Gå til innhold

Når begynner de å gå alene til skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 1. klassing til høsten og er helt grønn på dette:) Regner med å gå sammen med henne i hvert fall første året, men når er det vanlig at de går selv? Har ca 10 min til skolen på trygg skolevei.

Anonym poster: 009aebcf053e0f4af3a8069d0e23f2e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er som du beskriver, så ville jeg latt henne gå alene ganske raskt, dersom hun selv synes det er ok. Vi har også 10 min med trygg skolevei og guttungen gikk alene til skolen etter en måned eller to.

Gjest Julia1984
Skrevet

Vi har en veldig trygg skolevei, men kommer til å gå sammen med han i 1 klasse. I 2 klasse vet jeg ikke ennå.

Skrevet

Her pleier de gå alene til skolen etter en mnd eller to, avhengig av veien og ungen. Noen vil følges lenger enn andre, og jeg har ikke sansen for å tvinge ungene til å gå alene dersom de føler seg uttrygge.

Min gutt, som begynner i første til høsten, kommer nok til å gå alene ned fra første dag (vi er jo med på morgenen første dagen da, men går hjem alene) Men han har en storebror, og de går alene til skolen for å leke nå. (fem minutt å gå med normalt tempo) Han går også alene til kameraten sin, som er tilnærmet nabo til skolen

Anonym poster: 5837f1f8ef8e533218b8a7ec999c2c6b

Skrevet

Her organiseres det gå-grupper med 1 voksen i 1-3 klasse, selv om skoleveien er ganske trygg. Synes det er betryggende. Vi voksne deler på ansvaret.

Anonym poster: 2643d7cca51eccbf900d885dcdb66bbb

Skrevet

Det er helt avhengig av skoleveien og barnet selv det. Vi får også 1. klassing til høsten, men her er det ca 20-25 min for ham å gå og forbi to anleggsområder der det er store kjøretøy. Selv om de har ute vakter som skal passe på skolebarna synes det er både langt og skummelt for å 1. klassing å gå alene, så han blir nok kjørt til og fra skole/SFO første året i hvert fall. Kan være han kan gå de dagene det passer at eldre søsken går med ham. Der vi bodde før hadde vi 7-8 min med trygg og rolig skolevei og da gikk barna selv etter ca 2 mnd ut i 1. klasse.

Skrevet

Her vi bor er skoleveien.. 50 m langs vei i boligfelt og så en belyst skogssti frem til skolen. 2. Klassingen min går uten voksen, men møter jo alltid noen kompiser på veien. Lillebror begynner i 1klasse og kommer til å gå fra første uka på skolen regner jeg med. Jeg ser på det som helt trygt. De færreste ha jo mulighet til å gå med ungene til skolen . På morgenen nå år mannen og jeg jobber tidlig har 2 klassingene vært alene hjemme ca 1 time på morgenen. Setter alarmen på iPad til å ringe og da går han til skolen. Skolen ringer hvis barnet ikke kommer på skolen så det føles veldig trygt : )

Skrevet

Gutten min gikk alene etter 1 uke han. Vi ser skolen fra vinduet, og han bruker 3-4 minutter i rolig tempo. Aldri vert noe problem.

Veldig ofte går han med de eldre søstrene sine, som går på ungdomsskolen.

Skrevet

Her, i et småhusområde i Oslo, er det ingen som går alene til skolen i første klasse. Men mange har følgegruppe slik at en voksen følger flere barn. Vi har en gruppe på fire førsteklassinger, vi følger 1-2 ganger i uka. Bor ca 1,3 km fra skolen.

Vet ikke hvordan det blir i 2. Klasse, men nå tror jeg ikke disse ungene hadde kommet fram i tide hvis de skulle gå alene. De stopper og surrer, aker etc. Og ikke kan de klokka...

Etter Sigrid-saken i fjor fikk alle i området her en støkk. Når de etterhvert skal gå uten voksen til skolen, må de gå flere sammen. Ikke alene!

Anonym poster: 31ff086aed338fc6945ab21811ea705d

Skrevet

10 minutter på trygg skolevei hadde jeg lat henne gå alen når jeg var trygg på at hun kunne veien.

Anonym poster: 7d157bdbd1ef5343fb2f0f0fa666f07f

Skrevet

Jeg ville sagt, når de vil selv. Hos oss er det så mange som går at du går aldri alene selv om du ikke kjenner de andre. Min datter går sammen med sin kusine, men kan og gå alene hvis det er for noe. Husker det var en del foreldre å se i august, men etter det er det svært lite.

Anonym poster: f0cb9a6313aa1f25100fb1669458f68b

Skrevet

Skolen er rett på andre siden av veien her, tar 20sec å gå dit. Så regner med han går dit alene etter noen dager :)

Skrevet

Har to skolebarn og tredje barnet begynner på skolen til høsten, mine har gått alene til skolen fra andre uken i 1.klasse.

Vi bor nær skolen på trygg skolevei, de er flere som tar følge med hverandre. Jeg bruker nok 5-10 min på å gå til skolen, ungene bruker fort 15-20 min, men det er jo sånn det skal være. Somling, leking, snakking og fomling på skoleveien er en del av gleden ved å være barn :)

Anonym poster: 2dd516e35cadbef32da1f21bacb18265

Skrevet

Min gutt gikk alene fra dag 2. Dvs, de er en gjeng nabobarn på fire stykker, hvor eldste er 3.klassing. Jeg henter på SFO. Det har vært et par runder med at de har lekt og tulla og kommet for seint, men da har vi stramma dem opp skikkelig. Etter det har det gått som en drøm.

Skrevet

Etter ei uke. Ser skoleporten fra huset...

Anonym poster: 6169ac62fa1ecf3ef872e47af22a23c5

Skrevet

Vi bor 10 minutter fra skolen, og ungene kunne skoleveien godt så de gikk alene fra 2 dag, men somregel er det alltid noen andre unger å gå sammen med. Her er det ingen voksne og se langs skoleveien, for de eldre barna er flinke å passe på de minste kommer seg til skolen i tide.

Anonym poster: bed9a74980f0d2d8ad96afe15cec97d9

Skrevet

Mine har også trygg skolevei og eldste fikk gå alene fra dag 2 etter eget ønske. :)

Skrevet

Bor i Oslo, i nærheten av der Sigrid ble borte, og vi fikk også litt noia da. Allikevel har datteren min gått til skolen alene siden den første uka i 1. klasse. Hun har da tatt følge med 2 jenter som da gikk i 2. klasse (de går i 2. og 3. nå). På våren i 1. klasse fikk hun lov til å gå hjem alene fra SFO. Hun er født i januar og er stor og flink.

Anonym poster: 567ef78d34070b2a8467355089214d86

Skrevet

Jeg har en 2. klassins som ikke får lov til å gå alene enda. Vi bor ca 150 meter fra skolen, men midt imellom er det en veldig trafikkert vei så han får ikke gå alene enda. Kanskje ikke før han begynner i 4. klasse. Mye grisekjøring og trailere på den veien.

Anonym poster: 49f8dde05c91062448ef471f8e8e326a

Skrevet

Takk for svar allesammen:) Er hjemme med baby hele høsten så da har jeg mulighet til å gå sammen med henne så lenge hun ønsker det selv:)

Anonym poster: 009aebcf053e0f4af3a8069d0e23f2e1

Skrevet

Hvordan blir dette når de må ta buss til skolen? Har aldri vært med på det før. Tar de bussen alene fra dag 1, eller blir foreldre med på bussen i starten? Og hvordan fungerer det når de kommer til skolen, stopper bussen inne på skoleområdet, eller må de gå et stykke?

Dette er jeg helt grønn på, men det blir aktuelt for oss når junior begynner på skolen, så derfor lurer jeg.

Anonym poster: 7d898502caeae6ddf1f5c71d04a9d729

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...