Gå til innhold

Har du to tette barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger synspunkter/høre om erfaring på to tette barn :-)

Har en på 1-år. Tenker på å få en til i 2014. Det blir enten nå, eller om fem år ;-)

Kom igjen, for eller i mot? Har du noen gang angret på tette barn?

Anonym poster: 652d0a75b34a702470a1febc30903909

Videoannonse
Annonse
Skrevet

21 mnd mellom de to yngste mine og jeg har aldri angret et sekund.

De er nå 4 og 5,5 år gamle og har alltid hverandre, de leker sammen fra de står opp til de legger seg og har veldig stor glede av hverandre.

Var litt slitsomt en periode når minste var fra ca 10 mnd til 1,5 år, da var hun oppe og gikk, ødela for storesøster og hadde lite forståelig språk. Da var det mye spetakkel, hyling, sjalusi og krangling om lekene osv. Men plutselig løsnet det veldig, hun forsto veldig mye og storesøster kunne dirigere henne rundt og styre leken, da var begge veldig fornøyd igjen. Hun var tidlig med språket og snakket i lange setninger før hun var 2 år gammel, så fra minste var ca 1,5 år gammel har de vært bestevenner.

Noe krangling er det selvfølgelig, men forbausende lite.

Skrevet

Ja, det har jeg og jeg hadde ikke gjort det igjen. Hvis jeg ikk velge på nytt så ville jeg ha hatt 4-5 år i mellom dem.

Anonym poster: 8c6adba8ffb43e1469b8a20d33ecd187

Skrevet

Mine er det bare ett minutt mellom, det er vel ganske tett ;)

Har vært veldig hektisk med to små på en gang, men sikkert andre utfordringer når det er et par år mellom barna.

Anonym poster: 7c8175f5d83a6c71ad9d522523674cee

Skrevet

Har 16, 15, 16 og 22 måned mellom mine. Vil absolutt anbefale tette barn:)

Anonym poster: f1cb83b58dde5409aca6baf31841559c

Gjest sussie77
Skrevet

Har to tette. 20 måneder mellom de. Selvfølgelig er det til tider hektisk. Men ville ikke hatt det anderledes. Ikke når jeg ser hvor knyttet de er til hverandre og hvor godt de allerede leker sammen. Og søsken sjalusi var det lite av når yngste ble født. Tror det er verre når det er større aldersforskjell.

Skrevet

Jeg har to tette (nøyaktig to år mellom) og to med seks år mellom. Anbefaler to tette. Var sikker på at det skulle være enklere med større avstand, men det var det ikke. Det var virkelig å begynne på nytt igjen, og jeg syntes det var vanskelig å plutselig starte med nattevåk igjen, amming døgnet rundt osv. Det var enklere første gangen, da jeg hadde en annen liten og var mer inne i det slitsomme.

Selvsagt er det greit på sitt vis med større avstand, for eksempel er det greit å ha hjelp med den lille, de større liker å hjelpe til og elsker å leke med lillesøster, men fremdeles var det mer slitsomt for meg.

Anonym poster: c1ffb51c303d311ab117a9b23420f0cf

Skrevet

21 mnd mellom de to yngste mine og jeg har aldri angret et sekund.

De er nå 4 og 5,5 år gamle og har alltid hverandre, de leker sammen fra de står opp til de legger seg og har veldig stor glede av hverandre.

Var litt slitsomt en periode når minste var fra ca 10 mnd til 1,5 år, da var hun oppe og gikk, ødela for storesøster og hadde lite forståelig språk. Da var det mye spetakkel, hyling, sjalusi og krangling om lekene osv. Men plutselig løsnet det veldig, hun forsto veldig mye og storesøster kunne dirigere henne rundt og styre leken, da var begge veldig fornøyd igjen. Hun var tidlig med språket og snakket i lange setninger før hun var 2 år gammel, så fra minste var ca 1,5 år gammel har de vært bestevenner.

Noe krangling er det selvfølgelig, men forbausende lite.

Så godt å lese dette, håper dette vil gjelde oss også etterhvert... Hilsen en med en på 10 mndog en på 2,5 :)

Anonym poster: bbbec2aa4440ab5651ac6225d2ade3b7

Skrevet

Mellom mine to jenter er det 18,5 måneder og foreløpig går det veldig fint, men så er minste bare 4 måneder nå. Hadde i grunnen ventet meg at det ville bli enda mer travelt i starten, men med en mann med "normal" arbeidstid og som er mye tilstede sammen med meg har det gått smertefritt foreløpig. Blir nok mer travelt når yngstemann blir mer mobil og krever mer, men det får vi ta når det kommer.

Kan bli litt svett på morningen når begge skal skiftes på og ha mat på en gang, men dette roer seg raskt. Eldste jenta er i barnehagen på dagen og da får jeg tid til kos med babyen og husarbeide samt sosiale sammenkomster. Vi slet med å få nummer 1 og var 36 år når hun kom så om vi skulle ha flere måtte det i grunnen bli to tette selv om det ble noe tettere enn opprinnelig planlagt!

Skrevet

Ser ut som det foreløpig er flere som er fornøyd med sitt valg av to tette :-) Så bra! Har dere brukt søskenvogn?

Skrevet

Har 13 mnd mellom. Har aldri anget på det. Litt strevsomt i perioder, men nå som de er større, har de alltid hverandre. De leker så fint sammen, den største er veldig omsorgsfull mot minste, og de liker de samme tingene. Ferier og aktiviteter passer dem begge, og de har et enormt tett bånd og søskenforhold. Kunne gjerne gjort det samme igjen.

Anonym poster: b603eeb5d5bd0b8d89cd15693f7c98cf

Gjest sussie77
Skrevet

Ser ut som det foreløpig er flere som er fornøyd med sitt valg av to tette :-) Så bra! Har dere brukt søskenvogn?

Ja vi brukte søskenvogn. Ble brukt mye det første året.

Skrevet

Det er 2 år og 3 mnd mellom mine og synes det er perfekt aldersforskjell. Var litt slitsomt akkurat de første månedene,men det fikk seg til. De er som erteris,Leker og koser seg sammen hele tiden:)

Anonym poster: f64968d67aa6e4238b0714ccaa922deb

Skrevet

Vi har 4 tette. 16 mnd mellom hver av de :) ikke angret et sekund, og hadde gjort det igjen om jeg kunne velge. Jeg kan bare anbefale ;)

Anonym poster: 3f659327b58515cc39c1a85eb27426f0

Skrevet

Ja vil si at mine er ganske tette. Det er nøyaktig 2 år( 24 mnd) mellom de.

Det kommer nok mye an på barna hva de krever og hva du/dere er innstilt på.

Vår eldste var svært krevende i form av hyperaktivitet (fikk senere adhd). Minsten var rolig sånn sett, men nektet å ta pupp og hadde en del vondt i magen.

Det som reddet oss var at begge våre barn har sovet rundt fra de var ca et par uker gamle/ rundt 1 mnd gamle!! thank lord.....for det var rimelig krevende på dagtid spesielt i helgene og jeg priser meg også lykkelig for at jeg hadde barnehage til eldste :)

Mannen har i tillegg reisejobb så fikk en del hjelp av familien i helgene også, men det var veldig travelt for jeg kunne ikke gå fra barna et minutt. Eldste var oppi minsten hele tiden, dro, slepte, klatret, ville hoppe på h.n, osv osv...hadde øyne i nakken.

Husker de første årene som veldig veldig travle og det var en god slankekur da jeg så ut som et skjelett i slutten :o

Fortsatt travelt da for begge barna har sterk personlighet og minsten er faktisk den med mest temperamang nå........

Hadde jeg kunne velge igjen så hadde jeg kanskje ventet et par år, samtidig så jeg ikke skal ha flere barn så egentlig så tenker jeg at de forhåpentligvis får mye glede av hverandre også siden det er er samme kjønn.

Anonym poster: 361b5504ebd432abb1823f512485f3f0

Skrevet

Vi har 4 tette. 16 mnd mellom hver av de :) ikke angret et sekund, og hadde gjort det igjen om jeg kunne velge. Jeg kan bare anbefale ;)

4 stk? hjelp. tipper barna er rolige og lite krevende da?? hvis ikke hadde jeg daua tror jeg:P

Anonym poster: 361b5504ebd432abb1823f512485f3f0

Skrevet

Har 23 mnd mellom mine, en gutt og en jente. Synes det er for tett, de er nå 4 og 6 år. Mye krangling de i mellom eller så rotter de seg sammen ;-) Men de har mye glede av hverandre og. Synes det er tungt med så tette barn og vil ikke anbefale det, helt ærlig.

Anonym poster: 1e7cc7b65b723d2c03bad88867963866

Skrevet

Kjør på! Har to tette, angrer ikke et sekund :D

Anonym poster: 8b17a3b0f1f03de7b010d11947bc7c95

Skrevet

Vi har 18mnd mellom og synes det har gått over all forventning. Hadde egentlig ønske om 3/4 tette, men pga jobbskifte ble det ikke slik.

Vi hadde søskenvogn, hadde ikke klart oss uten.

Anonym poster: 35350f21067511659f114e7f81ca4ba1

Skrevet

Moro at det er andre som har "mange" barn. Jeg skrev lengre opp, har 4 jeg også:) 16,15,16 og 22 mnd mellom mine, på dagen 4 1/2 år mellom eldste og yngste:) hvor gamle er dine? Jobber dere fullt begge to?

Anonym poster: f1cb83b58dde5409aca6baf31841559c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...