Gå til innhold

Kan barnevernet tilby noe til "barn" over 18 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

En mor i nabolaget døde nettopp. Hun etterlater seg et barn på 12 og et på 18. Faren er helt ute av bildet. Yngste er det greit med. Han kom raskt i fosterhjem. Det er værre med 18-åringen. Foreløpig bor hun hos en venninne, men der kan hun ikke bli boende. Må hun finne seg en hybel og klare seg helt selv eller finnes det noen andre ordninger? Hun går på VGS om det har noe å si.

Anonym poster: 4cbbbf5ee90733beeaecebfbeece21f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun vil ikke få støtte fra barnevernet.

Man kan tilbys ettervern til fylte 23, men det gjelder bare de som har hatt barnevernsak før de fyller atten (fortrinnsvis de som har vært under det offentliges omsorg).

Om du kjenner henne og vil hjelpe til, anbefaler jeg at du blir mned henne til NAV for å høre hvilke muligheter hun har. Jeg vil tro det kan være mulig å motta stønader selv om hun går på skole, når det er snakk om vgs. Det man får av stipend der monner jo ikke all verdens i forhold til levekostnader.

Anonym poster: 0f16f305159a3297ef01717e12075f20

Skrevet

Man kan tilbys ettervern til fylte 23, men det gjelder bare de som har hatt barnevernsak før de fyller atten (fortrinnsvis de som har vært under det offentliges omsorg).

Om du kjenner henne og vil hjelpe til, anbefaler jeg at du blir mned henne til NAV for å høre hvilke muligheter hun har. Jeg vil tro det kan være mulig å motta stønader selv om hun går på skole, når det er snakk om vgs. Det man får av stipend der monner jo ikke all verdens i forhold til levekostnader.

Jeg kjenner henne ikke så veldig godt, men vurderer å tilby henne å flytte inn her om hun ikke finner noe annet som passer henne bedre.

Stønader ol har vi ikke tenkt så mye på foreløpig. Det har på en måte vært nok å komme gjennom begravelsen tror jeg.

Anonym poster: d4cc1e635aeb83e70f4d924e28857846

Skrevet

Jeg kjenner henne ikke så veldig godt, men vurderer å tilby henne å flytte inn her om hun ikke finner noe annet som passer henne bedre.

Stønader ol har vi ikke tenkt så mye på foreløpig. Det har på en måte vært nok å komme gjennom begravelsen tror jeg.

Anonym poster: d4cc1e635aeb83e70f4d924e28857846

For et nydelig menneske du er!

Anonym poster: 0f00732d01a725cb6accde7fce836198

Skrevet

Jeg vil nesten ikke tro bv er noe for henne nå. Ungdomshjem? De kunne kanskje hjulpet til med å skaffe leilighet og økonomisk da.

Du er jo bare kjempe snill om du tilbyr henne litt hjelp nå :) Kanskje hun kunne bodd hos dere i en periode til hun får orden på ting? :)

Skrevet

Siden hun er fylt atten finnes det dessverre lite for henne, sosialkontoret bidrar med midler, og det finnes jo noe som heter etterlattepensjon, men det vil tilfalle det yngste barnet og ikke henne, siden hun jo er myndig.

Egen erfaring sier at her må annen familie trå til.

For egen del var jeg 19 når jeg var i samme situasjon, og "det andre barnet" 14 år. Vi fikk nødhjelp av sosialkontoret for 14 dager, resten måtte jeg håndtere selv, sammen med min daværende samboer. Han fikk dobbelt barnetrygd og etterlattepensjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...