Gå til innhold

Grunntanken i kristendom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er født i tide til å ha fått med meg faget "kristendom" i grunnskolen, på den tiden hvor det var like greit å forkynne som å undervise, det gikk ofte ut på det samme. Men jeg må tilstå at i løpet av ni år grunnskole, tre år allmennfag og i møte med KRL på lærerhøyskolen, har jeg aldri forstått grunntesen i kristendommen. Jeg kan gjerne gjenta den:

"Mennesket syndet mot Gud og spiste av kunnskapens tre, derfor ble det kastet ut av paradis. For å redde menneskene, sendte Gud sin enbårne til jorden. Han døde på korset for å frelse oss fra våre synder, og nå er veien til himmelen åpen igjen."

Dette er ren papegøyeviten, og jeg har aldri helt klart å gripe nøyaktig hva det innebærer. Faktisk så fremstår det som helt innholdsløst, selv med min beste velvilje. Man kunne like gjerne sagt: "Båten til Per trengte beising, derfor økte norske myndigheter veiavgiften, og nå er Halloween kommet til Norge."

I hele min skolegang, har jeg spurt om dette gjentatte ganger, men svaret er alltid: "Nei, det er alt for komplisert til at vi kan gå inn på det." Er det noen her som kunne tatt seg tid til å forklare det? Spørsmålet er ikke en latterliggjøring. Jeg lurer oppriktig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke anledning til å forklare akkurat nå, og du vil nok få mange forskjellige svar også. Men jeg skal si meg enig i at jeg ikke fattet et kvekk ut fra det vi lærte på skolen. Vi lærte evangeliene, men de ga ikke akkurat særlig mening.

Skrevet

Som nevnt får du nok mange svar, men jeg forsøker likevel

Gud er bare god og tåler ikke ondskap. Alle mennesker gjør gale ting/tenker gale tenker og lar være å gjøre det rette i enkelte situasjoner (etter syndefallet). Derfor kan vi i utgangspunktet ikke være sammen med Gud (derfor var jødene så opptatt av å ofre forskjellig for å gjøre opp for syndene sine). Gud sendte Jesus for at han skulle ta på seg alle våre synder, slik at vi ved å tro på Jesus og be til Gud skal kunne være sammen med Han i evigheten, på tross av alle de dumme tingene vi gjør.

Hjalp dette? ;-)

Anonym poster: df84cdc70adcb03ba1858f385b6c0ac9

Skrevet

Såvidt jeg har forstått har den kristne mytologien vært et ypperlig verktøy for div kongelige og geistelige for å øke og holde på makt og rikdom gjennom 2000 år, og at i de fleste av disse årene var allmenheten for kuet til å stille spørsmål. ( med god grunn da de som stilte spørsmål ofte fikk en ubehagelig død.)

Kistendommens lære har også ( spesielt i europa) de siste 500 årene vært en viktig årsak til økonomisk vekst, da en del retninger som vokste fram etter reformasjonen predikerte en nøysom livstil.

Pr i dag er vel kristendommens makt i stor grad pulverisert pga folk er mer opplyste, og ideen om personlig frihet og handlingsrom som har vokst seg stor siden slutten av 1700 tallet.

men den står igjen som en kjær kulturarv, og noe som er vårt.

Jeg vil tippe at dette er en del av tinga som gjør at ingen kristendomslærer helt har kunnet svare på mekkemikkels spørsmål...

:)

Anonym poster: 1fdbc76e59ab7ad55fdb1feffef24cfc

Skrevet

Åja, for ateisme har visst aldri blitt brukt på den måten....

Skrevet

Åja, for ateisme har visst aldri blitt brukt på den måten....

nei.... når har ateisme blitt brukt i en slik skala på den måten?

Skrevet

Det mest nærliggende eksemplet er vel Nord Korea, hva med Russland, Kina (forresten så er vel de tradisjonelt kristne landene de mest demokratiske i verden i dag)

Skrevet

Det mest nærliggende eksemplet er vel Nord Korea, hva med Russland, Kina (forresten så er vel de tradisjonelt kristne landene de mest demokratiske i verden i dag)

det blir jo en grov forenkling å koke ned kommunisme til ateisme? de var vel i og for seg ikke gudeløse i disse landene, de bare byttet ut en åndelig gud med en fysisk gud. ( i form av en statsleder?)

Skrevet

Ja, det blir vel som å si at de fleste ateister i dag ikke er gudeløse, men har byttet ut en hellig guddom med materialisme eller seg selv som den ultimate guddom.

Skrevet

Det er jo mange som mener at i den vestlige verden i dag er det ikke gud, men selvet, som er i sentrum og vi shopper litt rundt etter mening alt ettersom det passer.

Det står mye viktig og godt i det nye testamentet som har vært med på å forme menneskesynet vi har i dag. jeg tror jo på at jesus har eksistert.- Sammen med mange andre jesuser som gikk rundt å sa lignede ting på samme tid. Og det er jo noe eget ved vår jesus, siden han ble den utvalgte som ikke ble glemt. Jeg tenker egentlig på ham som en visjonær, revolusjoner, og jeg tror ikke at han faktisk var guds sønn på den måten som bibelen skildrer det.

nå prater jeg meg på viddene, hehe.

men jeg tror fremdeles at religion, og massesuggesjon er, og har vært et virkemiddel for å holde kontroll på massene, og poenget mitt i forhold til hovedinnlegget var egentlig at jeg ikke tror det er så mye mening å kreve å få et logisk forklaring på grunntesen i kristendommen.

Religion krever tro.

Tro gjør dem som blir trodd på sterkere.

Religionen stiller jo svakere etterhvert som folk blir mer opplyste, og stiller flere spørmål, får nye retninger, etter hvert som samfunnet vokser fram og blir mer komplekst

heldivis har vi jo kapitalismen som holder folk i tømmene likevel da. Så det går ikke helt over styr. :)

så ja... jeg tror ikke det finnes nok sanne ateister i verden til å gjøre noen forskjell egentlig.... de fleste av oss har en eller annen kalv å danse rundt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...