Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #1 Skrevet 18. mars 2013 Føler oss veldig rådville om hvordan vi best kan gripe tak i dette. Har prata med han om faren ved å røyke, kostander osv. Han får ikke dra på klubben en stund fremover nå og får inndratt pc og playstation for en periode. Det som gjør det vanskelig er at vi ønsker ikke å finasiere røykinga hans, men vi vil heller ikke at han skal bomme røyk slik at han til slutt skylder mye penger til kompisene sine. Vet ikke noe 100% sikkert men har fått forståelse av at mammaen til den ene kompisen kjøper røyk for de. Skal så klart ta dette opp med den aktuelle moren. men hvordan kan vi gripe tak i dette på best mulig måte overfor gutten utenom det vi allerede gjør? Noen som har vært i samme situasjon her som har noe gode råd om hva som har funka og ikke funka? Anonym poster: 1ce3a64b85b37cee9b15ec8f3477d319
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #2 Skrevet 18. mars 2013 Det er viktig å sette seg inn i situasjonen sønnen din er i. Hvem er det han henger med, prøver han å være kul, er dette spennende fordi han ikke får lov, er det ett opprør, er det gruppepress, osv. Nå har ikke jeg en unge i tennårene, men jeg er bare 21 og husker godt da jeg som 14 åring begynte å røyke, det var rett og slett fordi jeg kunne og jeg innbilte meg ettherhvert at hvis jeg ble lei meg eler stressa så hjalp det å røyke, pluss at alle i min vennekrets da røyket. Jeg ville snakket rolig med ham og vist han bilder og videoer av hvordan lungene ser ut etter å ha røyket i noen år, bruke tid på å forklare grundig hva som skjer med kroppen når man røyker, og hjelper det ikke, så tyr du til det du har gjort nå, tar fra ham godene og ikke gi det tilbake før han faktisk lover at han ikke skal røre en eneste en, sjekk ranselen og jakka hver dag og pass på å ikke bli sint, blir du det så blir det bare morsomt. Lykke til! Anonym poster: 4f38fbd67852e36e39a022eea96b9a7f
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #3 Skrevet 18. mars 2013 Jeg synes dere har grepet det an på en bra måte. Hva sier gutten selv? Anonym poster: 2fdfe4b40564dfd80606afeb0d6b21e2
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #4 Skrevet 18. mars 2013 Og en ting til som er viktig, aktiviser ham i sport f.eks! Så har han noe å være opptatt med, pluss at der er det vanligvis bedre miljø. Anonym poster: 4f38fbd67852e36e39a022eea96b9a7f
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #5 Skrevet 18. mars 2013 Huff, kinkig situasjon! Har dessverre ingen konkrete råd da jeg kun har en (snart) ettåring selv. Men - min mamma var av den strenge typen hva angikk hvor lenge jeg var ute, drikking og røyking. Og det er jeg sjeleglad for i dag! Når jeg ser hvordan det har gått med de som hadde "snille" foreldre som til og med kjøpte alkohol og røyk, så er det absolutt ikke så kult som det var den gangen. Så vær "gode, strenge" foreldre, følg opp med gode råd som #2 kom med over her, så kommer dere nok ut på riktige siden Lykke til !! Anonym poster: 8c39eab26749b79eaf11e69ff7f84faf
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #6 Skrevet 18. mars 2013 Jeg husker godt selv når jeg begynte å røyke som ung (like gammel som sønnen din faktisk), det var i hovedsak fordi jeg hadde eldre venner. Foreldrene mine forsøkte selvfølgelig å nekte meg å være med disse vennene mine, men nå tenker jeg at de burde ha gått litt hardere inn for det enn det de gjorde. Hos meg var ikke hovedproblemet at jeg røkte, men at jeg var med helt feil mennesker. Hvilke tjueåringer har noe med en trettenåring å gjøre egentlig? Poenget mitt er vel egentlig å finne ut av grunnen til at han røyker. Helt sikkert handler det om å være kul eller tøffe seg, slik det var for meg. Jeg ville jo ikke være noe dårligere enn de kule, eldre. Jeg tror du gjør lurt i å ta fra ham disse godene du allerede har gjort, og ikke minst prøve å snakke med ham for å vite hvorfor han røkte. Om det var for å være kul kan du jo spørre hvor kult det er å ikke kunne komme i form på grunn av den elendige kondisen man får, eller hvor tøft det er med gule tenner og ekkel ånde. Å bli sint er det nok ikke noe poeng i; da følte jeg meg jo bare enda tøffere fordi jeg trosset foreldrene mine i tillegg Hva har han sagt til dere? Hvordan forklarte han seg? Og ja, jeg ville helt klart ha snakket med moren til denne kompisen også, og kanskje finne ut noe sammen. Tviler på at hun vil at gutten skal røyke, men at hun kanskje heller kjøper til sønnen fordi han ikke skal bomme av andre? Jeg syns vel og merke det var mindre kult å røyke når foreldrene mine kjøpte til meg, men det er IKKE verdt å kjøpe til barna likevel. Jeg sluttet i alle fall ikke når de begynte å kjøpe til meg selv om det ble litt mindre kult. Anonym poster: 24c58fad78e45d5735a1e683de343689
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #7 Skrevet 18. mars 2013 Kjenner du noen som sliter med kols eller lignende sykdommer? Kanskje de kan ta en prat med sønnen din? Jeg ville heller ikke eksplodert på han, men snakket rolig med han. Tilslutt kan du jo lokke med penger til f.eks lappen eller noe når han blir så gammel. Også må du ta en prat med den andre mora. Si at din sønn har hintet om at hun har kjøpt røyk og at du ikke vil at hun skal kjøpe røyk til din sønn mer. Også her ville jeg forholdt meg rolig, men ikke anklagende. Anonym poster: 7934d7b154bd1b6850ea641dc907cb4c
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #8 Skrevet 18. mars 2013 Kjenner du noen som sliter med kols eller lignende sykdommer? Kanskje de kan ta en prat med sønnen din? Jeg ville heller ikke eksplodert på han, men snakket rolig med han. Tilslutt kan du jo lokke med penger til f.eks lappen eller noe når han blir så gammel. Også må du ta en prat med den andre mora. Si at din sønn har hintet om at hun har kjøpt røyk og at du ikke vil at hun skal kjøpe røyk til din sønn mer. Også her ville jeg forholdt meg rolig, men ikke anklagende. Anonym poster: 7934d7b154bd1b6850ea641dc907cb4c
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #9 Skrevet 18. mars 2013 Beste er og ikke kjæfte.... Da vil han røyke i smug! Anonym poster: 797267f5138eddd43971aea11e777837
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #10 Skrevet 18. mars 2013 Ja kjenner en som har kols, så kan høre om vedkommende vil prate med han. Gutten selv sier ikke mye nå, han er bare fly forbanna og nesten raserer rommet sitt. Det å få han inni sport ol har vi prøvd i flere år siden han er veldig overvektig, men han nekter, nekter og nekter. det nytter ikke krangle med han hver uke i månedsvis så ender opp med å gi opp selv. Han har ikke kompiser som er eldre enn seg selv, som vi vet om. Anonym poster: 1ce3a64b85b37cee9b15ec8f3477d319
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #11 Skrevet 18. mars 2013 Jeg hadde kjøpt en 20 pk også skulle han fått røyka hele pakka på rad. Mest sannsynlig vil han ikke ha røyk igjen. Ha spybøtta klar. Anonym poster: 9aadbd4ec6b9070e32555fc6af839439
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #12 Skrevet 18. mars 2013 Tviler på at en med kols får langvarig effekt. Barn synes det er kjempelenge til de blir så gamle. Tror det funker bedre å snakke om hvor dårlig han lukter og at jenter ikke liker sånn lukt etc. Håper moren til kompisen skjønner at man kjøper da ikke røyk til noen under 18. Sjokkert over sånne folk! Lykke til! Anonym poster: 3c4116497561c6395cc3710f2523e993
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #13 Skrevet 18. mars 2013 Absolutt ikke pedagogisk riktig, men; jeg hadde klikket i vinkel! Har to tenåringer og de har fått prentet inn farene en god stund allerede. Hadde nok blitt vanvittig skuffet om de kom hjem og hadde røykt. Hadde vert rimelig forbanna på denne mammaen som kjøper til de iallfall. Hadde droppet ukepenger og fjernet pc/dataspill. Anonym poster: b9a4be3a12eb1ac6430a38a23e7f66d8
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #14 Skrevet 18. mars 2013 Helt sjokkert over voksne damer som kjøper røyk til andres barn. Anonym poster: 6956f9697f2af072b2425be96536f570
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #15 Skrevet 18. mars 2013 Ungdommer blir sjelden påvirket av "skremselspropaganda". Men høres ut som om dere allerede har grepet dette godt ann. Har ikke barn i den alderen selv, men ble tatt for røyking selv da jeg var litt yngre enn din sønn. Min mor krevde at vi satt oss ned sammen med foreldrene til de andre ungene jeg hadde røykt sammen med. Ingen var sinte, men det opplevdes veldig alvorlig, og skikkelig flaut. Gikk mange år før jeg i det hele tatt vurderte å ta i en sigarett... Anonym poster: 642e1a9e9855be7556272313ebdb00ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå