Gjest Vicky Pollard Skrevet 19. mars 2013 #1 Skrevet 19. mars 2013 Evt hvordan var søvnproblemene, alder etc? Jeg har som nevnt tidligere en unge som sover ekstremt urolig om natta, vi har vel prøvd det meste vil jeg tro. Eget rom, nattavvenning, mørkt rom, sovepose, faste leggerutiner, lagt han senere, kuttet i dagsoving osv. Men, problemet ligger ikke i at han er vanskelig å legge. Han legger seg å sove greit. Legger han i 19- tiden da senere legging ikke hadde noe for seg. Han våkner kanskje 7-12 ganger om natta, og har ofte en våkenperiode på 1-2 timer eller mer midt på natta, mellom 2 og 4. Han sover til 5-5.30 max. Sååå slitsomt, og nå holder jeg på å bli gal snart.... Han er bare året, da. Noen som har erfaringer med bruk av Melantonin, og hvordan var barnets søvnmønster i utg. punktet?
Trøndermoraღ05ღ10ღ11ღ13ღ14 Skrevet 19. mars 2013 #2 Skrevet 19. mars 2013 guttungen bruker melatonin og har gjort det fra han var 4 år gammel. hadde netter hvor han var oppe 20-30 ganger ila. ei natt. Han er fortsatt oppe og våken nå, men har lært seg at han ikke får stå opp (8 år). ble natt og dag for oss. gikk fra å være oppe 20-30 ganger ila. ei natt til kanskje bare 8.
Gjest Vicky Pollard Skrevet 19. mars 2013 #3 Skrevet 19. mars 2013 guttungen bruker melatonin og har gjort det fra han var 4 år gammel. hadde netter hvor han var oppe 20-30 ganger ila. ei natt. Han er fortsatt oppe og våken nå, men har lært seg at han ikke får stå opp (8 år). ble natt og dag for oss. gikk fra å være oppe 20-30 ganger ila. ei natt til kanskje bare 8. Jvordan var søvnmønsteret i utgangspunktet da? Vi har time på barnepol. om noen uker og vurderer ta det opp... Men han er jo veldig liten ennå da. Det verste er de lange våkenperiodene, at han våkner i 10 min går greit, men....
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #4 Skrevet 19. mars 2013 sover han på dagtid? Anonym poster: b100a3c4dbfc4033289136180f76bf9d
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #5 Skrevet 19. mars 2013 "Barn kan ved bruk av melatonin føle seg kalde, triste, svimle, miste matlysten og få hodepine. Det har vært rapporter at melatonin kan føre til epilepsi eller gjøre krampeanfall verre. Det kan også utsette starten av puberteten. Melatonin er ikke godkjent for bruk i Norge. Noen leger forskriver det likevel dersom barnet har et alvorlig søvnproblem og andre metoder ikke har ført frem. Oppstart med melatonin skjer oftest hos en barne- og ungdomspsykiater eller en søvnspesialist. Leger gir sjelden sovetabletter som benzodiazepiner til barn. Det finnes ikke nok forskning som viser om det er trygt og effektivt å gi sovetabletter til barn." Jeg vet ikke helt men jeg synes det ser litt skummelt ut. Anonym poster: ddd4e35dfe46fef29732712ded8114eb
Gjest Vicky Pollard Skrevet 19. mars 2013 #6 Skrevet 19. mars 2013 "Barn kan ved bruk av melatonin føle seg kalde, triste, svimle, miste matlysten og få hodepine. Det har vært rapporter at melatonin kan føre til epilepsi eller gjøre krampeanfall verre. Det kan også utsette starten av puberteten. Melatonin er ikke godkjent for bruk i Norge. Noen leger forskriver det likevel dersom barnet har et alvorlig søvnproblem og andre metoder ikke har ført frem. Oppstart med melatonin skjer oftest hos en barne- og ungdomspsykiater eller en søvnspesialist. Leger gir sjelden sovetabletter som benzodiazepiner til barn. Det finnes ikke nok forskning som viser om det er trygt og effektivt å gi sovetabletter til barn." Jeg vet ikke helt men jeg synes det ser litt skummelt ut. Anonym poster: ddd4e35dfe46fef29732712ded8114eb Ja, det hørtes litt skummelt ut, ja... Var bare en tanke jeg luftet... Han sover en lur fra 8.30 - 930 og en fra 1230-1330...
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #7 Skrevet 19. mars 2013 Har ingen erfaring med melatonin selv. Vurderte det til gutten her, men fant ut at jeg heller fikk holde ut. Ville prøvd å kutte den ene søvnen, eller ha hele søvnen i en smell først. Så kuttet mer og mer ned på dagsøvnen. Vi har slitt med en gutt som har våknet 5-13ganger om natta (mellom 12 og 6) og vi hldt bare ut, tro det eller ei, men det blir bedre! Han kan fortsatt stå opp 2-3ganger, men det er mye bedre og nå nærmerer han seg 3år. Hvordan spiser han på dagen? Her så løsnet de plutselig en dag, og jeg fikk en skikkelig ahaopplevelse. Han spiste lite på dagen alltid, så begynte han å spise mer og nå sover han bedre om natta!!! Helt utrolig. Merker stor forskjell de periodene han er småspist. Anonym poster: 156380c45561c1cc8e708cc402ac91f2
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #8 Skrevet 19. mars 2013 Huff, jeg trodde da jeg såg overskriften at det var snakk om barbiedopet... Ingen erfaring med søvnmedisiner til barn, men da våres var 1 år kuttet vi ut to lurer på dagen til en lur. Det ble bedre hos oss, men dette varierer sikkert veldig fra barn til barn... Anonym poster: 62a08680af4bd16a56f491f1d2ef1cdd
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #9 Skrevet 19. mars 2013 Jeg prøvde å få de til vår datter på 6 som er mye våken om natten, og ellers. Blir ikke trøtt, og kan godt holde seg våken i over et døgn. Legen ville IKKE skrive ut melatonin uansett hva.... Anonym poster: b5cc351ae40c9a3ea79cb99ad1ceb9a6
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #10 Skrevet 19. mars 2013 Melatonin er mer naturlig enn mye annet man putter i barna for at de skal sove. Vet mange får Vallergan, som egentlig er et allergipreparat man bir trett av som "bivirkning". Det er tilførsel av et hormon fok normalt produserer selv utover ettermiddag og kveld. Det er det som gjør oss trette, og gjør at vi vil sove. Jeg har et barn med alvorlig grad av ADHD. Melatonin ble en nødvendighet, og hos oss virket det en stund Anonym poster: 74c6c4f49e7698da26a196d1db8171c3
Mandalas Skrevet 21. mars 2013 #11 Skrevet 21. mars 2013 Sønnen min begynte på Melatonin da han var rundt 6-7 år gammel, husker ikke helt. Nå er han ni år. Det var himmelen både for oss og han, mest for han kanskje ser jeg i ettertid. Problemet hans var at han lå våken i flere timer hver kveld uten å sovne, selvom han var trøtt og trengte søvnen. Med Melatonin tar det maks en halvtime. Da jeg fortalte han hva medisinen skulle hjelpe for, ble han kjempeglad. Jeg trodde jeg var egoistisk som fikk sovemedisiner til barnet mitt, men det viste seg altså at han selv også syntes det var grusomt å ligge våken så lenge. Søvnmangelen gjorde at vi hadde en trist, sliten gutt uten matlyst. Nå som han får den søvnen han trenger er han faktisk en helt annen gutt. Det kan være flere faktorer som spiller inn, men han er nå så utrolig mye mer positiv, livlig og tilsynelatende lykkelig enn det ha var før. Så jeg er evig takknemlig for at vi fikk Melatonin til gutten vår.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå