Gå til innhold

Fødselangst og keisersnitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i 6 mnd nå, og går til samtaler pga fødselsangst.

Hadde en traumatisk fødsel forrige gang.

Jeg fikk tilbud om keisersnitt idag, men takket nei.

Tror det skal gå veldig bra å føde vanlig så lenge vi får skrevet en bra fødselsplan med forskjellige alternativer hvis det ikke går sånn som er den opprinnelige planen.

Dumt av meg å takke nei? Jeg vil gjerne klare dette selv så lenge de tar masse hensyn til angsten min og gjør ting akkurat sånn og sånn. Har nok litt tvangstanker i tillegg til angsten.

Anonym poster: d1ef45e696f5b07db5f9aadae1835a0f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde fått mer angst ved tanken på hvor stygt arr og stygg mage man får etter keisersnitt! Du har nå selv tatt et valg med å få flere barn, så da vet du hva du går til. Da er det vel ikke mye å syte for da? Jeg hadde også en traumatisk fødsel, men å få flere får jeg vurdere senere. Er ikke meningen å være ekkel, men setter bare ting litt på spissen!

Anonym poster: fe7b4e96ffdb4e2fec0326f5acbf4d96

Skrevet

Jeg hadde også en traumatisk første fødsel (som endte i katatrofesnitt pga panneinnstilling).

Jeg fikk innvilget KS, men gikk til samtaler for angsten hos spesialjordmor, og endte opp med å avlyse KS og gikk i vanlig fødsel. Vi hadde også lagt en godt plan, og de som var på vakt hadde lest journalen godt og var veldig profersjonelle.

Og fødselen gikk kjempefint!!!! Er SÅ glad for at jeg turte dette og hadde alt i alt en veldig fin opplevelse (til tross for smerter og noe revning) Er veldig stolt av meg selv:):)

Anonym poster: 2701ba91c47810364cab0eb1be7924fa

Skrevet

Du bestemmer til syvende og sist selv. Hvis dette er noe du føler at du klarer, så kudos til deg! Det er kjempebra at du har god kontroll på hvordan du vil ha ting under fødselen og at du er villig til å føde vanlig.

Skriv ned ønskene dine og gi de til jordmor, samt ta med en kopi til sykehuset når du skal føde. Det er ikke alltid så lett å ligge og forklare ting når man har rier og ting skjer rundt deg.

Skrevet

Jeg hadde fått mer angst ved tanken på hvor stygt arr og stygg mage man får etter keisersnitt! Du har nå selv tatt et valg med å få flere barn, så da vet du hva du går til. Da er det vel ikke mye å syte for da? Jeg hadde også en traumatisk fødsel, men å få flere får jeg vurdere senere. Er ikke meningen å være ekkel, men setter bare ting litt på spissen!

Anonym poster: fe7b4e96ffdb4e2fec0326f5acbf4d96

Jeg har hatt to ks og har hverken stygt arr eller stygg mage. Den er helt flat og det er umulig å se at ungene ikke kom ut på vanlig måte.

Ja jeg har arr, men det er bare en minimalistisk strekk som dekkes av trusekanten.

Barna mine kaller det "smilet på magen", og jeg synes det er et så fint navn at jeg har blitt skikkelig glad i det lille arret mitt og ville ikke fjernet det om det så kom en mirakelkrem som gjorde dette på 1 2 3.

Bare for å understreke at det ikke er en selfølge at magen blir stygg etter ks.

Anonym poster: 02e698996fed9c0193023ae5c0932010

Skrevet

Jeg har nevnt det i en annen tråd. Jeg ventet ca 10 år før jeg torde å bli gravid igjen, så vil vel kalle det fødselsangst?

Det gikk fantastisk!! Jeg visste hva jeg gikk til, jeg visste det sto på en kort periode av livet, jeg visste det kom noe godt ut av det etterpå!

Jeg hadde ikke noe slags smertelindring ved noen av fødslene, og merket hvor stor forskjell det var på smertene. Jeg hadde ca 30 rier til sammen i andre fødselen!

Skal jeg ha flere blir det ikke aktuelt med annet en vanlig fødsel, og kommer ikke til å grue meg :D

Anonym poster: 41fb38d5383ac5ddf649ff225ab6400e

Skrevet

Hadde også en traumatisk førstefødsel, og grudde innmari til nr to.

Skrev ønskebrev og var i samtale med jordmor på sykehuset.

Ingenting gikk som planlagt.

Fikk nesten panikk på slutten og det endte med katastrofesnitt pga lav puls hos babyen :(

Alt gikk heldigvis fint med barnet.

Fikk innvilget KS med nr tre, og det hadde blitt det uansett. For med to fødsler med komplikasjoner hadde jeg ikke fått lov å føde et barn i seteleie.

Anonym poster: a990094d9393662643ea556274dfb181

Skrevet

Går til spesialjordmor på sykehuset. Lager i samarbeid en detaljert fødselsplan. Tror jeg vet ganske godt hva jeg vil og ikke vil. Og så lenge planen blir fulgt tror jeg at jeg skal takle det. Har som deg over her ventet i ti år for å få nummer 2.

Det er jo ikke risikofritt å ha ks heller. Det beste er jo å klare det selv. Er bare redd for å angre på å ha takke nei når jeg har fått tilbudet.

Hører jo om så mange som ønsker ks pga angst som ikke får det.

Men kommet kanskje ann på graden av angst?

Takk for alle svar så langt

HI

Anonym poster: d1ef45e696f5b07db5f9aadae1835a0f

Skrevet

Tror også du ville hatt god nytte av en doula :)

Skrevet

Tror det går veldig fint hvis du allerede nå har fått avklart med deg selv at det er dette du ønsker:) Nå har du god tid til å planlegge fødselen så godt det lar seg gjøre. Så lenge det er medisinsk forsvarlig å føde, så gjør du det om det kjennes ok.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...