Pandapunda Skrevet 18. mars 2013 #1 Skrevet 18. mars 2013 Jeg er mor til en ettåring. Og på min mann sin side av familien er det en del alkohol. Men ikke i følge dem selv! Jeg har for lengst gitt opp å si noe, jeg terper standhaftig på at "nei takk, jeg drikker ikke et glass vin/et glass øl til maten når barnet mitt er her". "Nei takk, ikke med barnet til stede (og et litt overrasket uttrykk)". Men det er ikke saken, saken er at nyttårsaften, da var vi der, og niesen på 5 år. Og de vet så inderlig godt hva vi mener om den evinnelige pimpingen. Joda, tilsynelatende alkoholfritt. I titiden var mannen hennes begynt å snøvle og sjangle og svette. Og gikk ut for å skyte bakkeraketter med femåringen. I samtlige familiemiddager og besøk har han sjanglet ut (edru i sine egne øyne), og begynner med den utrolig irriterende "si-den-samme-setningen-om-og-om-igjen". Det eneste han snakker om er at det er ikke så gale med EN øl til maten, "KOSE seg med konjakk/øl/vin, Øl for å slappe av etter jobb (hver gudsskapte dag!) Nå liker jeg en fest jeg, jeg er ikke imot alkohol. Men må man ha alkohol for å slappe av/kose seg/skyte raketter med barn?? Julen er jo et kapittel for seg selv. Det ble med 1 gang med den familien. ALDRI MER! Jeg har aldri kjeftet eller vært påtrengende med dette, slik at det skulle vært nødvendig for dem å gå i forsvar. Men jeg blir sett på sånn overbærende (hun er jo litt...spesiell...hun der). Vel, jeg synes at det er over stokk og stein. Det blir ikke fler nyttårsaftener der heller.
TwinkleStar Skrevet 18. mars 2013 #2 Skrevet 18. mars 2013 Flott innlegg! Har en stemor som er alkoholiker og har opplevd en deli tenårene som jeg ikke unner noen barn, uansett alder... Ville ALDRI påført barna mine den "frykten" og usikkerheten som skapes når voksne drikker, selv om de ikke blir voldelig e l. Bare stemningen som forandrer seg kan skape stor usikkerhet for et barn.. Å snakke om dette med folk som ikke har opplevd sånt som små er håpløst, "en øl er da ikke farlig" osv..... Hver sin lyst, men som sagt: jeg kommer ikke til å drikke sammen med barna mine!
Tulipan:) Skrevet 18. mars 2013 #3 Skrevet 18. mars 2013 Her drikkes det nesten ingen ting så lenge det er barn tilstede. Kan bli ei flaske øl til middag eller et glass vin men ikke mer, blir bestandig ventet med sterkere varer til etter at barna har kommet seg i seng. Så lenge jeg har et absvar for et barn så drikker jeg heller ikke mye, men nå er ingen i vår familie verken på min eller hans side spesielt glad i alkohol. Syns ikke du er noe spesiel. Ønsker jo bare å beskytte barnet.
dr@gen Skrevet 18. mars 2013 #4 Skrevet 18. mars 2013 Jeg synes det er greit at folk koser seg med en øl eller et glass vin, og gjerne hver dag om dem absolutt må. Men å være på en snurr sammen med barna, og sende opp fyrverkeri er ikke greit. Jeg drikker ikke når barnet er hos meg. Jeg drikker ikke én øl til maten engang. Jeg synes det er greit å kunne kjøre bil hvis det skjer noe. Jeg har aldri hatt forståelse for mennesker som må drikke mengder av alkohol, når det er barn tilstede. Og det værste man oppnår er å få ødelagt jul og nyttårsaften for de små.
Pandapunda Skrevet 18. mars 2013 Forfatter #5 Skrevet 18. mars 2013 Det var veldig godt å høre at jeg ikke er så sær allikevel, tusen takk for svar! Hadde det bare vært en skjeldenhet kunne jeg forstått det med å kose seg med et glass vin/en øl. Men hver dag? Det forstår jeg bare ikke noe av. Om jeg går ut fra meg selv og min forståelse (merk), må det være noe alvorlig i veien med et menneske som MÅ HA alkohol for å klare å slappe av/kose seg. Hvorfor ikke gå på gata og kjøpe seg noen tabletter også da liksom? Men det verste er barna, jeg klarer meg jeg. Men jeg ble så sjokkert nyttårsaften, at vi høflig brøt opp og reiste hjem. Mannen min begynte å gråte i bilen.
Annte Skrevet 19. mars 2013 #6 Skrevet 19. mars 2013 Synest ikke det er greit at voksne folk er fulle rundt barna. Men ser ikke noe gale i og ta seg ett glass til maten. Mine foreldre tok gjerne seg ett glass øl eller to til maten i høytider. Men har ikke tatt noe skade av det. Tror ikke jeg en gang eg tenkte over at de drakk noe annet enn barna. Jeg var jo så liten, visste jo ikke hva alkohol var en gang. Når vi ble litt større og spurte hva det var fikk vi til svar at det var voksen drikk og godtok det svaret. Så aldri mamma og de fulle når jeg vokste opp. Men vokste opp med måtehold på drikken. Vi har alltid hatt god kommunikasjon i familien og en far som alltid har vært åpen på å tematisere Rus og avstand fra dette. Vi har også alle måtte engasjere oss i fritidsaktiviteter. Forstår godt at en vil skjerme barna sine og synest heller ikke noe om hvordan han vennen deres oppførte seg. Poenget mitt er at det forskjell på å drikke seg full foran barna og det å kose seg med ett par glass. Jeg husker KUN kosen og hyggen fra min barndom. Noen sier at en barn kan merke at foreldre forandrer seg allrede etter ett glass...javel, men jeg forbandt det kun med at vi hadde det gøy og at foreldrene mine koste seg. Alle var glade og hygget seg. Og dette med at måtte kunne kjøre tilfelle det skjer noe, en kan vel ta en taxi.
hval12 Skrevet 26. mars 2013 #7 Skrevet 26. mars 2013 Vis man skal ha fyrverkeri, så får barnet være minst 7 år gammel. Da forstår barnet bedre, med hjelp fra en voksen, så kan en 7 åring og en voksen tenne fyrverkeri. Barnet ser på mens den voksne tenner. Ikke drikke blant barn. Ikke bra! Ikke drikke seg full, ikke bra for barna å glo på!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå