Gå til innhold

Er du nødt til å ha kateter ved opperasjon på sykehus?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min mann skal oppereres og skal da i utgangspunktet få satt inn kateter. Dette har han helt angst for. Finnes det noen vei utenom, kan han feks bruke bleie?

 

Anonym poster: 18875ff15e4c979934b1f6761496c2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilken opr er det snakk om? De pleier ofte å legge det inn etter at narkosen virker, så han vil ikke merke noe til det!

 

Anonym poster: fb64275851616db4f90cdcff0a293897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på hva slags operasjon han skal ha. Er det ortopedisk feks så vil jeg tippe han må ha kateter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt kateter og vært i narkose flere ganger. Kommer kanskje ann på hvor lang operasjonen er? Jeg har bare vært i narkose noen timer hver gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke så lyst å si hvilken opperasjon det er, men han har fått beskjed om at han vil bli satt kateter på. Han vurderer å stå over hele opperasjonen pga dette katetere, noe som i mine øyner ikke er aktuelt. Da det kan koste han livet. Men han er så stridig og.

 

Anonym poster: 18875ff15e4c979934b1f6761496c2a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han har fått brev om at skal ha kateter så er det fordi det regnes som nødvendig for operasjonen han skal gjennom.

Han får bedøvelse før det settes inn.

Han får manne seg opp.

 

 

Anonym poster: 45f82e54174a4964bd86bfc0144346f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud for ei pyse.. Har blitt operert 5 ganger og bare en av gangene slapp jeg unna kateteret. Da opererte jeg brystene. De setter jo ikke inn kateteret før han er i narkose, kommer ikke til å kjenne noe. Og det svir litt når det tas ut.. Sier kirurgen at han skal ha kateteret, må han ha det.. Vil mannen din seriøst heller gå med bleie?? Ugggh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kateter da jeg ble operert. Kjente ingenting og var veldig glad for at jeg hadde det siden jeg var så kvalm at jeg ikke kom meg ut av senga før dagen etter.

 

På karer vil jeg tru det er tanken på at noe skal stikkes inn som bekymre?

 

Anonym poster: 27ed840e71a821d1a3c78e7df0ade1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Julia1984

Husk at det er langt verre for menn å sette inn kateter!! Vårt urinrør er veldig kort, mens mannens kan være langt, litt avhengig av lengden på penis!!

Men det finnes midler slik at det skal være relativt smertefritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, kanskje det går an å ha uridom på? Han kan jo spørre om det.

 

Hvis han bruker et kateter som en unnskyldning til ikke å ville bli operert, ja da er det kanskje selve operasjonen han egentlig gruer seg for. Og bruker kateteret til å slippe unna??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved de fleste operasjoner der kateter er helt nødvendig blir det lagt inn etter man har fått narkose, sånn at man ikke merker noe. Men hovedårsaken til at man får kateter er for å se hvor mye urin som kommer, ikke kun for å samle detopp og hindre søl. Detter fordi det sier noe om nyrefunksjonen, som er svært viktig både under og etter operasjonen. Så det må nok til, dessverre. Hilsen sykepleier på kirurgisk avdeling :-)

 

Anonym poster: e40e7ebc3d80a050166cc595365ed201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt kateter to ganger, første gangen slet de veldig med å få det på plass, det blødde og var skikkelig vondt. De satte kateteret før de trillet meg inn på operasjonsstuen..

 

Neste gang jeg skulle ha det fortalte jeg dette, og sa jeg grudde meg mer til å sette kateteret enn til selve operasjonen. Da sa de at de kunne vente med å sette kateteret til bedøvelsen virker, det var ikke noe problem. Fikk vite etterpå at denne gangen var det ikke noe problem å sette det heller, de kunne ikke skjønne hva som var gått galt sist.

 

Men det jeg vil frem til her er at mannen din kan fortelle på sykehuset at han har hetta for det kateteret og ikke tør sette det, da kan de vente til han er bedøvd så vil han ikke merke noen ting.

 

Anonym poster: 1e11648339564346ae3a9666661e3786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kateteret legges inn etter at han har sovnet så det merker han jo ikke. Hva er egentlig problemet?

 

Anonym poster: 7be819f5ce428fa938d59025b42dc500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kateteret legges inn etter at han har sovnet så det merker han jo ikke. Hva er egentlig problemet?

 

Anonym poster: 7be819f5ce428fa938d59025b42dc500

 

Det er ikke alle steder de gjør det altså, har som sagt vært under kniven selv og på sykehuset her setter de kateteret mens de klargjør deg til operasjon, altså FØR bedøvelse..

 

Men du kan be om å få det etter at du er bedøvd, det fikk jeg siste gangen.

 

Anonym poster: 1e11648339564346ae3a9666661e3786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg hadde operasjon med narkose så ble kateteret satt når jeg hadde sovnet.

Samboeren min har også operert lyskebrokk og også da satte de kateter etter han hadde sovnet.

 

Spent på hvordan det blir når jeg skal ta ks om 2-3 uker. Blir mest sannsynlig spinalbedøvelse og da blir jeg jo helt lammet i det området blære osv er. Får sikkert kakteter, men åper de setter det når jeg er bedøvet, har hørt det er veldig ubehagelig å sette det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo ikke bare med at man evt tisser på seg å gjøre;)

Dersom operasjonen er i magen eller lengre ned, så er det for å holde blæra tom blant annet. Ellers vil den ta mye plass i operasjonsområdet .

Du får gjerne endel væske under operasjonen, og man sjekket at denne væsken kommer ut igjen også.

 

Har du hatt spinalbedøvelse, så kan man få problemer med å tømme blæra etter operasjonen. Er derfor de venter ei stund med å ta det ut. Fordi man skal klare å komme seg på toalettet.

 

Han kan jo evt be om at de legger det inn etter han er bedøvd eller ligger i narkose. Det vet jeg min tante fikk gjennom, for hun hadde panikk for kateter.

Endret av To med tut og ei snuppe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opererte hoften, ble skrudd sammen. Mamma sa jeg høyst sannsynlig ville få kateter. Det var dette jeg gruet meg mest til (var jo bare 13 år.. ville ikke at noen skulle ta på meg der nede).

Våknet fra narkose og kjente etter slanger ved sengekanten, men hadde visst ikke fått noe kateter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
På 19.3.2013 den 9.24, Anonym bruker skrev:

Min mann skal oppereres og skal da i utgangspunktet få satt inn kateter. Dette har han helt angst for. Finnes det noen vei utenom, kan han feks bruke bleie?

 

Anonym poster: 18875ff15e4c979934b1f6761496c2a9

Har han liten penis, og er redd for at noen skal se den? 

Anonymkode: 1f052...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har han liten penis, og er redd for at noen skal se den? 

Anonymkode: 1f052...105

Tror operasjonen var ferdig for ca 7 år siden, idiot! 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, TøffiTrynet☠ skrev:

Tror operasjonen var ferdig for ca 7 år siden, idiot! 🙈

🤣

Anonymkode: 1f052...105

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2013 den 14.49, Bustetroll skrev:

Jeg opererte hoften, ble skrudd sammen. Mamma sa jeg høyst sannsynlig ville få kateter. Det var dette jeg gruet meg mest til (var jo bare 13 år.. ville ikke at noen skulle ta på meg der nede).

Våknet fra narkose og kjente etter slanger ved sengekanten, men hadde visst ikke fått noe kateter :D

Joda, det hadde du nok, men veldig ofte bli kateteret fjernet når operasjonen er over ;)

 

Anonymkode: d0b24...b83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...