Gå til innhold

Ferieavvikling i permisjonen


Gjest StineTh

Anbefalte innlegg

Gjest StineTh

Hei dere!

Jeg går ut i permisjon i den andre uken i august. Nå er det tid for å sette opp ønsker til sommerferie på jobb, og jeg sa til lederen min at jeg gjerne kunne tenke meg å ta ferie for 2013 i november for å forlenge permisjonen min (det samme med ferien for 2014 egentlig). Da fikk jeg bare til svar at det måtte vi se på i forhold til de andres ferieavvikling.

 

Jeg har det virkelig ikke behov for å ha 4 uker ferie i juni eller juli, når jeg ikke skal jobbe for dette året mer etter august. Kan arbeidsgiveren min tvinge meg til å ta fire uker ferie i løpet av sommeren?

 

Mannen skal ikke ha ferie han heller, han ønsker å spare ukene siden til babyen er født, også skal vi kanskje på en liten ferietur i november med svigers. Det er jo ikke noe vits i å gå hjemme for meg i fire uker i sommer, når mannen ikke har ferie heller... Bah! Jeg hadde liksom tatt det for gitt at det ikke var noe problem for meg å forlenge permisjonen med ferie for i år og neste år...hadde aldri regnet med at de skulle være vrange på akkurat det...

 

Noen som vet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ferieloven sier:

Arbeidsgiver skal drøfte tidspunkt for ferien med arbeidstaker eller vedkommendes tillitsvalgte i god tid før ferien skal avvikles.

 

Hvis arbeidstaker og arbeidsgiver ikke blir enige, har arbeidsgiver siste ord i saken.

 

Så sånn sett har han siste ord, men jeg synes det virker rart at de vil tvinge deg på ferie så lenge du tar ferien i løpet av høsten 2013. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke fikk overføre mer enn 10 dager til 2014.

 

Jeg var dog i samme situasjon som deg sist jeg var gravid og valgte å ta tre uker ferie rett før jeg gikk i permisjon. Dette fordi vi deler sommeren mellom oss, og det kan til tider være ekstremt mye å gjøre for de få som er på jobb. Jeg fant ut at jeg ikke ville utsette meg selv for dette :)

 

Men uansett, diskuter med sjef og tillitsvalgt. Dere bør jo kunne få en løsning. De kan uansett ikke kreve at du tar mer enn 3 uker ferie.

 

Anonym poster: 1d99c3c3c5b50e77ce35671107947d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre arbeidsplassen stenger eller har lavsesong skal det en del til at arbeidsgiver skal kunne pålegge deg å ta ferie i juli.

Hadde du ikke skulle ut i permisjon så kan man tenke seg situasjoner der det er vanskelig å avvikle ferie senere på året, men når du likevel er i permisjon, altså borte fra arbeidet, så kan jeg ikke helt se at det kan skape noen problemer.

 

 

Noen arbeidsplasser krever at alle tar feks uke 30 som ferie fordi de stenger hele kontoret, da er det jo forståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StineTh

Takk for svar :)

 

Arbeidsplassen min stenger ikke på sommeren, og det er mange nok som ønsker ferien sin på sommerstid pga barnehage og skoleferie. Skulle derfor tro at det at jeg tilbyr meg å jobbe helt til permisjonen hjelper på presset i forhold til alle andre som ønsker ferie. Noen må jo være på jobb også...

 

Jaja,jeg får bare vente å se da. Håper på det beste ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da burde det jo ikke være noe problem i det hele tatt. Vi har samme system på jobb hos oss, og man er alltid takknemmelig om noen ofrer seg og jobber i juli :)

 

Anonym poster: 1d99c3c3c5b50e77ce35671107947d39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har jo heller hatt motsatt problem, at det er vanskelig å få ferie når man vil for å bemanne kontoret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Jeg spurte på foreldrepengechatten ang dette. Fikk til svar at jeg ikke behøvde å avvikle ferieukene slik de var satt opp hos arbeidsgiver. Noe som høres logisk ut for meg. Men mulig jeg må sjekke ut dette en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere setter vel opp ønsker om ferie på jobben? Da er det jo bare å la være og sette opp ferie. Siden du tar ferie i perm tiden har ikke de noe de skulle sagt. Ditt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...