Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #1 Skrevet 19. mars 2013 Kan noen flerbarnsmødre med skolebarn dele morgenrutinene sine meg meg? Jeg ønsker å få de eldste til å bli litt mer selvstendige om morgenen fra høsten av, og tror det er lurt å begynne å trene allerede nå etter påskeferien. Den eldste begynner i 5 klasse til høsten, yngste i 2. klasse og lillesøster begynner i barnehagen. Hittil har vi gjort det slik: Jeg og lilllesøster står opp først. Kler på meg selv og skifter på lillesøster. Etterpå vekker jeg de eldste. Jeg smører enkel frokost til ungene som de spiser i pysjen mens de ser en tegnefilm på TV -og våkner litt mer. I mens de spiser smører jeg alle matpakkene (også min egen) og spiser frokost selv. Nå når jeg har permisjon forbereder jeg også lillesøsters frokostgrøt samtidig. Hun sitter enten i vippestolen og ser tegnefilm selv, eller bytter på å sitte i fanget til brødrene (de liker å få pratet litt med henne før de må gå, og hun er veldig blid om morgenen). Faren i huset begynner på jobb så tidlig at han er ute av huset før noen andre står opp. Etterpå kler guttene på seg klærne som jeg har lagt fram kvelden før, er på badet og fikser hår og tenner, før de tar på yttertøy og går ut. Jeg begynner å gi lillesøster frokost. Hele er unnagjort på maks 45 min fra jeg står opp. Jeg vet at jeg har skjemt dem bort, spesielt den eldste burde klart å smøre frokost og nistemat selv nå! Men det går fortere når jeg gjør det... Til høsten må fortsatt alle spise frokost hjemme. Det må smøres 4 matpakker. Lillesøster må kles på og leveres i barnehage, mor skal på jobb. Vi må vel regne lenger tid hvis ungene skal fikse maten selv, men hvor lenge? Er frokostblanding raskere/enklere enn skiver? Fungerer det å la en andreklassing finne fram klær selv? Er usikker på om vi skal droppe tegnefimen. Den gir meg ledige hender mens ungene våkner, og de spiser greit i mens. Blir lett krangling og knuffing mellom trøtte og morragretne unger ellers... Anonym poster: 3a191c2af451cfa60adb63bb88a10336
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #2 Skrevet 19. mars 2013 Mine eldste går i 5. og 3. klasse, og har en førskolegutt i tillegg, samt en liten en. Her steller alle de tre eldste seg selv og finner klær selv hver morgen. Hender eldste må vekkes, men de andre er morgenfugler og våkner tidlig av seg selv og står opp 6.30 (alle må gå kl 8 og stå opp senest kl 7.20). Jeg har hatt et "motekurs" med dem og lært dem hvilke farger som går sammen og ikke, og de er også blitt ganske flinke til å kle seg etter årstid og vær. Det er bare en treningssak. Etterpå lager i hvert fall de eldste to seg frokost selv (8-åringen er glad i toast i sånn toastmaskin og både skjærer brød selv, ost og legger dem i maskinen og trekker ut støpselet etterpå), ofte 5-åringen også. Etter forkost rydder de av etter seg og sjekker at de har alle bøker, penal og evt gymtøy. Jeg hjelper litt til med å huske dette. De eldste har også hver sine dager i uken de skal tømme oppvaskmaskinen om morgningen dersom det er rent, men det har jo ikke så mye med dette å gjøre. Har vi det travelt lager de også lunsjen sin selv de to eldste. Så store barn klarer det meste av morgningen helt alene, de må bare læres opp til det, så det er bare til å øve Anonym poster: df83cd08c7ce01aac4d59a407aaf2684
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #3 Skrevet 19. mars 2013 Kan noen flerbarnsmødre med skolebarn dele morgenrutinene sine meg meg? Jeg ønsker å få de eldste til å bli litt mer selvstendige om morgenen fra høsten av, og tror det er lurt å begynne å trene allerede nå etter påskeferien. Den eldste begynner i 5 klasse til høsten, yngste i 2. klasse og lillesøster begynner i barnehagen. Hittil har vi gjort det slik: Jeg og lilllesøster står opp først. Kler på meg selv og skifter på lillesøster. Etterpå vekker jeg de eldste. Jeg smører enkel frokost til ungene som de spiser i pysjen mens de ser en tegnefilm på TV -og våkner litt mer. I mens de spiser smører jeg alle matpakkene (også min egen) og spiser frokost selv. Nå når jeg har permisjon forbereder jeg også lillesøsters frokostgrøt samtidig. Hun sitter enten i vippestolen og ser tegnefilm selv, eller bytter på å sitte i fanget til brødrene (de liker å få pratet litt med henne før de må gå, og hun er veldig blid om morgenen). Faren i huset begynner på jobb så tidlig at han er ute av huset før noen andre står opp. Etterpå kler guttene på seg klærne som jeg har lagt fram kvelden før, er på badet og fikser hår og tenner, før de tar på yttertøy og går ut. Jeg begynner å gi lillesøster frokost. Hele er unnagjort på maks 45 min fra jeg står opp. Jeg vet at jeg har skjemt dem bort, spesielt den eldste burde klart å smøre frokost og nistemat selv nå! Men det går fortere når jeg gjør det... Til høsten må fortsatt alle spise frokost hjemme. Det må smøres 4 matpakker. Lillesøster må kles på og leveres i barnehage, mor skal på jobb. Vi må vel regne lenger tid hvis ungene skal fikse maten selv, men hvor lenge? Er frokostblanding raskere/enklere enn skiver? Fungerer det å la en andreklassing finne fram klær selv? Er usikker på om vi skal droppe tegnefimen. Den gir meg ledige hender mens ungene våkner, og de spiser greit i mens. Blir lett krangling og knuffing mellom trøtte og morragretne unger ellers... Anonym poster: 3a191c2af451cfa60adb63bb88a10336 Lag matpakkene kvelden før..stå opp tidligere slik at ungene som bruker lang tid på klærne slipper å stresse. Kutt ut Barnetv når de spiser. Blir vanskeligere å få gjennomført ting.Ps: Barn kan utrolig mer enn vi tror..med god veiledning.. LyKKE TIL Anonym poster: f4c8f671e66fdd5a0dff001998fe382a
DaTuMa Skrevet 19. mars 2013 #4 Skrevet 19. mars 2013 4klassingen pakker sekken sin kvelden før. Finner frem klær kvelden før og legger det ved siden av senga. Blir vekket ca 45 minutter før vi skal reise. Får da beskjed om å kle på seg og gå ned på kjøkkenet. På kjøkkenet ligger det ferdig oppskjært brød og ost som hun legger på selv. Matpakke lager vi.Får beskjed ti minutter før vi skal ut døra om å begynne med yttertøy. Frokost blir spist i bilen på vei til skolen hvis hun ikke rekker hjemme
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #6 Skrevet 19. mars 2013 Takk! Toastjern var en god ide. Eldste elsker både ristet brød og ostesmørbrød laget i ovn, men det siste tar litt for lang tid på morgenen. Så det kan kanskje lokke han til å lage selv uten at jeg trenger å mase noe som helst? Anonym poster: 3a191c2af451cfa60adb63bb88a10336
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #7 Skrevet 19. mars 2013 Her kler ungene seg hver morgen alene, dette gjør de før de kommer ut i stua eller kjøkkenet. For setter de seg tilrette er det vanskeligere å få de til å kle på seg. Jeg lager frokost og skolemat mens de er på badet. De klarer det fint selv, men for oss fungerer det best om jeg ordner det. Også får jeg noen minutter til å våkne på, jeg er litt morra gretten så veldig deilig å være litt i ro. Her kan de se på tv, ofte opptak de ser på som har passe lengde på seg. Får de ikke sett ferdig kan de se ferdig senerre på dagen, så blir ikke noe mas. Er de trege ut av sengene blir det ikke noe å se på, det vet de så de spretter ut somregel. Klokka åtte må de kle på seg, om det på tv ikke er ferdig kler de på seg yttertøy i stua slik at de kan hoppe i skoa kvart over. Kvart over åtte skal alle ut av døra. De vet også at om de surrer så skrur jeg av tv. Men dette fungerer veldig bra. De er somregel ute av huset før dette, men kvart over må de være ute for å rekke skolen. Det tar bare noen få minutter å komme til skolen. Nå med snø tar det noen minutter lenger, men løper de så tar det ett minutt til skolen. Så vi er heldige som bor nære. Men vi har måtte prøve oss litt frem og dette er løsningen som fungerer herr i huset. Om ikke alle liker det som er på tv sitter noen med nettbrett. De spiller ikke noe som tar lang tid, det har de skjønt at ikke går. Jeg begynner sjeldent på jobb før de skal på skolen, men gjør jeg det så ordner de seg selv og det fungerer supert. Anonym poster: ea3e0628da0ed4f67bd86cd44dfa4c33
Nr3_i_magen Skrevet 19. mars 2013 #8 Skrevet 19. mars 2013 Jeg har og best erfaring med at de kler seg før frokost. De vil riktignok helst ha frokostblanding, og 2. klassingen kan finne til både seg selv og lillebror. Hun er ganske nøye på hvilke klær hun skal ha på, så for ikke å bruke lang tid eller krangle finner hun klær selv kvelden før. Hun har klart å finne riktige klær etter temperatur i flere år allerede. Lillebror på 3 1/2 begynner også å klare dette hvis jeg bare er der til å godkjenne. Han i barnehagen skal ikke ha niste, men hun på skolen skal. Nå smører vi, men hun hadde fint klart dette selv. Kanskje vi skal begynne med det? Med pålegg, skiver og matboks på bordet og kniv tilgjengelig ville dette gått fort. Hun velger allerede pålegg selv. Han på 3 1/2 trenger fremdeles litt hjelp til smøring, men han begynner å bli god. Tv hadde aldri funka hos oss, for hun eldste klarer ikke å spise eller gjøre noe annet mens hun ser på tv, og ofte blir de surere etter tv, men det hørtes jo litt deilig ut hvis det hadde funket.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #9 Skrevet 19. mars 2013 Jeg forstår faktisk ikke helt at det er så viktig at de lager frokost og matpakker selv i ukedagene egentlig. Min far gjorde det for meg til jeg flyttet hjemme fra Her legges klær frem kvelden før, begge kler på seg selv (4 og 6,5 år). Ungene spiser frokost foran tv mens jeg fikser matpakker. Etter mat vasker de hender, ansikt og pusser tenner selv mens jeg sminker meg. Sekker gjøres egentlig klart kvelden før, altså gymsko og skolebøker. Jeg slenger matbokser og drikkeflasker med nytt vann ned i og vi er ute av døra på under 40 minutter. Barna har hatt en rolig morgen, jeg har fått vært i fred på kjøkkenet, og alle kan starte dagen mette og fredlige. Anonym poster: 06d9f8befd80cf537ce96bd57ec3368f
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #10 Skrevet 19. mars 2013 Det høres jo ut som dere har veldig bra morgenrutine, også så tidseffektivt! Vi gjør mye likt som dere, men jeg har også tenkt på at førsteklassingen kan bli noe mer selvstendig (har ingen eldre barn, men et par yngre). Derfor har jeg innført at alle skal sitte rundt spisebordet til frokosten og lage sin egen mat/bidra etter alder og evner (jeg hjelper til). Det tar ikke mye lenger tid enn før, da jeg ordnet alt for alle. Spiser selv samtidig. I tillegg må eldste finne fram klær selv, men det gjør han på kvelden. Jeg tror ikke du trenger bekymre deg for høsten med så bra rutiner, men hvis du skal forandre noe, ville jeg sørget for at alle matpakker blir smørt på kvelden. Da kan de to eldste smøre selv om du ønsker det. Da kan du sitte sammen med barna mens de spiser frokost, du kan spise selv og samtidig mate/hjelpe den minste, slik at hun spiser samtidig som resten, og ikke etterpå = mer tidseffektivt. Anonym poster: 261ff5451047102e51dd9d94121d6fc2
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2013 #11 Skrevet 19. mars 2013 Jeg har en 1. og en 2. klassing. Når vekkeklokka ringer roper jeg inn til ungene at det er på tide å stå opp. 2.klassingen står da opp og kler på seg det hun fant frem dagen før. 1. klassingen vekker jeg en gang til når jeg har kledd på meg og gir henne klærne hun skal ha på. Vi går ned og dekker frokostbordet mens mannen er på badet. Yngste prøver å lure seg unna, hun er morgengretten. Deretter spiser vi frokost sammen på kjøkkenet. Eldste smører sin matpakke, yngste får som regel hjelp. Jeg kutter frukt og grønnsaker de får med og finner eventuelt frem middagsrester. Ungene pusser tenner og gjør seg klare på badet. Jeg grer håret deres. Hvis de har tid kan de leke litt eller se TV i 10 min før de går. Jeg eller mannen sier fra når de må kle på seg for å gå. Vi står opp ca 1 time før de går hjemmefra. Anonym poster: aa52674f60fcc2cc7116d07c938a7a74
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 19. mars 2013 #12 Skrevet 19. mars 2013 Jeg har en i 1. klasse og en i 3. klasse. Jeg vekker ungene ga 40 min før de skal gå, og de kler seg selv mens jeg kler meg. Vi møtes på badet for tannpuss og tissing. Jeg er somregel ferdig før de og spør hva de vil ha på frokost og niste, og går på kjøkkenet for å gjøre det klart. Ungene spiser, og rydder bort etter seg og pakker nister og sekker. Så får de leke eller se tv til de må gå til bussen. Slik har det foregått de siste 3 åra, en rutine som egentlig fungerer veldig bra. Om vi har dårlig tid og jeg ikke rekker å begynne på maten deres gjør de det selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå