Gå til innhold

Gravide bør ta tran

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hørte nettopp på radioen at gravide bør ta tran. Så då får hvertfall alle kjenne på den drittsmaken de fleste utsette babyene sine for :)

Anonym poster: f3d333b80ff992a023025f1744d59f07

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Holder meg til Omega 3 kapsler.

Gir ikke tran til barna heller.

Anonym poster: 844f07dc65aa2357e73a5eefe3d6336b

Skrevet

Et råd som bare blir anbefalt i Norge. Rart hele verden ikke følger dette rådet, men lever like godt de å. Kommer aldri til å ta tran eller gi ungen det. Går i d-dråper.

Anonym poster: d8087d9796b9025252c6cb02027d2909

Skrevet

Her i huset driter vi i trAnen og spiser D vitamin :) men må presisere at det ikke er pga smaken.

Skrevet

Et råd som bare blir anbefalt i Norge. Rart hele verden ikke følger dette rådet, men lever like godt de å. Kommer aldri til å ta tran eller gi ungen det. Går i d-dråper.

Jepp, og Norge er på toppen i Europa når det gjelder benskjørhet... Forstå det den som vil

Anonym poster: 0a6897c824167db82f0e8c1b3a2c3977

Skrevet

Tran med sitronsmak...smaker helt ok faktisk

Anonym poster: e0079e98e8d4b26d89b08990e98fbc6e

Skrevet

Jepp, og Norge er på toppen i Europa når det gjelder benskjørhet... Forstå det den som vil

Vi er også et av de landet som drikker mest melk. Kan det være at kroppen slutter å lagre kalk når den hele tiden får så mye?

Anonym poster: f3d333b80ff992a023025f1744d59f07

Skrevet

Jeg synes den med sitron er god. Og alle burde ta tran, spesielt vi som bor langt nord. :)

Skrevet

Babyen min blir fornærmet når hun bare får en skje med tran med frukt smak, liker den så godt. .

Anonym poster: 1d789b87b095f2b03130bd8dcfbb053c

Skrevet

Jeg synes den med sitron er god. Og alle burde ta tran, spesielt vi som bor langt nord. smile.png

Den med sitron skal ikke gis til barn under 3 år. Og Sverige/Finland har like mye nordområder som Norge, likevel tar de ikke like mye tran som nordmenn, og de har heller ikke så mye benskjørhet.

Skrevet

Festlig at de anbefaler tran pga D-vitamin mangel... Hva med å heller anbefale D-vitaminer, valgfritt om man tar det i form av tran, dråper eller piller?

I følge artikkelen får man også oppfylt ukesbehovet sitt ved å spise litt over 200 g laks i uka. Jeg spiser mye mer laks enn det, men tar i tillegg D-vit dråper, fordi jeg mener de norske anbefalingene er ALT for lave.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Festlig at de anbefaler tran pga D-vitamin mangel... Hva med å heller anbefale D-vitaminer, valgfritt om man tar det i form av tran, dråper eller piller?

I følge artikkelen får man også oppfylt ukesbehovet sitt ved å spise litt over 200 g laks i uka. Jeg spiser mye mer laks enn det, men tar i tillegg D-vit dråper, fordi jeg mener de norske anbefalingene er ALT for lave.

Unga spiser makrell i tomat på brødskiva HVER dag. Da får de i seg både omega-3 og vitamin D.

Skrevet (endret)

Jeg synes den med sitron er god. Og alle burde ta tran, spesielt vi som bor langt nord. smile.png

Den med sitron skal ikke gis til barn under 3 år. Og Sverige/Finland har like mye nordområder som Norge, likevel tar de ikke like mye tran som nordmenn, og de har heller ikke så mye benskjørhet.

Vi har gitt den fra ca 3 måneders alder, med lege og helsestasjons velsignelse. :)

Jeg lyver visst. 6 måneder, var det. ;)

Endret av Musemorbr /
Skrevet

Det er bare medisinsk tøysete å ta tran om problemet er d-vitaminmangel. Og det var antagelig det de snakket om, siden det nettopp er kommet en ny studie som tyder på at gravide i Skandinavia har alt for lite vitamin D.

Anonym poster: 1ea35b8f7434c7fd6b8fb7b72f81d83e

Gjest Nerdens'mus
Skrevet

Spiser heller laks og makrell altså

Gjest sussie77
Skrevet

Jeg synes den med sitron er god. Og alle burde ta tran, spesielt vi som bor langt nord. :)

Jo da. Spurte helsesøster om det. Og hun sa det var greit. Kan gis fra 6 uker den. Står heller ikke noe om på flasken. Men den med fruktsmak derimot er ikke godkjent for bar under 3 år har jeg hørt. Samme ned sana sol og det står på flasken.

Gjest sussie77
Skrevet

Har selv tatt Omega 3 begge gangene som gravid. Har følt at det var viktig. Ikke så mye pga. d vitaminet men pga utviklingen til hjernen til fosteret. Men tran tar jeg ikke selv. Kun barna og da med sitron smak.

Skrevet

Funker fint med omega 3 kapsler også!:-)

Har tatt møllers sine i 5 år nå, og har testet blodet mitt mtp omega-3 innhold, og det ligger på 9 av 10 på skalaen de måler etter.

Regner med mitt høye D-vitaminnivå også har bidratt til at jeg har hatt lavt og fint blodtrykk i begge svangerskap.

Vi får ikke i oss nok D-vitamin gjennom sola her oppe i nord, så derfor anbefales det i grunn tilskudd til alle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...