Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #1 Skrevet 19. mars 2013 Vet dette er som å banne i kirken , men sønnen min er virkelig overvektig . Og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre ;( Vet jo at man ikke skal slanke barn , men noe må jo gjøres.... Noen som har noen tips til hva vi kan spise / hvor mye for at han skal bli mett , men kanskje kunne gå ned litt ?? Han trener fotball 2 t i uka , spiser det samme som oss andre ( våre 2 andre barn har en helt annen kroppsfassong... ) HVA GJØR JEG ????? Anonym poster: 8fb6071f6fcb15f0bb7c59cd69adb5c8
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #2 Skrevet 19. mars 2013 Ta en prat med helsesøster, og få hjelp til et opplegg kanskje? Anonym poster: 39bc38466409591dd9ae5cabe9b9ccfd
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 19. mars 2013 #3 Skrevet 19. mars 2013 Du bør ikke slanke han uten veiledning fra lege, hs eller ernæringsfysiolog. Ta kontakt med lege eller hs også forteller de deg hva du bør gjøre videre.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #4 Skrevet 19. mars 2013 Hvor lang er han og hvor mye veier han? Uansett så bør du gjøre dette i samarbeid med lege. Eller andre profesjonelle, Anonym poster: 296f689c58120d19bab5489b6e598e39
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #5 Skrevet 19. mars 2013 HAn er 124 cm og veier 34 kg. La akkkurat vekk buksene i str 134 , syns det er helt vilt.. Har snakket med både helsesøster og legen min ( vår) og får beskjed om at jeg er en hyssterisk mor ... Jeg er selv veldig tynn , så akkurat som di tror jeg er etter han fordi han ikke er "perfekt" . Noe som IKKE er tilfelle.. Jeg elsker jo den lille gutten min , men vil ikke at han skal bli ertet osv da han begynner på skolen til høsten. Han har alerede få venner , og begynner på en annen skole en resten av bhg... Huff , mamma hjertet mitt Anonym poster: 8fb6071f6fcb15f0bb7c59cd69adb5c8
humlesurr Skrevet 19. mars 2013 #6 Skrevet 19. mars 2013 (endret) Gutten din har en KMI på 22,1. På en 5år gammel gutt indikerer det fedme. Jeg håper dette ikke er et innlegg postet for "moro skyld". Og jeg finner det litt rart at lege og helsestasjon føyser det bort. For å komme seg innenfor "normalvekt" må han ned 8kg. Det kan være andre årsaker enn kosten alene som gjør at han er så rund, men kosten styrer du som voksen. Det er du som handler og tilbereder maten, så her må det en endring til for hele familien. Du kan ikke kutte ned på usunnhetene til bare han. Å legge om til en sunnere livsstil for familien kan du gjøre uten å engang nevne at der har noe med guttens vekt å gjøre. Ta kontakt med helsestasjon på nytt, eller lege og/eller ernæringsfysiolog. Og gå på timen alene, uten å ta med gutten i første omgang. Dette må håndteres med varsomhet. Du er mammaen og det er din jobb å sørge for å bli hørt. Endret 19. mars 2013 av humlesurr
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #7 Skrevet 19. mars 2013 Lag sunn mat hjemme, så spiser han jo detvhan får. Ta han med på turer i helgene. Opp på på en høyde osv.. dra en plass-ta med ballen og spill på lag. Dra i svømmehallen sammen. Ikke kjøp inn snacks i ukenedagene, men la han kose seg litt i helgene? Slik at han ikke får et nei nei forhold til godterier, da kan han overspise når han førat får det. Kjøp xhips med sunnere oljer og mindre fett. Kokesjokolade isteden for stratos. Ikke gi brus, heller sukkerfri saft. Kontakt helsesøster for tips? Delta aktivt i det som familie. Han rrenger dere for å gjennomføre dette. Ikke fortell han at han er overvektig! Det kan skade selvtillit. Tro meg! ! Anonym poster: 83c3816ddacaeb520d5dd376eff39d9e
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #8 Skrevet 19. mars 2013 Bytt fastlege eller gå til en privatpraktiserende. Mange som selv er tynne har andre spisemønstre og vaner enn gjennomsnittlige og overvektige. Detfor kan de også spise en del matvarer som ikke er helt bra. Typisk er drikke med kallorier, mat med stor andel karbohydrater etc. Jeg har vært det tykke barnet med tynne foreldre. Det var mye frukt og lite grønnsaker selv om maten var helt vanlig. Mye halvfabrikata da jeg var eldre, juice, brs og saft var eneste drikke jeg lærte at en kunne drikke etc. Anbefaler fedon lindbergs barn i balanse:) Anonym poster: 972d646dcecb9e0352b34a0913f26abd
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #9 Skrevet 19. mars 2013 Hvordan er kostholdet deres? Her er noen råd: - Velg grovt brød (se på brødskalaen) - Velg grovbrød til 3 hovedmåltider / evt. sunn frokostblanding/havregrøt. - Lag sunn middag med mye grønnsaker. Velg gjerne fullkornsris og fullkornspasta. - Spis fisk 2-3 ganger i uken. - Sørg for at han får fem om dagen (3 grønnsaker og 2 frukt) - Begrens inntaket av juice/saft (et glass usukret juice hver dag er nok) - Gå over til ekstra lett/skummet melk. - Se generelt etter nøkkelhullsmerket. - Velg plantemargarin. - Server gjerne hjemmelaget smoothie til mellommåltid. - Begrens sukkerinntaket (snop hører til helgene og da bare litt.) Anonym poster: d819492294bbeddedbd318c60eff80a5
Bustetroll Skrevet 19. mars 2013 #10 Skrevet 19. mars 2013 Ta han med ut. Skiturer, sykkelturer, fotball, spille badmington, svømme, klatre, ake, slalom, skøyter, kaste ball, minigolf, lekeland ++++++++++ 2 t fotball i uka er ikke mye.. Få inn fysisk aktivitet i hverdagen, via lek og morro. Det må dere som foreldre være en del av. Motivere og inspirere. Jeg var selv overvektig som barn, da jeg var 5 gikk jeg på fotball, ski, svømming, og turn. Kan nevne at jeg ble veid hos lege da jeg var liten, det var med milde ord GRUSOMT. For pga dette forstod jeg at jeg var "feit". Jeg skammet meg, og fikk mindre selvtillit... Så for all del, ikke dra med sønnen på helsestasjoner og leger slik at han forstår at han blir veid, målt og får kostholdsråd.. Det ødela MYE av min barndom. Få hjelp, så klart, men hold han litt uvitende utenfor, og gjør endringene "usynlige". Lag sunn og "morsom" frokost hver dag, samme med matpakke til skole. Smilefjes, biler, "godteri" i form av noe sunt ved siden av.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #11 Skrevet 19. mars 2013 Hvordan er kostholdet deres? Her er noen råd: - Velg grovt brød (se på brødskalaen) - Velg grovbrød til 3 hovedmåltider / evt. sunn frokostblanding/havregrøt. - Lag sunn middag med mye grønnsaker. Velg gjerne fullkornsris og fullkornspasta. - Spis fisk 2-3 ganger i uken. - Sørg for at han får fem om dagen (3 grønnsaker og 2 frukt) - Begrens inntaket av juice/saft (et glass usukret juice hver dag er nok) - Gå over til ekstra lett/skummet melk. - Se generelt etter nøkkelhullsmerket. - Velg plantemargarin. - Server gjerne hjemmelaget smoothie til mellommåltid. - Begrens sukkerinntaket (snop hører til helgene og da bare litt.) Anonym poster: d819492294bbeddedbd318c60eff80a5 Fy flate for et helvete av usunt fett og karbohydrater. Etter at disse rådene ble innført i vesten har gjennomsnittsvekten økt enormt. Barn trenger mer karber enn voksne, men tre måltider basert på korn er mye for en som er overvektig. Sukker er det viktigste å kutte, ingen trenger et glass juice om dagen f.eks. Anonym poster: 972d646dcecb9e0352b34a0913f26abd
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #12 Skrevet 19. mars 2013 Du sier at dere har sunt kosthold hjemme. Men er han ofte hos venner, naboer, besteforeldre? Stedatteren min sliter også med vekten, hun er hos besteforeldrene flere ganger i uken rett etter skolen og der er det alltid kaker og kjeks osv. Mor og far skjønte ikke hvorfor hun ble så stor før de fant ut av dette, hun fikk mat litt sånn i det skjulte. Kan sønnen din spise ekstra noe sted? Hva med å melde han på svømming? Ikke alle er like aktive på fotball. Anonym poster: 7c2658f646c85667ac9b890d0345df9f
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #13 Skrevet 19. mars 2013 Hvordan er kostholdet deres? Her er noen råd: - Velg grovt brød (se på brødskalaen) - Velg grovbrød til 3 hovedmåltider / evt. sunn frokostblanding/havregrøt. - Lag sunn middag med mye grønnsaker. Velg gjerne fullkornsris og fullkornspasta. - Spis fisk 2-3 ganger i uken. - Sørg for at han får fem om dagen (3 grønnsaker og 2 frukt) - Begrens inntaket av juice/saft (et glass usukret juice hver dag er nok) - Gå over til ekstra lett/skummet melk. - Se generelt etter nøkkelhullsmerket. - Velg plantemargarin. - Server gjerne hjemmelaget smoothie til mellommåltid. - Begrens sukkerinntaket (snop hører til helgene og da bare litt.) Anonym poster: d819492294bbeddedbd318c60eff80a5 Fy flate for et helvete av usunt fett og karbohydrater. Etter at disse rådene ble innført i vesten har gjennomsnittsvekten økt enormt. Barn trenger mer karber enn voksne, men tre måltider basert på korn er mye for en som er overvektig. Sukker er det viktigste å kutte, ingen trenger et glass juice om dagen f.eks. Anonym poster: 972d646dcecb9e0352b34a0913f26abd Man kan fint drikke et lite glass juice om dagen man må bare huske at det er en av de to porsjonene frukt man skal ha i seg, ikke 2 frukt oppå glasset med juice. Mitt forslag vil være å først og fremst få opp aktivitetsnivået hans. Om han foretrekker tvspill så kjøp noen slike som gjør at han må være aktiv når han spiller, dansespill og annet og ikke legg vekt på at nå skal vi bevege oss men nå skal vi spille og ha det gøy,gjerne sammen. Slik kan han fortsatt spille men det blir ikke like skadelig som å sitte stille og stirre på en skjerm. Liker han vann og dere har mulighet til å ta han med på svømming så prøv å gjør det minst en gang i uken, noen ganger som familieaktivitet andre ganger som alene tid med mamma eller pappa. Eller besteforeldre om han har involverte der. Ta han og gjerne søsken med ut å gå tur eller spark fotball utenfor huset. Om dere skal ake se til at det er en bakke som er litt tung å gå opp slik at han får masse bevegelse hver gang han går opp bakken. Ski og skøyter kan være utfordrerne og morsomt å lære å gå på nå på vinteren. Til sommeren kan dere ha sykkelturer, eller han kan lære å stå på rollerblades eller skateboard. Når barna har hatt for stillesittende dager her så pleier jeg å legge inn en halvtime hvor de skal gjøre hva jeg sier og jeg bytter på å få de til å hoppe, løpe, danse, stå opp sitt ned. Hele er lagt helt opp til en morsom lek og de ser ikke at de trener når de gjør dette men syntes det er kjempegøy. Selvsagt uten press til å gjøre det rett eller perfekt. Og de får inn masse aktivitet i den halvtimen. Her vi bor er det en time å gå til butikken, på sommeren når barna har lyst på is kan vi gå (eller bruke sparkesykkel) til butikken for å sitte der spise en is og kose oss med den og så ta turen tilbake igjen. Da har de beveget seg så mye at det er helt fint å ta den isen om det så er en mandag. Ellers kan det være lurt å porsjonere ut maten til alle ved middag for eksempel. Husk at et barn skal ha mye mindre mat en en voksen og en på 5 skal ha mindre en søsken på 10 for eksempel. Lær deg til hvor mye som er passe mengde for barnet av de forskjellige tingene, og så ha ekstra av det sunne tilgjengelig slik at han kan få mer grønsaker om han ikke er mett. men da kan du ikke ha flere pølser eller kjøttkaker eller hva det er igjen og så nekte han. Du må se til at det kun er det sunne å velge slik at han ikke føler han er nektet visse typer mat men søsken får mer. Anonym poster: f838af0a8ff16ce8e65049ca6c928edd
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #14 Skrevet 19. mars 2013 Hvordan er kostholdet deres? Her er noen råd: - Velg grovt brød (se på brødskalaen) - Velg grovbrød til 3 hovedmåltider / evt. sunn frokostblanding/havregrøt. - Lag sunn middag med mye grønnsaker. Velg gjerne fullkornsris og fullkornspasta. - Spis fisk 2-3 ganger i uken. - Sørg for at han får fem om dagen (3 grønnsaker og 2 frukt) - Begrens inntaket av juice/saft (et glass usukret juice hver dag er nok) - Gå over til ekstra lett/skummet melk. - Se generelt etter nøkkelhullsmerket. - Velg plantemargarin. - Server gjerne hjemmelaget smoothie til mellommåltid. - Begrens sukkerinntaket (snop hører til helgene og da bare litt.) Anonym poster: d819492294bbeddedbd318c60eff80a5 Fy flate for et helvete av usunt fett og karbohydrater. Etter at disse rådene ble innført i vesten har gjennomsnittsvekten økt enormt. Barn trenger mer karber enn voksne, men tre måltider basert på korn er mye for en som er overvektig. Sukker er det viktigste å kutte, ingen trenger et glass juice om dagen f.eks. Anonym poster: 972d646dcecb9e0352b34a0913f26abd Haha... Lurer på hvilket kosthold dere har hjemme? Usunt fett og karbohydrater... Helt overbevist om at du IKKE vet hva du snakker om her! Anonym poster: d819492294bbeddedbd318c60eff80a5
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #15 Skrevet 19. mars 2013 Hvordan er kostholdet deres? Her er noen råd: - Velg grovt brød (se på brødskalaen) - Velg grovbrød til 3 hovedmåltider / evt. sunn frokostblanding/havregrøt. - Lag sunn middag med mye grønnsaker. Velg gjerne fullkornsris og fullkornspasta. - Spis fisk 2-3 ganger i uken. - Sørg for at han får fem om dagen (3 grønnsaker og 2 frukt) - Begrens inntaket av juice/saft (et glass usukret juice hver dag er nok) - Gå over til ekstra lett/skummet melk. - Se generelt etter nøkkelhullsmerket. - Velg plantemargarin. - Server gjerne hjemmelaget smoothie til mellommåltid. - Begrens sukkerinntaket (snop hører til helgene og da bare litt.) Anonym poster: d819492294bbeddedbd318c60eff80a5 Fy flate for et helvete av usunt fett og karbohydrater. Etter at disse rådene ble innført i vesten har gjennomsnittsvekten økt enormt. Barn trenger mer karber enn voksne, men tre måltider basert på korn er mye for en som er overvektig. Sukker er det viktigste å kutte, ingen trenger et glass juice om dagen f.eks. Anonym poster: 972d646dcecb9e0352b34a0913f26abd Haha... Lurer på hvilket kosthold dere har hjemme? Usunt fett og karbohydrater... Helt overbevist om at du IKKE vet hva du snakker om her! Anonym poster: d819492294bbeddedbd318c60eff80a5 Og der tar du feil. Jeg har et barn med fedme og får oppfølging. Barnet ble overvektig på mat som er mer ballansert enn det de fleste spiser og i befgrensede mengder. Kilder til fett og karbohydrater må velges med omhu da barnet legger på seg på tross av høyt aktivitetsnivå. Intoleranse gjør at melkeprodukter er uaktuelt, men margarin må også begrenses. Fett får hun fra rene, naturlige kilder og ikke fra herdet plantefett. Dette krever mye kunnskap fra min side. Helsedirektoratet tar feil, da de oppdaterte rettningslinjene sine var de mer eller mindre åpne om at nyere forskning viser helt andre ting enn det de forfekter, men at det er for tidlig å gjøre helomvending. Det er stor forskjell på hvordan kroppen behandler karbohydrater, men typisk barnekost har veldig stor andel av dem og lite variasjon. Derfor steiler jeg når overvektige barn anbefales å la 75% av maten de spiser baseres på karbohydrater. Frokosten til barnet her i huset er typisk en skive med makrell i tomat, et glass havremelk, tomat og en halv, liten avokado. Det er mer enn nok karber i det. Anonym poster: 972d646dcecb9e0352b34a0913f26abd
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #16 Skrevet 19. mars 2013 Jeg var lubben/småfeit gjennom hele barndommen, og en av grunnene til det var at jeg spiste mye mer enn mine "tynne" søsken. Vi spiste også sunt hjemme hos oss, men jeg kunne gjerne spise en ekstra skive + et glass melk mer enn dem til hvert måltid. Særlig til kveldsmaten spiste jeg mye, for å trekke ut tiden før legging. Kunne gjerne spise 4 skiver til dette måltidet..... Jeg vil anbefale deg å bruke en uke til og følge med på hva og hvor mye sønnen din spiser. Skriv ned ALT. Vi har en tendens til å tro at vi spiser sunnere og mindre enn det vi faktisk gjør, desverre. Masse av lykke til, det er kjempeflott at du som mor griper fatt i situasjonen til sønnen din Anonym poster: e501663bf5ed46d2c0aaa552710680ee
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #17 Skrevet 19. mars 2013 Hvordan er kostholdet deres? Her er noen råd: - Velg grovt brød (se på brødskalaen) - Velg grovbrød til 3 hovedmåltider / evt. sunn frokostblanding/havregrøt. - Lag sunn middag med mye grønnsaker. Velg gjerne fullkornsris og fullkornspasta. - Spis fisk 2-3 ganger i uken. - Sørg for at han får fem om dagen (3 grønnsaker og 2 frukt) - Begrens inntaket av juice/saft (et glass usukret juice hver dag er nok) - Gå over til ekstra lett/skummet melk. - Se generelt etter nøkkelhullsmerket. - Velg plantemargarin. - Server gjerne hjemmelaget smoothie til mellommåltid. - Begrens sukkerinntaket (snop hører til helgene og da bare litt.) Anonym poster: d819492294bbeddedbd318c60eff80a5 Fy flate for et helvete av usunt fett og karbohydrater. Etter at disse rådene ble innført i vesten har gjennomsnittsvekten økt enormt. Barn trenger mer karber enn voksne, men tre måltider basert på korn er mye for en som er overvektig. Sukker er det viktigste å kutte, ingen trenger et glass juice om dagen f.eks. Anonym poster: 972d646dcecb9e0352b34a0913f26abd Haha... Lurer på hvilket kosthold dere har hjemme? Usunt fett og karbohydrater... Helt overbevist om at du IKKE vet hva du snakker om her! Anonym poster: d819492294bbeddedbd318c60eff80a5 Og der tar du feil. Jeg har et barn med fedme og får oppfølging. Barnet ble overvektig på mat som er mer ballansert enn det de fleste spiser og i befgrensede mengder. Kilder til fett og karbohydrater må velges med omhu da barnet legger på seg på tross av høyt aktivitetsnivå. Intoleranse gjør at melkeprodukter er uaktuelt, men margarin må også begrenses. Fett får hun fra rene, naturlige kilder og ikke fra herdet plantefett. Dette krever mye kunnskap fra min side. Helsedirektoratet tar feil, da de oppdaterte rettningslinjene sine var de mer eller mindre åpne om at nyere forskning viser helt andre ting enn det de forfekter, men at det er for tidlig å gjøre helomvending. Det er stor forskjell på hvordan kroppen behandler karbohydrater, men typisk barnekost har veldig stor andel av dem og lite variasjon. Derfor steiler jeg når overvektige barn anbefales å la 75% av maten de spiser baseres på karbohydrater. Frokosten til barnet her i huset er typisk en skive med makrell i tomat, et glass havremelk, tomat og en halv, liten avokado. Det er mer enn nok karber i det. Anonym poster: 972d646dcecb9e0352b34a0913f26abd Jeg sier jo ikke at han bør spise 75% karbohydrater, men hvert måltid bør bestå av både karbohydrater, protein og fett. Vi er veldig nøye på kosthold og aktivitet her i huset og ingen av oss er det minste overvektige. Anonym poster: d819492294bbeddedbd318c60eff80a5
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #18 Skrevet 19. mars 2013 Hvordan er kostholdet deres? Her er noen råd: - Velg grovt brød (se på brødskalaen) - Velg grovbrød til 3 hovedmåltider / evt. sunn frokostblanding/havregrøt. - Lag sunn middag med mye grønnsaker. Velg gjerne fullkornsris og fullkornspasta. - Spis fisk 2-3 ganger i uken. - Sørg for at han får fem om dagen (3 grønnsaker og 2 frukt) - Begrens inntaket av juice/saft (et glass usukret juice hver dag er nok) - Gå over til ekstra lett/skummet melk. - Se generelt etter nøkkelhullsmerket. - Velg plantemargarin. - Server gjerne hjemmelaget smoothie til mellommåltid. - Begrens sukkerinntaket (snop hører til helgene og da bare litt.) Anonym poster: d819492294bbeddedbd318c60eff80a5 Fy flate for et helvete av usunt fett og karbohydrater. Etter at disse rådene ble innført i vesten har gjennomsnittsvekten økt enormt. Barn trenger mer karber enn voksne, men tre måltider basert på korn er mye for en som er overvektig. Sukker er det viktigste å kutte, ingen trenger et glass juice om dagen f.eks. Anonym poster: 972d646dcecb9e0352b34a0913f26abd Haha... Lurer på hvilket kosthold dere har hjemme? Usunt fett og karbohydrater... Helt overbevist om at du IKKE vet hva du snakker om her! Anonym poster: d819492294bbeddedbd318c60eff80a5 Og der tar du feil. Jeg har et barn med fedme og får oppfølging. Barnet ble overvektig på mat som er mer ballansert enn det de fleste spiser og i befgrensede mengder. Kilder til fett og karbohydrater må velges med omhu da barnet legger på seg på tross av høyt aktivitetsnivå. Intoleranse gjør at melkeprodukter er uaktuelt, men margarin må også begrenses. Fett får hun fra rene, naturlige kilder og ikke fra herdet plantefett. Dette krever mye kunnskap fra min side. Helsedirektoratet tar feil, da de oppdaterte rettningslinjene sine var de mer eller mindre åpne om at nyere forskning viser helt andre ting enn det de forfekter, men at det er for tidlig å gjøre helomvending. Det er stor forskjell på hvordan kroppen behandler karbohydrater, men typisk barnekost har veldig stor andel av dem og lite variasjon. Derfor steiler jeg når overvektige barn anbefales å la 75% av maten de spiser baseres på karbohydrater. Frokosten til barnet her i huset er typisk en skive med makrell i tomat, et glass havremelk, tomat og en halv, liten avokado. Det er mer enn nok karber i det. Anonym poster: 972d646dcecb9e0352b34a0913f26abd Jeg sier jo ikke at han bør spise 75% karbohydrater, men hvert måltid bør bestå av både karbohydrater, protein og fett. Vi er veldig nøye på kosthold og aktivitet her i huset og ingen av oss er det minste overvektige. Anonym poster: d819492294bbeddedbd318c60eff80a5 Du begynner med å anbefale tre måltider basert på korn. Det blir ikke 75% karbohydrater, men 75% av måltidene vil likevel ha hovedvekt av karbohydrater. Stusser ikke på at ingen av dere er overvektige. Folk som aldri har hatt vektproblemer tåler ofte karber veldig godt og kan fint spise så mye brød. Det er ikke likt for alle og nesten garantert ikke for femåringer med normalt kosthold, normal aktivitet men for høy vekt. Anonym poster: 972d646dcecb9e0352b34a0913f26abd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå