The little mermaid Skrevet 17. mars 2013 #1 Skrevet 17. mars 2013 Har noen tips og erfaringer å dele? Er fornøyd med hvordan løsninger på rommmene etc. ble, men trenger tips til hva vi skal ha på veggene (tapet/MDF/annet) i ulike rom, gulv (laminat/parkett/belegg) i ulike rom etc. Hvilken kjøkkeninnredning, baderomsinnredning og gode løsninger på kjøkken,bad og vaskerom? Har tre jenter, to av dem ønsker walk-in-closet, noen tips her? Hva er viktig å tenke på sånn generelt? Det er et to etasjers hus dette. HJELP, mye å tenke på!!!
Gilette Skrevet 17. mars 2013 #2 Skrevet 17. mars 2013 Litt vanskelig uten å ha sett tegningene. Men jeg anbefaler fliser på kjøkkenbenkene da en slipper å tenke seg om før en setter ned varme kar.
Gjest Vicky Pollard Skrevet 17. mars 2013 #4 Skrevet 17. mars 2013 Ikke blanke flis på kjøkkenet (egentlig ikke flis noen steder bortsett fra bad evt. gang) og dropp parketten med små unger. Velg laminat eller tarkett Snakker av erfaring...
Gilette Skrevet 17. mars 2013 #5 Skrevet 17. mars 2013 Ikke blanke flis på kjøkkenet (egentlig ikke flis noen steder bortsett fra bad evt. gang) og dropp parketten med små unger. Velg laminat eller tarkett Snakker av erfaring... Vi har fliser på kjøkkenbenken og gulvet (og sluk, for enklere renhold) Fliser i gangen er gull å ha, samme på badet. Skittentøyssjakt er kjekt å ha fra soverom og evt bad i 2'dre etasje.
Isola&Lille+julegave Skrevet 17. mars 2013 #6 Skrevet 17. mars 2013 Velg H-vinduer. Enorm kvalitetsforskjell på vinduer. Legg varme i alle gulv i 1. Etg. Fliser i yttergang med varmekabler. IKEA kjøkken er gull! De har mye fint på finn.no Dimmet belysning på badet er deilig start på dagen. Å kunne dimme lyset i stue/spisestue er og supert. Åpen løsning på kjøkken/stue/spisestue er luftig og deilig. Drit i kullvifte/internluft på kjøkkenvifta. Kjør lufta UT. Og kjøp vifte som bråker lite! Kjøp dusjkabinett på nett. Mye å spare. Ikke dusj rett på gulv. Ikke mindre enn 1x1 meter kabinett
Appelsinpiken Skrevet 17. mars 2013 #7 Skrevet 17. mars 2013 mdf-plater på veggene, styr unna gips med mindre du trenger ekstra lydisolering mellom to rom. (men da legger du mdf utenpå gipsen igjen). Og parkett med småbarn er det ikke noe poeng i. Tarkett har mye fine gulv Når det gjelder walkincloset, så går det kanskje an å lage et felles for jentene i tilknytning/ved siden av badet? Da slipper de å ha noe klær overhdet på rommene sine. Vi hadde klessrom hos mine foreldre, og det var himmelsk.
Gjest deterbaremeg:):) Skrevet 17. mars 2013 #8 Skrevet 17. mars 2013 Jeg skulle gjerne hatt et stort vaskerom, med mulighet til å ha alles klær der, alt av klær, sengklær, sesongklær, skoskap. Ja, et gedigent vaskerom vil jeg ha. Hvertfall høres det innmari praktisk ut.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2013 #9 Skrevet 17. mars 2013 Walk-in-closet, i gamledager kaldt kott, tar stor plass. For retferdighetens skyld bør da den som ikke får det få et rom som er like stort totalt. Med 3 jenter og to foreldre, prioriter heller flere bar enn stort bad. Spisskammers er gull verdt. Fliser er overvurdert. Det er for det første så hardt at det gir flere skader hvis noen faller, mye mer kommer til å bli knust, vansklig å repasere pent om en flis knuses og veldig vansklig å holde rent. Selve flisene er greie å vaske, men fugeneer nesten umulige. Du får aldri for mye bodplass. Hvorfor skal vaskeromet være i første etasje hvis soveromene er i andre? Anonym poster: ccd89ae76f4240e97ea459fa0d6177d5
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2013 #10 Skrevet 17. mars 2013 Hadde heller valgt store romslige skyvedørsgarderober enn walkincloset, det er jåleri og stjeler mye plass. Får utnyttet arealet bedre med vegg til vegg skyvedører. Skittentøyssjaktfra 2etg. til vaskerom. Smulesuger til sentralstøvsugeren både i gangen og på kjøkkenet. Så lite gipsede flater som mulig, jeg HATER gipsvegger Vannbåren varme i alle gulv. Vegg til vegg tepper på barnerom og tv-stue, demper støy og er utrolig lunt å fint å leke på. Ungene våre elsker det. Bare store skuffer som underskap på kjøkken. Anonym poster: 2a47012da118cfd97c2aae60c54b20f4
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 17. mars 2013 #11 Skrevet 17. mars 2013 Dere som er inne på slikt...hvorfor brukes det så mye gips? Vi bor i en leilighet bygget i 06, og kan nesten ikke henge opp noen ting på veggene. Panelovnen i stua er på vei til å ramle ut fra veggen, vi må dytte den (skruene) inn igjen ofte, kommer vi borti den er den straks på vei til å ramle ned. En knaggrekke på badet kom her om dagen deisende i gulvet, og det ryr gips ut fra skruene. Det er en leieleilighet, og vi har ikke hengt opp annet enn et par lette bilder. Man må vel egentlig ha gipsanker eller hva det heter? Veggene på soverommene er fulle av store hvite sparkelflekker, på gul vegg. Så lekkert at Ikke meningen å kuppe tråden
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 17. mars 2013 #12 Skrevet 17. mars 2013 Forresten, HI, kjøp kjøkkenskap som går helt opp til taket. Utnytter plassen bedre og det ser ryddigere ut, pluss at du slipper fettlaget oppå skapene
klg,2 boys now:) Skrevet 17. mars 2013 #13 Skrevet 17. mars 2013 Det med gips er en misforstått greie det er pent med glatte flater men hjelper lite når de sprekker opp over alt og mulig og henge noe opp på Ellers enig i styr unna parkett Mdf er fint lett og bytte om noe blir ødelagt eller om du vil bytte ut Slette innedører minst mulig støvkanter Vannbårenvarme Sentrastøvsuger Klær på vaskerommet støtter jeg også prøver og få til det her nå
Monajenten Skrevet 17. mars 2013 #14 Skrevet 17. mars 2013 Dere som er inne på slikt...hvorfor brukes det så mye gips? Vi bor i en leilighet bygget i 06, og kan nesten ikke henge opp noen ting på veggene. Panelovnen i stua er på vei til å ramle ut fra veggen, vi må dytte den (skruene) inn igjen ofte, kommer vi borti den er den straks på vei til å ramle ned. En knaggrekke på badet kom her om dagen deisende i gulvet, og det ryr gips ut fra skruene. Det er en leieleilighet, og vi har ikke hengt opp annet enn et par lette bilder. Man må vel egentlig ha gipsanker eller hva det heter? Veggene på soverommene er fulle av store hvite sparkelflekker, på gul vegg. Så lekkert at Ikke meningen å kuppe tråden Gips er noe drit når det gjelder å henge opp ting, men det brenner ikke. Derfor det brukes så mye:-)
DaTuMa Skrevet 17. mars 2013 #15 Skrevet 17. mars 2013 To bad er et must med 3 jenter. Egen inngang til vaskerom. Dimmere i alle rom. Peis. Vi har walk-in-closet og syns det er veldig deilig. Men det tar jo plass selvfølgelig. Hva med å lage et felles ved siden av hovedbadet? Jeg dusjer alltid nede men har klærne oppe, så må alltid opp 2 etasjer før å finne klær. Klarer ikke ta de med ned på forhånd :-P Har dusj ved siden av soverommet også, men den har jeg faktisk aldri brukt. Det badet bruker jeg kun til tannpuss
Optatium Skrevet 17. mars 2013 #16 Skrevet 17. mars 2013 Ser at jeg har valgt mye annerledes enn det som foreslås her. Kan jo fortelle om alternativet Vi har parkett i alle rom unntatt kjøkkenet. Dette er fordi parkett kan slipes når små barn er ferdige med å rase rundt, mens laminat må byttes. Syns det er mer kostbart og tungvindt å bytte alle gulvene, enn å slipe de. God parkett kan slipes mellom 1 og 3 ganger, avhengig av tykkelsen på treet. På kjøkkenet har vi valgt Alloc eikelaminat. Dette på grunn av risikoen for vannsøl. I taket har vi malt trepanel overalt, unntatt soverom og badet. På soverommet har vi mdf takpanel, og det er noe av det styggeste jeg har sett. Angrer fælt på det, men sånn er det nå. På badet har vi takess, og det er jeg fornøyd med. Veggene er enten panelplater, panel eller tapet. Jeg har panelplater på kjøkken og stue, panel i peisestuen, tapet i gangen og på soverommet. Hadde vi hatt bedre tid og mindre tidspress på oss hadde vi hatt panel på kjøkkenet og stua også. Dette har også med fremtidig vedlikehold å gjøre. Panel kan pusses og males, men blir det hakk i panelplater må de byttes. Vi har også valgt høykvalitetsvinduer i tre, og er svært fornøyd med både varme- og lydisolering. Vi har flis med varmekabler i yttergang, vaskerom og bad, og jeg er utrolig glad for at vi ikke har det flere steder. Strømutgiftene blir relativt høye med disse kablene på. Hadde vi hatt mulighet til å legge inn jordvarme/vannbåren, så hadde jo saken vært en annen. Vi valgte kjøkken fra Fossline, og angrer ikke et sekund på det. Kostnaden var høyere, men servicen, kvaliteten og estetikken er noe helt annet enn Ikea. Bare tanken på å sette sammen et kjøkken fra 178 små deler gjør meg kvalm Etter en vinter med høye strømregninger ville jeg tipse deg om lys. Mange typer lamper bruker pærer som ikke kan fås ned i lav watt. Dette blir kostbart. Vi kjøpte to lamper på kjøkkenet som har fem spotter hver. Disse fås ikke lavere enn 20 watt, og det blir 200 watt på begge lampene. Og pengene flyr... Dette tenkte ikke vi på På kjøkkenet valgte vi en stor stålvask. Den har to dype kummer, samt mye stål på hver side. Dette er gull å ha i våtsonen! Resten av benkene er i eik. Det er tusen ting å tenke på! Men jeg tenker litt på hvor enkelt det sakl være å holde vedlike og rent. Vegg til vegg tepper ville jeg styrt unna, kanskje spesielt i forhold til renhold, men hver sin smak. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2013 #17 Skrevet 17. mars 2013 Dere som er inne på slikt...hvorfor brukes det så mye gips? Vi bor i en leilighet bygget i 06, og kan nesten ikke henge opp noen ting på veggene. Panelovnen i stua er på vei til å ramle ut fra veggen, vi må dytte den (skruene) inn igjen ofte, kommer vi borti den er den straks på vei til å ramle ned. En knaggrekke på badet kom her om dagen deisende i gulvet, og det ryr gips ut fra skruene. Det er en leieleilighet, og vi har ikke hengt opp annet enn et par lette bilder. Man må vel egentlig ha gipsanker eller hva det heter? Veggene på soverommene er fulle av store hvite sparkelflekker, på gul vegg. Så lekkert at Ikke meningen å kuppe tråden Det brukes mye gips fordi det er temmelig brannsikkert. Anonym poster: 7fe1b2b9ea23a7540d37f42b22d39bb2
Kvitrebekk Skrevet 17. mars 2013 #18 Skrevet 17. mars 2013 Hvis du velger panelplater - velg umalte og ta den ekstra jobben med å male de selv. Du kommer til å være glad den dagen merkene kommer og du lett kan fikse på det! Beste vi har gjort!
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2013 #19 Skrevet 17. mars 2013 Det ser ut som jeg er den eneste som mener dette, men styr unna sentralstøvsuger. For det første er det veldig dyrt (sammenlignet med funksjonen) og for det andre er det helt umulig å håntere de lange slangene. Vi har en stor skyvedørsfunksjon mellom stue og kjøkken slik vi har muligheten til å lukke igjen. I tillegg har vi en seperat tvstue som er greit når barna vil se tv og vi voksne vil slappe av Legg arealet i fellesområder som stue og kjøkken i stede for soverom. Genialt med egne klesrom, ha dem gjerne i tilknytning til vaskerom. Siden dere har 3 jenter ville jeg hatt flere bad. Anonym poster: 7fe1b2b9ea23a7540d37f42b22d39bb2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå