Gå til innhold

Hva synes dere om dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt forhistorie: har vært i barnefordelingssak. Mor vant og far har samvær annenhver helg. Far prøver hele tiden å "ta" mor, men det har fortsatt ikke gått. Etter reglene til NAV så skal jo mor stå for innkjøp av utstyr, klær etc, og hun skal sende med det barna trenger når dem skal til far. Dette har mor gjort. Men har nå sluttet med deg fordi hun ikke får dette tilbake og må hele tiden kjøpe nytt utstyr og klær til barna. Før en samværs helg truer far med at hvis barna ikke har med seg noe så tar han dem ikke med seg. Helgen kommer og mor velger å ikke sende med barna noe, hun tar dette bare for en trussel. Far har god økonomi og kan fint kjøpe det barna trenger for en helg ( hadde han sendt med tingene tilbake, så hadde barna fått med det dem trengte, uavhengig av fars økonomi ) så til saken. Far henter barna en fredag, etter mange tlf samtaler, der han også bruker barna, kjører han barna hjem til et låst hus ( han vet mor er på jobb ) for så å bare kjøre sin vei. Der står barna, alene, heldigvis får dem komme inn til en nabo til mor kommer hjem. Hva syns dere om dette? Hva burde gjøres? Burde mor bare gi etter og sende med klær og utstyr til far? Syns så utrolig synd på disse barn og deres mor. Far setter kjepper i hjulene hele tiden. Dette er bare en historie av mange, men den første ( heldigvis) som går direkte på barna. Sorry for at jeg ikke har mellomrom, skriver på tlf ;)

Anonym poster: 0992b9ee914f6075f96008c8afc1d820

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mor tar en tur på loppis og kjøper en ekstra dress, votter, utesko, skøyter og ski. Samlet sum kanskje 200 kroner per barn. Så leverer hun dette til far til odel og eie og ber ham signere kvitteringen hun har laget klar på at utstyret er overlevert.

Done deal.

(I forhold til å dumpe barna alene hjemme, så kommer det an på alder. Om de er under skolealder er det uforsvarlig nok til at mor bør vurdere å stoppe samvær igjen. Hun må i så fall ta kontakt med sin advokat for råd).

Anonym poster: 16c9c344bc7bbc54764e3e4770c6c8e2

Skrevet

Dette må du ta opp på familievernkontoret snarest! Ang. klær og utstyr ei, synes ikke du burde "gi etter", det vil jo bli dyrt i lengden. Men det verste er jo at far tydeligvis bruker barna som en brikke. Sette fra seg barna ute, uten tilsyn! Uakseptabelt! Og det må far få vite, ta kontakt med familievernkontoret snarest!

Skrevet

Hvor står det at mor skal besørge utstyr fordi far bare har helgesamvær???

Link???

Anonym poster: 727f93c8e333e0a4de299f1c8de0b4ca

Skrevet

Så bra tips, det skal jeg virkelig overlevere til mor, det hadde nok satt han litt ut,hehe ;) Barna går på skolen, men kom seg jo ikke inn. Er SFO barn.

Skrevet

Mor har fått dette oppgitt av NAV. Jeg vet ikke hvor det står. Han har brukt barna som brikker siden samlivsbruddet. Barna bet til og med hva far betaler i bidrag, og syns synd på han som betaler så mye til mor. Jeg sa til henne at dette må hun ta videre. Han klarte til og med å sende en meld om at mor måtte kjøre barna til han dagen etter, for han ville se dem litt han å, idiot!

Skrevet

Far er helt åpenbart idiot, men i saker som har vært gjennom full rettsrunde er det sjelden så mye å hente på mer megling. Det har vært grundig utprøvd og konfliktnivået er fremdeles høyt.

Dermed bruker det å lande på at den mer vettuge av foreldrene må sluke en hel bråte kameler for å få det til å fungere sånn halvveis. Det blir litt sånn "close your eyes and think of England:" Lavest mulig konfliktnivå er det beste for barna.

Skrevet

Mor har fått dette oppgitt av NAV. Jeg vet ikke hvor det står. Han har brukt barna som brikker siden samlivsbruddet. Barna bet til og med hva far betaler i bidrag, og syns synd på han som betaler så mye til mor. Jeg sa til henne at dette må hun ta videre. Han klarte til og med å sende en meld om at mor måtte kjøre barna til han dagen etter, for han ville se dem litt han å, idiot!

Huff, slikt skal man da virkelig ikke belaste barna sine med...

Men har aldri hørt at det er mors plikt å sørge for alt utstyr. Kan ikke tenke meg at det finnes en paragraf på dette. Noen andre som vet? For dette burde ikke mor finne seg i!

Skrevet

Men har aldri hørt at det er mors plikt å sørge for alt utstyr. Kan ikke tenke meg at det finnes en paragraf på dette. Noen andre som vet? For dette burde ikke mor finne seg i!

Min eks har samvær annenhver helg, og barnet må alltid ha med seg alt av utstyr og klær fra meg. Både i helgene og i ferier. Far har ikke plikt til å kjøpe en dritt dessverre, men han har prøvd seg på å kreve at jeg tar med spesielle ting, og har jeg ikke det liggende så får han kjøpe det selv.

Anonym poster: 2510f3fa57cbe56cdf1cf686770f6d3b

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg ville tatt dette med barnevernet. Det at far setter igjen barna og kjører avgårde er ganske alvorlig. Klær og utstyr blir fillesaker sammenlignet med at far ikke evner å yte omsorg for barna sine og at han bruker barna for å straffe mor.

(lite innspill ang. hva barnebidraget skal dekke: barnebidrag skal dekke det barna trenger, også klær og utsyr. når mor mottar barnebidrag så skal hun også kjøpe inn alt det barna trenger)

Skrevet

Mor tar en tur på loppis og kjøper en ekstra dress, votter, utesko, skøyter og ski. Samlet sum kanskje 200 kroner per barn. Så leverer hun dette til far til odel og eie og ber ham signere kvitteringen hun har laget klar på at utstyret er overlevert.

Done deal.

(I forhold til å dumpe barna alene hjemme, så kommer det an på alder. Om de er under skolealder er det uforsvarlig nok til at mor bør vurdere å stoppe samvær igjen. Hun må i så fall ta kontakt med sin advokat for råd).

Jeg gjorde dette, og det ble virkelig done deal. Han hadde de klærne den perioden, og så begynte jeg igjen å sende vanlige klær og fikk alltid de tilbake etter dette. I tillegg satte jeg opp et regnskap til han slik at ham fikk se at hos oss betalte han faktisk bare ca 20 % av det hun brukte av klær og til fritidsaktiviteter. Ble tyst etter det. Nå er jenta blitt stor og legger merke til at hun aldri får noe hos faren enda han tilsammen tjener mer enn meg og samboer. Dette gjør at hun blir usikker på farens følelser for henne, og hun velger bort samvær når hun kan.

Akkurat nå prøver jeg å lære han hvordan vaske klær. Tidligere vasket han ingenting, noe som kanskje var like greit for nå når han har begynt å vaske er klærne ødelagt (både i farge og størrelse).

Uannsett det er alltid noe og man må velge sine kamper. Jeg har svelget mange kameler og det har sikkert han også.

Anonym poster: fa907a5fe68fe15c670d68fbb414c3a2

Skrevet

Dersom jeg hadde vært nabo til de barna som ble stående alene ute hadde jeg definitivt meldt min bekymring til barnevernet! Ikke for å lage problemer for mor, tror faktisk det kunne styrket hennes sak istedenfor...

Anonym poster: 981ca3eed1d67cee39dcc676e8ee9d6b

Skrevet

Litt utenom tema, men er så takknemlig for at jeg og eks har et glimrende samarbeid og enighet rundt barna. Der er vi helt samkjørte og jeg skjønner vi er heldige. Barna mine har en flott og super flink pappa!

Anonym poster: f95ab08054f7529762c1cb990026df45

Skrevet

Etter rundskriv av 10.01.02 gjelder underholdsplikten "forbruksutgifter, boutgifter og utgifter til barnetilsyn". Barnebidraget skal altså omfatte løpende utgifter knyttet til den daglige omsorgen av barnet, typisk utgifter til mat, klær, hygiene, bosted og transport. Den forelderen som har samvær og betaler barnebidrag har bare ansvar for å dekke de løpende utgifter under samværstiden. Den som har den daglige omsorgen for barnet har likevel ansvar for å kjøpe klær som barnet skal ha med til den forelderen som har samvær. Dette forutsetter imidlertid at klærne blir sendt tilbake etter avtale mellom foreldrene. Av § 67 andre ledd følger det at foreldrene i tillegg til barnebidraget kan pålegges særtilskudd for rimelige og nødvendige engangsutlegg som ikke går under det løpende fostringstilskuddet. Dette vil i følge lovens forarbeider typisk være utgifter til konfirmasjon, briller eller tannregulering.

Anonym poster: b589489d6879d3a89c7cc6ccce15e5f2

Skrevet

Vurderer å sende en bekymrings meld til bv om dette selv, men hvordan få fram? Noen som vet? HI

Skrevet

Vurderer å sende en bekymrings meld til bv om dette selv, men hvordan få fram? Noen som vet? HI

GÅ fram, ikke få ;)

Skrevet

Tvilerr på om bv vil gjøre noe siden det er mor som har hovedomsorgen, far har bare samvær. Så det er mors ansvar og få gjort noe med dette tullet til far.

Men det var et lurt forslagg og få far til og skrive under på kvitteringer om at han har mottatt klær og utstyr sånn at han ikke kan holde slikt til bake ved endt samvær.

Anonym poster: f4af9e44ca12dd1b1c4b01a0da876b7b

Skrevet

Fikk mor vite av far at han hadde satt de på utsiden av hennes hus? Eller gjorde han det uten å ringe og det ble tilfeldig oppdaget av en nabo?

Om barna er så små at de ikke burde være uten tilsyn hadde jeg ringt barnevernet med en gang og hatt de i ryggen til å nekte mannen samvær uten tilsyn. Siden han gjør noe som kan være skadelig for barna.

Om de er så store at det ikke er noen større fare for de å være alene hjemme en time eller to hadde jeg kun ringt familievernkontoret å fått time der.

Og med tanke på samvær hadde jeg kjøpt et billig sett med klær til inne og ute bruk og gitt far beskjed at dette skulle ligge hos han slik at barnet har utstyr hver gang det er der.

Om det mangler utstyr som enda skulle passe ville jeg ta opp at jeg ikke har sendt med fordi det til nå ikke har kommet tilbake og deretter laget en full liste over alt utstyr og derfor skulle barnet ha mer en nok utstyr hos far som det er..

Og jeg ville tatt de opp på familivernkontoret

Anonym poster: 7353b25c0342e5975b289207495e0205

Skrevet

Mor bør få en time på familliekontoret.

Om far ikke stiller så får det være opp til han, men det gir han jo ikek akurat fordeler om det evt blir nye rettsaker med tanke på samvær.

Der bør mor på forhond skrive opp hvordan far holder på. Hun bør skrive opp alt av klær som er blitt sendt til han og som han nekter og retunere og at han samtidig forlanger at hun skal fortsette og sende masse klær og utstyr som han ALDRIG retunerer. Og hva hun evt kan gjøre med dette.

Samtidig må hun ta opp dette med at han bare lot barna stå alene for han var sur. Dette er ikke holdbart, og hun må få skikklig visshet i om hun kan holde tilbake samvær og hva hun evt kan gjøre for og hindre eller redusere samvær. Mest sannsynlig må hun en ny rude i rettsalen med bedre det enn at far får fortsette og oppføre seg som en dust, det går bare utover ungene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...