Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser på dagens episode. De sa at under 5 prosent har en naturlig fødsel.

De sykeliggjør jo en fødsel til de grader. De kommer jo inn uten rier, legger seg i senga - får epidural og drypp og vannet blir tatt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Julia1984
Skrevet

Vel, den episoden jeg så forrige uke hadde to stk fødsel uten epidural.

Hvorfor er det galt det amerikanerne gjør? Hva får deg til å tro at vi i Snorre sitter på fasiten?

Samme hvordan barna blir født vel, eller gjør vi det mer "riktig" i Morge mener du?

Skrevet

Synes det er flott i USA. I tillegg er de åpne, har med familien på begivenheten. Hvem gjør det her? Så ikke enig om at de sykeliggjør dette, men heller har et naturlig forhold til det.

Hva er galt med epidural? H va er galt med å benytte de hjelpemidler man har? Er vi "flinkere" siden vi har flest vaginale fødsler uten epidural? Jeg har ikke spesielt tiltro til Noege. Føde for enhver pris!

Anonym poster: a38aef1a7c7761d093ff779e84d89cd4

Skrevet

Hvorfor er det galt det amerikanerne gjør? Hva får deg til å tro at vi i Snorre sitter på fasiten?

Samme hvordan barna blir født vel, eller gjør vi det mer "riktig" i Morge mener du?

Eh, vi gjør det da mer riktig i Norge når det er en NATURLIG fødsel vel?

Anonym poster: eec866b4ebdd5e0cf0e906761560cc13

Skrevet

Kroppen er jo laget til å klare en fødsel. Er jo ikke naturlig å sette igang så og si alle fødsler når det ikke er noen komplikasjoner eller overtid.

Sier ikke det er noe galt i epidural, men at det ikke burde være nødvendig å sette igang 95 % av alle fødslene.

Gjest Julia1984
Skrevet

Så det er galt i dine øyne å benytte seg av epidural?

Skrevet

Hvorfor er dere så skråsikre på at vi i Norge gjør det riktig? Galskap med kvinner som går 10-14 dager over termin, søsteren min gikk 17 dager over termin og det holdt på å gå galt.

Norge er et bitte lite land, hva får dere til å tro at vi her i Norge gjør det riktig?

Skrevet

Hvorfor er dere så skråsikre på at vi i Norge gjør det riktig? Galskap med kvinner som går 10-14 dager over termin, søsteren min gikk 17 dager over termin og det holdt på å gå galt.

Norge er et bitte lite land, hva får dere til å tro at vi her i Norge gjør det riktig?

Leste du i det hele tatt det jeg skrev?

Jeg skrev så lenge det IKKE er snakk om komplikasjoner eller overtid.

Skrevet

Hvorfor kritisere hvordan det foregår i USA? Mye galskap og feilvurderinger i Norge, store fødselskader fordi man skal på død og liv føde "normalt".

Det viktigste er vel at babyen kommer ut, frisk og hel?

Gjest Julia1984
Skrevet

Skulle gjerne hatt epidural i det jeg satte foten innenfor døra på sykehuset? Fødselen er da like normal selv om man fjerner mye av de verste smertene?

Skrevet

hele helse systemet i USA er jo lagt opp så annerledes enn her i Norge. vet ikke om noen av landene er mer "rett" enn andre, men det er jo klart at når de velger en fødsels lege under graviditeten og føler det er viktig at akkurat denne legen er tilstede under fødselen, så blir mange satt i gang slik at fødselen skal skje mens legen er på vakt.

tror det som er rett er det som føles rett for den enkelte kvinne, og så er det opp til enhver hvor mye de velger å høre på andre og hvor mye de klarer å synse selv....

Anonym poster: e93bcac36c204b801343ae8aaec11bc7

Gjest sussie77
Skrevet

Man gjør ikke alt riktig i Norge, Her er de jo alt for strenge på både Keisersnitt og det å sette igang en fødsel. Bra at man er strenge men ikke så strenge at det står om liv. Har opplevd det selv med KS. Og også blitt igangsatt mange dager på overtid.

Men i Usa derimot er de helt omvendt. Der ser det ut som de setter igang "alle" og man kan fint velge keisersnitt hvis man vil. Det blir for meg litt for lettvindt, hvis det ikke er noen medisinke grunner til det.

En mellomting hadde kanskje vært fint tenker jeg.

Skrevet

Everything's bigger in America. Også erstatningssøksmålene.

Skrevet

Jeg leste et sted for lenge siden av det er mange som blir satt i gang og får epidural i USA fordi da ender fler fødsler i keisersnitt, som igjen er en stor benefit for forsikringsselskapene. De tjener fett på det.

Anonym poster: 30edfa2e8ddb3d4b6829108f49781b36

Skrevet

Norge er langt i fra det beste landet å føde i. Gikk hele tre uker over tiden. Ungen holdt på å dø. Alt dette pga at sykehuset ikke hadde tid til å sette meg igang. Så for gud skyld forsvar Norge. Hadde heller født i USA og fått en frisk unge før tiden enn å få en syk unge som ikke vil leve mange årene!

Anonym poster: 241b4b70e32b690f0c4cb732858642ea

Skrevet

Det er jo nesten ingen av dere som faktisk svarer på det jeg faktisk skriver.

Jeg har ikke sagt det er noe galt i å bruke smertestillende, jeg har heller ikke trukket frem norge som noe eksempel. Jeg har aldri sagt det er greit å gå for lenge over tiden.

Dette her blir jo en meningsløs diskusjon når folk tydeligvis ikke klarer å lese innleggene de svarer på

Skrevet

Du stilte jo ikke akkurat noe spørsmål i hovedinnlegget ditt, da.

Naturlige fødsler er noe av det farligste kvinner kan utsette seg for. I land uten gode helsevesen er det en svært vanlig dødsårsak for både mor og barn. Jeg ser ikke umiddelbart problemet med verken smertelindring eller andre medisinske hjelpemidler ved forløsning.

Anonym poster: 777d3c3a52ad723ade5a53e1688d9b0a

Skrevet

Du vet egentlig ikke hva du prater om, HI

Skrevet

Jeg er enig med HI her, og diskusjonen mange starter her handler om ting HI ikke har nevnt noe om eller forsvart i hovedinnlegget.

Jeg forstår heller ikke hvorfor det er vanlig å sette i gang en fødsel før termin bare for å være på den sikre siden, samt å nesten dope ned den fødene slik de gjør i USA.

Jeg har familie i USA, og kjenner derfor mange som har født der. De betaler for tjenesten, og det er standard prosedyre å sette i gang en fødsel en stund før termin samt å få så mye epidural at man må få beskjed når man må presse.

Anonym poster: 9f39bf4d6dea25d8acbfc802218b20ff

Skrevet

Med naturlig fødsel var det ikke kun snakk om smertelindring, men all form for inngripen i fødselen slik som drypp med væske, ta vannet osv....

Anonym poster: d907084029ed32d0f872f149307e2333

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Eh, vi gjør det da mer riktig i Norge når det er en NATURLIG fødsel vel?

Anonym poster: eec866b4ebdd5e0cf0e906761560cc13

Det er ikke greit å ha "naturlig" fødsel for enhver pris. Nekte kvinner som har opplevd overgrep, som har store barn i seteleie osv keisersnitt. La tynne spinkle damer ødelegge seg selv og få urin- og avføringsinkontinens (med laaange køer for å fikse det etterpå) fordi man SKAL føde vaginalt, uansett hvor stor ungen er. La kvinner besvime av smerter fordi man på død og liv skal gjennomføre uten smertelindring, og så lurer man etterpå på hvorfor det er så mye fødselsangst og fødselsdepresjoner i Norge.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Everything's bigger in America. Også erstatningssøksmålene.

Det hadde kanskje hjulpet i Norge hvis man saksøkte like lett som i USA og faktisk fikk medhold. Ikke som i den saken der jordmora overprøvde overlegens KS-avgjørelse etter eget forgodbefinnende og babyen døde, der sykehusdirektøren støttet jordmora. Hadde det vært samme system som i USA så hadde det kanskje vært færre fødselsskader, skader på barna på grunn av alt for sen igangsetting, tangforløsning osv, fordi folk tilstrebet mer etter å gjøre jobben sin.

Skrevet (endret)

Skjønner hva du mener, HI, og er enig med deg :)

Jeg er også enig med de andre iltre damene som har svart i tråden, de snakker jo om noe annet enn du ;)

Endret av Smyril Line

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...