Gå til innhold

Arrgh! Bare bergensere som sier dette?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gift med en bergenser. Som prater helt vanvittig. Fks sier han tannKOST, ikke tannbørste. Hvem børster tenner med en kost da!

Og så uttaler han såklart Skien som det skrives(kjennsgjerning blant bergensere har jeg skjønt)

Og når han skal si kanelboller sier han Scjillingsboller.

And the list goes on! Bør jeg melde han på et prate skikkelig kurs?

 

Anonym poster: 73702c16bed453cc6f96ad556077aee4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ro deg ned, ta deg en skillingsbolle! Jeg er fra Trøndelag, bruker tannkost;)

Skrevet

Øy! Skillingsboller er nesten "nasjonalrett" her i Bergen, nedlagt historie, de har til og med en sang! ;-) http://www.bergen.folkebibl.no/lokalhistorie/skillingsbollevalsen.html

Men ellers er det vel sånn at det er mange forskjellige dialekter i Norge. Og du visste vel at han var bergenser før du giftet deg med ham?

 

Anonym poster: 24d4d47474b7e899dfe16f13f0247db9

Skrevet

Vi pusser faktisk tennene våre, børster håret ( og da med en børste). Huff, tror det er du som må investere i et kurs (både i korrekt skriving av sammensatte ord, prateskikkeligkurs og tegnsertingskurs):D Skillingsboller er boller som tidligere koster en skilling.

 

Anonym poster: 7cce42badc0df06de951c02bc79dc1e4

Skrevet

Mange sunnmøringar som brukar tannkost, eg brukar tannbørste. Men eg kan fint finne på å seie skillingsbolle (det heiter det i sogn der bestemor mi budde). Skien uttalar eg muligens på same måte som mannen din (rett fram med skj-lyd?).

Skrevet

Jeg er bergenser og snakker på akkurat den samme måten, som sikkert hele Bergen gjør. Kanskje du skulle holdt et "prate skikkelig kurs" for oss ;)

Skrevet

Kjøp deg Bergensordboken og les deg opp ;)

(Ligger mange ordlister på nett også)

 

Bergen har utrolig mange ord som man ikke finner andre steder i landet

Skrevet

Er gift med en bergenser. Som prater helt vanvittig. Fks sier han tannKOST, ikke tannbørste. Hvem børster tenner med en kost da!

Og så uttaler han såklart Skien som det skrives(kjennsgjerning blant bergensere har jeg skjønt)

Og når han skal si kanelboller sier han Scjillingsboller.

And the list goes on! Bør jeg melde han på et prate skikkelig kurs?

 

Anonym poster: 73702c16bed453cc6f96ad556077aee4

Her sier vi tannkost, kost istedenfor hårbørste, scjillingsboller osvosv, og eg e fra Bæærgen ;)

 

Anonym poster: 8331d27a6f12428c1742bb0de83c619a

Skrevet

Bruker de samme uttrykkene som mannen din og er fra Sunnmøre.

 

Anonym poster: 204664fc13df580edc3f65fb42d09bf4

Skrevet

Bruker også de uttrykkene og er fra Hardanger.

 

Anonym poster: 391d11632c540bc326cfe58dabc49a45

Skrevet

Aner ikke. Vet bare at jeg aldri hadde orket å være gift med en bergenser. Hårene reiser seg på hele kroppen bare jeg hører bergensk (sorry dere bergensere der ute, kan ikke noe for det)

 

Anonym poster: 00d22a50bda408a192165ae81ff471e4

Skrevet

Sier det samme, er fra Nord-Rogaland :)

 

Anonym poster: 6fc80ab26808a2d0fb68f715951cf250

Skrevet

Aner ikke. Vet bare at jeg aldri hadde orket å være gift med en bergenser. Hårene reiser seg på hele kroppen bare jeg hører bergensk (sorry dere bergensere der ute, kan ikke noe for det)

 

Anonym poster: 00d22a50bda408a192165ae81ff471e4

Så hyggelig... Du er bare ærlig, så da kan ingen si at du er ufin?

 

Anonym poster: cb426769e1fd5c12ab870a94d7758ece

Skrevet

Jeg er også fra nord-Rogaland og sier skillingsboller, tannkost og skjeva.

 

Visste du ikke at han var fra Bergen da du giftet deg med han?

 

Anonym poster: 5d2a5d7788d60a5daaab24164eb13f0b

Skrevet

Dialektord finnes vel i hele Norge? Hvis det der er det verste han sier av bergenske ord så slipper du billig unna ;-)

Skrevet

Eg er også fra hardanger og seier da samma som mannen din, dialekt er noke me har her i Norge... Så kan ikkje sjå problemet her i da heile tatt.. Er vell andre ting man kan konsentrer seg om og være irritert over...

Skrevet

Det var vel en klausul om de gode og onde dagene i ekteskapskontrakten? Nå er tydeligvis de onde kommet, så du får bite det i deg!

 

:D

Skrevet

Det verste med bergensdialekten er alle -en endingene på hunkjønn. "Jenten min", det høres bare så altfor feil ut...

 

Anonym poster: df1e73449d1d125e76f2927a1d5f3c3c

Skrevet

Sier alt dette, og mer til. bla hot-dog i stedet for pølse i lompe og boss/boss-spann i stedet for søppel/søppelbøtte.

 

Er bergenser og har bergenser til mann, og irriterer meg mer over folk som ikke skjønner hva jeg bestiller hvis jeg vil ha hot-dog på østlandet.....

 

Anonym poster: 11355d3721f1e49517b71632d334c6f5

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Stakkars HI... Jammen blir det strevsomt når man skal ha så store problemer i livet sitt...

Gjest Skofantomet
Skrevet

Det verste med bergensdialekten er alle -en endingene på hunkjønn. "Jenten min", det høres bare så altfor feil ut...

 

Anonym poster: df1e73449d1d125e76f2927a1d5f3c3c

 

JentA høres jo enda teitere ut :.P

Skrevet

Det var da også noe å irritere seg over. Kommer fra nordvestlandet og pusser tennene mine med tannkost, spesielt etter jeg har spist det jeg tror du mener er en skillingsbolle. La nå gutten ha dialekta si, skjønner virkelig ikke problemet!

 

Anonym poster: ba6e7d1a66ddfd6272a16eb8ea47b1a1

Gjest Morn du
Skrevet

Ja, må si det er noe å irritere seg over. Du er helt sikkert perfekt du ;).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...