Gå til innhold

Er dette et dillemma, eller bare rettferdig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og mannen prøvde å bli gravide i tre år. Fra dagen vi bestemte oss for æ prøve startet planleggingen. Vi bestemte navn, hvilken vogn vi ønsket, seng, vugge, ja det meste egentlig.

Så ble et vennepar av oss gravide og kalte gutten sin for Nikolai, akkurat det navnet vi ønsket. De fortalte oss dette før barnet var født og jeg sa til venninna mi at vi også hadde tenkt oss ut det navnet. Hu sa vi også måtte bruke det. Men det er klart vi synes det blir for dumt, litt for tett.

Da barnet kom trillet de til oss med den vogna vi hadde sett oss ut. Og der tenkte jeg bare at tiden fikk se hva som skjer.

Nå endelig er jeg gravid og det blir 2,5år mellom barnet vårt og deres. Vi har kjøpt samme vogn som dem, men i en annen farge. Dilemmaet vårt nå er at vi ikke klarer å gå bort i fra Nikolai og ønsker derfor å kalle sønnen vår Olai. Dette venneparet møter vi sjelden, hun er min venninne og vi møtes fem ganger i året, ringes nå og da.

Dillemma eller rettferdig å bruke Olai?

Anonym poster: c17e56bc1e004a88d501ede6bafffc79

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt greit, du kan godt bruke Nikolai også:-) Ikke noe å tenke på.

Skrevet

Så klart du kan bruke Olai :) Men det går jo an å bruke Nikolai som en del av et dobbeltnavn også :)

Skrevet

Jeg ville ikke tenkt på det som noe dilemma, og synes ikke rettferdighet har noe spesielt med navnevalg å gjøre.

Jeg hadde uten vanskeligheter kalt barnet mitt det samme som barnet til noen vi ser fem ganger i året, enten det var helt likt eller bare ganske likt. Jeg hadde i hvert fall uten vanskeligheter hatt akkurat den barnevognen jeg lystet, om så alle naboene hadde kliss lik.

Anonym poster: 03a06a5527e3e8877e50f0f407624da1

Skrevet

Er vel ikke noe dilemma det vel? Jeg hadde kalt ungen for Nikolai uansett hva venninnen min hadde kalt sitt barn. Dere sees jo bare 5 ganger i året så ser ikke noe problem for at dere ikke kan kalle barnet nikolai

Gjest sug lut
Skrevet

Jeg synes personlig Olai er et mye finere navn. Og framfor alt er det et helt annet navn, så det spiller da virkelig ikke noen rolle om dere bruker det - men heller ikke om dere bruker Nikolai.

Skrevet

Jeg hadde glatt brukt Nicolai også jeg. Det er vi som bestemmer navnet og bruker meg lite om at andre har det navnet fra før.. Tenk på dere selv om hva dere ønsker for deres barn. Det kommer helt sikkert til å blir flere Nicolai rundt dere også.

Skrevet

Kall barnet hva dere vil, jeg synes Nikolai er finest. Dama har sagt det er greit dere bruker det, og dere trenger ikke engang hennes tillatelse, så kjør på :) Gratulerer!

Skrevet

Ser ikke noe problemer hverken med navn eller vogner.

Anonym poster: 6002a00eb95eaf02eeab51ef2021c48b

Skrevet

Disse to guttene vil med stor sannsynlighet ha lite eller ingenting med hverandre å gjøre gjennom sine liv. Så bruk den vogna og det navnet du måtte ønske!

Skrevet

Ser ikke noe dilemma, rettferdighet eller urettferdighet her i det hele tatt jeg...

Kall ungen det dere vil og herlighet, hva slags vogn en venninne du ser 5 ganger i året har påvirker vel ikke deres vognvalg.

Anonym poster: a85743f13c7fb7c664b7b6d322762c52

Skrevet

Ser ikke problemet med å bruke hverken Olai eller Nicolai, ta det dere liker best.

Skrevet

Ikke et dilemma i det hele tatt. Ta det navnet dere vil :)

Og Olai er jo kjempefint.

Skrevet

Tusen takk for alle svar! Kjempe godt å høre deres meninger! :)

Anonym poster: c17e56bc1e004a88d501ede6bafffc79

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...