Makk i ræva Skrevet 18. mars 2013 #1 Skrevet 18. mars 2013 (endret) Jeg kjenner barnet godt, så skal fortelle det jeg vet. Han er snart 12 år. Han har et unormalt forhold til tingene sine, kan ikke kvitte seg med en lodott, for den er hans. Han kan sitte å gjenta en ting 10 ganger, le av det selv, selv om ingen andre ler. Han må ha pappaen sin i umiddelbar nærhet(20 cm) når han gjør lekser, tilfelle han trenger hjelp. Selv leselekse. Han eier ikke bordskikk, tror det er helt greit å snakke om tiss og bæsj når ten står på bordet. Nytter ikke snakke til han. Tåler ikke at andre ler om han har gjort noe morsomt, når noen ler så var det plutselig vondt. Han kan le av det selv da. Han kan le av andre, får han beskjed om at det ikke var morro så ler han ennå mer. Han klarer ikke se at han må skifte undertøy mer enn en dag i uka, og skjønner ikke at det kan være greit å gjøre det etter dusj. Bytte klær gjør han en gang i uka. Han griser når han spiser, når middagen er spist så ligger det matrester på bordet, og ungen er full av mat på fingrene. Han kan ikke være andre plasser enn hjemme, da er det mas hvert kvarter om når de skal hjem. Han må vite hele tiden hva som skal skje. Han har også sagt på ett punkt at om han noen gang fikk en søster elller bror så skulle han drepe det Har hørt andre lure på om barnet er psykiskutviklingshemmet. Lettere da med andre ord.. Ellers så er gutten smart, kan mye fakta om egentlig helt uintressante ting. Endret 18. mars 2013 av Makk i ræva
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #2 Skrevet 18. mars 2013 Jeg tror at en runde hos PPT eller BUP er på sin plass Anonym poster: 767f81500c8029efaf4040d151e4578e
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #3 Skrevet 18. mars 2013 Jeg tror at du misliker stesønnen din. Forakter ham kanskje? Anonym poster: e9cef93c669ffca4aed1f44679486b69
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #5 Skrevet 18. mars 2013 Jeg tenker asberger, autisme og en klatt adhd. Ikke unormalt det Ring BUP Anonym poster: 5f21e0a84b43c5a336bb342f2d3ad0c1
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #6 Skrevet 18. mars 2013 At gutten har store problemer som bør tas tak i snarest! Anonym poster: 6683c9301c4bac98221440bede5c362d
Gjest Antarctica Skrevet 18. mars 2013 #8 Skrevet 18. mars 2013 Her lukter det diagnose. At et barn i så høy alder ikke forstår sosiale koder og har en atferd som er såpass lite adekvat for alderen, bør utredes.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 18. mars 2013 #9 Skrevet 18. mars 2013 Enten et "produkt" av dårlig oppdragelse kombinert med dårlig sosialisering eller så tenker jeg også på at kanskje BUP burde vært koblet inn. Uansett om han har en diagnose eller ikke så trenger han kanskje noen profesjonelle å snakke med eller at foreldrene kan få hjelp til oppdragelse og sosialisering av gutten.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #10 Skrevet 18. mars 2013 Tenker en diagnose i autismespekteret, asberger kanskje... Det er mange høytfungerende autister der ute, men de trenger gjerne litt ekstra veiledning og hjelp/tilrettelegging for å få et så godt liv som de kan med sine ekstra utfordringer. Ville nok kontaktet bup om de ikke allerede er inne i bildet. Anonym poster: 6cb2200c0741a2184b3c2c9372c74fe5
Makk i ræva Skrevet 18. mars 2013 Forfatter #11 Skrevet 18. mars 2013 Det er ikke min stesønn nei, men kjenner barnet godt. Men er ikke bare jeg som reagerer på alt her. Desverre så er ikke mor el far motakelig for råd ang sønnen, så pr i dag er ikke bup inne i bildet.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #12 Skrevet 18. mars 2013 Det er ikke min stesønn nei, men kjenner barnet godt. Men er ikke bare jeg som reagerer på alt her. Desverre så er ikke mor el far motakelig for råd ang sønnen, så pr i dag er ikke bup inne i bildet. Da syns jeg en bekymringsmelding til barnevernet er på sin plass faktisk, barnet kan ikke ha det godt... Han har et medisinsk/psykisk behov for hjelp, og foreldrene er ikke i stand til å ivareta ham. Anonym poster: f012ba175c39cffb76ff4154f51ff46f
Gjest Antarctica Skrevet 18. mars 2013 #13 Skrevet 18. mars 2013 Det er ikke min stesønn nei, men kjenner barnet godt. Men er ikke bare jeg som reagerer på alt her. Desverre så er ikke mor el far motakelig for råd ang sønnen, så pr i dag er ikke bup inne i bildet. Mener ikke skolen noe om saken, da?
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 18. mars 2013 #14 Skrevet 18. mars 2013 Det er ikke min stesønn nei, men kjenner barnet godt. Men er ikke bare jeg som reagerer på alt her. Desverre så er ikke mor el far motakelig for råd ang sønnen, så pr i dag er ikke bup inne i bildet. Siden mor og far ikke tar ansvar, så håper jeg du gjør det. Bv er ett fint sted å begynne. Gutten trenger tydeligvis hjelp, om han har en diagnose eller ikke kan ikke vi svare på, men her burde profesjonelle komme inn og gripe tak i ting og hjelpe denne gutten. Håper du gjør noe, ikke bare vær en tilskuer..
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #15 Skrevet 18. mars 2013 Det er veldig trist når barn som opplagt trenger litt hjelp har foreldre med skylapper. Kjenner selv til en slik gutt, hvor foreldrene nektet for at deres barn hadde problemer. Men ungen slet jo så sinnsykt etterhvert på skolen, falt ut med medelever og lærere, klarte ikke henge med i undervisningen, ble mer og mer frustrert og sinna selv og dette ble en veldig ond sirkel. Da gutten skulle begynne siste året på ungdomsskolen valgte foreldrene å la han bytte skole (for det var jo selvfølgelig dårlige lærere og dårlig miljø som gjorde at ungen slet). Lang historie kort, den nye klasseforstanderen til gutten skjønte med en gang at her trengs det hjelp utenfra. Hun sørget for at både bup og noen andre insanser kom inn i bildet og gutten ble skikkelig utredet. Det viste seg at han hadde store konsentrasjonsvansker og faktisk en liten hjerneskade. Siste året på ungdomsskolen fikk han derfor tilrettelagt opplegg og klarte seg utrolig bra, han søkte videregående på særskilt grunnlag og tok fagbrev på litt lenger tid en ungdommer flest, men er i dag en arbeidsom og flittig mann som tjener godt og har et bra liv. Tenk om han hadde fått den hjelpen før, så hadde han sluppet 8-9 vonde år på skolen... Om jeg var deg HI ville jeg ringt helsesøster på skolen til gutten, be henne ha et øye til han og se hvordan ting går. Hun kan kontakte både bup og det som skal til om hun er enig i dine iakttagelser. Anonym poster: 6cb2200c0741a2184b3c2c9372c74fe5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå