Anonym bruker Skrevet 17. mars 2013 #1 Skrevet 17. mars 2013 Er gift med en bergenser. Som prater helt vanvittig. Fks sier han tannKOST, ikke tannbørste. Hvem børster tenner med en kost da! Og så uttaler han såklart Skien som det skrives(kjennsgjerning blant bergensere har jeg skjønt) Og når han skal si kanelboller sier han Scjillingsboller. And the list goes on! Bør jeg melde han på et prate skikkelig kurs? Anonym poster: 73702c16bed453cc6f96ad556077aee4
Ulver Skrevet 17. mars 2013 #2 Skrevet 17. mars 2013 Ro deg ned, ta deg en skillingsbolle! Jeg er fra Trøndelag, bruker tannkost;)
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2013 #3 Skrevet 17. mars 2013 Øy! Skillingsboller er nesten "nasjonalrett" her i Bergen, nedlagt historie, de har til og med en sang! ;-) http://www.bergen.folkebibl.no/lokalhistorie/skillingsbollevalsen.html Men ellers er det vel sånn at det er mange forskjellige dialekter i Norge. Og du visste vel at han var bergenser før du giftet deg med ham? Anonym poster: 24d4d47474b7e899dfe16f13f0247db9
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2013 #4 Skrevet 17. mars 2013 Vi pusser faktisk tennene våre, børster håret ( og da med en børste). Huff, tror det er du som må investere i et kurs (både i korrekt skriving av sammensatte ord, prateskikkeligkurs og tegnsertingskurs) Skillingsboller er boller som tidligere koster en skilling. Anonym poster: 7cce42badc0df06de951c02bc79dc1e4
☆☆☆ Skrevet 17. mars 2013 #5 Skrevet 17. mars 2013 Mange sunnmøringar som brukar tannkost, eg brukar tannbørste. Men eg kan fint finne på å seie skillingsbolle (det heiter det i sogn der bestemor mi budde). Skien uttalar eg muligens på same måte som mannen din (rett fram med skj-lyd?).
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 17. mars 2013 #6 Skrevet 17. mars 2013 Jeg er bergenser og snakker på akkurat den samme måten, som sikkert hele Bergen gjør. Kanskje du skulle holdt et "prate skikkelig kurs" for oss
Voilà Skrevet 17. mars 2013 #7 Skrevet 17. mars 2013 Kjøp deg Bergensordboken og les deg opp (Ligger mange ordlister på nett også) Bergen har utrolig mange ord som man ikke finner andre steder i landet
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2013 #8 Skrevet 17. mars 2013 Er gift med en bergenser. Som prater helt vanvittig. Fks sier han tannKOST, ikke tannbørste. Hvem børster tenner med en kost da! Og så uttaler han såklart Skien som det skrives(kjennsgjerning blant bergensere har jeg skjønt) Og når han skal si kanelboller sier han Scjillingsboller. And the list goes on! Bør jeg melde han på et prate skikkelig kurs? Anonym poster: 73702c16bed453cc6f96ad556077aee4 Her sier vi tannkost, kost istedenfor hårbørste, scjillingsboller osvosv, og eg e fra Bæærgen Anonym poster: 8331d27a6f12428c1742bb0de83c619a
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2013 #9 Skrevet 17. mars 2013 Bruker de samme uttrykkene som mannen din og er fra Sunnmøre. Anonym poster: 204664fc13df580edc3f65fb42d09bf4
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2013 #10 Skrevet 17. mars 2013 Bruker også de uttrykkene og er fra Hardanger. Anonym poster: 391d11632c540bc326cfe58dabc49a45
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2013 #11 Skrevet 17. mars 2013 Aner ikke. Vet bare at jeg aldri hadde orket å være gift med en bergenser. Hårene reiser seg på hele kroppen bare jeg hører bergensk (sorry dere bergensere der ute, kan ikke noe for det) Anonym poster: 00d22a50bda408a192165ae81ff471e4
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2013 #12 Skrevet 17. mars 2013 Sier det samme, er fra Nord-Rogaland Anonym poster: 6fc80ab26808a2d0fb68f715951cf250
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2013 #13 Skrevet 17. mars 2013 Aner ikke. Vet bare at jeg aldri hadde orket å være gift med en bergenser. Hårene reiser seg på hele kroppen bare jeg hører bergensk (sorry dere bergensere der ute, kan ikke noe for det) Anonym poster: 00d22a50bda408a192165ae81ff471e4 Så hyggelig... Du er bare ærlig, så da kan ingen si at du er ufin? Anonym poster: cb426769e1fd5c12ab870a94d7758ece
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2013 #14 Skrevet 17. mars 2013 Jeg er også fra nord-Rogaland og sier skillingsboller, tannkost og skjeva. Visste du ikke at han var fra Bergen da du giftet deg med han? Anonym poster: 5d2a5d7788d60a5daaab24164eb13f0b
Pinnus Skrevet 17. mars 2013 #15 Skrevet 17. mars 2013 Dialektord finnes vel i hele Norge? Hvis det der er det verste han sier av bergenske ord så slipper du billig unna ;-)
Mamma til tre gutter Skrevet 17. mars 2013 #16 Skrevet 17. mars 2013 Eg er også fra hardanger og seier da samma som mannen din, dialekt er noke me har her i Norge... Så kan ikkje sjå problemet her i da heile tatt.. Er vell andre ting man kan konsentrer seg om og være irritert over...
Von Hertelhofen Skrevet 17. mars 2013 #17 Skrevet 17. mars 2013 Det var vel en klausul om de gode og onde dagene i ekteskapskontrakten? Nå er tydeligvis de onde kommet, så du får bite det i deg!
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2013 #18 Skrevet 17. mars 2013 Det verste med bergensdialekten er alle -en endingene på hunkjønn. "Jenten min", det høres bare så altfor feil ut... Anonym poster: df1e73449d1d125e76f2927a1d5f3c3c
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2013 #19 Skrevet 17. mars 2013 Sier alt dette, og mer til. bla hot-dog i stedet for pølse i lompe og boss/boss-spann i stedet for søppel/søppelbøtte. Er bergenser og har bergenser til mann, og irriterer meg mer over folk som ikke skjønner hva jeg bestiller hvis jeg vil ha hot-dog på østlandet..... Anonym poster: 11355d3721f1e49517b71632d334c6f5
Gjest Hercule Poirot Skrevet 17. mars 2013 #20 Skrevet 17. mars 2013 Stakkars HI... Jammen blir det strevsomt når man skal ha så store problemer i livet sitt...
Gjest Skofantomet Skrevet 17. mars 2013 #21 Skrevet 17. mars 2013 Det verste med bergensdialekten er alle -en endingene på hunkjønn. "Jenten min", det høres bare så altfor feil ut... Anonym poster: df1e73449d1d125e76f2927a1d5f3c3c JentA høres jo enda teitere ut :.P
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2013 #22 Skrevet 17. mars 2013 Det var da også noe å irritere seg over. Kommer fra nordvestlandet og pusser tennene mine med tannkost, spesielt etter jeg har spist det jeg tror du mener er en skillingsbolle. La nå gutten ha dialekta si, skjønner virkelig ikke problemet! Anonym poster: ba6e7d1a66ddfd6272a16eb8ea47b1a1
Gjest Morn du Skrevet 17. mars 2013 #23 Skrevet 17. mars 2013 Ja, må si det er noe å irritere seg over. Du er helt sikkert perfekt du .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå