Gå til innhold

Gutt med ADD? Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Vi har en gutt på snart 11 år som vi begynner å lure på om kan ha ADD. Han har nylig vært gjennom utredning for lese og skrivevansker og fått bekreftet at han har dette, samt vansker med konsentrasjon, oppmerksomhet og utholdenhet. I rapporten vi fikk er videre utredning gjennom først PPT og siden BUP tilrådet. Han scorer normalt på evner. Han kan være rastløs og aktiv slik som gutter flest på den alderen, men overhode ikke hyper. Er det noen som har noen erfaring med barn med ADD og kan skrive litt om hvordan deres barn er og hvordan denne diagnosen ble stilt?

Anonym poster: 31ae2e09163459f726946bf19e82f750

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har noen erfaringer?

HI

Skrevet

Hei. Vi har en gutt på snart 11 år som vi begynner å lure på om kan ha ADD. Han har nylig vært gjennom utredning for lese og skrivevansker og fått bekreftet at han har dette, samt vansker med konsentrasjon, oppmerksomhet og utholdenhet. I rapporten vi fikk er videre utredning gjennom først PPT og siden BUP tilrådet. Han scorer normalt på evner. Han kan være rastløs og aktiv slik som gutter flest på den alderen, men overhode ikke hyper. Er det noen som har noen erfaring med barn med ADD og kan skrive litt om hvordan deres barn er og hvordan denne diagnosen ble stilt?

Jeg har ADD, men måtte ta initiativ til diagnosestilling selv når jeg var 24. Jeg hadde aldri lærevansker når jeg var motivert, men følgende ble obeservert:

-Distre

-Vansker med å organisere tingene mine og vite hvor jeg hadde dem.

-Klarte ikke å leve opp til forventninger i takt med forventet modning.

-Dagdrømte mye

-Hadde usedvanlig mange "slurvefeil" til tross for god faglig forståelse

-Søvnvansker

-Problemer med å holde avtaler, kom ofte for seint, glemte meg ut.

-Sosialt umoden.

-Kunne gjenta hva som hadde blitt sagt i en skoletime nesten ordrett hvis det interesserte meg, men hvis ikke, gikk det bare ikke inn.

-Vanskelig for å få med meg beskjeder.

-Gjorde aldri lekser i tide, og hvis jeg gjorde dem, hadde jeg som regel gjort feil oppgaver.

Anonym poster: 29c6a3d75b677c492730d28ff6490b1e

Skrevet

Jeg har ADD, men måtte ta initiativ til diagnosestilling selv når jeg var 24. Jeg hadde aldri lærevansker når jeg var motivert, men følgende ble obeservert:

-Distre

-Vansker med å organisere tingene mine og vite hvor jeg hadde dem.

-Klarte ikke å leve opp til forventninger i takt med forventet modning.

-Dagdrømte mye

-Hadde usedvanlig mange "slurvefeil" til tross for god faglig forståelse

-Søvnvansker

-Problemer med å holde avtaler, kom ofte for seint, glemte meg ut.

-Sosialt umoden.

-Kunne gjenta hva som hadde blitt sagt i en skoletime nesten ordrett hvis det interesserte meg, men hvis ikke, gikk det bare ikke inn.

-Vanskelig for å få med meg beskjeder.

-Gjorde aldri lekser i tide, og hvis jeg gjorde dem, hadde jeg som regel gjort feil oppgaver.

Anonym poster: 29c6a3d75b677c492730d28ff6490b1e

Oi..Dette er jo nesten som en nøyaktig beskrivelse av gutten vår! Leksene må han gjøre, men jeg må nesten sitte på ham for at de skal gjøres og han tror veldig ofte at det var noe annet som var lekse. Tusen takk for svar :)

Skrevet

Har en tenåring med ADD.

Kan ikke ta to beskjeder på en gang

Glemmer fort

Blir lett distrahert

Tok veldig lang tid før han lærte klokka

Sliter med enkelte begrep

Ikke hyper

Liker rutiner

Faller ut hvis det er noe som ikke interreserer

Intens

Hater lagspill som fotball, håndball

Ekstremt kresen som liten

Positivt:

Veldig snill og omsorgsfull overfor mindre søsken

Hjelpsom

Gjør gjerne husarbeid, men må få en oppgave om gangen.

Prøvde Ritalin, men ble veldig deprimert. Så sluttet med det selv om det hjalp på konsentrasjonen. Vil heller ha en distre lykkelig gutt, enn en deprimert konsentrert gutt.

Anonym poster: ee27235f576da29e37a743762287275e

Skrevet

Nevøen min på 9 år har ADD.

Han er egentlig intelligent, men ting må interessere han for å bli husket.

Det tingene som er mest fremtredende er total mangel på impulskontroll når han blir veldig ivrig, sinna e.l.

Til dels store konsentrasjonsvansker når han må "skjerpe seg". F.eks har han store problemer med å følge med i en mattetime siden han ikke liker matte og klarer ikke skjerpe seg, men får han sitte å tegne som han liker kan han være dypt konsentrert i timevis.

Han har store vanskeligheter med å ta kollektive beskjeder, altså en beskjed som blir ropt ut over en urolig klasse har han ikke sjangs å få med seg fordi han blir så forstyrret av alt som skjer og får egentlig ikke med seg noen ting. Men har du blikkontakt og det ikke er så mange uromomenter rundt kan han fint ta imot en beskjed.

I klasserommet har han vanskelig for å konsentrere seg for han må bare se hvem som hostet bak der, hva var det hun rakk opp hånden for, hvorfor bøyde han seg ned til sekken sin osv osv- Han klarer ikke konsentrere seg om sin egen oppgave fordi han hele tiden blir forstyrret av lyder og bevegelser rundt seg og klarer ikke la være å sjekke hva som skjer.

Anonym poster: 678a4ad8032048d1fe3228144a753b0b

Skrevet

Takk for alle svar her, veldig greit å se andres erfaringer. Er mye jeg kjenner igjen her, men ikke alt. Blir spennende å se hva de kommer fram til når de er ferdig med all utredning.

HI

Skrevet

Jeg ble utredet da jeg var 17.

Jeg elsker lagsport.

Har konsekvenstenking (De sier det er unormalt)

Ble alltid kalt for en underyter av lærere.

Leser samme siden opp til 10 ganger før noe sitter.

Startet med skolearbeid, men leverte aldri noe ferdiggjort.

Tok store risker (drømte om ekstremsport).

Dagdrømmer.

Deprimert, og har angst.

Veldig stor uro i kropp og hode.

Sier ting veldig spontant. Filteret mitt funker ikke helt.

Snakker fort, og ofte.

Følelsene mine er veldig sterke.

- blir fort sint, fort glad, fort lei meg.

Dette er bare litt av meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...