Anonym bruker Skrevet 17. mars 2013 #26 Skrevet 17. mars 2013 Man skal IKKE spise verken salami eller fetaost som gravid, hvis man ønsker å være på den sikre siden og følge norske matmyndigheters anbefalinger ihvertfall.... synd at leger og jordmødre er så lite oppdaterte om dette..... Ny info fra Mattilsynet ang. spekemat/ oster (spørsmål og svar): --- Kan jeg spise parma- og serranoskinke og annen spekemat? Verken parma- eller serranoskinke bør spises av gravide fordi begge deler er speket kjøtt. Andre eksempler på spekemat er fårepølse, salami, fenalår, morrpølse osv. I all spekemat vil det være en viss risiko for å finne bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Norske matmyndigheter har derfor valgt å gi gravide det enkle rådet at de ikke bør spise spekemat i løpet av svangerskapet. --- Hvis man varmebehandler spekematen godt, kan gravide spise dette. Kan jeg spise spekemat dersom jeg fryser ned kjøttet først? Det kan være risiko knyttet til spekemat både i forhold til bakterien Listeria og parasitten Toxoplasma. Frysing vil drepe Toxoplasma, men ikke listeria. Derfor holder norske matmyndigheter seg til det enkle budskapet at gravide ikke bør spise spekemat. --- Kan jeg spise vakuumpakket kjøttpålegg, som for eksempel kokt skinke? Oppskåret vakuumpakket kjøttpålegg kan inneholde små mengder av bakterien Listeria. Hvis bakterien får anledning til å vokse i en matvare med lang holdbarhetstid, kan bakterienivået bli for høyt. Gravide bør derfor spise vakuumpakket kjøttpålegg ferskest mulig, dvs. godt innenfor holdbarhetsdatoen. --- Kan gravide spise sushi? Gravide kan spise sushi laget av rå, fersk marin fisk, men bør unngå produktene på listen du finner i hovedrådene til gravide. Dersom du skal lage sushi eller påleggsild selv, se Informasjon om tilberedning av sushi fra Mattilsynet. Dette rådet gjelder sushi i Norge. Vær forsiktig med å spise rå fisk på utenlandsreise. Se avsnittet Kostråd på reise utenlands i hovedrådene til gravide. --- Jeg er glad i smelteoster på tube og faste oster. Kan jeg trygt spise disse? Ja, smelteoster på tube eller i beger, nylig åpnet kremost i beger og halvfaste og faste oster som brunost, hvit-/gulost, gouda, edamer, grana padano, cheddar og parmesan er trygge. Pasteurisering gir ingen garanti mot forekomst av Listeria i osten. Listeria er også blitt påvist i myke oster som er laget av pasteurisert melk f. eks. brie, camembert og blåmuggost som gorgonzola. Faste oster av upasteurisert melk regnes som trygge. --- Hvordan kan jeg vite om osten er pasteurisert eller ikke? Osteprodusentene i Norge og EU er pålagt å merke oster med rå/upasteurisert melk spesielt med ”Fremstilt av ikke-pasteurisert melk” eller ”Fremstilt av rå melk”. Mange forkorter denne merkingen til ”Upasteurisert/rå melk”. Opplysningene finnes ofte i ingredienslisten, men det kan også stå andre steder på emballasjen. --- Kan jeg spise alle typer ost som er varmebehandlet, for eksempel i varme sauser og på pizza? Ja, all ost som er varmebehandlet til over 70 grader kan trygt spises. --- Oppdatert info fra Mattilsynet ang. fetaost; Kan jeg spise fetaost? Listeria kan vokse i noen typer fetaoster, avhengig av hvordan fetaosten er produsert. Det generelle rådet er: Dersom du vil være på den sikre siden bør du unngå fetaost. ønsker du likevel å spise fetaost, kan du ta kontakt med produsenten og forhøre deg om de har utført holdbarhetstester for listeria i produktet.http://www.matportal...e_spise_fetaost Generelle kostråd til gravide: http://www.matportal...r/tema/gravide/ Anonym poster: f2cb67aa276f84c8750499b6684db2e1
ms.Pond Skrevet 17. mars 2013 #27 Skrevet 17. mars 2013 Risikoen for toksoplasmose og listeria er jo der om man velger å spise rå mat, men sjansen er absolutt liten. Jeg valgte å holde meg unna dette i graviditeten, og synes det er en unødig risk å ta, men det er nå min mening, og så får andre gravide gjøre som de føler for. Leger og helsepersonell danner seg vel fort en egen mening om dette, som resten av befolkningen, og ettersom Norge tross alt er et ganske så trygt land å leve i, både matmessig og ellers, er det neppe noen risikosport å ta seg en skive med salami.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2013 #28 Skrevet 17. mars 2013 Salami er friskemeldt! Anonym poster: 50f194841c9cda5d8091dda40dbb89d9
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2013 #29 Skrevet 17. mars 2013 Salami er friskemeldt! Anonym poster: 50f194841c9cda5d8091dda40dbb89d9 Nei, det er den ikke... sjekk innlegget rett over her.... Anonym poster: f2cb67aa276f84c8750499b6684db2e1
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 17. mars 2013 #30 Skrevet 17. mars 2013 Jeg husker jeg fikk fårepølse på skiven rett etter at jeg hadde født, og jeg lå der og virkelig stooooorkoste meg. Jeg fortalte jordmoren at det visstnok ikke var lov, og hun så bare rart på meg.... Etter du har født kan du spise det.Og det at noen er jordmødre, leger osv betyr ikke at de vet alt. Anonym poster: 3c5853179f1cd4cdf2696a0e42e00e15 Jeg skulle vel egentlig ha skrevet at jeg fortalte at det ikke var lov under sv
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 17. mars 2013 #31 Skrevet 17. mars 2013 http://jordmorsiri.no/artikler/141/article/item/null/salami-jatakk Juhuuu!! Vi kan spise salami!!/ Anonym poster: f3dd3ae7ea1ad2af8f198c94845b9a51 Og det sier dere NÅ??? Nå sitter jeg på nyfødt og gofler skive med salami og majones til alle måltid.. 3-4 pølseskiver pr brødskive.. For å ta igjen alt jeg har savnet.. Og så kommer dere NÅ og sier jeg har kunnet spist det hele tiden???? Grrrr
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2013 #32 Skrevet 17. mars 2013 I følge denne linken kan man fint spise salami :http://jordmorsiri.no/artikler/141/article/item/null/salami-jatakk jeg bekymrer meg nå iaf ikke. Anonym poster: f8fa936714f863c642a150d690e4f2d6
*SommerFrisk* Skrevet 17. mars 2013 #33 Skrevet 17. mars 2013 Jeg ble fortalt at spekemat som er vakumpakket ikke er farlig. Altså "pålegg", men at jeg ikke sku kjøpe et svært fenalår og gnafle løs. Har jeg hatt lyst på salami så har jeg spist det!=D
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2013 #34 Skrevet 17. mars 2013 Jeg spiste salami i hele svangerskapet. Visste ikke at det kunne være farlig. Barnet mitt er 8 år nå, så den informasjonen kom jammen sent gitt. Godt jeg ikke har fått nr. 2 ennå..hehe Anonym poster: efbae68c2c06ef83c404acdde51e3b49
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 17. mars 2013 #35 Skrevet 17. mars 2013 De skriver : "Vi mener likevel at det ikke er en riskiko for gravide å spise spekepølser" Så nei jeg hadde ikke stolt på hva DE mener i forhold hva Helsedirektoratet, Mattilsynet og Folkehelseinstituttet sier. Anonym poster: 3c5853179f1cd4cdf2696a0e42e00e15 Det er en risiko forbundet med å spise spekemat. Det er jo ingen som er uenige i det. Spørsmålet hvordan man vurderer størrelsen av risikoen oppimot utbyttet av å spise spekemat. Sånn sett blir det litt tullete å snakke om tillit til hva andre mener.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2013 #36 Skrevet 17. mars 2013 De skriver : "Vi mener likevel at det ikke er en riskiko for gravide å spise spekepølser" Så nei jeg hadde ikke stolt på hva DE mener i forhold hva Helsedirektoratet, Mattilsynet og Folkehelseinstituttet sier. Anonym poster: 3c5853179f1cd4cdf2696a0e42e00e15 Det er en risiko forbundet med å spise spekemat. Det er jo ingen som er uenige i det. Spørsmålet hvordan man vurderer størrelsen av risikoen oppimot utbyttet av å spise spekemat. Sånn sett blir det litt tullete å snakke om tillit til hva andre mener. Så lenge det finnes en risiko er det greit å holde seg unna. For den ene som får det er konsekvensen fatal. Anonym poster: 3c5853179f1cd4cdf2696a0e42e00e15
Lillejonas Mekkemikkel Skrevet 17. mars 2013 #38 Skrevet 17. mars 2013 De skriver : "Vi mener likevel at det ikke er en riskiko for gravide å spise spekepølser" Så nei jeg hadde ikke stolt på hva DE mener i forhold hva Helsedirektoratet, Mattilsynet og Folkehelseinstituttet sier. Anonym poster: 3c5853179f1cd4cdf2696a0e42e00e15 Det er en risiko forbundet med å spise spekemat. Det er jo ingen som er uenige i det. Spørsmålet hvordan man vurderer størrelsen av risikoen oppimot utbyttet av å spise spekemat. Sånn sett blir det litt tullete å snakke om tillit til hva andre mener. Så lenge det finnes en risiko er det greit å holde seg unna. For den ene som får det er konsekvensen fatal. Anonym poster: 3c5853179f1cd4cdf2696a0e42e00e15 Da syns jeg du skal holde deg til den vurderingen i dine svangerskap, den er antagelig rett for deg.
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 17. mars 2013 #39 Skrevet 17. mars 2013 http://jordmorsiri.no/artikler/141/article/item/null/salami-jatakk Juhuuu!! Vi kan spise salami!!/ Anonym poster: f3dd3ae7ea1ad2af8f198c94845b9a51 Og det sier dere NÅ??? Nå sitter jeg på nyfødt og gofler skive med salami og majones til alle måltid.. 3-4 pølseskiver pr brødskive.. For å ta igjen alt jeg har savnet.. Og så kommer dere NÅ og sier jeg har kunnet spist det hele tiden???? Grrrr Har du født? Gratulerer!!
Portishe Skrevet 17. mars 2013 #40 Skrevet 17. mars 2013 Nei, den er ikke friskemeldt? Det vil jeg gjerne se en kilde på.. Hva man velger å høre på får være opp til hver enkelt, men å gå imot helsedirektoratet sine anbefalinger og si til andre at det er trygt syntes jeg er unødvendig. Salamien jeg hadde på brødskiva på barsel sist har aldri smakt så godt før, men det var allikevel ikke noe problem å unngå det i svangerskapet.
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 17. mars 2013 #41 Skrevet 17. mars 2013 Nei, den er ikke friskemeldt? Det vil jeg gjerne se en kilde på.. Hva man velger å høre på får være opp til hver enkelt, men å gå imot helsedirektoratet sine anbefalinger og si til andre at det er trygt syntes jeg er unødvendig. Salamien jeg hadde på brødskiva på barsel sist har aldri smakt så godt før, men det var allikevel ikke noe problem å unngå det i svangerskapet. http://jordmorsiri.no/artikler/141/article/item/null/salami-jatakk
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 17. mars 2013 #42 Skrevet 17. mars 2013 http://jordmorsiri.no/artikler/141/article/item/null/salami-jatakk Juhuuu!! Vi kan spise salami!!/ Anonym poster: f3dd3ae7ea1ad2af8f198c94845b9a51 Og det sier dere NÅ??? Nå sitter jeg på nyfødt og gofler skive med salami og majones til alle måltid.. 3-4 pølseskiver pr brødskive.. For å ta igjen alt jeg har savnet.. Og så kommer dere NÅ og sier jeg har kunnet spist det hele tiden???? Grrrr Måtte inn og lese fødselshistorie nå, gratulerer så masse! Og godt å høre at at fødselen gikk bedre enn sist, sånne historier suger jeg til meg. Masse lykke til til dere begge
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2013 #43 Skrevet 17. mars 2013 Nei, den er ikke friskemeldt? Det vil jeg gjerne se en kilde på.. Hva man velger å høre på får være opp til hver enkelt, men å gå imot helsedirektoratet sine anbefalinger og si til andre at det er trygt syntes jeg er unødvendig. Salamien jeg hadde på brødskiva på barsel sist har aldri smakt så godt før, men det var allikevel ikke noe problem å unngå det i svangerskapet. http://jordmorsiri.n...l/salami-jatakk Men da er det viktig å være obs på at dette gjelder Gilde....ikke sikkert at alle produsenter fryser kjøttet før produksjon. Anonym poster: 07a6dccb3ab4e6959f1399574d9bd9c8
LulaMed5 Skrevet 17. mars 2013 #44 Skrevet 17. mars 2013 Blir gal...hehe...hva om jeg slenger den i microen 30 sek, regner med den begynner å frese da...og så avkjøler den igjen og har den på brødskiva? Er den godkjent for gravide da? Blir sikkert ikke så god men...? Anonym poster: f3dd3ae7ea1ad2af8f198c94845b9a51 I fjor kom det en nyhet, KOKT salami fra Grillstad:) jeg koset meg gjennom hele svangerskapet:) nam nam
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 18. mars 2013 #45 Skrevet 18. mars 2013 Men den er så vanskelig å finne...?
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2013 #46 Skrevet 18. mars 2013 Blir gal...hehe...hva om jeg slenger den i microen 30 sek, regner med den begynner å frese da...og så avkjøler den igjen og har den på brødskiva? Er den godkjent for gravide da? Blir sikkert ikke så god men...? Anonym poster: f3dd3ae7ea1ad2af8f198c94845b9a51 I fjor kom det en nyhet, KOKT salami fra Grillstad:) jeg koset meg gjennom hele svangerskapet:) nam nam Den har jeg lett etter, men ikke funnet Anonym poster: a01c2d363cbe421db52ededbbdb5b61d
SagflisiHåret Skrevet 18. mars 2013 #47 Skrevet 18. mars 2013 Hahaha, i natt drømte jeg at jeg spsite salami! Så lyst på det har jeg:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå