Anonym bruker Skrevet 16. mars 2013 #1 Skrevet 16. mars 2013 Han har vært en veldig grei og rolig kar fram til han fylte tre. Begynte i full plass i barnehage da. Han er aktiv og sosial. Men når han leker, spesielt alene, virker det som han faller fullstendig ut av denne verden. Biler kan være alt fra nettopp biler, til romskip og han prater og leker og har et slags eget 'lekespråk'. Man klarer sjelden å få kontakt med han om man bare snakker til han midt i denne leken. Vi må fysisk bort til han og ta i han før han reagerer. I tillegg later han som han ikke hører oss når vi snakker til han. Sier vi at han skal komne til kjøkkenet, så behandler han oss som luft. Om det er noe som klarer å provosere meg, så er det slik oppførsel. For tiden blir det mye mas og foreldre som er lei og sure. Jeg håper selvsagt dette er adferd som hører alderen til og at det går over. Går både ADHD og ADD gjennom hodet på meg. Ikke at det er det verste som kunne skje, å få en slik diagnose. Men jeg har en sønn med en diagnose, og jeg kjenner jeg blir sliten bare ved tanken Vær så snill å si deres smågutter har slike perioder... Anonym poster: 490aff7004584daed88375c2935ba2f6
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2013 #2 Skrevet 16. mars 2013 Helt normalt, har selv to gutter som har vært og er der. Anonym poster: 28f9b1a32f04f61c2ff4aa255da2cf58
klg,2 boys now:) Skrevet 16. mars 2013 #3 Skrevet 16. mars 2013 Fantasi lek heter det og er ett viktig steg i utviklingen.regner med bhg hadde gitt deg beskjed hvis de var bekymret. Ang ikke høre beskjeder er dette også vanlig og kan noen ganger vare til de er langt oppi 30 årene:-/
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2013 #4 Skrevet 16. mars 2013 Fantasi lek heter det og er ett viktig steg i utviklingen.regner med bhg hadde gitt deg beskjed hvis de var bekymret. Ang ikke høre beskjeder er dette også vanlig og kan noen ganger vare til de er langt oppi 30 årene:-/ Haha, ja jeg er jo der enda selv ;-) Barnehagen har ikke ytret bekymring, men de nevner ofte dette at han ikke hører og har problemer med avbrudd i lek, feks mår det er matpause og han må stoppe det han holder på med. Samme om de er ute og skal hå inn. Nei, jeg satser på normal utvikling, men likevel bekymrer det meg litt siden han har en bror med Diagnose. Er ikke ADHD da, men under samme paraply... Anonym poster: 986bdc5a18e1e55be9f8719174972994
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2013 #5 Skrevet 16. mars 2013 Har en her som er ganske lik, hører ikke når jeg snakker til han og overser at jeg snakker til han. Har ikke sett på det som annet enn normalt i tre-fire års alderen. Anonym poster: 3664d27f5297344c2231df4f000c0a8d
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2013 #6 Skrevet 16. mars 2013 Du har et barn som leker dypt konsentrert, derfor tenker du på konsentrasjonssvikt-diagnoser? Slutt med det. Det du beskriver er helt normalt. Anonym poster: ec75a44a2eca0b2b8b35cc6a2fdbdf9d
Verbena Skrevet 16. mars 2013 #7 Skrevet 16. mars 2013 Tro meg sønnen din er en helt normal 4åring. Det at han kan leke konsentret over tid med fantasilek er noe positivt. Det at han ikke hører når han blir snakket til er jo fordi at han ikke vil avbryte leken. Gi han beskked en stund før leken må avsluttes ca 5min, sett deg ned på hans nivå og se han i øynene. Barnehagen kan godt gjøre det samme. Jeg har et barn med adhd, jobber i barnehage og studerer for å bli førskolelærer og det du beskriver ser jeg mange ganger i løpet av en dag hos helt vanlige barn uten noen for for diagnose.
Tyra79 Skrevet 16. mars 2013 #8 Skrevet 16. mars 2013 Helt normalt med slik oppførsel vil jeg si! Guttene mine var akkurat slik du beskriver, spesielt minstemann. Han ble i tillegg ganske hissig dersom han måtte bryte av i leken. I dag er de flinke skolegutter, som uten problem gjør det de skal på skolen. De følger med i timene og oppfører seg fint. Hjemme har de fremdeles selektiv hørsel;)!
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2013 #9 Skrevet 16. mars 2013 Høres helt normalt ut synes jeg, tror neppe du har noe å bekymre deg over. Anonym poster: ae41bb26a282acd53ef2b5e1418e6041
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2013 #10 Skrevet 16. mars 2013 Istedenfor å være bekymret burde du vært veldig glad! Det er flott at barnet ditt får "flyt" i leken, at tid og sted opphører og at han opplever at leken er virkeligheten. Han øver seg på å ta ulike roller, tenke abstrakt og metaspråklig. Vi voksne glemmer av det som heter "flyt"- å være fullstendig oppslukt i en sitasjon som hvis vi leser ei spennende bok, klatrer i en fjellvegg osv. Vi er ofte fraværende pga at vi multitasker. God lekekompetanse er viktig ifht sosial kompetanse. Barna skal i tillegg finne ut av seg selv og egne grenser ifht voksne, det er bra at de ikke sitter parat til å høre etter hva mamma sier hele tiden. Gå bort og ta lett på skulderen hans når du skal gi en beskjed. Vent litt, ofte blir beskjeden hørt og barnet vil bare avslutte leken før det er klart til å komme. Jeg er førskolelærer og har ofte sett barn som leker som du sier. Ofte blir alle situasjoner til lek, brødbitene blir til kuer osv.. det går over og jeg tror det er mye læring i den spontane leken. Anonym poster: 6bd0e354124c7f0f385b90e674f90e4d
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2013 #11 Skrevet 16. mars 2013 Jeg har ei venninne som var umulig å få kontakt med når hun kom på noe hun ville gjøre.. kjempekonsentrert og utrolig irriterende for oss rundt! Nå er hun ferdig med doktorgraden for lengst.... Anonym poster: 6bd0e354124c7f0f385b90e674f90e4d
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2013 #12 Skrevet 16. mars 2013 Hei. Du vil gjerne høre at gutten sin atferd er helt normal. Dette er veldig forståelig. Det er imidlertid ingen fagperson som kan si det ut fra beskrivelse. Observasjon er et nøkkelord. Dersom det er dyktige pedagoger i den barnehagen som sønnen din går, så vil jeg tro at de 'oppdager' avvikende atferd ganske fort og formidler sin bekymirng til både foreldre og PP-tjeneste. Jeg ville anbefale deg som mor å observere (kanskje, notere hvis du blir bare mer og mer bekymret) guttens atferd i ALLE situasjoner, ikke bare leken. Ikke tenk diagnoser- bortkastet tid, det er maaaange kriterier for hver enkelt diagnose, og krevere spesielle verktøy og kartlegging. Selv for erfarne fagpersoner er det vanskelig, noen ganger umulig, å tenke på en diagnose bare av å se ungen. Blir du mer bekymret enn barnehagen og ikke får støtte der, kan du søke hjelp hos PP-tjeneste direkte som forelder. Hilsen, spesialpedagog Anonym poster: 19351ee5eacaa913791da174cbd6c0ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå