Gjest lemon-aid Skrevet 16. mars 2013 #1 Skrevet 16. mars 2013 Hvor mye kaffe drakk du da du gikk gravid? Jeg er nå i uke 15 og drikker normalt 4-5 kopper kaffe hver dag. Av og til 6, men koppene er ikke store. Jeg vil gjerne vite: Hva er FOR mye kaffe under graviditet? vil gjerne ha seriøse svar, ingen kritikk pga min kaffedrikking, takk.
Mamma til 3? Skrevet 16. mars 2013 #2 Skrevet 16. mars 2013 Hva jeg synes? At det er opp til deg å bestemme hvor mye kaffi du vil drikke, men at det for min del føltes tryggest å følge anbefalingene.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2013 #3 Skrevet 16. mars 2013 Jeg kuttet kaffe (og alt annet med koffein) med en gang jeg ble gravid. Synes at mer enn to kopper om dagen er for mye. Anonym poster: ed1207b26c2fd7c3de1cbf0a65eb69d9
Musemorbr / Skrevet 16. mars 2013 #4 Skrevet 16. mars 2013 Jeg kuttet ned fra en kopp om dagen til en halv kopp, og ikke hver dag. Og det var egentlig ikke kaffe, men sånn pulver-cappucino. Det er vel satt noen klare rettningslinjer på hva som anbefales. Så lenge man holder seg under det, er det sikkert greit, men jeg prøvde å legge meg på et minimum likevel.
<3 2G <3 Skrevet 16. mars 2013 #5 Skrevet 16. mars 2013 http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/article779.ece/BINARY/Lev+sunt+i+svangerskapet+%28PDF%29 S27 står det hva som er anbefalt.
Gjest UndrendeUllteppe Skrevet 16. mars 2013 #6 Skrevet 16. mars 2013 Koffeinholdige drikker Kaffe, te og cola og såkalte ”energidrikker” inneholder koffein. Koffein i store mengder under graviditeten kan øke risikoen for spontanabort. Maksimal anbefalt mengde under graviditeten er 100-200 mg daglig.KOFFEININNHOLD I ULIKE TYPER KAFFEDRIKKER ER (PER DL DRIKKE): Koke- og filterkaffe: 50-60 mg. Pulverkaffe: 40 mg. Espresso: 120 mg. Te: 26 mg. Coca Cola: 13 mg. Energidrikk: 12-32 mg (avhengig av produkt) Tallene er hentet fra rapporten Nordisk Ministerråd - risk assessment of caffeine among children and adolescents in the Nordic countries , tabell 1, side 34. Fra Helsedirektoratet.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2013 #7 Skrevet 16. mars 2013 Jeg drikker ikke kaffe. Jeg _mener_ man bør følge anbefalingene du finner på matportalen.no, og at det er ren idioti å pimpe kaffe i større mengder enn det som anbefales. Anonym poster: 44573d1c062d6bfdd172c4a2a5d16572
TPK Skrevet 16. mars 2013 #8 Skrevet 16. mars 2013 Anbefalingen er vel 2-4 dl kaffe pr dag, så jeg hadde ikke tatt sjansen på noe mer enn 1-2 små kopper. Selv kuttet jeg ned fra 2-3 til 1 for dagen.
Gjest lemon-aid Skrevet 16. mars 2013 #9 Skrevet 16. mars 2013 Takk for svar! :-) Interessant å se hvor mange som følger anbefalingen, og hvem som ikke gjør, men det er jo opp til hver enkelt så klart. Men jeg tenker jo også på en annen ting.. Skal det ikke veldig mye kaffe til for å spontanabortere? Jeg spurte gynekologen jeg tok ul hos, ang kaffe. Så spurte hun meg: reagerer du på kaffe? skjelver du? Nei, svarte jeg.. Jeg tåler kaffe ganske bra.. Skal mye til for at jeg reagerer på det. Noen mener dette er tull, men jeg vet ikke hva jeg skal tro?
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2013 #10 Skrevet 16. mars 2013 Takk for svar! :-) Interessant å se hvor mange som følger anbefalingen, og hvem som ikke gjør, men det er jo opp til hver enkelt så klart. Men jeg tenker jo også på en annen ting.. Skal det ikke veldig mye kaffe til for å spontanabortere? Jeg spurte gynekologen jeg tok ul hos, ang kaffe. Så spurte hun meg: reagerer du på kaffe? skjelver du? Nei, svarte jeg.. Jeg tåler kaffe ganske bra.. Skal mye til for at jeg reagerer på det. Noen mener dette er tull, men jeg vet ikke hva jeg skal tro? Det høres nesten ut som at du planlegger å ta sjansen. I såfall får du oppdatere oss på hvor mange kopper det tok. Anonym poster: eacf9214ecbff37d7be9352476fb1491
Gjest Trulte med to små Skrevet 16. mars 2013 #11 Skrevet 16. mars 2013 Jeg liker kaffe, men drikker ikke mer en 1-2 kopper med kaffe med koffein om dagen nå da jeg er gravid. Jeg har vært prøver i mange år og da jeg startet på forrige ivf forsøk drakk jeg kun en kopp om dagen da jeg har lest at for mye koffein kan øke sjansen for spontanabort med 50 %! Vet ikke om denne informasjonen er fra sikre kilder, men valgte å ikke ta noen sjanse. Jeg ble gravid og drakk kun en kopp frem til ca uke 12 til den mest kritiske fasen var overstått. Etter det har det blitt 1-2 av og til 3 kopper om dagen i selskap mm. Men har oppdaget en veldig god koffeinfri kaffe nå og da kan jeg like gjerne drikke den etter mine 1-2 kopper om dagen om kaffelysten er stor. Det fungerer fint for meg.
Gjest lemon-aid Skrevet 16. mars 2013 #12 Skrevet 16. mars 2013 Takk for svar! :-) Interessant å se hvor mange som følger anbefalingen, og hvem som ikke gjør, men det er jo opp til hver enkelt så klart. Men jeg tenker jo også på en annen ting.. Skal det ikke veldig mye kaffe til for å spontanabortere? Jeg spurte gynekologen jeg tok ul hos, ang kaffe. Så spurte hun meg: reagerer du på kaffe? skjelver du? Nei, svarte jeg.. Jeg tåler kaffe ganske bra.. Skal mye til for at jeg reagerer på det. Noen mener dette er tull, men jeg vet ikke hva jeg skal tro? Det høres nesten ut som at du planlegger å ta sjansen. I såfall får du oppdatere oss på hvor mange kopper det tok. Anonym poster: eacf9214ecbff37d7be9352476fb1491 Unnskyld meg, men det er ganske frekt av deg å påstå noe sånt når du ikke kjenner meg, og årsaken til at jeg spør. Greia er at jeg er veldig glad i kaffe, det er det som får meg til å fungere i hverdagen. Må da være lov til å spør om andres erfaringer?
Gjest lemon-aid Skrevet 16. mars 2013 #13 Skrevet 16. mars 2013 Jeg liker kaffe, men drikker ikke mer en 1-2 kopper med kaffe med koffein om dagen nå da jeg er gravid. Jeg har vært prøver i mange år og da jeg startet på forrige ivf forsøk drakk jeg kun en kopp om dagen da jeg har lest at for mye koffein kan øke sjansen for spontanabort med 50 %! Vet ikke om denne informasjonen er fra sikre kilder, men valgte å ikke ta noen sjanse. Jeg ble gravid og drakk kun en kopp frem til ca uke 12 til den mest kritiske fasen var overstått. Etter det har det blitt 1-2 av og til 3 kopper om dagen i selskap mm. Men har oppdaget en veldig god koffeinfri kaffe nå og da kan jeg like gjerne drikke den etter mine 1-2 kopper om dagen om kaffelysten er stor. Det fungerer fint for meg. Takk for et godt svar :-) Godt noen kan være saklige her. Ja, jeg har hørt kaffe kan spille en rolle når man prøver å bli gravid. Det tror jeg på! Jeg drakk masse kaffe og snuste i perioden jeg ble gravid, og det tok kun 2 mnd. Alle reagerer som sagt forskjellig på det, men her er det ikke snakk om ei hel kanne kaffe :-) Hehe.
Håper<3 Skrevet 16. mars 2013 #14 Skrevet 16. mars 2013 Drakk en kopp kaffe og en stor cola ca hver dag, var helt avhengig av cola siden jeg var trøtt konstant. Regner med det er litt over det anbefalte...
Rediken Skrevet 16. mars 2013 #15 Skrevet 16. mars 2013 Drikker veldig sjeldent kaffi, men tar meg en kopp te hver dag og gjerne ett glass cola. Jeg ville fulgt anbefalingene, men jeg tror nok at folk reagerer ulikt på mengden kaffi. Viss jeg hadde drukket mange kopper kaffi per dag hadde jeg blitt uvel, svett og ikke fått sovet om natten.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2013 #16 Skrevet 17. mars 2013 Jeg mistet helt lysten på kaffe de tre-fire første månedene i alle svangerskapene. Bare tanken på det gjorde meg veldig kvalm. Da lysten kom tilbake drakk jeg 1, maks 2 kopper om dagen. Anonym poster: e20087396d88765b35c1d48df6335908
Plutselig_gravid Skrevet 17. mars 2013 #17 Skrevet 17. mars 2013 Drikker i gjennomsnitt 5 små kopper for dagen nå når jeg er gravid. Tror ikke jeg overskrider anbefalingene noe særlig. Lager ikke kaffen så veldig sterk. Jeg holder meg unna cola og den slags, så kaffe er eneste koffeinkilden min Når jeg ikke er gravid kan jeg drikke 2 liter kaffe på en dag. Jeg er et kaffevrak og det er sjelden at du ser meg uten en kaffekopp for hånden når jeg ikke er gravid.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2013 #18 Skrevet 17. mars 2013 Jeg har hatt ekstrem svangerskapskvalme i begge mine svangerskap så drakk ikke kaffe, men kuttet ned fra 1,5 liter brus til 0,5 liter om dagen. Anonym poster: 62fc33dabe65cc651c76f6abde415c63
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2013 #19 Skrevet 17. mars 2013 å herregud.. drikk så mye kaffe du vil med måte selvfølgelig.. Jeg har selv farget håret, tatt sol, spist sushi, vært avhengig av cola en periode.. trener o.l.. jeg er ikke handikapped.. selvfølgelig alt med måte, men man vet vel sine egne begrensininger.. Rart vi er frisk når våre foreldre både drakk alkohol og røykte(bra det ikke er sånn lengre) men... Nå er sef dette satt litt på spissen men noen av svarene her.... Man skal selvfølgelig ikke ta helt av, men men... synes du skal kose deg med den kaffien. selv er jeg ikke kaffe drikker, men blir en latte i ny og ne ) Anonym poster: 8924961a53b564b8b1ab7289a4dd2aac
Smyril Line Skrevet 17. mars 2013 #20 Skrevet 17. mars 2013 Jeg drikker til vanlig 4-5 kopper kaffe om dagen. Fra uke 6 til uke 18 hadde jeg hyperemesis, så da drakk jeg ikke kaffe i det hele tatt. Siden da har jeg holdt meg til 2-3 kopper om dagen, prøver å holde meg til 2, etter som det er anbefalingen. Jeg har ikke hørt noe om risikoen for spontanabort, eneste legen min sa da jeg spurte, var at for høyt inntak kan påvirke veksten til fosteret, og da spesielt i slutten av svangerskapet.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2013 #21 Skrevet 17. mars 2013 Jeg drikker til vanlig ca 4-5 kopper om dagen, kuttet ned til 2-3 kopper da jeg var gravid og nå mens jeg ammer. Kan ikke tro det skal være farlig, det er "farligere" at jeg ikke får i meg koffein ;-) Anonym poster: 5c67245981483afe94184bd29fef7c3c
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2013 #22 Skrevet 17. mars 2013 Hadde på forhånd bestemt meg for maks én kopp kaffe om dagen i første trimester siden risikoen for abort er størst da. Så kom kvalmen og jeg orket ikke en gang lukten av kaffe før lenge etter fødselen. Tre barn. Anonym poster: f730943a800119736a010fb2352883ae
Gjest sussie77 Skrevet 17. mars 2013 #23 Skrevet 17. mars 2013 Jeg har aldri drukket kaffe når jeg ha vært gravid. Men det er fordi det er det siste jeg har lyst på akkurat da. Hadde jeg hatt lyst på kaffe så hadde jeg nok drukket 1-2 kopper om dagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå