Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #1 Skrevet 18. mars 2013 Jeg er ikke overvektig, men ifølge hofte-midje-kalkulatoren er jeg i risikosonen for hjerte-karsykdommer pga for stort midjemål i forhold til hoftene. Holder på å slanke meg litt, for å berde dette og få smalere midje. Så jeg er "på bedringens vei", og ratioen er på vei ned. Mne jeg innser at jeg må gå inn veldig mange cm rundt midje, og ganske FÅ rundt hoften for å få et sunt hofte-midjemål. Det kan ta tid!Dte virker ikke som disse kalkulatorene tar hensyn til alle ulike kroppsfasoner.... Anonym poster: 2f1801ca4f52a36371b7bf7c14c1c047
Bustetroll Skrevet 18. mars 2013 #2 Skrevet 18. mars 2013 Det der, og bmi og alt slikt er bare tull.. Kropper er bygd forskjellig . Eneste som gir en korrekt visning av slikt er å få målt fettprosenten din! En veltrent person som er slank kan jo få utfall som overvektig på bmi.. Bare tull
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #3 Skrevet 18. mars 2013 Så vidt jeg vet har de gått mer vekk fra den hofte/midjeratioen og mer over til bare å se på livvidden. Det skal vist være et bedre mål. Kvinner bør ikke ha livvidde over 80 cm. Da begynner de å komme i faresonen. Anonym poster: 8cdbe360a1629e44cedae278a7393b9b
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #4 Skrevet 18. mars 2013 Jo, de tar hensyn til forskjellige kroppsfasonger, men kropper med smale hofter og mer mage ER mer utsatt for hjerte-kar-sykdommer, det er sunnere å ha den type kroppsfasong der man lagrer fettet på rumpe og lår. Mange med smale hofter har en del usunt magefett selv om de er ellers slanke og har i nedre skjiktet av BMI. Anonym poster: 59a4d8266c897c643ee2a63121033c7d
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #5 Skrevet 18. mars 2013 Det der, og bmi og alt slikt er bare tull.. Kropper er bygd forskjellig . Eneste som gir en korrekt visning av slikt er å få målt fettprosenten din! En veltrent person som er slank kan jo få utfall som overvektig på bmi.. Bare tull Du skal være ganske ekstremt veltrent før det påvirker BMI noe særlig. Petter Northug har for eksempel BMI på 24,3 og Marit Bjørgen 22,4. Begge er innen normalen og stort mer velltrent blir man ikke. Det finnes noen som blir deffinert som overvektige, som Olav Tufte med sin BMI på 25,5 men de er få. Henvisningen til at BMI ikke stemmer for alle pga at de er så velltrente er nok oftere en undskyldning enn noe annet. Husk at det da selvfølgelig også betyr at minst like mange burde vært definert som overvektige selv med en BMI under 25 hvis de er dårlig trent. Anonym poster: 8cdbe360a1629e44cedae278a7393b9b
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #6 Skrevet 18. mars 2013 Jo, de tar hensyn til forskjellige kroppsfasonger, men kropper med smale hofter og mer mage ER mer utsatt for hjerte-kar-sykdommer, det er sunnere å ha den type kroppsfasong der man lagrer fettet på rumpe og lår. Mange med smale hofter har en del usunt magefett selv om de er ellers slanke og har i nedre skjiktet av BMI. Anonym poster: 59a4d8266c897c643ee2a63121033c7d Nå verierer det nok litt hvem "de" er, men så vidt jeg vet har det blitt mindre vanlig å se på kroppsfasongen og mer vanlig å fokusere direkte på livvidden. Anonym poster: 8cdbe360a1629e44cedae278a7393b9b
Bustetroll Skrevet 18. mars 2013 #7 Skrevet 18. mars 2013 (endret) Det der, og bmi og alt slikt er bare tull.. Kropper er bygd forskjellig . Eneste som gir en korrekt visning av slikt er å få målt fettprosenten din! En veltrent person som er slank kan jo få utfall som overvektig på bmi.. Bare tull Du skal være ganske ekstremt veltrent før det påvirker BMI noe særlig. Petter Northug har for eksempel BMI på 24,3 og Marit Bjørgen 22,4. Begge er innen normalen og stort mer velltrent blir man ikke. Det finnes noen som blir deffinert som overvektige, som Olav Tufte med sin BMI på 25,5 men de er få. Henvisningen til at BMI ikke stemmer for alle pga at de er så velltrente er nok oftere en undskyldning enn noe annet. Husk at det da selvfølgelig også betyr at minst like mange burde vært definert som overvektige selv med en BMI under 25 hvis de er dårlig trent. Anonym poster: 8cdbe360a1629e44cedae278a7393b9b bmi er bare tull Og man trenger ikke være ekstremt veltrent nei. Det kommer også VELDIG an på høyden. Min bror f.eks som kun er 170 og veltrent, har til tier fått "ekstremt overvektig" på bmi. Og han er slank.. Endret 18. mars 2013 av Skeptisimo
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #8 Skrevet 18. mars 2013 OK, det var jo litt godt å høre at det er selve livvidden som teller. Har også hørt det, når jeg tenker meg om. Er ihvertfall kommet under det farlige målet. Mne hun som sier at vi med smale hofter som lettest legger på oss åp¨magen er mer i fdarseonen enn de som legger på seg på lårene har jo rett. Så jeg må nok uansett passe veldig på. Anonym poster: 2f1801ca4f52a36371b7bf7c14c1c047
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå