Gå til innhold

Fritidsaktiviteter til ungene, hvor går grensa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har tre barn. Vi ønsker jo at de skal være så aktive som mulig, og at de skal få teste ut ulike ting. De er aktive innen både fotball, håndball, ridning, teater og speider. Ene barnet har lyst å prøve seg på dans til høste (jazzdans, så det blir jo trening). Men jeg kjenner at det begynner å bli ganske så nok nå, fordi vi foreldre greier ikke å følge opp alt!!

Jeg er med i stallen (trengs der da jeg kan en del om hest, så der er jeg med og hjelper til under stelling etc). Videre stiller knapt nok foreldre opp som trenere på lagidrettene. Det innebærer at jeg ( mannen jobber seint denne aktuelle ukedagen, så er ikke et alternativ at han overtar) er trener og oppmann på håndballen, for så å hjelpe til med trening på fotballen. Jeg kjenner jeg begynner å bli DRITTLEI av å oppdra andre barns unger på min fritid. En skulle jo tro at jeg fikk tilbragt mye tid med egne barn ved å engasjere meg såpass, men merker jo at de får fint lite oppmerksomhet av meg.

Er det feil av meg å 'si opp' trener/oppmann jobben, gi beskjed til jenta mi at hun får kutte ut håndballen neste sesong, dersom hun vil gå på dans? På dansinga er det ikke dugnad, kontingenten koster litt da... Blir helt dårlig av meg selv når jeg tenker slik, men er så lei av å aldri ha tid til meg og mine!! Et barn trenger vel ikke mer enn tre fritidsaktiviteter vel, eller??

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Barn trenger også en uorganisert fritid, det er min mening, og har man for mange organiserte aktiviteter så blir det lite rom for ungene til å aktivisere seg selv, være kreative, leke og kjede seg med de andre ungene i gata og å være sammen med familien.

Barn trenger også den friheten som en uorganisert fritid gir.

Skrevet

http://www.adressa.no/familie-og-oppvekst/article7257273.ece

Familien i denne artikkelen er nok litt ekstreme, men jeg ser ikke poenget med at barna skal få prøve alt mulig av aktiviteter. Vi ser jo at barna setter så umåtelig stor pris på å være sammen med mammaen og pappaen sin etter lange dager på arbeid, skole, SFO og barnehage. Her spiser vi ute en gang i uka. Med "ute" mener jeg i naturen. Barna elsker det og vi prøver å gjøre det året rundt. De får prøve skøyter, ski, hopping på ski, fotball, dans, lek og alt mulig sammen med oss. De føler ikke de mangler noe. Kanskje blir det annerledes når de blir eldre, men inntil videre er det ingen fritidsaktiviteter på de. Hadde de ytret ønske om å få være med på ting, hadde de fått det...

Synes du gjør rett i å begrense aktivitetene til barna. Ettermiddagene skal være kos og ikke innebære slit for foreldrene i form av kjøring, dugnader, jobb som trener, oppmann og stalljente... Mener nå jeg :-)

Anonym poster: 4b5b13abeb737b2c9afaa5c2ff90e28e

Skrevet

Jeg vil påstå at et barn ikke har behov for så mye som tre fritidsaktiviteter. Ville valgt ut en eller maks to aktiviteter og fokusert på disse. Fint å være allsidig, men det er også kjekt å fordype seg skikkelig i noe.

Jeg hadde bedt henne velge, men oppfordret til å holde på de tingene hun allerede holder på med, ellers kan du fort ende opp med at dans er ut året etter og hun heller vil prøve turn.

Skrevet

Jeg syns det er nok med en eller max to fritidsaktiviteter i uka.

De skal ha tid til lekser, venner og familien også.

Anonym poster: be1cb5c046fbd645e88565978c8b25da

Skrevet

ungene her skal få være med på aktiviteter som tar 2-3dager i uka. hva de velger er opp til de.

men syns de skal ha noen kvelder til venner, seg selv, og moro uten om aktiviteter.

eldste her er eneste som går på noe nå. han er 4. han er på friidrett en gang i uka.

Anonym poster: fd684900f1286032b6c9672d534b320a

Skrevet

Her har ungene en fritidsaktivitet hver i tillegg til egentrening, og da har de 2 dager de skal være på trening. Ungene jogger selv bort til treningen når det ikke er vår tur til å hjelpe treneren.

Anonym poster: 0cd7bea619c27fafb19ae4808e198e90

Skrevet

Ja Lykkefryd, er det jeg og tenker. Guttene går på to aktiviteter hver, synes det er overkommelig. Men merker at når vi foreldre må være med og trene * 3 barn, så har vi lite tid som familie sammen. Jenta går på tre, men ønsker å begynne på en 4. aktivitet. Det er her jeg vurderer å si at da må hun slutte på håndball. Med treninger, kamper og dugnader, er det (gjelder ogsåfotballen) dette som tar mest tid...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...