Gå til innhold

Skal føde i seteleie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde sete-baby. Drammen sykehus utfører normalt vending, men de turte ikke siden jeg gikk på blodfortynnende samt hadde morkake som delvis løsnet med nr 1. Jeg valgte keisersnitt, likte ikke drt jeg hørte om at barnet blir hengende igjen med hodet inni, navlestrengen klemmes på siste rie og barnet er gjerne slapt når det kommer ut. Må ofte jobbes med. (dette er ordrett hva er jordmor på sykehuset fortalte meg)

En setefødsel er risikabel, overlegen jeg gikk hos i svangerskapet sa ca 40%endte i akutt ks. Jeg hadde også ks i første svangerskap pga prematur og ville helst føde normalt (og det var tydelig at sykehuset også ønsket det) men jeg syntes risikoen var for stor. Bedre for meg etterpå med planlagt ks enn et evt haste/katastrofe - snitt

Etter at vendingsforsøket ble avlyst (uke 37), dette var noe jeg ville prøve dersom de syntes det var trygt, sa jeg at jeg ønsket ks. Ingen diskusjon, i Drammen tvinges ingen til setefødsel.

Jenta viste seg å veie 4,5 kg ved fødsel, tre dager før termin, så ville ikke fått føde vaginalt uansett..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde selv ks, men kjenner til 2 som hadde flotte sete fødsler. vet ikke alle detaljer om klipping, tid osv. De er begge 2 gangs fødene, første med hode først. Ho ene mente at sete fødselen var mindre smertefull og lettere. Ho andre mente begge deler var ille. Jeg skulle egentlig ha sete fødsel, men endte med ks. det var helt uten dramatikk for meg da for babyen var ikke på vei ut eller noe.

Anonym poster: 0fb3723094f4a4170feb019923f9e956

Skrevet (endret)

Jeg har født i sete og det gikk STRÅLENDE:-) fødselen gikk fort, så de rakk ikke klippe (de pleier å gjøre det ved setefødsel), bra var det for jeg revnet ikke i det hele tatt:-) babyen var 3400 g, 35 cm rundt hodet.

Terskelen for ks er lav ved setefødsel, så hadde det i bakhodet.. det var mange tilstede under fødselen og de hadde gjort klart et eget bord til babyen, da de ofte er litt slappere enn etter normal fødsel. Her trengte baby ingen ekstra oppfølging! Scora høyt på apgar og var i kjempe form:-) sånn bortsett fra at jeg ble innmari dårlig av epiduralen (det må man ha ved setefødsel), hadde jeg en flott fødsel! Ikke noe jeg hadde bekymret meg for om det hadde hendt igjen. Baby er forresten i upåklagelig god form enda;-) snart et år siden og hn er veldig aktiv! Ingen skade skjedd.

Jeg og baby ble fulgt meget nøye opp og jeg følte meg veldig godt ivaretatt.

Dette var barn nr to forresten.. fødte første som normalt.

Lykke til! Jeg fikk også mange negative kommentarer og spørsmål om hvorfor i allverden det ikke ble ks.. jeg stolte på magefølelsen og legene:-)

Endret av OktoberGutt09<3MaiPie12
Skrevet

Ja, for all del, jeg skrev jo all kred til denne dama som vil.. Jeg kjenner også flere som har født i sete, og alle, med unntak av 1, har bare positive ting å si :-) Fødselen er ikke vondere, men den tar ofte lengre tid. Det er tyngre å presse siden det er rumpa som skal ut, og den er jo mye mykere enn hodet, så den baner ikke vei like godt.

Jeg mente ikke å skremme noen som helst altså. Det bare virket som om HI ikke hadde fått informasjon om det her, siden hun skrev at hun hadde en formening om at setefødsel var det mest naturlige og beste å gjøre for babyen. For det er det jo ikke.

Mitt poeng var å understreke at fødsel IKKE er bedre enn keisersnitt når barnet ligger i sete, flere studier påviser at det nettopp er en viss (ja, bitteliten) økt risiko for komplikasjoner for barnet dersom det førløses i setefødsel kontra ks. Men som sagt igjen, de jeg kjenner som har født i sete har god erfaring med det, og vi lever i Norge, de er eksperter på det her. Det er norske leger som har utviklet det der grepet man bruker for å få ut ungen i seteleie og det er ingen andre i verden som er like gode på setefødsler. Det går nok veldig bra uansett. Lykke til! :-)

Skrevet

Min venninne fødte tvillinger hvor den ene lå i sete, det gikk veldig fint. Hun sa den i sete som kom først ut gikk veldig greit. Det største på en baby er uansett hodet.

Har du født før? Hvis du har det så vet du hvertfall at bekkenet ditt er stort nok for hodet til babyen.

Dette går nok bra, høres ut som om du er i de beste hender. Jeg er også for å føde vaginalt og kkke keisersnitt, det er det beste for babyen. Revne og klippe kan du bli gjott uansett om hodet eller rompa kommer først.

Anonym poster: 756ef4d398732d241439af0d4cfb75b4

Skrevet

Har og født i seteleie. Gikk helt supert. Jobber i akuttmedisin og vi blir mye oftere tilkalt på keisersnittbabyer ( planlagte ks) fordi de er slappe enn seteleiebabyer. Vi blir heller ikke varslet om at føden har setefødsel da det ikke trengs noe ekstra beredskap utover den vi allerede har. Ville stolt på legene jeg HI og ikke alle inne her. Skal man tro det som skrives her, er det utrolig mange som blør litervis under fødsel, mor og barn døde nesten osv osv. Vet jo at dette kan skje ettersom jeg har den jobben jeg har, men det er faktisk veldig sjelden. De aller fleste fødsler går helt etter planen.

Anonym poster: 386a2dc4e786e15fb498df4bd3e41519

Skrevet

Takker for gode erfaringer jenter.....det senker plsen min littegrann. Det er klart jeg er nervøs, men har vært gjennom verre ting. Følges allerede tett opp på sykehuset og dette er mitt 2. barn. Legen synes det er fint at jeg vil prøve vaginal fødsel, for da får barnet med seg de viktige bakteriene og antistoffene fra fødselskanalen og mindre stress på meg. Faktisk sier de at det beste for barnet er en naturlig fødsel, om forholdene ligger til rette for det. Og det gjør det jo her. Tusen takk for gode historier.

Anonym poster: a3a3d447aa05d4d5bb5b418f3c96eb76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...