Gå til innhold

Kjeder barna dine seg?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får inntrykk av at barn i dag ikke "skal" kjede seg. De skal underholdes hvert eneste minutt av dagen, og at hvis man lar barna kjede seg en stund så er man en uinteressert forelder.

 

Men det å kjede seg hjelper vel til å stimulere kreativiteten? Når man må finne på noe selv, må engasjere seg selv i noe, og få tiden til å gå på egenhånd? Å kjede seg er et negativt ladet ord, men kan vel heller snus om og sies å være en inspirasjonstid? En tenketid til å finne ut noe man kan gjøre selv, lage selv, og bidra med selv? Dagdrømming kommer ofte når man kjeder seg, man planlegger, drømmer, ønsker og lengter, og det tror jeg er sunt å gjøre!

 

Jeg føler på mange måter at generasjonen som vokser opp nå blir vant til å få alt servert for seg, de får underholdningstilbud i bøtter og spann uten at de trenger å gjøre noe for det, og de trenger aldri å ha et kjedelig øyeblikk, for da er mor og far på pletten med en gang med pc/ds/pad, en bok, leker eller noe annet.

 

Vær så snill og si at jeg tar feil!

 

Anonym poster: 01d45ca4f55b6e0fc4ebc71c94b2f449

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig.

Det hender barna klager på at de kjeder seg. De har gjerne samtidig forslag til aktiviteter som da ikke er aktuelle akkurat da, f.eks reise til dyreparken. Men det tar ikke så langt tid før de finner på noe å gjøre. Det er ikke vår jobb som foreldre å underholde dem, men vi kan godt legge tilrette.

Skrevet

Har samme inntrykket som deg.

 

Synes det er rart barn i barnehagealder er med på både to og tre fritidsaktiviteter. I tillegg skjer det mye i helger osv. Men for all del, noen barn trenger det sikkert. Jeg dømmer de ikke, men synes det er litt betenkelig..

 

Hos oss har vi valgt å vente med fritidsaktiviteter og bruker heller ettermiddagene sammen. Hun kan kjede seg og klager på det. Men så tar det ikke lang tid før hun finner på etter eller annet. Hos oss har vi blitt enige om at ungen kan gjerne kjede seg innimellom.

Gjest Julia1984
Skrevet

Ja, her kjeder 5 åringen seg fordi vi bevisst har iPad og DS frie timer i helger. Han kan klage og syte, men jeg synes det er greit for etter en stund bruker han fantasien sin og leker enten med lillebror eller finner frem leker/ spill

 

Nå er vi en familie som er mye ute, både på tur eller aktiviteter. Men jeg vil ikke ha unger som sitter foran en skjerm flere timer pr døgn og jeg har tro på at det r sunt å måtte bruke kreativiteten sin..

Skrevet

Minimalist-parenting eller slow-parenting har oppstått som et motsvar til dette;

 

http://www.aftenpost...ml#.UUgnqLuaKpR

 

Anonym poster: a957661040c96cfc79548fa46b8cb146

 

Ja, se der, det illustrerer litt det jeg tenker på. Jeg ville riktignok ikke holdt barna mine borte fra fritidsaktiviteter de gjerne ville være med på, men det er for den sosiale biten, for å få venner og for å få fysisk aktive hobbyer de kan ta med seg videre i livet.

 

HI

 

Anonym poster: 01d45ca4f55b6e0fc4ebc71c94b2f449

Skrevet

Minimalist-parenting eller slow-parenting har oppstått som et motsvar til dette;

 

http://www.aftenpost...ml#.UUgnqLuaKpR

 

Anonym poster: a957661040c96cfc79548fa46b8cb146

 

Ja, se der, det illustrerer litt det jeg tenker på. Jeg ville riktignok ikke holdt barna mine borte fra fritidsaktiviteter de gjerne ville være med på, men det er for den sosiale biten, for å få venner og for å få fysisk aktive hobbyer de kan ta med seg videre i livet.

 

HI

 

Anonym poster: 01d45ca4f55b6e0fc4ebc71c94b2f449

 

 

Ja, jeg er enig med deg. Synes absolutt at de er inne på noe, men ville heller ikke vært så ekstrem at jeg hadde nektet dem å være med på fotballkamper osv. Ett sted får grensen gå ;)

 

 

 

Anonym poster: a957661040c96cfc79548fa46b8cb146

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...