Gå til innhold

Bidragsveilederen.. Om bidragsyter bor sammen med andre voksne...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har regnet på det, og ser det blir ganske stor forskjell på bidrag, om bidragsyter bor alene eller om han bor sammen med noen. Min eks har ingen samboer enda, men han bor hos sin mor og stefar, som tjener bra. Han har ingen boutgifter der og trenger heller ikke betale for maten. Skal vi da egentlig regne bidrag ut i fra at han bor sammen med noen, og ikke alene? Jeg klarer knapt å ha mat på bordet til meg og unga, mens han bruker alt av penger på seg selv siden han ikke betaler der han bor (bidrar i grunnen ikke til klær, sko og fritidsaktiviteter til ungene heller). Og for de som synes stakkar han, det handler ikke om at jeg skal tyne mest mulig penger ut av barnefar, det handler kun om at jeg og barna må prøve å klare oss uten å miste huset. 1-2000,- mer i mnd ville hjelpe, samtidig har han mer enn nok til å klare seg..

Anonym poster: 1e8e5e2657a246410c43a97cea4e820b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det at han bor hos sin mor og far har nok ingen relevans. Har sympati med din situasjon, da jeg er alenemor selv, men far skal støtte sine barn, ikke sin eks. Om du er veldig dårlig stilt, så det går ut over barna burde kanskje eksen bidra mer, men det er som sagt egentlig ditt problem, ikke hans.

Anonym poster: e235bdd4b38af3b89dae8e25247b95f2

Skrevet

Ja selvfølgelig. Men spørsmålet i bidragsveilederen om man bor alene eller sammen med andre voksne, er jo nettopp fordi man har kapasitet til å bidra mer når man bor sammen medvandrere voksne som har inntekt. Om det er en ny samboer, en kompis, venninne, eller foreldre, har vel da egentlig ingen betydning, da det er flere om husholdningen og derfor har han mulighet til å betale mer bidrag. Er vel derfor summen blir en god del høyere når han bor sammen med andre voksne? Det står ingen steder at dette kun dreier seg om et nytt kjæresteforhold...

HI

Skrevet

Sammen med andre.. skulle det stå oppi der ;)

Skrevet

Ja selvfølgelig. Men spørsmålet i bidragsveilederen om man bor alene eller sammen med andre voksne, er jo nettopp fordi man har kapasitet til å bidra mer når man bor sammen medvandrere voksne som har inntekt. Om det er en ny samboer, en kompis, venninne, eller foreldre, har vel da egentlig ingen betydning, da det er flere om husholdningen og derfor har han mulighet til å betale mer bidrag. Er vel derfor summen blir en god del høyere når han bor sammen med andre voksne? Det står ingen steder at dette kun dreier seg om et nytt kjæresteforhold...

HI

Jeg skjønner det, men bidrag dreier seg om hvorvidt man har ny partner, ikke om man bor hos mamma og pappa. Ring NAV og spør om du er usikker.

Skrevet

Så utrolig merkelig da. Han har jo mer å rutte med nå enn om han hadde bodd sammen med ny partner. Spørsmålet burde jo være om man deler husstand og boutgifter, ikke hvorvidt man deler seng.. Det står ingenting om forhold i bidragsveilederen...

HI

Skrevet

Så utrolig merkelig da. Han har jo mer å rutte med nå enn om han hadde bodd sammen med ny partner. Spørsmålet burde jo være om man deler husstand og boutgifter, ikke hvorvidt man deler seng.. Det står ingenting om forhold i bidragsveilederen...

HI

Kan du ikke heller ringe NAV, så får du et skikkelig svar? Kanskje jeg tar feil.

Skrevet

Da eksen min flyttet fra sin samboer og inn til sine foreldre gikk han ned i bidrag, for nav regnet ikke med han delte utgiftene med foreldrene.

Anonym poster: d2a02164a3770f0c71f510bca868b0c4

Skrevet

Det skal regnes som om han bor sammen med en annen voksen. Har ingen betydning om det er mor eller far, eller venner. Så lenge de deler adresse og hushold skal de regnes med.

Anonym poster: 2df086d107021a98d37eba5534389b9b

Skrevet

Dette pga samboer er at nav da mener at samboeren skal hjelpe til å forsørge dine barn fordi barnefar+stemor da er et team. Det har ingenting med om han hadde bodd i kollektiv og delt utgifter der. Det er da evt nye kjæresten som skal betale. Dette er helt idiotisk synes jeg, unntaket er om de er godt etablert sammen og han feks studerer og hun forsørger han. Men i en normal situasjon hvor han enten jobber lite osv så er det tullete at hun står ansvarlig for han.

Har satt meg godt inn i dette, pratet med nav osv. Fordi mannen jeg er sammen med har barn fra før av og exen hans maste om mer penger på det grunnlaget da vi ble samboere, men han tjener så bra og hun får mye penger så det påvirket ingenting at vi er samboere. Far må tjene veldig lite for at det skal påvirke.

Anonym poster: e7363e66bfc9988458a6d92d30c35d06

Skrevet

Det fasinerende er at om far får samboer så kan det påvirke bidraget, men om mor får samboer så påvirker ikke det bidraget i det hele tatt. Systemet mener stemor skal hjelpe til å forsørge stebarna, men stefar har ingen plikt til det.

Skrevet

Det fasinerende er at om far får samboer så kan det påvirke bidraget, men om mor får samboer så påvirker ikke det bidraget i det hele tatt. Systemet mener stemor skal hjelpe til å forsørge stebarna, men stefar har ingen plikt til det.

Dette er feil. Fars nye samboer skal ikke være med å forsørge bidragsbarnet, men hun skal være med på å dele utgiftene i boet med far. Det samme gjelder for mor. Hvis hun har ny samboer blir også hennes bokostnader lavere når man regner ut bidraget. har ingenting med bidragsbarnet å gjøre, men inntektene/utgiftene til far/mor. Disse satsene ligger inne i systemet når bidraget regnes ut. Hvis mor bor sammen med voksen på samme adresse (dette kommer opp automatisk når nav regner ut bidraget) blir denne automatisk regnet med. Det samme gjelder far. Hvis det er flere voksne på samme adresse blir disse regnet med. Det er kun biologisk mor og far som har forsørgeransvar for bidragsbarnet.

Skrevet

Dette er feil. Fars nye samboer skal ikke være med å forsørge bidragsbarnet, men hun skal være med på å dele utgiftene i boet med far. Det samme gjelder for mor. Hvis hun har ny samboer blir også hennes bokostnader lavere når man regner ut bidraget. har ingenting med bidragsbarnet å gjøre, men inntektene/utgiftene til far/mor. Disse satsene ligger inne i systemet når bidraget regnes ut. Hvis mor bor sammen med voksen på samme adresse (dette kommer opp automatisk når nav regner ut bidraget) blir denne automatisk regnet med. Det samme gjelder far. Hvis det er flere voksne på samme adresse blir disse regnet med. Det er kun biologisk mor og far som har forsørgeransvar for bidragsbarnet.

Vil det da si at siden han deler adresse med to som tjener godt, så menes det at han kan betale mer i bidrag? Er uansett ikke snakk om mye da han for tiden går ledig, men han slipper helt unna boutgifter..

Skrevet

Det du sier er bare helt feil. Gå inn på bidragskalkulatoren til nav. Du må krysse av for om far har samboer, men for mor står det ingenting.

Skrevet

Når jeg legger inn at far ikke deler bolig med en voksen så blir det ingen endring i bidraget. Min eks har ny samboer men det blir ikke noe forskjell i bidraget om jeg skriver at far deler bolig med en annen voksen eller ikke. Dessuten når man fyller ut disse papirene fra nav så må mor også fylle ut om hun deler bolig med en annen voksen. Det måtte hvertfall jeg

Anonym poster: 79cb135f0608c3cb9bac87de7c5a3cdb

Skrevet

Når jeg legger inn at far ikke deler bolig med en voksen så blir det ingen endring i bidraget. Min eks har ny samboer men det blir ikke noe forskjell i bidraget om jeg skriver at far deler bolig med en annen voksen eller ikke. Dessuten når man fyller ut disse papirene fra nav så må mor også fylle ut om hun deler bolig med en annen voksen. Det måtte hvertfall jeg

Anonym poster: 79cb135f0608c3cb9bac87de7c5a3cdb

Hos meg er det snakk om noen tusen forskjell, om jeg fører opp at han bor sammen med noen. Det er ingen spørsmål om jeg bor sammen med noen på bidragsveilederen inne på sidene til NAV. Mulig de trenger andre opplysninger om du får NAV til å fastsette bidraget. Og det spørres ikke om far bor sammen med ny samboer, det spørres om far bor sammen med andre voksne..

HI

Skrevet

Det du sier er bare helt feil. Gå inn på bidragskalkulatoren til nav. Du må krysse av for om far har samboer, men for mor står det ingenting.

Det står ingen ting om om at man skal krysse ut for om FAR har samboer eller ikke.

Det står at man må krysse ut for om bidragspliktig har samboer eller ikke. Dette gjelder da både når mor eller far er den bidragspliktige.

Anonym poster: 5d483d599d2a6aacfe38da94196bf0c3

Skrevet

Det står ingen ting om om at man skal krysse ut for om FAR har samboer eller ikke.

Det står at man må krysse ut for om bidragspliktig har samboer eller ikke. Dette gjelder da både når mor eller far er den bidragspliktige.

Du har helt rett i at det står den bodragspliktige. Men det jeg har prøvd å få frem her noen turer er at det står ingenting om ny samboer. Det spørres om den bidragspliktige bor sammen med andre voksne.

HI

Skrevet

Kanskje jeg har misforstått helt her, men seriøst...

Trodde det var meningen at en skulle kunne gå videre etter ett brudd, kan ikke under noen omstendighet se at om bidragspliktige får en ny partner så skal denne betale for bidragsmottagers barn.

Det er iallfall essensen av det jeg har lest her.

For meg blir det bare helt feil.

Vi har 50-50 på de barna jeg hadde fra før, siden jeg har veldig mye høyere inntekt enn min x så skulle han hatt bidrag fra meg, om min manns inntekt og skulle regnes inn så hadde han fått ett meget høyt bidrag.

Syns det blir feil om min mann skulle indirekte betalt min x fordet vi har barn sammen

Skrevet

Kanskje jeg har misforstått helt her, men seriøst...

Trodde det var meningen at en skulle kunne gå videre etter ett brudd, kan ikke under noen omstendighet se at om bidragspliktige får en ny partner så skal denne betale for bidragsmottagers barn.

Det er iallfall essensen av det jeg har lest her.

For meg blir det bare helt feil.

Vi har 50-50 på de barna jeg hadde fra før, siden jeg har veldig mye høyere inntekt enn min x så skulle han hatt bidrag fra meg, om min manns inntekt og skulle regnes inn så hadde han fått ett meget høyt bidrag.

Syns det blir feil om min mann skulle indirekte betalt min x fordet vi har barn sammen

Ny samboer skal ikke betale noe, men bor man sammen med noen deler man utgifter til bolig, strøm, forsikringer osv og da har bidragspliktige mindre egne utgifter til dette og får frigjort større kapital til bidraget.

Skrevet

Til Hi

Jeg syns du bør ringe NAV og høre om dette for det er rett at det ikke står noe om samboer. Kun om personen bor sammen med andre voksne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...