b2f4
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2013 #6 Skrevet 20. mars 2013 Tusen takk for svar:) Jeg føler nok at her er det mange ting å ta tak i. Jeg sitter i FAU, men heller ikke her informeres vi, og konfronterer vi noe, så blir det møtt med alt annet enn sannheten. Må jobbe litt med denne saken tenker jeg. Anonym poster: b1f13dc5e896c504bc0b7471ccece21d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå